Nekromanti Skojiga drakar och brudar.

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
"Bruttor å braxxare" (Naug överanalyserar)

" Har ni någonsin sett alla dessa fåniga fantasybilder med drakar och mer eller mindre snygga brudar på och undrat vad sjutton sammanhanget är?"

Man får väl anta att motivet med "söt flicka på stor drake" på något vis är lite eggande i sinnet på ett sexuellt plan. Alla kvinnorna är genomgående vackra, och många är klädda på ett väldigt utmanande sätt. Håkan Ackegård har ju målat många snygga bilder på nakna kvinns och drakar.


Så som jag ser det så är draken i dessa motiv ett verktyg för att framhäva kvinnan på ett av två sätt.

1) Draken är till för att framhäva kvinnans styrka. Kvinnan är drakens vän eller dess mästare. Den enorma bestens stora styrka är hennes att disponera vilket ger henne en väldigt stor maktposition.
Det kanske låter klyschigt, men "makt är sexigt" är idén i dessa motiv.

Ett exempel, ett till exempel och ett tredje exempel.


2) Draken är till för att framhäva kvinnans svaghet.
Draken är en stor och mäktig varelse och kvinnan är liten, vän och svag i dess närhet. Att kvinnor är undergivna, passiva och svaga ligger undermedvetet i våran kulturs sexualbild av kvinnan. Dessa bilder använder sig av detta. Såna här har Ackegård gjort många av :gremwink:


Ett exempel, ett andra exempel och ett tredje exempel.


Antingen ser man det hela ur detta undergivenhet/dominans perspektivet(vilket är ett av mina favvoperspektiv :gremblush: ), eller så konstaterar ser man det ur perspektivet att (a) kvinnor är vackra att se på och (b) drakar är stora och majestätiska och vackra. Då måste kvinnor och drakar (a) + (b) vara dödssnygga i kombination! :gremwink:
Ett litet exempel


/Naug, överanalyserar
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Men..

Drakarna har ju ALLTID samma ansiktsuttryck. Det där "Joru.." ungefär. Som något slags "allvetande" med en ton av "Eh.. jo. Japp. Jag håller med dig. Tycker du om mig då?" alternativt "Oooh, du är så snygg.. Jag.. ehum.. Bara råkar befinna mig i närheten. För att jag känner för det."

En slags mäktighet med inslag av osäkerhet.
Så MIN analys måste bli att.. att.. öh.. Jag vet faktiskt inte.
Kanske målaren börjar med att göra draken som den han vill vara, men sedan blir den som han egentligen är, allt eftersom.. :gremsmile:
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Drakars förmedlade känslor.

Man kan väl ganska lätt få en drake att visa massor med känslor med hjälp av sitt kroppspråk. En katts kroppspråk fungerar t.ex. ganska bra på drakar i min mening.

/Naug, har både katt och hund
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
SÅ illa var det väll ändå inte..

Så jäkla dåliga var de ju inte.. Vissa var ju till&med lite roliga. Speciellt den draken med pipan....
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Jaha?

Betyder det att du håller med mig eller inte? :gremcrazy:


/Arvid, lite konservativ i diskussioner i och med att han väntar sig bemötande av den andres åsikter i svaret.. ;-)
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Icke.

Det betyder att jag håller inte med dig. Du ansåg att drakar hade ungefär en känslostämning som dom kunde förmedla. Jag ansåg att dom kan förmedla minst lika mycket som en katt kan med bara kroppsspråket.

/Naug, som tycker att drakar är mycket kattlika varelser
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Ah.

Nej, jag menar att på alla dessa bilder så ser drakarna ut på det sättet. Macho, men med en osäkerhetston av självhävdelse eller nervositet.
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Re: SÅ illa var det väll ändå inte..

Jag tyckte de var rätt skojiga... det var liksom därför jag ville dela med mig av mitt fynd.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Jaha...

Jaha, då är jag med !
Som sagt, riktigt bra är de iaf !
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Underanalys!

Man får väl anta att motivet med "söt flicka på stor drake" på något vis är lite eggande i sinnet på ett sexuellt plan.

Definitivt. Vem är det som saknas ur ett heterosexuellt, normativt perspektiv? Bingo - mannen. Så vad symboliserar draken? Enkelt: den manliga sexualiteten. De avbildade kvinnornas lättklädda uppenbarelser samt deras "attraktivitet" i kombination med "besten" är grymt freudianska. Därmed inte sagt att det måste vara något fel med det. Den här typen av fanatsymålningar är bara så jävla STELA och TRÅKIGA. I stort sett alla rollspelsillustrationer faller in i det konservativa, klassiska mönstret. Fy. Varför kan det itne vara mer i stil med Hans Arnold? Det vore jävligt ballt, tänk lite mer

Så här, så här eller så här!

Ha!

Och, om ni vågar...
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: "Bruttor å braxxare"

(a) kvinnor är vackra att se på och (b) drakar är stora och majestätiska och vackra.

De passar ihop på bild förvisso. Dessutom, enligt en tjejkompis till mig:
(c) drakar är sexiga på ett sådär lagom osexuellt sätt, på samma sätt som hästar är det. Hon hade en lång period under tonåren då hon samlade på drakbilder och små drakfigurer och hade drak-affischer på väggen, medan hennes kompisar hade hästbilder.

--
Åke
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Iakttagelse...

"Varför kan det itne vara mer i stil med Hans Arnold? Det vore jävligt ballt, tänk lite mer [snippeti] så här"

...det är en Zwork med i det där huvudet...

*gnuggar ögonen*

...det är en Zwork med i det där huvudet...

*blinkar förvånat*

...fan, Sverok lyckades ta över världen!
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Draktårar

Jag håller med GrottrolletNaug om att katters kroppsspråk utmärkt appliceras på drakar. Det går emellertid att göra mycket bara med miner, vilket Ackegård visar goda prov på:

"Raggarblicken", klassiskt hungrig med ett lömskt leende

Samma ungefär, men här med armen på bardisken :gremwink:

Belåtenhet. Välgrundad sådan :gremwink:

"Åh, ja, jag häärskar..." (Självbelåten)

"Jag är så j-vla ond"

Moderligt majestät


Fast det är klart...vad du ville säga var väl bara att drakar på fantasybilder väldigt ofta har snarlika ansiktuttryck...och då kan jag väl inte annat än hålla med. Att drakars miner och kroppsspråk däremot hade gått att variera i oändlighet är svårt att förneka.

- Ymir, tror på GrottrolletNaugs freudianska analyser
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Re: Iakttagelse...

Har varit....för typ 4 år sedan.
Men inte fan fick jag se nåra Zworkar.

TILLÄGG: Ok, nämnde det för en kompis och blev retad.
Ok, jag har sett zwork, men inte visste jag att han hette zwork?
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Iakttagelse...

Vad är en Zwork?

Zwork var Sveroks officiella maskot från omkring '99 fram till förra året, och dök regelbundet upp i Sverox och i olika foldrar och kungörelser från förbundet. Det var en ständig tvistefråga vilken färg han egentligen skulle ha, och det kom väl till och med upp som en motion på ett riksmöte (där jag har för mig att de bestämde att han skulle vara orange - trots att Zworks upphovsman alltid hävdade att han är olivgrön).

Jag sökte lite men hittar bara en enda bild av honom på nätet, tyvärr inte någon av de bättre:


--
Åke
 

kalcidis

Hero
Joined
30 Jul 2000
Messages
893
Location
Östbergahöjden
är det bara jag som...

...missar zworken helt? Eller ni kanske syftar på kroppen över hennes högra öga? Isf beordrar jag er att träffa en tjej för en kvälls boots knocking så att ni inte misstar bröst för zworkar igen.
 
Top