Nekromanti Skräck i World of Darkness

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Har någon någon gång lyckats få till någon slags skräckstämning i ett WoD-spel?

Vampire ska ju vara ett spel om "personal horror", men det görs det ju inte speciellt mycket av. "Visst, koolt, jag är vampyr, jag måste dricka blod. Det kan jag ta, för jag är ju en så hård kille/så rubbad redan innan/en goth-wannabe/så ångestdrabbad redan innan att det inte gör någon skillnad."

I Werewolf är karaktärerna bland de hårdaste varelser som finns, och då är det svårt att skrämma spelarna. "Han skjuter dig med sin ultrafeta pistol!" "Jag reser mig upp och slår skallen av honom med mina klor." "De kör över dig med en långtradare!" "Jag ligger still och reggar ett par rundor, sen borstar jag av mig och knatar vidare." Visst, det går att hota den fina miljön som voffendoffarna vill rädda, men det är svårt att riktigt -skrämmas- med något sådant.

I Mage kan man möjligen skrämmas med möjligheten att bli hjärntvättad av Teknokratin, men det känns lite tamt på något sätt. Det beror kanske på att det är ett hot som är svårt att genomföra, eftersom det är ett rätt stort ingrepp att ta ifrån en spelare hans karaktär, vilket är det som ska till. En SL som "stjäl" en spelares rollperson mot hans vilja finner sig snart utan spelare.

Wraith har jag själv inte spelat, men där kan möjligen de onda impulserna som spelarna ska pracka på varandra vara lite otäcka. I övrigt är det ju mest bara betongångest snarare än skräck.

Changeling skulle ha stor potential för skräck, eller åtminstone tragedi - risken att förlora sin fantasi och bli till en vanlig grå-Svensson borde ju skrämma byxorna av vilken rollspelare som helst - men det verkar inte heller utnyttjas speciellt mycket.

Genomgående verkar det som om man möjligen kan utsätta spelarna för tragedi eller lite ångest, men skräcken tycks vara rätt avlägsen.

Har någon några tips? Hur gör man för att skrämma en två hundra år gammal vampyr, eller en muskelpackad stridsmaskin till varulv? Vad finns det i WoD (annat än Baba Yaga (st?) och liknande monster) som man kan skrämmas med?

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Låt dem spela människor

Med alla monster som finns i WoD borde en människa känna sig lagom liten och mjäkig :)
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
WoD är inte skräck. WoD är en uttjatad blandning av tvåtusenåriga svartrockare och stora sura fragglar med klor. Wraith har jag spelat och tyckte väl att det var det av WoD-spelen som var minst dåligt. Nä, WoD handlar om bara om att White Wolf ska kunna lura av kidsen en massa pengar genom att släppa mängder med värdelösa och onödiga supplement som kidsen bara måste köpa (pokémon varning?). White Wolf är ännu ett exempel på att vissa företag inte kan hantera framgång. Vampire hade i början charm och det var stundtals riktigt kul att spela (det var dock inte ett skräckrollspel, det har det aldrig varit) men nu har allt bara urartat i en orgie av klichéer och dålig fantasi.
Såja, nu har jag fått häva ur mig lite galla så nu känns allt lite bättre. Alltför många rollspelare tar spelkritik personligt så det är värt att notera att jag ogillar inte WoD-spelare utan bara det nuvarande konceptet av WoD.

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

MVH
<Totenklage>
 

Totenklage

Veteran
Joined
23 May 2000
Messages
118
Location
Göteborg
Re: Låt dem spela människor

Um...har för mig att White Wolf redan har tänkt på det......släppte dom inte "Hunter" för ett tag sen??....ett spel där man spelar just mänskliga "monster-jägare".......men jag kan ha fel...

"Was mich nicht umbringt, macht mich stärker!"

MVH
<Totenklage>
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Låt dem spela människor

Efter vad jag har förstått är monsterjägarna inte riktigt vanliga människor, utan har diverse specialförmågor.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Låt dem spela människor

Det är helt sant. Jag har haft funderingar på att snickra ihop en lite Arkiv X-liknande kampanj där spelarpersonerna skickas ut för att undersöka diverse skumma företeelser. Ett problem(?) är då att man antagligen måste modda de övernaturliga kreaturen en del för att spelare med WoD-vana inte (medvetet eller omedvetet) ska utnyttja sina kunskaper om desamma. Det okända är ju det som skrämmer mest, så om spelarna plötsligt inser att killen de nyss såg dricka blod är ute och knatar mitt i solljuset kanske de blir lite mer oroade.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Låt dem spela människor

Jag kan satsa en liten slant på att de är uppdelade i någon slags Klaner också...
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Låt dem spela människor

Jag vet inte om det var klaner direkt, men det fanns nån slags typindelning. Det verkade mest ha att göra med hur de blev vad det nu är de är för något.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Re: Låt dem spela människor

Hunters är väl egentligen det enda i WoD som intresserar mig, och som jag faktiskt skulle kunna tänka mig att köpa. En fördel är att gänget som jag sätter ihop spelgrupper av har skytt WoD som pesten, varför Hunters nog skulle funka rätt bra; ingen vet ett piss (mer än vanligt) om vampyrer och varulvar. Annars tycker jag att Werewolf är bra häftigt ibland på något fjortis-aktigt sätt, men skräckstämningen finns knappast där.

-Gaxar, som funderar på om det är nödvändigt att spela människa för att skapa skräckstämning...?
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Låt dem spela människor

Själva Werewolf verkar väl just lite fjortisaktigt, även om det finns folk som spelar det seriöst - jag vet inte hur. Vissa av de andra hamnbytarna (se så fina svenska ord det finns!) verkar dock ha mer potential, framför allt Bastet ((stora) katter), i viss mån även Corax (korpar) och Ratkin (eh, råttor).

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Jake Steele

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
389
Location
Göteborg
Re: Låt dem spela människor

-Gaxar, som funderar på om det är nödvändigt att spela människa för att skapa skräckstämning...?

Man måste i alla fall spela något som inte är über mäktisch som vampyrer eller varulvar. Att bli rädd för något stort som lurar i skuggorna är svårt om man kan slå igenom en betongvägg eller rycka upp gatlampor och använda som slagträ (Werewolf, crinos).

Skräckstämmning bygger mycket på det normala vanliga mot det övernaturliga och overkliga. Om man då spelar det övernaturliga så blir det svårt att få någon mystik.

_öRn
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: Låt dem spela människor

Om man spelar Vampire går det alltid att använda äldre vampyrer, som oftast kan sopa mattan med rollpersonerna utan att anstränga sig - antingen rent fysiskt, eller genom att använda discipliner av typen Dominate/Presence etc. (Detta passar bra om man vill ha en linjär handling. Gammelvampyren Vampas säger åt dem att göra något, och om de inte gör det så smiskar han upp dem eller bara sörplar i sig dem. *gäsp*)

Vill man skrämma små neonatvampyrer med våld går det också utmärkt att använda varulvar. En typisk varulv bör kunna göra slarvsylta (eller blir det kanske dammtussar?) av åtminstone en par tre nyskapade vampyrer utan att ta i alltför mycket. Detta ger dock inte så mycket skräckstämning kanske...

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Erik_UBBT

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
61
Location
Partille
På tal om hamnbytare...

Jag är inte insatt i World of Darkness, men i SF-bokhandelns senaste katalog skrev de kort om en bok som tillåter spel med varspindlar.
Finns det någon som kan ta ett spel med varspindlar på allvar?
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: På tal om hamnbytare...

Jag kan. Men jag har ju en lätt spindelfobi också. :)

Jag har köpt boken för ett tag sen men inte läst hela ordentligt. De verkar inte passa så bra som spelarkaraktärer, om man inte vill ha en spelargrupp där ingen litar på någon annan och alla är kallblodiga och hänsynslösa. Det passar i Paranoia, men inte i så många andra spel.

Personligen är jag mer skeptisk till varhajarna som finns omnämnda men som inte har fått någon egen bok än. :)

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Gaxar

Warrior
Joined
17 May 2000
Messages
238
Location
Göteborg
Re: På tal om hamnbytare...

Jag vill minnas att jag läste en recension av "Bloody Tides" (?!, minns inte namnet) på rpg.net... recensenten berättade hiskeliga historier om varsköldpaddor och annat bjäfs, och klagade på hur White Wolf försökte klämma ur de sista skämda dropparna ur Werewolfkonceptet. Är själv rätt skeptisk, tycker det räcker gott med varulvar. Skall man ha en hel värld full av hamnskiftare kan man väl få ha det, men just varulvar förknippar jag med en speciell stämning som liksom försvinner om en varsköldpadda kommer lunkande på stranden...

-Gaxar, bakis men lycklig
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Re: På tal om hamnbytare...

Det är ju helt sant att det kan gå över styr. Dock finns det ju gott om legender om folk som förvandlar sig till andra djur än vargar runt om i världen, även om jag personligen inte har hört talas om just sköldpaddor. :gremsmile: Sälar lär dock ska förekomma.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 

Mr spelledare

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
82
Location
Ängelholm
Du har rätt i att det ibland kan vara svårt att få till en riktig skräck spänning eftersom det trots allt är andra som ska vara rädda för rollpersonerna. Själv tycker jag att vampire är ett bra rollspel. Werewolf däremot är en orige i dödande.Finns liksom inget annat att göra när man är varulv.
Sedan tycker jag det massproduceras moduler till White wolf spelen, en kompis som bestämt sig för att vara spelledare i Vampire lånade hem sin brors böcker. Med detta menas en hel flyttlåda. Så nu har han något att bita i.

MVH "Gud"
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,273
Location
Örebro
Werewolf däremot är en orige i dödande.Finns liksom inget annat att göra när man är varulv.

Nja, nej. Jag tycker det finns gott om många möjligheter att göra av Werewolf - the Apocalypse. Jag vet inte riktigt vilken Storyteller du har haft som inte klarat av att hantera spelet ifråga...


- Robert Jonsson (webmaster, Altors Vidder)
Altors Vidder: http://drakar.rollspel.nu/
 

Mr spelledare

Veteran
Joined
15 Jun 2000
Messages
82
Location
Ängelholm
Jag kanske inte uttryckte mig rätt. Vad jag menar är att det som är viktigt när allt kommer till kritan är om du kan slåss. Kan du inte det så är du död helt enkelt. Även om du är hur smart som helst undet äventyrets gång hamnar du alltid i en strid på liv och död där du måste slåss. Och under äventyrets gång stöter man naturligtvis på vanliga människor som tycker att man inte ska göra på ett vist sätt och tycker att man ska ha spö. Vipps lir man tvungen att slakta dem också. Detta tycker jag är väldigt tråkigt och ger inget. Inte vet jag våran spelledare kanske är våldsfixerad men det är ändå denna uppfattning jag fått av detta spel.

MVH "Gud"
 

Discordian

Swordsman
Joined
7 Jun 2000
Messages
621
Location
Uppsala, Sverige
Werewolf behöver inte nödvändigtvis spelas på det sättet, men det är nog lätt att hamna där även om man inte är helt våldsfixerad. Werewolf lånar sig gärna till våldsamheter.

Ni skulle ju kunna försöka med att ta ett snack med er SL och se om han inte har några andra idéer också.

"Jesus hade skägg." - Dom Dummaste
 
Top