Nekromanti skillnader??

Eksem

Champion
Med reservation för att jag har fel (är inte jävligt bevandrad i varken Mundana eller Trudvang egentligen):

Mundana är en konsekvensvärld. Händer något i ett land kommer det påverka alla angränsande länder också. Man har i Eon satsat på att noggrant beskriva allt och sett till så att relationer mellan olika länder verkligen är logiska och tydliga. Mundana är också något av en ganska typisk fantasyvärld, om än ganska så smutsig och lågnivå.
Fördelen är en värld som känns äkta och trovärdig. Det är busenkelt att slänga ihop ett äventyr eftersom böckerna hjälper dig ta reda på exakt vilka konsekvenser händelserna får.

Trudvang är en värld där berättelsen kommer i första rummet. Världen är inte övertydligt beskriven utan lämnar många fina luckor att utforska själv om så önskas. Spelledaren kan ändra lite hipp som happ utan att sabba någonting. Trudvang är också lite otypisk fantasy. Fokuset ligger på en slags blandning mellan de gamla grekiska mytologierna och dess ideal och framförallt en fornnordisk känsla. Skogarna är djupa, mörka och sagolika.
Fördelen är att spelledaren kan låta fantasin löpa fritt utan att behöva förstöra spelvärlden.

Dock är ingen av dem särskilt hårt dragen åt nåt av hållen. Man kan gott ignorera konsekvenserna i Mundana precis som man kan ordna upp relationer utan större möda i Trudvang.
Stämningen skiljer sig nog mest.

Kul är att spelvärldarna faktiskt matchar sina regelsystem.

Foggmock

Myrmidon
Till skillnad från Eksem tänker jag inte försöka förklara skillnaderna då det varierar så kraftigt från spelgrupp till spelgrupp. att påstå att Trudvang är världen där småbarn kan lattja runt utan att bry sig om vad som händer sen är lika fånigt som att påstå att Mundana är den värld där eliten bland rollspelarna lever ut sina idéer om den perfekta Fantasyvärlden.

Det enda jag kan rekommendera är att du testar båda och bestämmer dig för vad du gillar bäst. Enda sättet att verkligen uppleva en spelvärld egentligen.

Och du - man får faktiskt spela på vilket sätt man vill i båda kampanjvärldarna. Se till att du hamnar med en spelledare som spelleder på ett sätt du tycker om så ska du se att oavsett värld kommer du ha kul.

Foggmock - Som hävdar att de som spelar i Trudvang är de bättre människorna här. :gremwink:

att påstå att Trudvang är världen där småbarn kan lattja runt utan att bry sig om vad som händer sen är lika fånigt som att påstå att Mundana är den värld där eliten bland rollspelarna lever ut sina idéer om den perfekta Fantasyvärlden.
Jag hoppas att det där inte var en hänvisning till den information som Eksem gav i sitt inlägg, för isåfall får jag säga att sällan har jag sett barnsligare misstolkning av ett inlägg.

/BD, som åtminstone inte uppfattade någonstans att Eksem skulle ha indelat in spelare av DoD och Eon i "elit" och "småbarn".

Man Mountainman

Storsvagåret
Som hävdar att de som spelar i Trudvang är de bättre människorna här

*hrrrmm*

Foggmock vaknade. Kalmarsolens första strålar strilade in genom hans sovrumsfönster. Utifrån trängde ljudet från trafiken in, och i ett träd sjöng en fågel.
När Foggmock sträckte på sig insåg han direkt att något inte var som det borde. Hans sängkläder var våta av en varm, klibbig vätska som kletade sig fast på hans nakna ben. När han rörde på benen kände han att en stor, varm klump låg mellan dem. En iskall föraning grep tag om hans bröst. Han satte sig panikslaget upp, och nu kunde han se att hans kropp från magen och nedåt var täckt av det bruna klet som bara kunde vara intorkat blod. I panik drog han bort täcket. Han kunde inte hedja skriket som lämnade hans mun när han såg det avhuggna huvudet av ett gråtroll. Nu snurrade han runt, skräckslagen inför vad han skulle finna, och mycket riktigt: på väggen ovanför huvudänden var bilden av ett hyggelmonster ritat i samma blod som fyllde hans säng.

Magnus L

Hero
Öpp öpp öpp...

Foggmock - Som hävdar att de som spelar i Trudvang är de bättre människorna här.

Glöm för allt i världen inte Ereb Altor.

Ja, jag vet att jag typ är den enda som gillar den världen..jag kan bara inte hjälpa det..den första spelvärlden jag spelade i och den ligger mig sedan dess varmast om hjärtat. Tänk att stå med Ereb-boxen i nävarna...veckla ut den gigantiska kartan..mmm..åhh. :gremwink:

Foggmock

Myrmidon
Re: Öpp öpp öpp...

Jag har inte sett ett enda shitte om Ereb Altor och tänker inte uttala mig. Tja, förutom att jag lirade en del Chronopia back in the days dock...

Det var mest menat som ytterligare en pik i Mundanadebatten.

Foggmock

Myrmidon
Mundana är en konsekvensvärld. Händer något i ett land kommer det påverka alla angränsande länder också.

Vem sa att det inte var fallet i Trudvang? Bara för att Trudvang inte har beskrivits i två världsmoduler och oräkneliga landsmoduler gör det inte till en oseriös värld. Mundana lider av den genomgående Neogamessjukan. Inte en enda vit fläck på hela kartan. Oinspirerande och tråkigt. Trudvang är en enda stor vit fläck, och fyfan vad inspirerad jag blir att skapa själv . Det blev jag inte av Geografica Mundana.

Som ett exempel, jag frågade en kompis om han verkligen behövde alla sina Eonmoduler (en riktigt fet trave) för att spela. 'Tja, jag använder de flesta regelbundet'.. då frågade jag om jag skulle visa vad jag behövde regelbundet när jag spelade och plockade fram min spelledarskärm. Och det är inte för tabellernas skull.

Trudvang är en värld där berättelsen kommer i första rummet.

..Gör inte den det i Mundana då? Har jag missupfattat Eon totalt? Ska man inte hjälpas åt att skapa en berättelse där? Eller är det så att kanske regler eller moduler kommer i första rummet?

Världen är inte övertydligt beskriven utan lämnar många fina luckor att utforska själv om så önskas.

Och tacka fan för det.

Spelledaren kan ändra lite hipp som happ utan att sabba någonting.

Det tackar vi Hin Håle för, det också.

Trudvang är också lite otypisk fantasy. Fokuset ligger på en slags blandning mellan de gamla grekiska mytologierna och dess ideal och framförallt en fornnordisk känsla.

Skönt - beroende på vad man gör det till - korrekt. jag har inte så mycket grekiskt med i mitt Trudvang, men visst, det finns en del varelser åt det hållet i Jorges. Minoxen då framför allt.

Skogarna är djupa, mörka och sagolika. Fördelen är att spelledaren kan låta fantasin löpa fritt utan att behöva förstöra spelvärlden.

And i wouldnt want it any other way. Skogar rules!

Dock är ingen av dem särskilt hårt dragen åt nåt av hållen. Man kan gott ignorera konsekvenserna i Mundana precis som man kan ordna upp relationer utan större möda i Trudvang. Stämningen skiljer sig nog mest.

Detta var då poängen med min hårddragning av hans subtila generalisering. Och sen skulle jag vilja påstå att stämningen inte skiljer ett jävla dugg. Sätt en grupp som vanligtvis spelar i Trudvang och byt plats på dem med ett gäng Mundana:iter och se exakt HUR mycket som förändras.

Fast det kanske inte skulle gå. Dod:arna skulle inte veta nått om Mundana och inte våga hitta på själva för de vet att det finns en helvetes massa officiellt att rätta sig efter. Eoniterna skulle stå helt handfallna och ha fågelholksutställning. 'Vafaan.. det finns ju ingen världsbeskrivning ju! Vart ska vi ta vägen?'

...Eller hittar jag på en massa rappakalja igen?

Johan K

Gammal & dryg
Skillnader & skillnader..

Vad ska man säga utan att låta allt för förvirrad & sådant..
På nått sätt så skulle jag vilja påstå att de flesta världar påminner lite av varandra. Skillnader är i hur skaparna har gjort det hela & satt sin prägel på den världen som t. ex finns i Eon eller i DoD. Ta Trudvang till DoD, den är ju klart inspirerad av mystik a´la nordisk karaktär.

/ Johan K, nyss hemkommen från jobet..

Man Mountainman

Storsvagåret
Inte en enda vit fläck på hela kartan. Oinspirerande och tråkigt. Trudvang är en enda stor vit fläck, och fyfan vad inspirerad jag blir att skapa själv .

Man blir inte inspirerad av att skapa själv i Mundana, för Mundana är inte tematisk. Den är så generell som en spelvärld kan bli. Trudvang har ett tema, och inspiration kan därför komma från lockelsen att arbeta med detta tema. Mundana har ingenting att arbeta med förutom de faktiska företeelserna.

Informationen i Mundanamodulerna är inte heller sådär överdrivet inspirerande. Däremot är det en fungerande spelvärld. Informationen finns där redan, man behöver inte skapa den. Därför känns den som en *värd* i större utsträckning än Trudvang och det stärker min suspension of disbelief.

Krille

Lord
"Bara för att Trudvang inte har beskrivits i två världsmoduler och oräkneliga landsmoduler gör det inte till en oseriös värld."

Var skriver Eksem "oseriös"? Jag kan faktiskt inte hitta den beteckningen någonstans.

"Som ett exempel, jag frågade en kompis om han verkligen behövde alla sina Eonmoduler (en riktigt fet trave) för att spela. 'Tja, jag använder de flesta regelbundet'.."

Det är en viss skillnad på att behöva använda dem, och att använda dem när de ändå finns. Speltesten av Eon skedde med de tio sidor världsbeskrivning som finns i Eon 1, och det funkade.

Foggmock

Myrmidon
Tja, han skrev det inte men han antydde, eller så var det jag som tolkade in det i hans text. Om det finns konsekvens i Mundana och inte i Trudvang är väl Trudvang mindre seriöst än Mundana? Eller så inbillar jag mig saker igen för att jag hamnade i försvarsläge.

Däremot kan jag erkänna att jag förmodligen skulle spela på ett annat sätt om jag spelade Eon (i Mundana såklart), med kanske lite mer (vad är termen nu igen? ålfiske? whatever.) detaljerade saker och mer tanke på vad som passar vart och så vidare.

För att välja mitt Jorgesutmaningsbidrag som exempel - Asterlösa placerade jag vid Ymerfors för närheten till vattnet. Vad Tintestad gör på Tintön har jag ingen aning om. Den fyller ingen egentlig funktion som en stor hamnstad, utan de kanske skulle byta plats egentligen. Detta uppstod inte för att jag hade bråttom, utan för att jag kanske inte är lika seriös (OK, jag är mer lättsam, det låter bättre) i Trudvang.

Jag påstår alltså inte att Eksem kallar Trudvang oserisöst, jag bara försvarar och säger att det visst kan vara seriöst. Även om Trudvang inte attackerats av någon.

Bara för att Trudvang inte har beskrivits i två världsmoduler och oräkneliga landsmoduler gör det inte till en oseriös värld.
Även om Krille sade det redan, så var skrev Eksem att världen är oseriös? Du tolkar in en massa som inte finns där. Läs vad som står istället för vad du TROR att han tänker.

Trudvang är en enda stor vit fläck, och fyfan vad inspirerad jag blir att skapa själv
Och vad har det med fallet att göra? Eksem skrev heller inte något om att så inte skulle vara fallet. Vad han skrev var (precis som du så snällt upprepade, så jag slipper hoppa till Eksems inlägg):
-Världen är inte övertydligt beskriven utan lämnar många fina luckor att utforska själv om så önskas.
- Spelledaren kan ändra lite hipp som happ utan att sabba någonting.
- Skogarna är djupa, mörka och sagolika. Fördelen är att spelledaren kan låta fantasin löpa fritt utan att behöva förstöra spelvärlden.
Precis de saker du gillade med Trudvang. Hur gör det Trudvang till en värld för småbarn att lattja runt i?

Det enda han gjorde var att ställa upp de fakta han hade till hands för att svara på den ursprungliga frågan. Varken mer eller mindre.

...Eller hittar jag på en massa rappakalja igen?
Jepp :gremwink:

/BD, klargör.

Magnus L

Hero
Det är en viss skillnad på att behöva använda dem, och att använda dem när de ändå finns.

Dessutom är det trevlig läsning.. :gremwink:

Foggmock

Myrmidon
Man blir inte inspirerad av att skapa själv i Mundana, för Mundana är inte tematisk.

No offence, jag vet hur du menar, men det låter som om alla som lirar Eon bara spelar köpeäventyr för att Mundana är så tråkigt att man inte vill hitta på själv. :gremgrin: :gremwink:

Trudvang har ett tema, och inspiration kan därför komma från lockelsen att arbeta med detta tema. Mundana har ingenting att arbeta med förutom de faktiska företeelserna.

Som jag sa tidigare, det finns en massa fakta om Mundana i form av regelmoduler, således har vi en massa fakta där. Trudvang beskrivs av Riotminds med 'Vi ville gå tillbaka till sagans skapare, till John Bauer, Arthur Rackham, tillbaka till de figurer som Tolkien och Gygax inspirerades av' fritt citerat. Vad jag läser är 'Hey, vi tänker inte berätta för dig hur du vill ha din spelvärld, men om du gör den på ungefär detta sättet har du fångat känslan vi ville skapa'. Det finns inget officiellt tema direkt, även om man märker av det lite i de olika modulerna. Samtidigt skriver de 'Vi har valt att inte skriva en detaljerad spelvärld för att det [dod6, Fogges anm.] ska kunna spelas av alla spelare i alla världar. Ni kommer dock att som spelare att finna vissa inslag i form av platser och personer av världen som vi ser den.'

Inget annat har influerat, inspirerat och påverkat mig mer än detta introduktionskapitel. Det var såklart det första jag läste, och det första jag tog intryck av. Vildhjarta fortsatte att förmedla en stor del av den känslan jag tagit som min, och Snösaga har en del från den också (förutom det äckeljävelepiska slutet, men det har vi behandlat annorstädes redan).

Jag ska snart införskaffa Expert: Rollpersonen och se över känslan i den ordentligt.

Angående din sista poäng, visst, informationen finns redan där, men om jag inte behöver den, vad fyller den för funktion? Jag behöver inte beskriva rollpersonernas grannland förrens de åker dit, och i såna fall definitivt inte på fikonspråk med invånarantal eller på vilket sätt det styrs. På nått sätt känns det fel att spelarna i Mundana vet nästan lika mycket som spelledaren om varje land och vad man förväntar sig av det. Liksom, om man hör att man ska ha ett äventyr i Jargien säger man 'Wow, jag kommer få slåss mot/för kejsardömet, och all byråkrati kommer kännas'. Eller i Consaber, för den delen, som är sjöfararstat om jag inte minns fel (oavsett, byt bara ut namnet mot en typisk sjöfararstat om det är fel och fortsätt följa mina tankegångar) säger man 'Wow, vi kommer få åka en massa båt'. I första exemplet skulle jag vilja se en reaktion mer som 'jag har hört att kejsaren häller ner kokande olja i halsen på kättare' eller nån annan skröna eller fördom, och i det andra fallet 'Consaber? Det ligger långt borta för en bondson som jag från Drunok, undrar hur människorna ser ut där borta'.

Nu hamnar jag off topic, men inför varje kampanj skulle man ta en timme och informera spelarna om vad deras rollpersoner vet. Helst utan att spelarna själva vet något om samma sak. Tyvärr är det oundvikligt om man spelar med samma spelare i samma land flera gånger. Vore jag spelledare i Eon skulle jag aldrig tillåta att mina spelare ägde en enda modul.

I Mutant: UA till exempel har jag vart stenhård på att ingen får kolla i grundboken alls. Känslan av världen presenterar JAG, och jag har informerat spelarna om exakt vad deras figurer vet, men inte mer. Sen är det kul att tuta i dem fördomar och sånt. :gremgrin:

Krille

Lord
"Om det finns konsekvens i Mundana och inte i Trudvang är väl Trudvang mindre seriöst än Mundana?"

Det är upp till var och en att avgöra, men det är lite vid sidan av poängen. Eksem säger att Mundana har konsekvens, men han säger inte att Trudvang inte har konsekvens. Istället lyfter han fram två separata egenskaper: Mundana har konsekvens, medan Trudvang har stora utrymmen för att hitta på egna saker. Det är två separata egenskaper som inte nödvändigtvis är varandras motsats.

Foggmock

Myrmidon
Anledningen till att jag tolkade in det var att han lade fram konsekvens som en egenskap i Mundana, men inte i Trudvang. Visst, han sa inte att Trudvang INTE var konsekvent, men han sa inte att det var det heller, vilket jag tyder som att han inte tycker att Trudvang är konsekvent, för då hade han väl skrivit det?

Nu tänker jag fly från denna debatten, men inte för att jag har fel eller slut på argument, jag erkänner gärna att jag faktiskt överreagerade men samtidigt överdrev jag riktigt ordentligt och jag trodde det skulle märkas på ett lite annat sätt, nämligen att bjuda till debatt. Så vi släpper detta nu, OK? Ingen idé att diskutera det till dödedagar.

Man Mountainman

Storsvagåret
Jag behöver inte beskriva rollpersonernas grannland förrens de åker dit, och i såna fall definitivt inte på fikonspråk med invånarantal eller på vilket sätt det styrs.

Vad menar du? Spelskaparen kan ju knappast förutsäga vad *du* kommer att behöva för information. Tills dess att du behöver den så¨ligger den där och väntar på att du ska komma och hämta den.

På nått sätt känns det fel att spelarna i Mundana vet nästan lika mycket som spelledaren om varje land och vad man förväntar sig av det.

Äh, informationen i modulerna är rätt tunn trots allt. Jag tycker att den information man hittar i till exempel Geographica Mundana är ungefär vad man kan förvänta sig att en normal EON-rollperson, som ju trots allt är något av en globetrotter, känner till. Sen om alla dina rollpersoner är bondsöner så kan jag i och för sig förstå dilemmat, men det brukar jag som spelare lösa med lite kreativ självövertygelse.

Eksem

Champion
Jösses!

Jag som verkligen ansträngde mig för att inte angripa någon av spelvärldarna utan bara ville visa på att de har lite olika filosofi.

"han lade fram konsekvens som en egenskap i Mundana, men inte i Trudvang. "

Anledningen till det är att det är vad åtminstone jag tycker verka vara ett av de främsta målen med Mundana, och att det var ett rätt nytt inslag i svenska rollspel när Eon dök upp.
Det är inte alls primärt i Trudvang på samma sätt. Det förhindrar dock inte den typen av konsekvensspelande i Trudvang om man så önskar, vilket jag åtminstone försökte påpeka här:

"Dock är ingen av dem särskilt hårt dragen åt nåt av hållen. Man kan gott ignorera konsekvenserna i Mundana precis som man kan ordna upp relationer utan större möda i Trudvang. "

Jag vet inte riktigt om det gör någon skillnad, men jag föredrar faktiskt Riotminds spelfilosofi framför Neogames, men det är ju bara en smaksak. Båda har rätt hög kvalitet på sina produkter (såvitt jag sett).

Foggmock

Myrmidon
Re: Jösses!

Enough of the flaming, såklart, men jag vill ändå kommentera lite. No hard feelings från min sida. :gremsmile:

Jag som verkligen ansträngde mig för att inte angripa någon av spelvärldarna utan bara ville visa på att de har lite olika filosofi.

Enligt _vem_? Det är svårt att säga tillverkarna, för de säger inte mycket om Trudvang. Det är svårt att säga spelarna, för de har inte mycket att säga till om om Mundana. Och spelledarna har inte heller mycket att säga till om. Om de inte orkar ändra en satans massa. Och att gå igenom en modul och ändra saker är jobbigare än att skriva själv, tycker jag iallafall. Ur inspirationssynvinkel.

Och jag håller med dig. Trudvang pwnz Mundana. :gremwink: