Skriv 49%

Jag tror inte man ska skriva äventyr, eller något annat, på så sätt. Det går inte att avgöra vad för upplevelse läsaren har, man kan bara räkna med att de själva skapar från det material de läser. Förhoppningsvis skapar de mer än det man har skrivit. De flesta rollspel jag spellett till skriver nog allt som är relevant, sen blir det kanske 10% efter allt som jag lägger till.

Författaren i exemplet verkar medveten om det eftersom hen skriver att de skriver 49% av upplevelsen, inte berättelsen. Läsaren visualiserar, finner röster till karaktärer, fyller saker med mening, bygger ut från det som beskrivs etc.

Jag tycker dock att det absolut är inställningen man ska ha. Man måste inse att det pågår en skapelseprocess hos de som läser, särskilt inom rollspel. Det man skriver blir bara ritningarna till det som läsaren bygger, och sedan bygger de vidare från det. De gör sin egen skapelse från de riktlinjer de har.

Jag tror du missförstår vad "skriva 18%/49%" betyder - det innebär inte att man inte kan skriva en (grov) berättelse. Det innebär bara att man lämnar tillräckligt utrymme att tolka (49%) eller forma (18%) berättelsen.
Jag svarade ju på @Christoffer s inlägg om att inte skriva några tidslinjer eller (som jag uppfattar det) framtida händelser. Inte på trådstarten om 49 %.

Borde man skriva äventyr med samma inställning?
Inte för dungeons... Gör man en karta är den fastställd. Gör man random encounter-tabeller är dom fastställda.

Problemet med det skrivna ordet är att det är statiskt. Det är väldigt många som kör äventyr rakt av, utan att bearbeta dom alls, vilket förvånade mig för jag skulle vilja ha äventyr som jag måste bearbeta (väva in rollpersoner, välja dom intressanta bitarna - helt enkelt, göra en personlig upplevelse).

En tangent till denna tråd: inbjud till dynamik

Det finns ett annat sätt också, inser jag eftersom jag själv har skrivit på en sådan kampanj i 12 år. I Blommornas folk finns en strikt tidslinje satt över 180 år som är otroligt styrd. Men det är för att rollpersonerna inte kan påverka den. Tidslinjen handlar om krig och nationers politik, och rollpersonerna är typ opiumhandlare, rastaurangägare, rickshawförare och studenter. De kan inte påverka tidslinjen, men drabbas av och behöver hantera konsekvenserna av de stora händelserna. Man behöver ju inte spela hjältar som påverkar länders öden, liksom.

Back