Skapa en Patreon. Vilka nivåer är rimliga?

Hägerstrand

Tror fortfarande på 7WA
Joined
2 Dec 2022
Messages
797
Låter rimligt. Förutom att det finns två olika läger som har frågat om möjlighet att bidra. De som aldrig Swishar och de som aldrig använder Patreon.

Och aldrig ska de tu mötas!

:D
Jag tror att det är två rätt små läger, och en klar majoritet som tycker att båda vore helt okej? Om det räcker med en swishdrive en gång om året så kan väl de som hårdnackat vägrar swisha leva med den sorgen, och om det inte räcker med pengarna från swish kan man börja rådda med patreon då?

Risken med en swishdrive är att Skatteverket kan bli nyfikna om man vid ett tillfälle får väldigt många inbetalningar, men det går väl också att förklara. (källa: vänner som drivit svartklubb).
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Jag tror att det är två rätt små läger, och en klar majoritet som tycker att båda vore helt okej? Om det räcker med en swishdrive en gång om året så kan väl de som hårdnackat vägrar swisha leva med den sorgen, och om det inte räcker med pengarna från swish kan man börja rådda med patreon då?

Risken med en swishdrive är att Skatteverket kan bli nyfikna om man vid ett tillfälle får väldigt många inbetalningar, men det går väl också att förklara. (källa: vänner som drivit svartklubb).
Jo, det har blivit lite jobbigt även för privatpersoner som roddat med t ex Ukrainainsamlingar via Swish. Kanske går det att regga något insamlingsnummer, de där som börjar på 1234?
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,463
Location
Stockholm
Jag tänker att det inte kommer att handla om massor med pengar som kommer in. Inte 10 000-tals kronor åt gången i alla fall utan blygsammare men ändå viktiga summor.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Jag bor utomlands/har inte BankID, så för mig är Swish knivigt så vitt jag förstår. Men jag är bara en. And the needs of the many outweigh the needs of the few 🖖
 

Franz

Things aren't different. Things are things.
Joined
4 Dec 2010
Messages
5,926
Jag tycker vi kör vad som funkar bäst för dig 🙂 Personligen tycker jag att patreon låter mer lockande då man i sådana fall (om jag förstår det rätt) har ett abonnemang som bara löper på. Att swisha varje månad är typiskt en sån sak jag lätt skulle glömma. Men om du hellre vill köra med Swish går det såklart också bra 🙂
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Om wrnu registrerar sig som ett trossamfund kan skatteverket hjälpa till att ta in medlemsavgiften.

Mer seriöst: Jag håller med Franz, välj den metod som innebär minst besvär för dig @Magnus Seter!
Olika nivåer innebär ju att om du sponsrar mer kan du också ‘låsa’ upp att få vara moderator för en tråd som exploderar av invektiv för en dag eller ta hand om en spännande serverkrasch!
 

Girighet

Warrior
Joined
22 Oct 2015
Messages
270
Är beloppen med moms? Har för mig att på någon av "rollspelsabonnemangen" jag haft tillkom moms på betalningen. Men det kanske inte var Patreon..
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Brukar det finns ‘företagsnivåer’ för sånt här? Dvs en högre sponsringsnivå för företag, som väl kan dra av sådant etc.

Tänker att det finns åtminstone ett antal rena rollspelsföretag och större spelbutiker i Sverige som gynnas av att det finns ett forum som detta, med promotionsmöjligheter, fri regelsupport, gratis marknadsföring, recensioner, kundvård osv?

Eller blir det för ‘kommersiellt’, med krav på sponsringslänkar o sånt i förlängningen?
 

Björn den gode

Swashbuckler
Joined
5 Jun 2001
Messages
3,311
Location
Göteborg
Brukar det finns ‘företagsnivåer’ för sånt här? Dvs en högre sponsringsnivå för företag, som väl kan dra av sådant etc.

Tänker att det finns åtminstone ett antal rena rollspelsföretag och större spelbutiker i Sverige som gynnas av att det finns ett forum som detta, med promotionsmöjligheter, fri regelsupport, gratis marknadsföring, recensioner, kundvård osv?

Eller blir det för ‘kommersiellt’, med krav på sponsringslänkar o sånt i förlängningen?
Om det ska vara avdragsgillt så måste det mycket riktigt finnas en motprestation som motsvarar värdet, så man kan förstås köpa reklamplats men allt annat är bökigt även om det inte är omöjligt.

Själv är jag nog också i ett av de två nämnda lägrena, men som tredje alternativ så hade jag gärna köpt överprisat merch också.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Lämpliga nivåer, meck, ev fallgropar,, data mm; jag skulle kolla lite med de spelskapare/illustratörer som kör Patreon och hänger här för att få lite mer input om hur det funkar. T ex @Mekanurg

PS För egen del tycker jag grundnivå 35 sek i månaden känns högst rimligt plus ngn högre nivå eller två. Plus en ‘tip jar-funktion’.
 
Last edited:

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
.

Själv är jag nog också i ett av de två nämnda lägrena, men som tredje alternativ så hade jag gärna köpt överprisat merch också.
WRNU - årsmuggen för 500 SEK. Ny version varje nyår. Med en av forumets kloka deviser:
- "Någon har fel på internet"
- "Definiera definiera"
- "Det är sen gammalt"

Etc

Till salu via sf bok?
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
WRNU - årsmuggen för 500 SEK. Ny version varje nyår. Med en av forumets kloka deviser:
- "Någon har fel på internet"
- "Definiera definiera"
- "Det är sen gammalt"

Etc

Till salu via sf bok?
I olika samlarfärger varje år, tack. Rälsgrå, sandboxgul, grimdark, osv.
 

Björn Wärmedal

Björning Wheel
Joined
29 Dec 2007
Messages
3,552
Location
Umeå
Moms läggs på tier-kostnaden. Jag stöttar min lokala spelbutik på deras 60-kronorsnivå och det kostar mig 75kr/mån.

Jag kan lätt tänka mig att sätta upp en automatisk banköverföring på 25kr/mån för inga perks alls. Om 19 andra kan tänka sig göra detsamma är saken biff.
 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,877
Location
Marjura
Det finns ju över 10,000 reggade forumiter, men med tanke på att forumet funnits i 25 år har nog åtskilliga fallit bort över åren av anledningar (jag hade t ex ett gammalt forumnamn som jag glömde bort innan nuvarande). Tror dock att minst 150-250 av de som nu är hyfsat aktiva eller kikar in ibland kan tänka sig att stötta detta projekt med säg 35 SEK/mån. Det blir ju en del, och borde täcka månatlig drift (inkl retroaktiv sådan till @Magnus Seter !).

Ser sedan gärna att ngn form av stöd kan gå till moderator/IT-support också. Om det av någon anledning upplevs som för "kletigt" med direkt pengaersättning/strul med "lön" o enskilda firmor, risk för bristande insyn etc, så kanske i form av resekostnader/konventsavgifter till de driftiga bakom (sånt brukar funka utmärkt i de klubbar jag tränat i, t ex skickas tränarna på instruktionsresor eller får gå gratis på seminarier/tävlingar, även om man kör ideellt).

Eller en bättre årsmiddag för de inblandade +respektive.
 

ceruleanfive

Bläckfisk
Joined
23 Feb 2017
Messages
2,724
Location
Eskilstuna
Moms läggs på tier-kostnaden. Jag stöttar min lokala spelbutik på deras 60-kronorsnivå och det kostar mig 75kr/mån.

Jag kan lätt tänka mig att sätta upp en automatisk banköverföring på 25kr/mån för inga perks alls. Om 19 andra kan tänka sig göra detsamma är saken biff.
Tänkte också på den lösningen, men kom på att det kanske känns olustigt att lägga ut sitt bankkontonummer för alla att se.
 
Top