Man blir inte inspirerad av att skapa själv i Mundana, för Mundana är inte tematisk.
No offence, jag vet hur du menar, men det låter som om alla som lirar Eon bara spelar köpeäventyr för att Mundana är så tråkigt att man inte vill hitta på själv.
Trudvang har ett tema, och inspiration kan därför komma från lockelsen att arbeta med detta tema. Mundana har ingenting att arbeta med förutom de faktiska företeelserna.
Som jag sa tidigare, det finns en massa fakta om Mundana i form av regelmoduler, således har vi en massa fakta där. Trudvang beskrivs av Riotminds med 'Vi ville gå tillbaka till sagans skapare, till John Bauer, Arthur Rackham, tillbaka till de figurer som Tolkien och Gygax inspirerades av' fritt citerat. Vad jag läser är 'Hey, vi tänker inte berätta för dig hur du vill ha din spelvärld, men om du gör den på ungefär detta sättet har du fångat känslan vi ville skapa'. Det finns inget officiellt tema direkt, även om man märker av det lite i de olika modulerna. Samtidigt skriver de 'Vi har valt att inte skriva en detaljerad spelvärld för att det [dod6, Fogges anm.] ska kunna spelas av alla spelare i alla världar. Ni kommer dock att som spelare att finna vissa inslag i form av platser och personer av världen som vi ser den.'
Inget annat har influerat, inspirerat och påverkat mig mer än detta introduktionskapitel. Det var såklart det första jag läste, och det första jag tog intryck av. Vildhjarta fortsatte att förmedla en stor del av den känslan jag tagit som min, och Snösaga har en del från den också (förutom det äckeljävelepiska slutet, men det har vi behandlat annorstädes redan).
Jag ska snart införskaffa Expert: Rollpersonen och se över känslan i den ordentligt.
Angående din sista poäng, visst, informationen finns redan där, men om jag inte behöver den, vad fyller den för funktion? Jag behöver inte beskriva rollpersonernas grannland förrens de åker dit, och i såna fall definitivt inte på fikonspråk med invånarantal eller på vilket sätt det styrs. På nått sätt känns det fel att spelarna i Mundana vet nästan lika mycket som spelledaren om varje land och vad man förväntar sig av det. Liksom, om man hör att man ska ha ett äventyr i Jargien säger man 'Wow, jag kommer få slåss mot/för kejsardömet, och all byråkrati kommer kännas'. Eller i Consaber, för den delen, som är sjöfararstat om jag inte minns fel (oavsett, byt bara ut namnet mot en typisk sjöfararstat om det är fel och fortsätt följa mina tankegångar) säger man 'Wow, vi kommer få åka en massa båt'. I första exemplet skulle jag vilja se en reaktion mer som 'jag har hört att kejsaren häller ner kokande olja i halsen på kättare' eller nån annan skröna eller fördom, och i det andra fallet 'Consaber? Det ligger långt borta för en bondson som jag från Drunok, undrar hur människorna ser ut där borta'.
Nu hamnar jag off topic, men inför varje kampanj skulle man ta en timme och informera spelarna om vad deras rollpersoner vet. Helst utan att spelarna själva vet något om samma sak. Tyvärr är det oundvikligt om man spelar med samma spelare i samma land flera gånger. Vore jag spelledare i Eon skulle jag
aldrig tillåta att mina spelare ägde en enda modul.
I Mutant: UA till exempel har jag vart stenhård på att ingen får kolla i grundboken alls. Känslan av världen presenterar JAG, och jag har informerat spelarna om exakt vad deras figurer vet, men inte mer. Sen är det kul att tuta i dem fördomar och sånt.