Skapa en organisation – vilka speltekniska saker ska en sån ha?

afUttermark

Swashbuckler
Joined
17 Oct 2011
Messages
2,004
Så en drakriddarorden-riddare
En anklönnmördarorden-tjuv
En monsterjägarorden-jägare
En ond demonkult-magiker
En goddemonkult-lärd
Ett handelsförbund-köpman
En piratflotta-sjöfarare
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,420
Så en drakriddarorden-riddare
En anklönnmördarorden-tjuv
En monsterjägarorden-jägare
En ond demonkult-magiker
En goddemonkult-lärd
Ett handelsförbund-köpman
En piratflotta-sjöfarare
  • Väktarna (monsterjägare): Jägare, Riddare, Krigare
  • Bolhoths yngel (demonkult): Magiker, Lärd, Krigare, Tjuv, Bard
  • Fria Bergmannnagillet (Gille): Nasare, Hantverkare, Lärd
  • Kungliga Exploratorsällskapet (Gille): Nasare, Sjöfarare, Jägare, Lärd
  • Den Heliga Eldens Orden (drakorden): Lärd, Magiker, Riddare
  • Tjuvgillet (Tjuvgille): Tjuv, Bard
(Yrkeslistan är inte exklusiv, utan bara en indikation på vilka yrken organisationens hjälteförmågor och andra resurser passar)
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
För mig handlar en organisation om vad den kan låsa upp och vad den kan förhindra. Den kan vara en ursäkt för att lära sig nya förmågor, färdigheter eller utrustning, den kan ge tillträde till nya områden, skapa skydd, nya relationer eller skapa en händelsekedja. Den kan ha krav för medlemskap, krav som måste ständigt måste upprätthållas, den kan begränsa tillträde till områden, skapa negativa relationer eller blocka möjliga vägar att utvecklas ("vi tolererar inte animister"), den kan skapa en identitet som är svår att värja sig från eller ha ett ansvar att allt man gör kan påverka organisationen.
 
Last edited:

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
När jag kort fnulade på ett traddigt spel som kretsar kring organisationer så hade jag följande fyra saker de behövde ha: Mål, yttre konflikter (med andra organisationer), inre konflikter (fraktioner inom organisationen) och hur man stiger i rang inom organisationen,

 

Badmojo

Old’s cool
Joined
21 Sep 2011
Messages
1,860
Location
Marjura
Just monsterjägar/legosoldatupplägget a la Witcher och Red Knight skulle passa rätt bra för att tråla igenom nya DoD-monsterboken som kampanj. Lite veckans monster, men går nog att göra det bra, med rykten o folklore, ta reda på vad det är som egentligen plågar landsvägen/träsket/skogen/byn/staden etc, hitta rätt vapen/formler/utrustning, blanda in mänsklig ondska/girighet osv som twist.

En organisation på temat, med tillgång till kunskap, böcker, särskild utrustning och reliker, dåligt finansierad såklart (storhetstiden var förr, nu tror väl ingen på monster och amsagor längre i vår upplysta tid), men där spelarna kan ta över och återaktivera dess prakt över tid.
 
Last edited:

olaberg

Hero
Joined
1 Feb 2006
Messages
1,148
Location
Göteborg
Vad man får av organisationen beror väl på hur organisationen funkar i samhället?

Och vad organisationen gör i samhället är väl det som samhället i övrigt inte gör?

Så om samhället i övrigt inte kan garantera skydd åt karavaner och handelsskepp, så måste kanske organisationen göra det.

Om samhället i övrigt inte kan stå för all utbildning.

Om samhället i övrigt inte kan stå för socialt skyddsnät.

Om samhället i övrigt inte kan förvalta magi.

Om samhället i övrigt inte hämnas på brottslingar åt dig.

Om samhället i övrigt inte kan ge dig kredit.

Dessa olika behov kräver olika organisationer. Och därmed också olika regler.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,607
Location
Uppsala
Just nu tänker jag följande format:

1. Beskrivning
2. Viktiga medlemmar (utan detaljerade stats) men noterat vilka som kan vara lärare
3. "Färdigheter" som organisationen har och värden på dem har eller bonus på färdighetsslag som utnyttjar resurser den har
4. Ett värde för hur "rik" organisationen är
5. Regler för hur en rollperson kan lära sig en särskild förmåga som lärs ut av organisationen
Jag saknar (kanske):

- Organisationens relation till andra organisationer och/eller centrala individer. Räcker med typ en konkurrent, en allierad, en fiende, en vän.
- Organisationens storlek. Är det ett soppkök i stora staden, eller är det ett intergalaktiskt konglomerat? Alltså inte rikedom i tillgångar, utan i fötter på marken.
- Organisationens sfärer. Viktigt i spel som Conspiracy X. Är det en militär organisation? Statlig? Vetenskaplig? Magisk? Kopplar samman resurser och relationer, men antyder också hur organisationen passar in i sitt samhälle.
 

Quadrante

Grisbonde
Joined
14 Mar 2003
Messages
4,199
Location
Skellefteå,öjebyn,umeå
Oftast är man med i fler än en ”organisation” (gemenskap). Alla med lite olika styrka och bindningar. Som person så bör man ha grad av lojalitet till gemenskapen som binder en. Det måste inte vara en spelmekanism men underlättar nog om det är det på något vis. Bäst nog om det är gör X för Y för att få Z än att straffas för att strunta i Y.
 

FlamingoFred

Gammal och god
Joined
22 Nov 2022
Messages
22
Location
Stockholm
Mycket klokt har redan nämnts, men jag håller med om en beskrivning av organisationen mål, deras resurser och sen hur man använder dem i spel samt rykten kring dem. Sen även hur de kan användas dvs hur fungerar de som uppdragsgivare, vilka viktiga personer finns, och hur går man med i organisationen. Kanske även speciell utrustning eller legendariska föremål kopplat till organisationen
Ja, mål. Både offentliga och hemliga. Ingen organisation med självaktning är väll ärlig med sin egentliga agenda :D
 

pappapiraten

Warrior
Joined
25 Oct 2013
Messages
218
Location
Helsingborg
Copy paste från mina slöa anteckningar när jag skrev på en egen rollspelsidé som aldrig kommer bli klar.


Utredningsbyrån

Själva idéen.
Tanken är att rollspelarna ska jobba primärt för att utföra de uppdrag/utredningar som byrån får.
Spelledaren är den som agerar ”chef” över byrån och förser rollspelarna med uppdragen. Detta kan
naturligtvis ske på flera olika sätt men tanken är att varje uppdrag ska utgöra ett äventyr eller kampanj.
Rollspelarna kan självklart välja att inte fullfölja sitt uppdrag men får då eventuellt minuspoäng till sin
byrå.
Det sekundära jobbet är således att få sin byrå att växa. Detta gör byrån genom lyckade uppdrag/äventyr
och nöjda kunder. För varje lyckat uppdrag väljer spelledaren hur många pluspoäng byrån får. Har
rollspelarna utfört ett uppdrag på ett exceptionellt bra sätt har spelledaren större anledning att utdela större
eller fler pluspoäng.

Pluspoängen.
Pluspoängen används för att utöka/bygga byrån. Rollspelarna bestämmer hur de vill spendera byråns
poäng till största nytta enligt dem. Detta gör de genom att välja fördelar från en lista ur regelboken.
Poängen kan spenderas för att få ett större inflytande i staden vilket skulle göra att agenterna eventuellt
skulle få större rörelsefrihet i staden, kanske skulle de slippa den byråkrati för att få tillträde till särskilda
platser eller dokument. Kanske väljer man att spendera sin poäng på rikedom vilket kan resultera i bättre
utrustning, verktyg, vapen eller större lokaler. Spelledaren har alltid rätt att hitta på fler fördelar att
spendera pluspoängen på.

Minuspoängen.
Skulle byrån mot all förmodan misslyckas fatalt med de uppdrag de har blivit tilldelade, eller om
agenterna missbrukar sin status, om för många civila dör eller det blir för stor skadegörelse i staden kan
byrån bli tilldelade minuspoäng som spelledaren spenderar. Minuspoäng kan resultera i dåligt rykte vilket
skulle kunna försvåra för agenternas arbete, fattigdom vilket gör att utrustning m.m blir tvunget att säljas
för att kunna driva byrån framåt eller girighet vilket skulle kunna resultera i att man gör allt i sin makt för
att få byrån att växa och således låta oskyldiga lida för att nå dit. Spelledaren har alltid rätt att hitta på fler
nackdelar att spendera minuspoängen på.

Pluspoäng
• Gott rykte.
Byrån har genom sina uppdrag fått ett gott rykte
bland stadens invånare. Likt brandkåren anses
byrån tillhöra den goda allmännyttan.

• Oklanderligt rykte.
Samma som ovan dock väljer stadens invånare
att hålla byråns agenter bakom ryggen om det
skulle behövas. Detta kan innebära att agenterna
skulle kunna få hjälp av invånarna vid ett
pressat läge.

• Kontakter.
Byrån har lyckats knyta vissa kontakter inom
stadsapparaten. Dessa kontakter kan vara en
vänligt sinnad konstapel, stadsman eller
åklagare. Spelledaren kan välja vilken typ av
kontakt det rör sig om så länge det känns
rimligt.

• Högt uppsatta kontakter.
Som ovanstående dock utgör dessa kontakter
högt uppsatta statsmän, polischefer, kända
läkare. eller forskare. Spelledaren kan välja fritt
från kontaktlistan.

• Rikedom.
Byrån har lyckats samla på sig en större summa
pengar vilket rollspelarna har rätt att spendera
hur de vill. Allt har ett pris, endast rikedomen
sätter gränserna.

• Handla i det fördolda.
Byrån har en hand med i den stadsapparat som
tar betydande beslut för stadens utformning och
framtida blomstring. Detta gör att byrån kan
röra sig fritt i staden, man skulle kunna jämföra
det med politisk immunitet. De kan även sitta
med i det råd som tar de riktigt tunga besluten,
att undanröja bevis för en betydelsefull politiker
eller att ta livet av en korrupt politiker som
hotar staden. Dock görs detta innanför stängd
dörrar för att inte tappa trovärdighet hos stadens
invånare.

Minuspoäng
• Dåligt rykte.
Byrån har ett rykte om sig bland stadens
invånare om att vara ovårdade slagskämpar,
kåkfarare eller före detta tjuvar vilket gör det
svårt för agenterna att utföra vissa jobb eller be
om vissa tjänster.

• Fattigdom.
Byrån lider av ett ekonomiskt underläge vilket
kan resultera i undermålig utrustning,
ohälsosamma lokaler eller att varje agent får
köpa sin egen utrustning. Fattigdom kan även
leda till girighet (se nedan).

• Personlig vendetta.
Någon har en personlig vendetta mot byråns
chef. Agenterna kan få svårt att få tillgång till
vissa områden eller platser i staden, olika
dokument eller tjänster.

• Girighet.
Byrån har som mål att växa sig starkt utan att
sky några som helst medel. Detta gör att
agenterna löper en större risk att få hårda och
långa fängelsestraff för sina eventuella illdåd.
Byrån kan även sätta i system att svindla sina
kunder. Ingen handling är klandervärd om det
gynnar byråns bästa.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Hitta på minst sex organisationer. Namnge dessa.

2T6 - Målsättning
1.SkapaArtefakt
2.UpprätthållaReligion
3.FörstöraHandel
4.UpptäckaDjurliv
5.FörändraFolkslag
6.StjälaKungadöme

1T6 - Relationer till andra organisationer
Välj en annan organisation på måfå. Slå tills alla organisationer har minst två relationer:
  1. Bittra rivaler. Rivalen delar nu samma målsättning.
  2. Samarbete. Samarbetsorganisationen delar nu samma målsättning.
  3. Hunsar. Den hunsade organisationen har sin målsättning för att frigöra sig.
  4. Övertagit. Den övertagna organisationens målsättning är ett steg för denna organisation att uppnå sitt mål.
  5. Infiltrerat. Den infiltrerade organisationens målsättning är ett steg för denna organisation att uppnå sitt mål.
  6. Krig. Det råder öppet krig mellan organisationerna. Målsättningarna går på något sätt emot varandra.
1T6 - Kännetecken
  1. Sigill
  2. Klädestil
  3. Folkslag
  4. Beryktat
  5. Rikedom
  6. Gudom
Storlek
Summan av antalet målsättningar och relationer anger organisationens storlek.

1T6 - Förändring
Slå efter varje år eller avklarat äventyr för var och en av de organisationer som rollpersonerna inte har beblandat sig med. Rollpersonernas inblandning kan i sig självt förändra organisationen.

1. En ytterligare målsättning.​
2. En gammal relation skiftar.​
3. En relation till en ny organisation.​
4-6: Ingen förändring.​
---

Se detta mer som proof of concept än någonting fullständigt.
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Hitta på minst sex organisationer. Namnge dessa.

2T6 - Målsättning
1.SkapaArtefakt
2.UpprätthållaReligion
3.FörstöraHandel
4.UpptäckaDjurliv
5.FörändraFolkslag
6.StjälaKungadöme

1T6 - Relationer till andra organisationer
Välj en annan organisation på måfå. Slå tills alla organisationer har minst två relationer:
  1. Bittra rivaler. Rivalen delar nu samma målsättning.
  2. Samarbete. Samarbetsorganisationen delar nu samma målsättning.
  3. Hunsar. Den hunsade organisationen har sin målsättning för att frigöra sig.
  4. Övertagit. Den övertagna organisationens målsättning är ett steg för denna organisation att uppnå sitt mål.
  5. Infiltrerat. Den infiltrerade organisationens målsättning är ett steg för denna organisation att uppnå sitt mål.
  6. Krig. Det råder öppet krig mellan organisationerna. Målsättningarna går på något sätt emot varandra.
1T6 - Kännetecken
  1. Sigill
  2. Klädestil
  3. Folkslag
  4. Beryktat
  5. Rikedom
  6. Gudom
Storlek
Summan av antalet målsättningar och relationer anger organisationens storlek.

1T6 - Förändring
Slå efter varje år eller avklarat äventyr för var och en av de organisationer som rollpersonerna inte har beblandat sig med. Rollpersonernas inblandning kan i sig självt förändra organisationen.

1. En ytterligare målsättning.​
2. En gammal relation skiftar.​
3. En relation till en ny organisation.​
4-6: Ingen förändring.​
---

Se detta mer som proof of concept än någonting fullständigt.
Det här är säkert ett bra verktyg om man behöver skapa många och, föreställer jag mig, ganska vanliga organisationer i en kampanj. Vad jag dock funderar på är det extrema och ovanliga. Om vi tar shaguliterna som exempel, så hade de gått att beskriva med hjälp av de ramar du just beskrev, men det riktigt intressanta med dem är väl just det som ligger utanför det mest givna ramverket? Alltså att de har gjort ett antal extrema och bisarra saker (jag avstår från ytterligare spoilers). Sånt kan förstås också skapa ramar för, men de blir nog mer komplicerade och utförliga.

Jag tror att de flesta kampanjer som många gillar har udda grupper eller åtminstone personer, som gör något okonventionellt. Ofta på ett sätt som dolt sätter spelplanen för det som sker. Ju fler hemligheter det finns att upptäcka, desto mer omfattande brukar kampanjen bli. Shaguliterna är ett bra exempel även i den bemärkelsen.
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,445
Location
Helsingborg
Det här är säkert ett bra verktyg om man behöver skapa många och, föreställer jag mig, ganska vanliga organisationer i en kampanj. Vad jag dock funderar på är det extrema och ovanliga. /.../

Jag tror att de flesta kampanjer som många gillar har udda grupper eller åtminstone personer, som gör något okonventionellt.
Ja, det jag skrev var generiskt. Man skulle kanske kunna skriva någonting som är mer fantasieggande men jag tror mer på att man har en annan struktur att kombinera med detta, kanske en "världsbrännarmekanik" eller bara en punktlista med häftiga saker som i sig skapar tankebanor.
 

Oscar Silferstjerna

Punk på farfars vis
Joined
28 Nov 2006
Messages
2,401
Location
Nirvana
Ja, det jag skrev var generiskt. Man skulle kanske kunna skriva någonting som är mer fantasieggande men jag tror mer på att man har en annan struktur att kombinera med detta, kanske en "världsbrännarmekanik" eller bara en punktlista med häftiga saker som i sig skapar tankebanor.
Ja, jag tror också att det är fullt möjligt, men svårare än det generiska. Jag har själv skissat på en del (inte riktigt den sortens grupper som den här tråden handlar om). Men det är svårt att komma runt att man får vara mer specifik och originell i sina förslag. Samtidigt tycker jag också att det är roligare.
 

Genesis

Ni dés ni maître
Joined
17 Aug 2000
Messages
14,693
Location
Göteborg
Ja, jag tror också att det är fullt möjligt, men svårare än det generiska. Jag har själv skissat på en del (inte riktigt den sortens grupper som den här tråden handlar om). Men det är svårt att komma runt att man får vara mer specifik och originell i sina förslag. Samtidigt tycker jag också att det är roligare.
Med slumplistor tycker jag att det originella ofta kommer i kombinationer. Speciellt när listan inte är utformad för att allt ska passa med varandra. När man får ett resultat som känns som att det är omöjligt och man måste fundera ut hur fan det här hänger ihop, då får man ofta spännande historier.
 
Top