Nekromanti Skjutjärn - Järn-hack till Westernmiljö

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
975
Location
Södra stockholm
Bakgrund: Jag har under en tid spelat Järn, och gillar hur det stöder story och spelstil och det är smarta regler på lagom pillnivå (för mig). Samtidigt har Westerns spelarbok kommit som PDF. Det spelet glänser i setting, matighet, research, omfång och illustrationer. Min tanke är att använda dessa förtjänster med en lite lättviktigare regelmotor.

Enter: Skjutjärn.

En snabbgenomgång av diverse begrepp i Järn ger följande:

Kampanjkoncept: Järnvägen byggs. Indiankrig. Guldrush. Nybyggare i vildmarken. Revirtvist (rakt av).

Klan: I stället för klan kan man utgå från ett annat sammanhang på ungefär motsvarande nivå av social organisation. Järnvägskompani, en större ranch, en indianstam, en bosättning i gränsen. Viktiga saker i närheten kan vara järnvägsbygget, den gamla gruvan, indianernas heliga plats, ravinen, den andra ranchen, what not.
Viktiga personer borde också gå bra att tänka ut. Ranchägaren, bokhållaren, prospektören, hövdingen, chefsingengören, prästen/predikanten. Man kan nog kika lite bland Westerns roller för inspiration.

Folkslag: Etnicitet är en stor grej i western. Men att försöka göra folkslag a la Järn för de olika grupperna... nja... kanske bättre att bara ta rutan Skapa egna folkslag på nytt för varje rollperson.

Värv: Motsvarar roller.

Själsform: Utgår. Wyrdslag ersätts med en Ödespoäng som ger omslag mot samma färdighet.

Färdigheter: En ny färdighetslista behövs förstås.

Öde: "Jag var general i sydstaternas arme". "Jag ska ena indianstammarna och gå i krig". "Jag är världens främste revolverman". "Jag ska dra järnvägen till stillahavet". "Jag ska frälsa hedningarna". "Jag kan tala med bufflar" (eh...)

Relationer: Borde fungera rakt av. Kanske lite nya sorter.

Regelkärnan tänker jag mig fungerar. Men det behövs väl lite nya vapenlistor med några egenskaper för revolvrar och gevär.

Stora knäckfrågan ligger i det mytologiska som andar, underjorden och gudar. Jag är själv inte ute efter att spela Western med övernaturliga inslag, även om det kanske skulle kunna ge en intressant cross-over-effekt för den hugade att behålla sejdandet. Frågan är om man kan ersätta den här dimensionen ("the maelstrom") med något annat och vad.

Det får räcka så länge, som en utkastad idé. Vore kul om någon har någon åsikt eller input.
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
Det här precis den typ av metod för att spela Western som jag alltid har saknat i Western. Jag vill ha metoder/tekniker för att spelleda/spela rollspel i vilda västern men jag orkar inte skapa dem själv. Metoder/tekniker för att spelleda/spela är saker som jag tycker ska ingå i ett komplett rollspel. Jag hoppas att den här tråden utvecklas till ett användbart hack.

Är det nödvändigt att byta ur reglerna i Western? Är Järn-tänket sammanflätat med spelreglerna i Järn lever de sida vid sida?
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Jag har några vapenvärden för skjutvapen i Järn i ett av hack-dokumenten som ska in i Världsträdets grenar. Urplockat för Western, och med Järns grovkornighet, så blir det ungefär följande:

Revolver: Skytte (Pistol), Skada 2T6, Kort räckvidd, Lätt att dölja, 6 skott i magasinet, Skjutvapen
Gevär: Skytte (Gevär), Skada 4T6, Prickskytte, Otymplig, 5 skott i magasinet, Skjutvapen

Kort räckvidd: Siktlinjen blir automatiskt Hindrad bortom nästa zon.
Lätt att dölja: Bonus på +20 % på slag för att gömma vapnet.
Magasin: Efter angivet antal skott måste man ladda om med Överblick.
Otymplig: Vapnet kan inte döljas alls. Förflyttningshandlingar får -20 % på färdigheten.
Prickskytte: Vid anfall med Taktisk stans, minska ammunitionsförbrukningen ett snäpp. Siktlinjen blir ett snäpp bättre om målet inte är i samma eller nästa zon. Bonus på +10 % på resultatet.
Skjutvapen: Mjuka skydd har 1T6 Skydd, övriga skydd har 0 Skydd
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
975
Location
Södra stockholm
@Harry, ang byta ut reglerna. Jag vet inte - jag kan dem faktiskt inte, mer än att jag vet vilken tradition de kommer från och att det kanske inte för stunden är vad jag söker. Jag har mest tänkt så här: jag gillar Järn och det är kul att fundera på hur det går att hacka till radikalt andra settings.

@Krille, coolt! Det är som sagt intressant att fundera på Järns hackvänlighet i stort. Jag var ju inne på sejdandet, som väl är det mest settingspecifika i regelkärnan. Samtidigt är det ju ett subsystem som kanske bekvämt byts mot andra subsystem beroende på genre.

När jag läser egenskaperna inser jag att man i Western nog förväntas räkna ammunition... men vad avser "minska ammunitionsförbrukningen ett snäpp"? Är "snäpp" enheter i ett abstrakt system? Det jag också spontant tänker är att man nog skulle vilja ha balansen så att det kanske är lite lättare att bli utslagen på bara ett anfall med en revolver. 2t6 går i bästa fall över halva Gard så man blir Pressad. Kanske:

Penetrerande: Lyckade anfall med resultat på 25 eller mer orsakar skada direkt på Hälsa. (Stackar bra med Prickskytte som ger +10 på resultat).
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Du kan nog strunta i ammunitionen här och säga att det bara är 1 i westernmiljö.

Hacket har en ammunitionsförbrukning i snäppen [1] - [Lägsta/2] - [Lägsta] - [Högsta] - [Båda] - [Båda x 2] - [Båda x 3] etc, där "lägsta" respektive "högsta" är den av en- och tiotal som är lägst eller högst. Slå jag 83 så är Lägsta = 3, Högsta = 8, Lägsta/2 = 2 (3/2 avrundat uppåt), Båda = 11 etc.

Normala anfall med avståndsvapen brukar ligga på [Lägsta/2], kör man Aggressiv är det ett snäpp högre, eldskursvapen ett snäpp högre, mejning två eller tre snäpp högre etc, och prickskytte skulle då minska ett snäpp från [Lägsta/2] till [1].
 

Harry S

Swordsman
Joined
27 Sep 2015
Messages
682
hakanlo;n140979 said:
@Harry, ang byta ut reglerna. Jag vet inte - jag kan dem faktiskt inte, mer än att jag vet vilken tradition de kommer från och att det kanske inte för stunden är vad jag söker. Jag har mest tänkt så här: jag gillar Järn och det är kul att fundera på hur det går att hacka till radikalt andra settings.
Jag vet inte hur de dockar i Järn men här är regler för revolverdueller. De är hämtade ur Boot Hill 3ed. Och här är en tråd om T-100-mötestabell till vilda västern.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
hakanlo;n140979 said:
Jag var ju inne på sejdandet, som väl är det mest settingspecifika i regelkärnan. Samtidigt är det ju ett subsystem som kanske bekvämt byts mot andra subsystem beroende på genre.
Jag föreställer mig att man lätt kan hacka in de flesta BRP-baserade magisystem. Själ ersätter Magic Points, kanske drar man ned på antalet färdigheter, och sedan är det bar å åk.

Naturligtvis kommer detta mer än något annat tänkbart hack att förändra spelupplevelsen, ibland radikalt.
 

Big Marco

Läskig
Joined
20 May 2000
Messages
6,912
Location
Sandukar
Jag tycker det låter asspännande! Western-genren med Järns regelbas låter som honung i gommen.
 

hakanlo

Hero
Joined
25 Oct 2008
Messages
975
Location
Södra stockholm
Big Marco;n141433 said:
Jag tycker det låter asspännande! Western-genren med Järns regelbas låter som honung i gommen.

Jag kanske får fundera vidare lite strukturerat. Men jag är ju då särskilt intresserad av vad som ändå kommer i Världsträdets grenar. Det kanske räcker hela vägen.
 
Joined
17 May 2000
Messages
1,300
hakanlo;n140979 said:
Jag var ju inne på sejdandet, som väl är det mest settingspecifika i regelkärnan. Samtidigt är det ju ett subsystem som kanske bekvämt byts mot andra subsystem beroende på genre.
Lite dåligt inläst på indianernas religion och ceremonier, men det kanske går att hitta några beröringspunkter där?
 
Joined
26 Mar 2014
Messages
145
Har nyligen börjar spela Red dead redemption, så blivit sugen på rollspela Cowbojsare, så tänkte kolla hur de går med Skjutjärns hacket?
 
Top