DoD Skapa mästersmidda vapen Trudvang

Angelus

Veteran
Så vill höra andra spelledares erfarenheter och åsikter rörande processen bakom det.
Visst spelaren måste ha 16 i fv i den specifika tillverkargrenen och den fördjupningen.

Men vad mer? ska det bara vara att slå ett lyckat slag och räkna på tiden så blir det mästersmitt?
Och egenskaperna som kan läggas till på mästersmidda vapen. Tex skärpa, balans etc kan de göras i samma svep?
Känns som det är något jag missar.

Jag tror vi bara har gjort det en gång. Att någon tillverkat ett mästersmitt vapen (annars så brukar vi köpa det) men då hade han 16 fv+ fördjupningar och en välutrustad smedja. Sen la tiden att skapa vapnet först och sen la extra dagar och slag för att ge det egenskaper. Detta funkade bra för oss iaf.

Jag tror att det var i Drakar och Demoner Expert som det fanns tabeller för att mästersmida vapen och rustningar. Där kunde man tillföra olika typer av egenskaper till vapnen eller rustningarna, såsom Balans, Skärpa eller Slitstarkt.

Utöver dessa egenskaper kunde man även smida föremålen i olika material till exempel Mithraka, Mithril eller Rokjärn vilka i sin tur gav vapnet eller rustningen ytterligare bonusar och unika egenskaper.

Back