DoD Skapa mästersmidda vapen Trudvang

Angelus

Veteran
Joined
14 Oct 2023
Messages
34
Så vill höra andra spelledares erfarenheter och åsikter rörande processen bakom det.
Visst spelaren måste ha 16 i fv i den specifika tillverkargrenen och den fördjupningen.

Men vad mer? ska det bara vara att slå ett lyckat slag och räkna på tiden så blir det mästersmitt?
Och egenskaperna som kan läggas till på mästersmidda vapen. Tex skärpa, balans etc kan de göras i samma svep?
Känns som det är något jag missar.
 
Jag tror vi bara har gjort det en gång. Att någon tillverkat ett mästersmitt vapen (annars så brukar vi köpa det) men då hade han 16 fv+ fördjupningar och en välutrustad smedja. Sen la tiden att skapa vapnet först och sen la extra dagar och slag för att ge det egenskaper. Detta funkade bra för oss iaf.
 
Jag tror att det var i Drakar och Demoner Expert som det fanns tabeller för att mästersmida vapen och rustningar. Där kunde man tillföra olika typer av egenskaper till vapnen eller rustningarna, såsom Balans, Skärpa eller Slitstarkt.


Utöver dessa egenskaper kunde man även smida föremålen i olika material till exempel Mithraka, Mithril eller Rokjärn vilka i sin tur gav vapnet eller rustningen ytterligare bonusar och unika egenskaper.
 
Jag tror att det var i Drakar och Demoner Expert som det fanns tabeller för att mästersmida vapen och rustningar. Där kunde man tillföra olika typer av egenskaper till vapnen eller rustningarna, såsom Balans, Skärpa eller Slitstarkt.


Utöver dessa egenskaper kunde man även smida föremålen i olika material till exempel Mithraka, Mithril eller Rokjärn vilka i sin tur gav vapnet eller rustningen ytterligare bonusar och unika egenskaperDod6 expert🙂
Låter som DoD6 Expert, Väldigt, VÄLDIGT belönande att vara smed i den utgåvan måste jag säga. ÄLSKADE det!
 
Så som dom löste det i Expert var att sätta olika nivåer.
1-7 FV = Amatör
8-12 FV = Mindre bra
13-15 FV = Bra
16-17 FV = Mera bra
18+ FV = Mycket bra

Sedan slog smeden sitt slag, beroende på differensen mellan slaget och sitt FV så förde man över det till en tabell som fanns och då såg man hur "bra" smidet blev.

Sedan fanns det regler som avgjorde vad ett "bra" hantverk gav till ex lätta, medeltunga och tunga vapen fick mindre vikt och plus i skada. Rustningar påverkades RV och Vikt. Sköldar påverkades BV och vikt.


Allt under (13-15 FV = Bra) kunde ge som bäst resultat "Bra" eller "Mycket Bra".
Resultatet "bra" var typ det du hittar hos en handelsman/köpbod/Valfri smed. Startutrustning.
Mycket bra var lite bättre
Mycket bra gav lite mer plus.
Och rullade du ett bra slag med FV 16+ kunde du få till ett mästerligt smide.

Ett av Riotminds "system i system", saker som gjorde rollspelet krånligt. Dock väldigt kul för den som valde att spela smed, då fick hen nörda ner sig i ämnet och extra skoj om man tycker det är kul med tabeller.
 
Last edited:
Back
Top