Nekromanti Skate Rollspel

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Varför det ??

kanske inte
Varför inte, det kan besvaras enkelt, det är inte så många skatare som rollspelar, inte stor målgrupp och framför allt inte skapar grupp.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Du vill alltså inte spela rollspel?

jo visst, fast då blir det ju Sci Fi eller dylikt, och stenålders gräjset verkar rätt komiskt måste jag säga. Men visst skulle man kunna göra så. Fast ajg ville ju ha ett nutida (även om det inte sas)
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,943
Location
The Culture
Udda rollspelare

Varför inte, det kan besvaras enkelt, det är inte så många skatare som rollspelar, inte stor målgrupp och framför allt inte skapar grupp.
Antalet rollspelande skejtare är antagligen större än antalet rollspelande hemliga agenter, zonfarare, maffiamedlemmar och halvalver -- tillsammans! :gremwink:

Om du ska skriva något: tänk inte på målgruppen, skriv bara något du skulle gilla.

/tobias
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Re: Du vill alltså inte spela rollspel?

Kan du inte helt enkelt göra någon form av skruvad framtid/parallellvärld där allt det du uppskattar med den nutida skatekulturen finns med, men på ett sådant sätt att det lämpar sig bättre för intressanta historier i rollspelandet? Det behöver inte kännas mer sci-fi än vad du gör det till.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,566
Location
Helsingborg
Re: Skaterollspel

"...så nu undrar jag hur stor chansen är att jag kan kombinera dessa två hobbys, jag menar då inte att jag ska spela samtidigt som jag kör,"
Nä, men ni kan ju använda ramperna som slumpsystem.. "Gör en kickflip backside tailslide för att se om din karaktär klarar att slå monstret".. :gremsmile: Det vore skoj.. Annars håller jag väl med Attila.. Skriv ihop en modul i form av kampanjmaterial och modifera ett redan existerande rollspel till att använda dina produkter till.. Att hitta på ett fullständigt rollspel verkar lite.... jobbigt..

Eller hitta på någon extrem miljö, som att det är gängkrig mellan skejtare eller att rollpersonerna är skateboardåkande superhjältar eller vad som helst.. Mortal Combat vs Skateboarding, kanske? Hitt' på något.. Du är ju rollspelare för fanken.. Annars, om du bara vill hitta på skateboardscenarior i vår nutidsmiljö, vad hade du tänkt att man ska spela för scenarior? Vad är det för inriktning.. Är de bara streetpunks vars enda sysselsättning är att "raida" in och stjäla sprayburkar för att kunna sprida sina tags?

/Han som tycker dogma är fuskrollspel (slarvigt ihopslängda) som funkar bäst för att presentera nya idéer
 

Rygar

Veteran
Joined
21 Mar 2004
Messages
190
Location
Federationen
Förhållandevis mycket OT

...piratrollspel...
va!? var? berätta berätta berätta!

Seriöst, jag har letat (lite och ganska ineffektivt), så om du vet nått så säg vad det heter, vart man får tag i det och på lite mer inofficiella sätt hur man får det gratis.. tack
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Förhållandevis mycket OT

...piratrollspel...



va!? var? berätta berätta berätta!

Seriöst, jag har letat (lite och ganska ineffektivt), så om du vet nått så säg vad det heter, vart man får tag i det och på lite mer inofficiella sätt hur man får det gratis.. tack
Du är intresserad av Piratrollspel - jag håller med om att det är en mycket rolig genre, är kul att spela också. Synd att jag inte har kvar mitt gamla rollspel "Skepp & Hoj" som jag gjorde för 2-3 år sedan - det var ett karribieninsprerat rollspel om/med pirater. Jag blir nästan ledsen på ögot, saknar det lite... Så jag säger likadant, finns det något kul - helst gratis piratrollspel?
 

Attila

Veteran
Joined
19 Dec 2004
Messages
59
Location
Karlstad
Jag kan då rekommendera....

Ta en titt på "7th sea" Eller Swashbuckling som den nya utgåvan heter. Titta på deras länk här
Tyvärr så är det gjort med d20 systemet vilket suger snopp enligt min mening. Men i min rollspelsgrupp så har vi moddat det rejält med stora framgångar.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Udda rollspelare

visst, men hur många uppslatar Skatare som inte är det? Inte många inte själva skatetet så att säga.

Men hur ofta drömmer du dig bort att du är en känd skatare?
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Du vill alltså inte spela rollspel?

Sant, fast jag är lat :gremsmirk: så jag kommer inte göra ett rollspel i alla fall inte förens mitt andra project är klart.
 

DODswe4

Hero
Joined
3 Mar 2004
Messages
1,283
Location
Stockholm
Re: Skaterollspel

Då kan man ju få super hjätar utan att ha höga värden (ilr jag vet inte riktigt hur det skulle fungera men i alla fall). Även det är jobbigt, orkar inte ha många project i luften (inte stora i alla fall)

Men jag vill inte ha en extrem miljö jag vill ha lite halv kriminelt, lite klotter, åkande inponera på brudarna genom att slå ihjäl sig i försök till McTwist, sådant, sen kanske ett scenario är din Rival utmanar dig på en Tag Race, den som först klottrat sin del av vagnen klar vinner. Men innan tävlingen ska börja är det någon av Rivalens kompisar som anfaller RPn, Rpn klarar sig med tur, men hur ska han komma på vem det är och hur ska han klara sig tills Tag Racet börjar?
 

Attila

Veteran
Joined
19 Dec 2004
Messages
59
Location
Karlstad
Hur många tvärnischade rollspel....

Det finns ju riddarrollspel, agentrollspel, piratrollspel och gangsterrollspel, så varför inte ett skaterollspel?
Blöööhh för ett sådant inlägg. Något som jag avskyr är när man ställt en fråga som "varför?" och får då som gensvar -"varför inte eller därför."

Hur många rollspel kan du räkna upp som är så tvärnischade som riddarrollspel, agentrollspel, piratrollspel och gangsterrollspel?

Riddarrollspel kommer från fantasy genren. Eller hur? Därmed så är det en kampanjsetting.
Agentrollspel tillhör den urbana genren. Även här en kampanj setting.
Osv. osv. etc. etc.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Jag kan då rekommendera....

Hmm, verkade riktigt intressant detta rollspelet. Skall nog ta mig en närmare titt på det någon dag, verkade ganska lovande.

Gällande system och modning skulle jag vill säga - vilken spelledare anpassar inte saker som han/hon själv har gjort en bättre (personanpassad) version av? Till exempel jag själv. Jag spelar Drakar & Demoner, har gjort hela världen vi spelar i själv, gjort om många system, raser och yrken till vad jag som SL tycker är till det bättre... Spelarna verkar gilla mina "verk" också. Ett rollspel är aldrig perfekt, man måste som SL alltid dona lite eller mycket här och där... Personligen anser jag att mycket blir så tort om man skall spela efter alla originalreglerna och systemen.
Tjosan! :gremtongue:
 

Attila

Veteran
Joined
19 Dec 2004
Messages
59
Location
Karlstad
Provocerar andra!? [OT]

Det kanske ligger något i att man bär ett historiskt namn som man uppfattas som provocerande eller helt enkelt är provocerande :gremgrin: Jag borde kanske slå mig ihop med Caligula för att göra forumet osäkert. :gremwink:

Jag anser att med provokation så väcker man en diskussion snabbt. Annars så blir den bara dryg, det är min mening.
Jag är inte ute efter att förolämpa andra, jag skriver bara så rakt och ifrågasättande att det uppfattas som provokation.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,713
Location
Värnhem, Malmö
Re: Hur många tvärnischade rollspel....

Ett exempel på ett tvärnischat riddarrollspel är ju Pendragon, vilket är direkt gjort för att spela riddare, och nästan inget annat än riddare (undantaget är magiker och kvinnor, vilka har speciella regler). Det finns många spel som förutsätter att rollpersonerna har något speciellt yrke eller någon särskild position i samhället. Till exempel förutsätter de olika Star Trek-spelen, om jag inte missminner mig, att rollpersonerna är besättningsmedlemmar i Star Fleet, och Exalted förutsätter att alla rollpersoner är gudomligt upphöjda fantasysuperhjältar. Om det dessutom är frågan om ett dogmalir finns det ännu fler exempel -- jag minns inte hur många dogmaspel förra året som gick ut på att rollpersonerna var specifikt pirater.
 

Attila

Veteran
Joined
19 Dec 2004
Messages
59
Location
Karlstad
Så sant som det är sagt [OT]

Ta gärna en titt på Legend of the five rings eller Rokugan som det också heter.
Man skulle som vi gör i våran grupp slå ihop både Rokugan med 7th Sea detta för att få en än mer dynamisk värld.
 

Isletbranch

Veteran
Joined
17 Jul 2003
Messages
115
Location
Växjö, Campus
Först säger du
Sant men jag menade inte så mycket trik egentligen utan att man är en ungdom som tycker skolan e pest, lyssnar på skate punk klottrar i tunnelbanan, tjuv röker, snor sprit från föreldrarna drar runt med polarna och gör allmäna upptåg. Det bör tillägas att det mesta inte görs av vanliga skatare men en del fungerar så i alla fall.
Sen
Visst skulle man kunna göra så, men jag vill gärna ha vad för svårighet är det på en 5ms bombdrop i DC rampen? jag menar visst kan man göra skate av ett annat rollspel, men finns det med värdena på vad för olika brädor gör och miljöerna är det rätt? Jag vill helt enkelt ha ett regel system för Skate
Är inte det motsatser till varandra typ?
Känlsan och miljön som kommer av att vara skateare gentemot hur man utför alla trick och vad det är för skillnad på en vanlig bräda och ett plus-two-sword (läs plus-two-board).

Men om du vill ha coola regler som utnyttjar det "coola" med skateing på ett bra sätt ska du kolla in "Disco Fever" (Dogmatävlingsbidrag 2003 av Genesis ) och överallt där det står dans läser du skate och så har du ett coolt lätt system för skate och hur man kan vinna om man skatear bäst
 

Attila

Veteran
Joined
19 Dec 2004
Messages
59
Location
Karlstad
Varför krångla till det??????

Varför krångla till det? Varför inte använda ett komplett rollspel använda sig av världen som passar den kampanj man ämnar spela? För att sedan med mindre modifikationer som det kommer bli för att passa just dig bättre, istället för att skapa ett helt nytt rollspel.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Re: Provocerar andra!? [OT]

Jag skulle inte uppfatta det som om du (och alla andra som är raka i ert svar) är provocerande. Jag gillar ofta direkta raka svar... hellre det än att det skall skrivas hundra inlägg som egentligen kunde varit ett mera rakt skrivet. Dock är jag nog en typ som skickar hundra ... :gremtongue:
Men då det gäller att få svar vill jag ha rättfram, hehe...
 
Top