Nekromanti Skillnader mellan kvinnor & män

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Finns det inga regler, i ngt rollspel, för de rent fysiska (och psykiska) skillnaderna mellan kvinnor och män? Könen skiljer sig faktiskt åt på vissa punkter (båda könen har sina fördelar och nackdelar). Är det någon som har några förslag på hur dessa skillnader skulle se ut regelpraktiskt? Är det ngn som vågar formulera ngt förslag? Det verkar som om alla utgår att vi är stöpta ur samma form. Det är vi INTE, oavsett vad alla extremfeminister säger...(Jag har f ö inget emot feminister som är det för att eliminera orättvisor i samhället).
Exempelvis anser jag att kvinnor i allmänhet är smidigare (vigare, rörligare) än män. Männen är, i sin tur, naturligtvis starkare. Vågar inte säga mer...
M
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Själv tror jag inte det..

Har aldrig sett något.. Fast jag har inte spelat så många. Å andra sidan verkar det inte som det finns enligt tidigare diskussioner att döma..
Jo just det, Big Eyes Small Mouth ger minus till killar eller nåt.. För att dom är så ovanliga.. /images/icons/wink.gif

Vadå? Måste du hitta ett sådant rollspel, för att du inte vill spela ett utan sådana regler, eller?


Tja, det verkar som du är rätt trött på debatten om skillnaderna, men som mången visen man sa senast det var på tapeten här på forumet:
"Frågan är, gör dessa skillnader spelet roligare?"
Och jag håller med dom. Nej, det gör det inte.. Nu kanske du är av en annan åsikt, men tänk igenom det istället för bara lägga in en regel bara för att du vill ha regler för allt..
(Jag är inte elak.. Bara hjälpsam.. Även om det inte märks.. /images/icons/tongue.gif)
 

Gabriel_UBBT

Warrior
Joined
29 May 2000
Messages
282
Location
Stockholm
Det finns...

Till spelet Zhoria finns en frivillig regel som gör skillnad på könen...

Spelet är gratis och finns att ladda ner här på Rollspel.nu eller från originalsidan www.pmzg.nu !
 

Morgoth

Swashbuckler
Joined
2 Apr 2001
Messages
2,450
Location
Uddevalla, Västra Götaland
Jag kan ge dig ett par dåliga exempel

Och här har vi bland annat Zhorias regler för kvinnor och män. Här har författaren tyvärr slarvat är jag rädd. Som tur vad är regeln frivillig /images/icons/wink.gif. Jag vet inte (icke-detaljist som jag är) om jag tycker det är så viktigt med könskillnader inom rollspel. Vi tar Västmark som det som alltid lysande exemplet. Här vore det tillexempel löjligt att införa en regel i stil med: "Om du är man kan du köpa Stark +4 till kostnaden av tre/images/icons/laugh.gif, osv".Att envisas med könskillnader måste vara att sikta mot ultrarealism.
 

Hasse

Hero
Joined
13 Jan 2001
Messages
1,684
Location
Göteborg
"Finns det inga regler, i ngt rollspel, för de rent fysiska (och psykiska) skillnaderna mellan kvinnor och män?"

Vill bara säga säga en sak. Vi spelar ett spel och vi gör det för att ha roligt, iaf vill jag det. Vilket i mitt tycke gör regler för kvinnor och mäns skillnader helt överflödiga.
 

Insignia

Swashbuckler
Joined
8 Oct 2001
Messages
1,813
Location
Uppsala
Så här ligger det till

Det finns naturligtvis statistiska skillnader mellan könen - men av vilken anledning bör rollpersoner passa in i statistiken?

Visst är de flesta män starkare än de flesta kvinnor, men ändå finns det massor av starka kvinnor och smidiga män (även i verkligheten). Jag kan inte komma på någon anledning till att rollpersoner ska vara typexempel på medelsvensson.
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
(inte igen...)

Finns det inga regler, i ngt rollspel, för de rent fysiska (och psykiska) skillnaderna mellan kvinnor och män?

Inga populära rollspel...

Problemet är nog framför allt att trots att många (inte alla) kan hålla med om att vissa skillnader föreligger är det väldigt svårt att hitta ens två personer som har samma åsikt om vilka dessa skillnader är; särskilt om de har olika kön. Vilken regleifierning man än väljer kommer man reta de 90% som inte håller med en.

Det verkar som om alla utgår att vi är stöpta ur samma form.

eller att de antar att man anpassar det hela efter eget tycke och smak. De flesta system ger en någon möjlighet att personalisera sin karaktär. Om man t.ex. inte vill spela en kvinna med 18 i storlek kan man säkert slippa på något vis. Om SL vill ha en viss typ av skillnader kommer han (hon) skapa SLPs därefter; kanske t.o.m. omedvetet.

Med andra ord: du försöker använda en kontroversiell och riskabel lösning för ett problem som i praktiken inte finns. :)
 

Widde

Warrior
Joined
9 Jun 2000
Messages
231
Location
Uppsala
Ursäkta, men ...

Könen skiljer sig faktiskt åt på vissa punkter ...

Du spelar ett rollspel som accepterar magi, orcher, drakar, jättar och skumma gudar -- bekymra dig inte över skillnaden mellan män och kvinnor. Naturlagarna är de du bestämmer; om alla män är högst en meter långa, och alla kvinnor ungefär två, så ok, det är din värld. Om du vill att världen skall vara som vår egen -- plus magi, så dra ifrån tio procent på kvinnorna i storlek och styrka. Detta är en sak som aldrig upphör att förbrylla mig; varför man hackar ner på realistiska detaljer i en miljö där drakar flyger omkring, och magiska formler far genom luften.
Mycket märkligt.

-W
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Tack för alla svar!
Den främsta anledningen till mitt inlägg är att jag ville se hur stort intresset var för en sådan regel (om skillnader...), eftersom jag håller på med mitt eget rollspel. Jag måste hålla med de flesta av er. En sådan regel har egentligen inget som förhöjer själva rollspelsupplevelsen (om man inte är ett realism-psyko). Det är kanske dumt att såra någon i onödan, när man inte behöver..
M
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: Ursäkta, men ...

Detta är en sak som aldrig upphör att förbrylla mig; varför man hackar ner på realistiska detaljer i en miljö där drakar flyger omkring, och magiska formler far genom luften.

Kan man bråka om korrekta vikter på närstridsvapen så kan man väl bråka om biologiska detaljer också - speciellt som man faktiskt beräknar mäns och kvinnors kroppsvikt olika i rätt många spel - men som Vindhand säger, just den här frågan anses laddad så det tenderar att gå en massa troll i den så fort den kommer upp. Ofta politiskt troll.

Själv väntar jag fortfarande på att nån arg ung debattör ska hävda att reglerna är avpassade för att slå fram män, och att avsaknaden av könsspecifika grundegenskaper är ett typiskt sexistiskt förtryck som osynliggör kvinnorna. (-:

--
Åke
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,378
Location
Helsingborg
Re: Ursäkta, men ...

"Naturlagarna är de du bestämmer;"
Bra poäng.. Själv har jag infört GEskillnader på män och kvinnor i DoD som en frivillig regel.. Är det nån som spelar kvinna och inte gillar ändringarna (för dess diskrimenering el. nåt) så låter jag det vara... I fall som man antar att ung. hälften av spelarna inte gillar kan man ha frivilliga regler.. Inte i fall där regeln finns för att vara detaljrik, men långsam (som i Neogames spel)..

/[color:448800]Han</font color=448800> som vet att nackdelen "våp" kan bli en fördel i Deadlands om det är en kvinna som tar den
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Skriv gärna något om de kulturella skillnaderna!

Nej, regler på könsskillnader är nog inget vidare. Inte med människor, iaf. Däremot ser jag gärna att du hittar på en ras där hanarna och honorna verkligen ÄR anmärkningsvärt olika. Jag lät mina drakoniter i Chronopia vara femkönade (!) och där könsfördelningen såg ut såhär, till exempel:

Bredfjäll - Högresta krigardrakoniter. Uppfattas som "manliga".
Evertybrat - Fläskiga drottningar. Helt ryggradslösa och ser ut som uppsvällda puppor.
Epigon - Ser ut som mänskliga kvinnor, men är kallblodiga och har giftgaddar + tveeggad tunga.
Salymander - En smal, ödleliknande varelse, ca: 150 cm lång.
Ludrag - Ser ut som vilda ödlehundar. De kan inte prata eller resoneras med.

Så, och varje kön kunde fortplanta sig med de kön som ligger två eller tre platser fram i "listan". Utan att här redogöra för hur deras könsorgan skulle se ut, så kan jag ändå nämna att det fungerade riktigt smart. Även om spelarna tyckte det var osmakligt att den snygga flickan de raggat upp i natten föreslog en trekant med en morrande förvuxen komodovaran...

Nå, när det gäller raser som INTE är anmärkningsvärt olika mellan könen (människor borde förvisso vara uppdelade i Män - mer Sty och Smi, Kvinnor - högre Fys och Psy) så ser jag gärna att du skriver lite om vilka kulturella skillnader det finns mellan manligt/kvinnligt för varje ras. Det borde vara rejäla skillnader, titta bara på vilka olika perspektiv vi människor har i olika delar av världen (och vi borde ju ändå ha mer gemensamt med varandra än vad människor har med alver, tex.).

Det skiftar ju med åren, också. På 1700-talet ansågs det manligt för en karl att gråta ut offentligt, texempel. Och kvinnorollen har som bekant förändrats markant (till det bättre) på väldigt kort tid. Hur behandlar svartalfsmän sina kvinnor? Får orchkvinnor lära sig slåss? Säger hundmän "bitch" till sina tjejer, och vad menar de då med det? [dålig vits] Sådana saker får du gärna klura lite på.

/Rising
 

Muggas

Hero
Joined
16 Nov 2001
Messages
1,015
Location
Stockholm
Re: Skriv gärna något om de kulturella skillnaderna!

Hej!!!!!
Alltid kul med individer som sänder förslag/inspirationskällor..
Den sociala/kulturella aspekten är nog mest intressant för garvade rollspelare, det har du helt rätt i...
Intressant raskonstruktion i Chronopia, hade gärna varit med och spelat för att se vilka luriga situationer som kan uppstå för de stackars förvirrade spelarna..
Är inte riktigt klar med huvuddelen av mitt rollspel, men skickar ett litet smakprov så snart jag färdigställt lite mer (så fort den här otäcka tentaperioden är över..). Det ska bli kul att se hur mitt stridssystem (utan KP) bemöts av er andra.
M
 

Illern

koppariller
Joined
22 May 2000
Messages
2,052
Location
Linköping
Jag håller med Rising, skriv hellre om de kulturella skillnaderna och skapa slp utifrån det och låt spelarna göra hurdana rollpersoner de vill men med eventuella effekter av att avvika alltför mycket. Jag har själv inga regler för kön när man skapar rollpersoner men det finns givetvis ett kulturellt mönster som man kan avika från på fel sätt när man väl börjar spela.
 

stormumriken

Veteran
Joined
7 Nov 2001
Messages
73
Location
Jönköping
Varför använda sig av en massa sånt tjafs? Det räcker väl att man bara tänker till lite när man skapar rollpersonen? Och om man exempelvis vill spela en jättestark kvinna så tycker jag personligen inte att det ska finnas några regler som stoppar detta.
 

Peter

Veteran
Joined
21 May 2000
Messages
27
Location
Skoghall, Sverige
Re: Förklara dig gärna?

På vilket sätt har författaren (ingen annan än jag) slarvat när den frivilliga regeln skrevs?

1. Fysik: Kvinnor får +1 i denna grundegenskap, då kvinnor kan motstå smärta bättre än män.

2. Styrka: Män är i regel starkare än kvinnor och får därför +1 i denna grundegenskap.

3. Smidighet: Kvinnor är oftast smidigare än män och får +1. Män får -1 på grund av de är byggda på ett annorlunda sätt, och inte alls har samma form av underhudsfett som kvinnor (kvinnors är mycket lösare och rörligare, eh, typ hehe).

4. Psyke: Den här är svår, men vi bestämde ändå att gå på den gamla klassikern att kvinnor är lite harigare än män och får därför -1. Personligen tycker jag att denna är den som är lite tvivelaktig, och borde egentligen inte modifieras alls.

5. Aura: Ytterligare en som är tvivelsaktig, men inte på något sätt så att det stör. Kvinnor är oftast lugnare och kan ses stå närmare det andliga, så de får därför +1 i denna grundegenskap.

6. Storlek: Inget snack om saken, kvinnor är i genomsnitt mindre än män, så därför -1 i storlek.

Skriv gärna lite mer ingående vad du menar med slarvet som du ser det, så att vi kan göra spelet bättre för de som "vill" använda den frivilliga regeln... Personligen använder jag den inte alls...
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Hmm...

Det kan ju lika gärna vara så att GEna är gjorda för kvinnor, och det är männen som skall modifieras. Och sedan finns det ju kvinnor som är lika starka som män, så det borde ju kunna representeras lika bra av vilka GEvärden man sätter från sina tärningslag/poängköp eller dylikt, eller hur?

Ta DoD som exempel, man slår fram ett visst antal värden, och vi antar att man får fram ett på 18 på 3T6. Spelar man kvinna och sätter det på STY så är man ju sjukt jävla biffig för att vara vinna, men det finns ett fåtal, och det finns också bara ett fåtal som slår 18 och sätter det på STY. Det finns många fler som sätter det på KAR, och så snygga flickor finns det gott om, liksom flickor med såpass mycket charm och utstrålning.

You follow?
 

Renfield

Swordsman
Joined
20 Feb 2001
Messages
567
Location
Linköping
Hmm...

Det kan ju lika gärna vara så att GEna är gjorda för kvinnor, och det är männen som skall modifieras. Och sedan finns det ju kvinnor som är lika starka som män, så det borde ju kunna representeras lika bra av vilka GEvärden man sätter från sina tärningslag/poängköp eller dylikt, eller hur?

Ta DoD som exempel, man slår fram ett visst antal värden, och vi antar att man får fram ett på 18 på 3T6. Spelar man kvinna och sätter det på STY så är man ju sjukt jävla biffig för att vara vinna, men det finns ett fåtal, och det finns också bara ett fåtal som slår 18 och sätter det på STY. Det finns många fler som sätter det på KAR, och så snygga flickor finns det gott om, liksom flickor med såpass mycket charm och utstrålning.

You follow?
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Förklara dig gärna?

4. Psyke: Den här är svår, men vi bestämde ändå att gå på den gamla klassikern att kvinnor är lite harigare än män och får därför -1. Personligen tycker jag att denna är den som är lite tvivelaktig, och borde egentligen inte modifieras alls.

5. Aura: Ytterligare en som är tvivelsaktig, men inte på något sätt så att det stör. Kvinnor är oftast lugnare och kan ses stå närmare det andliga, så de får därför +1 i denna grundegenskap.


M.a.o är en genomsnittlig kvinna en lugn räddhare?
/images/icons/wink.gif
 
Top