Skapa en Patreon. Vilka nivåer är rimliga?

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Kanske har det här redan tänkts igenom ordentligt, men jag vill ändå flagga för att vissa har en tendens att bli helt orimligt anspråksfulla vid minsta ekonomiska insats. Vi har haft backare som har pledgat 10 kr och sedan ställt alla möjliga förväntningar på att vi ska tillgodose varenda önskan de har.

Har man tagit emot pengar kan det kännas ännu jobbigare att säga nej till önskemål.

Min poäng är absolut inte att ni eldsjälar gör bäst i att gå med personlig ekonomisk förlust. Men det kan finnas en poäng i att hitta X vettiga människor som pytsar in tillräckligt för att täcka utläggen, istället för att göra det till en allmän grej.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Kanske har det här redan tänkts igenom ordentligt, men jag vill ändå flagga för att vissa har en tendens att bli helt orimligt anspråksfulla vid minsta ekonomiska insats. Vi har haft backare som har pledgat 10 kr och sedan ställt alla möjliga förväntningar på att vi ska tillgodose minsta önskan de har.

Har man tagit emot pengar kan det kännas ännu jobbigare att säga nej till önskemål.

Min poäng är absolut inte att ni eldsjälar gör bäst i att göra personlig ekonomisk förlust. Men det kan finnas en poäng i att hitta X vettiga människor som pytsar in tillräckligt för att täcka utläggen, istället för att göra det till en allmän grej.
Jag tror att det här blir mer av en grej för just en patreon, jämfört med att vara tydlig med att en tar *donationer*
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,903
Location
Nordnordost
Hade vi inte annonser någon gång i tiden? Fast de kanske inte var kommersiella, utan typ hypande av forumiters hobbyprojekt. Jag minns vagt något om användaren Snigel och The Matrix?

Wilhelm's Games hade lätt pytsat in en femhundring om året för att få en banner på forumet. :)
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Hade vi inte annonser någon gång i tiden? Fast de kanske inte var kommersiella, utan typ hypande av forumiters hobbyprojekt. Jag minns vagt något om användaren Snigel och The Matrix?
Det har gjorts lite olika försök med det tror jag. Främst när rollspel.nu var en del av Codex eller hade nått samarbete med den tidningen.

Eller minns jag helt fel? Har det ens hänt?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,880
Location
Marjura
En relativt "anonym" WRNU-patreon, utan direkt koppling till någon offentlig person/moderator, för att undvika anspråk på fixande utifrån sponsrande. "Här, tag mina pengar, så håller jag käften"

Ev banners från större Patreonsponsorer (företag) kan man väl lägga till senare vid behov?
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
En relativt "anonym" WRNU-patreon, utan direkt koppling till någon offentlig person/moderator, för att undvika anspråk på fixande utifrån sponsrande. "Här, tag mina pengar, så håller jag käften"

Ev banners från större Patreonsponsorer (företag) kan man väl lägga till senare vid behov?
Håller med. Jag tycker vi skall undvika "nivåer" av medlemskap på wrnu.
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,416
Det har gjorts lite olika försök med det tror jag. Främst när rollspel.nu var en del av Codex eller hade nått samarbete med den tidningen.

Eller minns jag helt fel? Har det ens hänt?
Det stämmer i stort. Innan och när det fanns en innehållsportal såldes eller uppläts reklamplats, men i ganska liten skala, mest för att täcka upp lite av Gardeners utgifter. Matrix-spelet som @Olle Linge höll i var inget kommersiellt och jag tror inget betalades. :)
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,927
De som donerar får bli emojis med olika miner man kan använda 😊

Nä men allvarligt, när jag föreslog patreon var åtminstone min tanke som en slags löpande donation. Man kunde donera lite i månaden dels som en tacksamhetsgest men mest så att @Magnus Seter skulle slippa ligga ute med pengar själv. Man kan ju vara tydlig med att det är vad denna patreon innebär? Och om vissa förväntar sig en massa saker så kan de ju sluta donera om de nu inte vill det?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,880
Location
Marjura
Håller med. Jag tycker vi skall undvika "nivåer" av medlemskap på wrnu.
Precis. Sätt EN rimlig nivå och testa intresset. Tydliggör att det går till drift och underhåll.

Nivåer för Patreon (rollspelsmakande + närliggande illustrationer) funkar nog bättre när du då "låser upp" mer innehåll/förhandstittar etc så vitt jag förstått det.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,880
Location
Marjura
Precis nu så körde kommunikationsappen Signal en pop-up-add, "Donate! Signal needs your help". Det är ju en möjlighet också.

PS Rollspelsskatt! Dvs samma upplägg som Public Service, dras direkt på lönen den 25:e.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,440
PS Rollspelsskatt! Dvs samma upplägg som Public Service, dras direkt på lönen den 25:e.
Nåja, rollspelsverket är ju självfinansierande genom de administrativa avgifter de tar ut för utfärdande av Spelledartillstånd, regelintyg och genom försäljning av statens certifierade standardtärningar.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Ko-fi är inte ett alternativ då?
Man kan ju köra en drive på forumet månatligen eller årligen för att påminna om bidrag?

På Ko-fi kan man ju välja mellan engångsdonationer och månatliga donationer, så var och en kan välja vad som passar en bäst. Och man kan betala med Paypal.

Jag skulle gärna pröjsa en hundring i månaden på löpande debitering, och det tror jag säkert åtminstone fyra till av oss skulle göra. Och för dem som inte vill binda upp sig kan de slänga in en engångssumma när det passar ekonomin.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,895
Jag vill säga en grej till: jag har absolut inga problem med att ett eventuellt överskott går till att moderatorerna går ut och käkar en jävla brakmiddag en gång i halvåret.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
På Ko-fi kan man ju välja mellan engångsdonationer och månatliga donationer, så var och en kan välja vad som passar en bäst. Och man kan betala med Paypal.

Jag skulle gärna pröjsa en hundring i månaden på löpande debitering, och det tror jag säkert åtminstone fyra till av oss skulle göra. Och för dem som inte vill binda upp sig kan de slänga in en engångssumma när det passar ekonomin.
Det där låter ju intressant!

Ska kolla mer på Ko-fi.
 
Top