Nekromanti Skolan Suger och är dessutom orättviss

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Re: Bara du lär dig något så

Jag måste också säga att jag inte bara kan strunta i det jag tycker är tråkigt eller inte fyller någon funktion, det fungerar inte riktigt så lätt.
Nu vet jag inte om du menade att jag har sagt det. Det tror jag inte. Jag menade däremot att det går att styra innehållet så att en markant större del av undervisningen känns meningsfull. Man kan påvkera vad man faktiskt läser, men ännu viktigare så kan man påverka sin inställning till det man läser.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Bara du lär dig något så

Man kan påvkera vad man faktiskt läser, men ännu viktigare så kan man påverka sin inställning till det man läser.
Det är sant, fast vissa ämnen är svårt att ändra i (matte, Engelsks, Fysik å så) man kan dock ändra hur man väljer att lära sig lite gran, grup arbete, prov, inlämning och så vidare, så visst det alternativ. Men alla suger ^^
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Vi fick ett formelpapper med prefix... Jobbigt när man tränat in dem. Provet var relativt lätt men jag shittade till det genom att råka hoppa över en fråga... Har fått tillbaka det nu och är allmänt deprimerad.
//Jambu
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
om du fick g är det okej om du fick vg är det bra om du fick mvg är det bättre.

hehe formel samling på prefix? nä det är ju fusk
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Skyll inte ifrån dig

så visst det alternativ. Men alla suger
Vilket enbart beror på konstruktioner i ditt huvud. Det går att ändra på dem, även om det kanske inte är lätt. Din inställning till något ligger minst lika mycket hos dig själv som hos objektet (skolan i det här fallet) som du relaterar till. Skyll inte ifrån dig.
 

ostro

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
165
Location
tullinge
Re: Bara du lär dig något så

vissa ämnen är svårt att ändra i (matte, Engelsks, Fysik å så)
Ursäkta frågan, men om du inte är intresserad av dessa ämnen, varför går du ett program där du måste läsa dem?

Ja ok, engelska och matte måste man ju ha om man vill plugga vidare. Engelskan är egentligen en baggis att få intressantare. Börja läsa mer på engelska, lyssna på engelska talböcker eller radioteatrar och försök att då och då lyfta blicken från textremsan.

Om matte kan jag ju bara säga att allt det där som man trodde var onödigt någon gång alltid kommer upp när man minst anar det och då är man glad att man åtminstone ansträngde sig lite halvhjärtat.

Fysik...tja, du behöver inte det här ämnet om du inte ska läsa det på högskola eller något som kräver det. Men om du inte gillar det från början så kanske man ska läsa något annat än att skaffa massa studielån på något man inte gillar. Fast fysik är användbart. om inte annat för att veta hur saker och ting förhåller sig till varandra. Det är så mycket mer än bara siffror. Även om det känns som så ibland.

Kolla med studievägledaren om det inte är omöjligt att byta till ett intressantare program. Att härda ut för sakens skull är bara dumt. Sänker prestationen i andra ämnen. I värsta fall blir du som jag. .....eller det är ju inte så illa faktiskt. gör som du vill. Jag snackar bara som en som hoppade av gymnasiet för att jag inte hade minsta intressa av det jag läste och sedan hankade mig fram på Komvux några år för att slutligen hitta rätt på folkhögskola. Nu pluggar jag på Högskolan i Gävle. Jag kan inte säga något annat än att det enda felaktiga val jag har gjort är att välja fel program i nian.

Det där med att naturprogrammet (jag gissar att det är det du läser) leder till fler jobb än andra progam, det är bara en myt. Det gör det inte heller lättare att klara av att plugga vidare så vida du inte tänker läsa naturvetenskap och det går lika bra att läsa samhällsvetenskaplig inriktning. Om du vill jobba så är det definitivt skitsamma. Folk skiter i vad du har pluggat, bara att du har gjort det (jobb som inte kräver högskoleutbildning). De är i allmänhet mer intresserade av vad du har gjort, inte vad du har pluggat och vilka betyg du har.

Alla vet mer eller mindre att betygsystemen inte är en bra skala på kompetens. Betyg behöver du för att söka vidare och ju högre betyg desto större valmöjligheter, punkt. Ingen jag känner har någonsin behövt visa upp betyg för att få ett arbete. De har bara undrat vad de har pluggat och att de har gjort det.

Och det där med att det kan kännas jobbigt att lämna kompisar, well det är skitsamma. Efter studenten träffar du ändå inte majoriteten av dem. Du skaffar nya vänner helt enkelt.

Kort sagt. Läs det du är intresserad av. Du vinner på det i längden. Skulle programmet du läser sakna något ämne som du behöver för att söka vidare finns alltid komvux eller typ hundratusentals olika alternativ där du kan komplettera.

- ostro
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Skyll inte ifrån dig

Jag skylde inte ifrån mig, jag vet att min skola egentligen är bra (i alla fall jämfört med min gamla) men jag hatar skolan, alltså suger skolan oavsett hur bra den är
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Bara du lär dig något så

Ursäkta frågan, men om du inte är intresserad av dessa ämnen, varför går du ett program där du måste läsa dem?

Ja ok, engelska och matte måste man ju ha om man vill plugga vidare. Engelskan är egentligen en baggis att få intressantare. Börja läsa mer på engelska, lyssna på engelska talböcker eller radioteatrar och försök att då och då lyfta blicken från textremsan.

Om matte kan jag ju bara säga att allt det där som man trodde var onödigt någon gång alltid kommer upp när man minst anar det och då är man glad att man åtminstone ansträngde sig lite halvhjärtat.

Fysik...tja, du behöver inte det här ämnet om du inte ska läsa det på högskola eller något som kräver det. Men om du inte gillar det från början så kanske man ska läsa något annat än att skaffa massa studielån på något man inte gillar. Fast fysik är användbart. om inte annat för att veta hur saker och ting förhåller sig till varandra. Det är så mycket mer än bara siffror. Även om det känns som så ibland.
Det hade inte med hur kul/tråkigt ajg tyckte ämnet var, det hade med hur svårt det var att själv ändra på sättet man hade det. Jag går det program ajg tycker är roligast (NA/NA med estetisk profil). j


På tal om restena v inlägget, jag håller med dig, vad ajg ångrar är/var att jag inte tog ett uppehålls år mellan nian och gymnasiet, jag ahde behöft det. Natur är lättare än sam ^^
 

ostro

Veteran
Joined
1 Apr 2004
Messages
165
Location
tullinge
Re: Bara du lär dig något så

Så länge du är nöjd med ditt val och det var det bästa. Fan jag önskar den inriktningen fanns när jag gick gymnasiet. Jag kan bara säga att det är roligare att plugga på högskola. Folkhögskola är också roligare. Testa det! Du har två år utöver gymnasiet att plugga på folkhögskola sen. Du måste tyvärr vänta tills du är 20 för att få studielån för det men ändå. Du träffar massa roliga människor och utbildningen är upplagd på ett annat sätt än gymnasiet.

Tänk på att jag gick så långt att min terapeut ansåg att jag hade skolfobi. Jag förstår verkligen din aversion mot skola. Men så fort jag började på folkhögskola var det som en helt annan värld. Det är verkligen värt det. Jag började också se på lärandet ur en helt ny synvinkel.

Jaja...hoppas det löser sig. Gymnasiet är inte så jävla kul men när du väl genomlevt det så är det så jävla värt det. En sak som jag ångrar är att jag aldrig tog studenten. Det hade nog varit roligt.

- ostro
 
Top