Nekromanti Skjuta många pilar?

Ottar

Veteran
Joined
28 Nov 2002
Messages
39
Location
Hudiksvall
Jag vet inte om jag har förstått reglerna riktigt, men stämmer det att man bara kan skjuta en pil per spelrunda? Om inte hur många kan man skjuta?

Jag tycker att om man gör både "snabb skott" och "dra snabbt", så borde man kunna skjuta åt minstone två, tre pilar per runda.
 

Lo0rRD

Veteran
Joined
20 Nov 2002
Messages
70
Location
Hedemora
en pil i rundan

fast vi kör att med dubbelarmborstet så kan du avlåsa 2 mot samma mål dock
 

Lontryuin

Veteran
Joined
3 May 2002
Messages
189
Location
Uppsala
En normalt sett. Kommer inte ihåg vad gäller stridskonster, dock... *förbannar sin spelgrupp för att de inte spelat sedan i somras, eller så*
 

trinker

Warrior
Joined
6 Aug 2000
Messages
299
Det beror väll hur bra du är med ob-slagen...Sen kan du skjuta hur många du vill men sen att du lyckas det är en annan sak... :gremgrin:

Lycka till
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Att skjuta flera pilar funkar precis som med alla andra extra handlingar. Helt enkelt: 1 pil/runda = rundsvårighet, 2 pilar/runda = grundsvårighet + Ob1T6, 3 pilar/runda = grundsvårighet + Ob2T6, 4 pilar/runda = grundsvårighet + Ob3T6, etc etc.

- Ymir, tycker det säger sig självt
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Att skjuta flera pilar funkar precis som med alla andra extra handlingar. Helt enkelt: 1 pil/runda = rundsvårighet, 2 pilar/runda = grundsvårighet + Ob1T6, 3 pilar/runda = grundsvårighet + Ob2T6, 4 pilar/runda = grundsvårighet + Ob3T6, etc etc.
Förutom att det inte stämmer med reglerna (citerar sid. 109 i Eon 2 - grundboken, avsnittet om "Avståndsanfall", sista stycket innan exemplet)

"För alla typer av bågar och andra typer av avståndsvapen gäller att man kan avfyra ett skott per runda."
så tycker jag personligen att det låter orealistiskt om man jämför med exempelvis en attack med närstridvapen. Att svepa/stöta snabbt med exempelvis ett svärd flertal gånger, att detta (som ju som sagt bara innefattar ett kort moment för svep/stöt) skulle gå lika snabbt/vara lika enkelt som att avfyra ett flertal pilar (som ju innhåller hela tre moment per pil nämligen: 1. Dra pilen från sitt koger eller dyliknande placering 2. Placera pilen korrekt mot bågsträngen 3. Spänna bågen och avfyra) är ju löjligt.

Jag kör därför med att man bara kan skjuta en pil per runda eller alternativt två pilar per runda med den egenhändigt komponerade tekniken "Snabbskytte" som kan ingå i diverse stridskonster för bågar.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag förstår inte riktigt logiken där...varför räknar du att dra pilen från kogret som obligatorisk manöver? Man kan ju mycket väl ha pilarna nedkörda i marken framför en eller hålla dem mellan fingrarna i handen man håller bågen i, tex. Att placera pilen korrekt mot bågsträngen är inte alls svårt, man kan mer eller mindre göra det i samma rörelse som man skjuter. Man greppar pilen, lägger den på strängen, skjuter, och det kan mer eller mindre göras i en enda rörelse.

Studera tex de ärkeduktiga bågskyttarna Kriss och Tjalls tekniker i 'Thorgal'-episoderna 'Bågskyttarna' och 'Tanatlocs ögon' (finns utgivna av Alvglans, och har gått i 'Fantomen').
...eller ta en titt på Legolas.

Ergo, i mina kampanjer får folk gärna försöka skjuta fler än en pil per runda om de vill, med samma svårighet som för svärd. (Sedan bör tilläggas att en stridsrunda inte är en definierad tidsrymd om jag spelleder). Men så gillar jag snabba och graciösa kampstilar, också. Vill man ha totalt realistisk action är +Ob2T6 på varje extra pil kanske en lämpligare modifikation, även om jag personligen nog skulle hållt fast vid +Ob1T6/handling i vart fall.

- Ymir, skiter högaktningsfullt i reglerna om de inte passar honom
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
...eller ta en titt på Legolas.

Legolas är väl en ärkeskytt i kvadrat? Känns lite dumt som exempel, som att dra upp Stålmannen om någon frågar hur mycket en människa kan lyfta.

Mvh / Phelan, som också skiter i reglerna och går åt andra hållet - vi kör med att det tar en handling att dra och lägga an pilen, en handling att sikta och skjuta, så vill man skjuta en pil per runda blir det +Ob1T6
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
...eller ta en titt på Legolas.
Du menar han vars afyrade pilar är dataanimerade i filmen? :gremwink:

Nä, det är klart att om man vill ha mer cinematisk action så kan man ju givetvis hosta iväg ett par pilar per stridrunda. Det fina med reglerna i rollspel är ju alltid att de går att modifiera efter varje spelgrupps speciella spelstil. Vissa gillar fullständigt orealistisk a la actionhjältar "regler" medans andra är regelbokens trogna paragrafryttare.

Jag brukar hamna någonstans mitt emellan då jag tycker att åtminstone Eons regler ofta känns ganska logiska eller förnuftiga. Det jag inte gillar av någon anledning ändrar jag givetvis högaktiningsfullt också. Vad beträffar att skjuta flera pilar per runda står jag fast vid att jag tycker det låter orealistiskt men förstår din motivering till varför du väljer att ha en sådan regel.
 

Eleas

Hero
Joined
31 May 2000
Messages
855
Location
Malmö
"Jag vet inte om jag har förstått reglerna riktigt, men stämmer det att man bara kan skjuta en pil per spelrunda? Om inte hur många kan man skjuta?

Jag tycker att om man gör både "snabb skott" och "dra snabbt", så borde man kunna skjuta åt minstone två, tre pilar per runda."


Personligen skulle jag köra på +Ob2T6 per pil utöver den första om de dras från kogret, +Ob1T6 om man förberett med att sticka ned dem i marken, hålla dem i handen etc. Däremot skulle jag inte tillåta detta mer än som ett plötsligt "ryck" för bågskyttens del - han eller hon bör inte kunna upprätthålla en sådan omänskligt snabb eldgivning under mer än kanske en runda.

Adrenalin gör skumma saker, liksom. Och SL - fiat är värre ändå... :gremtongue:

/Björn

"I've got the water, now do your voodo shit."
--Baron Von Lowe till Jesus
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tja...de som klarar att skjuta många pilar på en runda med mitt (Eons) system för flera handlingar är väl också ärkeskyttar i kvadrat. Eller?

Bara Ob5T6 (tre pilar/runda om avståndet är normalt) är en hög svårighet, liksom...man bör ha minst 17 i FV för att ha en god chans att lyckas med det.

- Ymir, som tycker att Legolas var ett fullständigt adekvat exempel
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
3 pilar på en runda, inklusive att dra - 1,33... sek per pil. Skulle nästan tro att oavsett skyttens skicklighet är detta nära eller över de fysiska begränsningarna hos vapnet.

Skulle nog säga att Legolas borde ha 25-30 i FV, minst, förmodligen långt över detta (kräket missar ju dessutom aldrig). Bortsett från vilka fummelregler man har eller inte har så får du med (Neogames, som jag tror i underkant felräknade, sannolikhetstabell) 45,33% chans att lyckas med Ob5T6 och FV 17. Givet det väldigt höga FV Legolas måste ha tycker inte jag att han blir ett så lämpligt exempel. Fast det verkar som vi har lite olika nivå på det heroiska, så det kanske inte är så extremt utifrån dina kampanjer.

Mvh / Phelan, som tycker Legolas är fullständigt adekvat som undantag :gremgrin:
 
Joined
7 Dec 2001
Messages
1,052
Location
Stockholm
Till skillnad från din rollpersons pilar som är helt påhittade?
Påhittade visst men dock enligt ett försök att efterlikna verkligheten - vilket ju defenitivt inte alltid är lätt. De animerade pilarna kan ses som ett uttryck för faktumet att det helt enkelt är svårt att avfyra pilar med den hastigheten och precisionen. Möjligtvis också med faktumet att man kanske inte ville skada alla stackars statister och dylikt heller :gremwink:
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Påhittade visst men dock enligt ett försök att efterlikna verkligheten
Jäpp...tacka vet jag gamla hederliga verklighetstrogna Eon... Inga orealistiska alver, dvärgar och drakar här inte som i det där påhittet sagan om ringen...

...nä vänta nu lite...
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Tja...då bör det väl påpekas att en rundas längd inte är en definierad tidsrymd när jag spelleder.

Måhända har du rätt, och svårigheten borde kanske snarare vara +Ob2T6 per extra pil, men för mig har det hittils funkat fint. Det är sällan någon försöker sig på mer än 1 pil/runda, ändå. Men det är kanske ändock en lämplig modd på husreglerna...jag erkänner att Ob1T6 kanske är lite för lätt. Å andra sidan, Ob2T6 är för svårt. Dilemma, dilemma...

...och angående det heroiska...jadu, jag vet inte. Men extremt skickliga personer med färdighetsvärden uppemot de du nämner, 25-30, förekommer helt klart i min kampanjvärld. Uråldriga magiker, fäktmästare, ärkehjältar och übervarelser som drakar och annat löst folk, tex :gremwink:

...Men hur 'heroiska' mina kampanjer sedan är går att diskutera, och din nivå har jag ju ingen uppfattning om...

- Ymir, tror han låter en extra pil vara +Ob1T6, och de därefter +Ob2T6...eller nåt
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,397
Location
Umeå
Glöm det heroiska, det var just höga färdighetsvärden, väldigt skickliga SLP och RP och sånt jag avsåg. My bad.

Mvh / Phelan
 
Top