Nekromanti Skillnader mellan kvinnor & män

Peter

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
27
Location
Skoghall, Sverige
Re: Förklara dig gärna?

Hehe, ja för fasen, visst är de det...

Nej, tänk efter lite... Man kan vara lugn och sansad när det gäller vardagliga och andliga ting, men när det kommer till hemska saker så kan man bli hemskt harig... Man får ju naturligtvis skilja på situation och situation...
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Förklara dig gärna?

Man kan vara lugn och sansad när det gäller vardagliga och andliga ting, men när det kommer till hemska saker så kan man bli hemskt harig...

Det gäller väl alla? Vardagligt = inte skrämmande; Hemskt = skrämmande...

Jag förstår varken varför flickor skulle vara fegare än pojkar i en skrämmande situation eller varför pojkar skulle vara sämre på allt som har med vardagen eller det andliga att göra...

Som de flesta könsskillnader i spel blir det litet Fucking Åmål över det ("ni flickor fattar inte det där med teknik... ni är bättre på smink och ... smink och sånt") :gremwink:
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,463
Location
Helsingborg
Re: Hmm...

"Det kan ju lika gärna vara så att GEna är gjorda för kvinnor, och det är männen som skall modifieras."
Japp, och för att slippa diskussoioner om könsdiskrimeminering borde man nästan göra så.. MEN.. Majoriteten av rollspelare är manliga och spelar oftast manliga RP:er. För att slippa ändra hela tiden så slår man för enkelhetens skull fram GE:er för män.
Jag skrev det (ung.) i förra inlägget men jag skriver det igen för att ingen ska gnälla.. Själv kan jag lika gärna spela utan skillnader i rollspel men tycker helt klart att det borde finnas skillnader.. Nackdelen som kan uppstå är att vissa kan utnyttja detta och opt:a en karaktär..

"Och sedan finns det ju kvinnor som är lika starka som män,"
Ja, men de har slagit lite bättre eller köpt lite mer på Styrka. Världens starkaste kvinna orkar inte lika mycket som världens starkaste man. Kommer å tänka på när Dogge (från Latin Kings) bröt arm mot Sveriges starkaste kvinna och vann! Det du.. Själv tycker jag att när det gäller råstyrka så är männen starkare.

"You follow?"
Näe, inte ens när du skrev det två ggr. /images/icons/smile.gif

"Och om man exempelvis vill spela en jättestark kvinna så tycker jag personligen inte att det ska finnas några regler som stoppar detta." - buckfizz
Och hindrar reglerna dig? Vad jag vet så gör reglerna bara att du får ±1 på en GE.. Det står knappast "Eftersom du vill spela kvinna kan du max ha 11 i STY".. Om vi utgår efter DoD/Eon så innebär 17 i STY att RP:n fortfarande är jättestark..

"Som de flesta könsskillnader i spel blir det litet Fucking Åmål över det ('ni flickor fattar inte det där med teknik..." - Vindhand
Teknik är väl mer en färdighet som man lär sig av intresse, än som man föds med.. Dåligt (men roligt) exempel..

/[color:448800]Han</font color=448800> som vet att detta är ett känsligt ämne men står ändå för sina åsikter
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Hmm...

Japp, och för att slippa diskussoioner om könsdiskrimeminering borde man nästan göra så..

Det är nog inte tillräckligt. :)

MEN.. Majoriteten av rollspelare är manliga och spelar oftast manliga RP:er. För att slippa ändra hela tiden så slår man för enkelhetens skull fram GE:er för män.

Du tror inte att den inställningen kan ha något med hobbyns könsmässiga snedfördelning att göra? Om en flicka som testar rollspel (och då allt som oftast även spelar kvinna) upptäcker a: att all text antar att man är pojke b: att hon straffas med en massa godtyckliga avdrag för att hennes karaktär är kvinnlig; så kommer hon nog tappa litet av sin entusiasm...

Teknik är väl mer en färdighet som man lär sig av intresse, än som man föds med.. Dåligt (men roligt) exempel..

Poängen är att reglerna avslöjar underliggande fördomar. Hur tror du att folk skulle reagera på t.ex. ett nutidsspel där afrikaner fick + på Fysik men - på Intelligens? Det är t.o.m. möjligt att man kan backa upp det med testresultat (det finns många afrikanska toppidrottsmän och IQ-test är anpassade efter europeer) :gremsmile:
 

Peter

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
27
Location
Skoghall, Sverige
Re: Förklara dig gärna?

Visst gäller det alla, det är därför alla har olika värden i sina grundegenskaper. Dock är det ett faktum att män och kvinnor tänker annorlunda, agerar annorlunda och har olika förutsättningar för olika saker. Det går inte att komma ifrån i det verkliga livet. I rollspel går det att komma ifrån detta iom att alla stöps från samma grundstomme och sedan är det bara turen som har betydelse (om man slår fram sina egenskaper) eller poängen (om man köper sina egenskaper).

Det var just på grund av sådana här diskussioner som vi gjorde det hela med att skilja på män o kvinnor till en frivillig regel i Zhoria. Dock skulle det egentligen inte behövas, för jag tror att alla spelare är smarta nog att använda sig av vad de vill ändå i regelväg och utelämna det de ogillar, eller hitta på egna regler. Det går inte att göra ett rollspel som passar alla, och i denna frågan är det till och omöjligt.
 

archor

Veteran
Joined
14 Jan 2001
Messages
35
Re: Förklara dig gärna?

En liten anmärkning angående fysik... Män har en större smärttröskel än kvinnor men när männen kommer över denna gräns så tappar de kontrollen kraftigare än kvinnor, kvinnor har en lägre smärttröskel, men är betydligt bättre på att kontrollera sin smärta när den överstiger den gränsen, så har iaf jag lärt mig men jag kan ju ha fel och ifall jag har det vill jag gärna att nån påpekar det
 
Top