Nekromanti Skapa den ultimata krigsherren

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Det här började som en små(?)nördig diskussion jag hade med Ymir häromdagen, och tyckte det skulle vara skoj att göra en tråd av den.

Om vi förutsätter att all kompetens är genetisk, och att ni hade tillgång till ett genlab som kunde kombinera de bästa sidorna hos upp till fem personer, vilka skulle ni då valt för att skapa den ultimata krigsherren.

Motivera gärna era svar medans jag grubblar på vilka sista två jag skulle petat in efter Scipio Africanus, Guderian och Robert the Bruce.

/Joel
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Humm, nu ska vi se då....
Skulle nog försöka få till en mix av Roosevelt, Churchill, Stalin, Hitler, Tatcher(stavar hon namnet så ?)

För att motivera varför jag just valt Hitler så är jag mest intreserad av att de har/hadde karisman av att kunna få ett helt folk att tro på vad han hadde för åsikter. Att de kunde manipulirea på det sätt han gjorde.
Bara för att förtydliga, så står jag för inte allt smör i småland för vad Hitler gjorde,tycker, handlade !!

I övrigt så så tycker jag att de övriga har på nått sätt sådana saker som skulle få till en krigsherre ut över det vanliga..

Sedan så finns det ju en del ledare till som jag skulle vilja nämna, men 5 var ju maxantalet...

/ Johan K, som är intresserad av vad för faktorer som spelar in när diktatorer får makt & lyckas få folk dit de vill.
 

Irrlicht

Veteran
Joined
3 Jul 2003
Messages
25
Hej. Varning ganska lång.

Mina val kommer att hämtas från flera olika epoker och de kommer antagligen att ligga i historisk oordning.

1: Hannibal. (inte Lectre) Kan man lura och överlista världens mäktigaste Imperium (då) så har ens genetiska kunskap en säker plats i min samling.

Episod: Hannibal och ca 10000 man (mins inte siffran)
ligger i skogen (bokstavligt) och nedanför på vägen går, runt 12000 romerska legionärer, en nysning, ett gnägg från en häst kan få allt att gå rakt åt helvete....

Sedan då legionärerna har gått sin väg fortsätter Hannibal och hans arme förbi.

Hannibal var en lysande strateg med ett strategiskt kunnande och en strategi anpassad för att jävlas med den romerska armen.
Han blandade spjutbärare och soldater med slungor för att demoralisera fiendens led. och naturligt viss hade han tillgång till den tidens stridsvagn, den bepansrade elefanten.

Och sedan har han stil, efter att han besegrar den arme som stod som försvar mot Rom, vad gör han då.
Jo han fattar att han inte kan hålla Rom utan han sänder en budbärare med en säck. Sändebudet ställer sig mitt i Senaten och vänder säcken upp och ned, ur säcken faller
30 000 ringar (varje legionär i den romerska armen hade en ring, se den som en forntida "dog-tag") Senaten sluter fred med Cartago.

2: Alexander den store.
(utan att ha påverkats av filmen, som jag förövrigt tycker är bra då man tänker att det är ett drama)
När Alex började sin militära karriär så slogs folk "axel mot axel" med spjut som var ca 3-5 meter långa i formationer mellan 50-100 man . dessa formationer tågade mot varandra tills dom är nära nog att "peta" på varandra.

Alexander förändrade hela det strategiska tänkandet genom att utnyttja sitt kavalleri i "spjutspetsformation" för att knäcka fienden. Sedan så har antagligen hans ryckte glorifierats genom år hundraden av propaganda men min personliga åsikt är att Alexander antagligen hade den karisma som är nödvändig för att få män att dö för det som dom/han tror på.

3: Carl XII (12) En svensk får vi nog ha med på min lista.
Han var starkt inspirerad av Alexander den store.
Under Carl´s tid (1600-talet) stod folk på raka led och lät sin kula plöja led genom fiendens led, ganska enkelt, sedan laddade man om och fortsatte proceduren tills motståndarna flydde. Carl och hans Karoliner sprang fram skött sina musköter och sedan så drog man värjorna och sprang fram och höggned fienden (vilken enkel bild av krig).

Detta vinande koncept gav honom många segrar över det ryska imperiet.

4: Erwin Rommel.
(Nasist eller inte han var en bra befälhavare)
Han slogs först i Afrika där han gjorde livet svårt för de Allierade, hans motto "svett inte blod".
sedan så blev han ansvarig för atlantvallen och jag lovar hade bara Hitler lyssnat mer på honom än på de andra så hade Anfallet mot stränderna varit mycket blodigt ty han hade fyllt stränderna med taggtråd, "tank-traps" och över
4 miljoner minor skulle täcka stränderna.

Sedan vet jag ej mitt nummer 5, men vad har vi hitilss

Vi har List (Hannibal)
Vi har karisma och djärvhet. (Alexander)
Vi har ledarskap och mod (på gränsen till dårskap)(Carl)
Sedan så har vi till skillnad från de här ovan en mästare i Defensivt stridande med list, mod och ledarskap + tysk effektivitet. Sedan har alla här en hjärna som arbetar åt de strategiska hållet.

Det blev ganska långt och säkert fullt av stavfel. men det är min åsikt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Ceasar. Karismatisk, systematisk och strategiskt geni.

Stalin. Säga vad man vill, men hans "Inte ett steg bakåt" vände kriget.

T H Lawrence. Mannen som gjorde gerillakrig i drastiskt underläge till en konst. Lysande ledare.

Che Guevara. Säga vad man vill, men kliva i land med 14 man och ta över en hel nation är kaxigt.

Abu Nidal. Rakt på sak, inga krusiduller och ingen nåd.

Carl Gustaf von Rosen. Med en handfull civila plan utplånade han ett toppmodernt flygvapen för att hjälpa befolkningen från en arrangerad svältkatstrof använd som användes som vapen i krig.

Sun Tsu. Mannen som gjorde krig till en vetenskap.

Ho Shi Minh. Ytterligare en guru på gerillakrig i underläge.

Clint Eastwood. Säga vad man vill, men han är en hårding och har ni någonsin sett honom förlora?

Det blev nog några för mycket, men eftersom några av dem antagligen är tvillingar utan att veta om det så räknas det inte.
 

Irrlicht

Veteran
Joined
3 Jul 2003
Messages
25
Hej,
missförstå mig inte, för det är kanske jag som har missförståt....det skulle inte vara första gången.
'
Roosevelt, Churchill, Stalin, Hitler, Tatcher är alla mycket bra
exempel på ledare. men jag betvivlar att deras Strategiska
kunnande hadde let till några segra. Alla dessa var inspirerande ledare, vissa genom fruktan andra hadde andra metoder.
Men alla hadde generaler/strateger som utformade Kampanjerna medans deras roll var mer att spora folket att stödja actionerna. Och naturligtvis att få folk att gå med i armen.

sedan var det väll en strateg eller krigsherre så alla mina val (kanske inte Erwin Rommel) har alla The Killer-instingt.
och kan med lätt het försvara sig på ett övertygande sett.

vet ej vem Tatcher är?
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,578
Roosevelt, Churchill, Stalin, Hitler, Tatcher är alla mycket bra
exempel på ledare. men jag betvivlar att deras Strategiska
kunnande hadde let till några segra.
Jo, Churchill bevisade i alla fall sin strategiska oförmåga både på Irland och vid Gallipoli.

vet ej vem Tatcher är?
Tror han syftar på Margaret Thatcher, engelsk premiärminister och mäkta impopulär person på Irland och i Argentina (och merparten av resten av världen också). Hon omnämns i sånger som tex "The eyes of the IRA is upon you" med Billy Briggs och "Maggies farm" med Elvis Costello (som lär ha sagt att hans mål i livet är att leva längre än Thatcher så att han kan dansa på hennes grav). Hon är även stor Pinochet-anhängare och var den som hindrade att han ställdes inför rätta för några år sedan. Definitivt en förbisedd tyrann.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,324
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Hmm

Har några kandidater jag skulle använt mig av.

1: Attila, för att han besegrade romarna med sina horder av barbarer.
2: Genghis Khan, för att han erövrade närmare hela den värld hans folk kände till.
3: Timur Leng, för att han var en mästerlig krigsherre. Dock var han ingen hejare på att styra de områden han erövrat.
4: Babûr, för att han lyckades erövra stora delar av Indien och han skapade Mogulväldet.
5: Tokugawa Ieasu, För att han helt enkelt var jävligt manlig och hans shogunat slängde ut alla utländska djävlar från Japan och stängde dess gränser.

Med den här genetiska kompotten lär man nog få sig en riktig krigsherre.

MiniMoni
 

Pendragon

Swashbuckler
Joined
5 Aug 2000
Messages
3,030
Location
Malmö, SKÅNE
Okej... efter moget övervägande blir min slutgiltiga uppsättning som följer:

1) Scipio Africanus
Briljant strateg och taktiker. Inspirerande ledare. Länken sammnfattar det mesta.

2) Robert the Bruce
Utmärkt gerillakrigare. Sades vid Bannockburn ha ridit fram och kluvit skallen på en av de engelska riddarna i förtruppen (angående en personlig oförrätt) innan själva slaget ens börjat, och sen ridit tillbaks innan nån hunnit reagera.

3) Gustav II Adolf
Revolutionerade krigföringen på sin tid.

4) Karl XI
Förutom en skarpsinnig general, en skicklig organisatör och rikesbyggare. Han byggde upp den härmakt och krigsmaskin som gjorde Karl XIIs krig möjliga.

5) Heinz Guderian
Revolutionerade krigföringen på sin tid. :gremwink: Skrev dessutom boken med coolast titel genom tiderna.

Såja...
Scipio, Robert och Gustaf Adolf lär uppfylla alla kriterier för personligt ledarskap, och tillsammans med Guderian bör de besitta strategisk och taktisk kompetens för alla möjliga lägen. Gustav Adolf och Guderian var dessutom nytänkare och skickliga på applicera nya taktiker och teknologi på slagfältet med stor framgång. Karl XI får fylla den organisatoriska och logistiska nischen, basen för att se till att en armé finns till hands att leda över huvud taget.

/Joel
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,340
Location
Helsingborg
Ceasar: Inte någon sådär vidare general, men GRYMT duktig propagandamakare och bra på att inspirera folk (och framför allt att ta politisk nytta av sina segrar).

Hannibal: Inte någon vidare bra strateg (han tågade igenom italien i flera år och vann slag efter slag, men vann han kriget? Nej), men grymt bra taktiker

Alexander den Store: Hans erövringskampanj av Grekland och mindre asien är helt enkelt mästerlig. Kanske inte världens bäste taktiker men troligtvis en av världens bäste strateger och visste helt enkelt när det var värt att slåss och när det inte var värt det. Ingen annan kunde vid denna tidpunkt konsten att bevara och utfodra en arme ute på kampanj så bra som Alexander)

Rommel: En mycket duktig improvisatör och en duktig ledare.

Gustav II adolf: Revolutionerade användandet av artilleri och infanteri.

Stanislaw Koniecpolski: I nästan konstant numerärt underläge och med trupper som är oftade utrustade med föråldrade vapen och med en regering som bäst kan benämnas som inkompetent så lyckas han fortfarande gång på gång utnyttja sina truppers styrka och förhindra fienden från att använda sin.

Chingis (Gengis eller hur man nu vill stava det) Khan:
Helt enkelt därför att. Ingen man har under sin livstid lagt under sig så mycket territorium, så något måste han ha gjort rätt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,197
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag bygger hellre en dynamisk kvintett än smälter ihop dem, tror jag. Går det bra?

1) Timur Lenk

Han var den siste av de stora världserövrarna, och tog de centralasiatiska nomadfolkens strategier och beväpning till dess ultimata utvecklingsskede. Ur ingenting byggde han sig ett stort välde i centralasien och satte skräck i hela världen, från Kina till Egypten och Europa. Han besegrade Den gyllene horden, Litauen, Persien, mamluckerna och Bayazid Yildirins turkar, som ansågs oslagbara i det Europa de höll på att erövra. Dessutom erövrade han utan större problem sultanatet Delhi i Punjab, där till och med Alexander den Store och mongolerna tidigare gått bet mot indierna. I hela sitt liv förlorade Timur aldrig en enda strid, och när han dog 1405 var han på god väg att erövra Kina, vars kejsare var på väg att skita på sig av skräck vid det laget. Timur Lenk kvalar in på grund av sin taktiska perfektion, sitt iskallt beräknande sinnelag, sin förmåga att bygga upp enorma, disciplinerade härstyrkor ur loppbitna nomader, sitt skoningslösa styre och sin skräckinjagande psykologiska krigföring rotad i en närmast psykotisk illvilja. Och så hade han en viss känsla för intellektualism, kultur och arkitektonisk estetik som lägger ett spår av klass och finess till potten.

2) Subotaï

Subotaï var huvudstrateg och general åt Djinghis Khan, Ögödei Khan och Batu Khan. Han var bidragande i Djinghis Khans konsoliderande av sitt mongoliska välde såväl som erövrandet av Centralasien och Nordkina, och ledde därefter kampanjerna mot Ryssland, Östeuropa och Turkiet ihop med Batu. Djinghis Khans karisma och taktiska snille kan man säga mycket om, men han dog ju innan Mongolväldet nått hälften av sin maximala utsträckning, medan Subotaï var en bidragande figur hela vägen. Han var aldrig khan, men det var till stor del hans beslut och strategier som ledde mongolerna i deras världserövring. Ska man peka ut en enskild arkitekt bakom världshistoriens största erövringar är det kanske Subotaï snarare än Djinghis Khan, och därför, och för att han hade klarat att underkasta sig drägglande fruktkakor men ack så effektiva ledare som Timur Lenk och ge dessa kloka råd, är han tvåa på min lista.

3) Leonidas

Förr eller senare behöver man en snubbe vars hjältekomplex är så stort att han frivilligt erbjuder sig att offra sig och sina ärkehårda hopliter. Då är det Spartas kung Leonidas man vill ha, som av allt att döma utan att tveka kastade sig rakt in i dödens käftar för att uppehålla perserna vid Thermophyle. Utöver denna avsaknad av självbevarelsedrift och allmän hjältefaktor måste han ha haft en otrolig karisma, och eftersom Sparta hade två kungar hade han förmodligen varit flexibel nog att komma överens med Timur Lenk. Därför är han trea på listan.

4) Belisarius

Belisarius var Östroms störste fältherre, och dubblade under sin livstid imperiets storlek. Han besegrade vandalerna, ostrogotherna, slaverna och perserna, och var på alla sätt en formidabel härförare som vann mot omöjliga odds i strider där fienden hade långt större styrkor. Särskilt anmärkningsvärt är att han efter omfattande segrar mot ostrogotherna avslog ett erbjudande från dessa om att göras till kejsare av Västrom - så stora ambitioner hade han uppenbarligen inte. Här har vi ytterligare en härförare som kan underkasta sig någon annan också under ansträngda förhållanden (Justinianus var tydligen jobbig att ha att göra med, och då har vi inte ens börjat snacka om Timur Lenk). Inte heller tycks han ha besuttit något storhetsvansinne alls, samtidigt som han var en ganska vettig diplomat. En sådan behövs för balansen, även om hans viktigaste funktion förstås skulle vara att vinna de omöjliga segrar som inte krävde ett heroiskt offer (det är Leonidas bord).

5) är nära nog dött lopp mellan Kyros den Store och Qin Shi Huangdi. Båda två var formidabla riksbyggare och krigarkonungar, som från en klen start formligen krossade sina motståndare och byggde upp varsitt imperium. Qin Shi Huangdi, den förste kejsaren av Kina, ändade sekler av krig och skapade ett administrativt system som i viss mån kom att bestå i 2100 år, men hans skoningslösa politik, om än en nödvändighet för att ena riket, kom snart hans egen dynasti att falla. Kyros, det antika perserrikets verklige grundare, byggde kanske inte ett lika varaktigt välde, men hans egen dynasti blev mer långlivad. Det som slutligen ger honom femteplatsen i kompotten är hans barmhärtighet - han var en klok och diplomatiskt lagd erövrare som lyckades bygga upp världens dittils största imperium utan att krossa all tänkbar opposition, och ställde inte till några obscena jätteprojekt som kom honom att bli hatad av eftervärlden (som Qin gjorde med den kinesiska muren). Så rollen som riksbyggare, administratör och förnuftets röst i min krigsherrekvintett går till Kyros den Store.

En runner-up vore Sargon, som på 2200-talet f.vt. byggde världshistoriens första imperium. Tyvärr måste man väl konstatera att hans bedrift, ett Akkadiskt rike som sträckte sig från Tvåflodslandet och upp i Anatolien i nuv. Turkiet, är minst sagt småskalig i förhållande till de mer sentida grabbarnas ovan, och att man vet för lite för att det ska gå att bedöma hans karaktär. Men som en joker i leken vore han utmärkt.

- Ymir, som försökte hålla fetischerna stångna en stund
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Vilhelm erövraren, hertigen av Normandie: Inse fakta: sedan han tog över så har ingen nånsin lyckats invadera England, även om en hel klase har försökt. Hur stor del som beror på tur, skicklighet och karisma kan man ju debattera om i evighet, men de facto: han var jefligt snabb på att anamma den senaste vapenteknologin och nyttja den effektivt.

Napoleon Bonaparte: Åkej, han lyckades inte erövra England, och inte Ryssland heller, men jeflar vilket rabalder han orsakade! Det krävdes två deporteringar och ett giftmord för att man skulle känna sig säker för honom!

Carl von Clausewitz: ...vars idéer om krigföring och dess plats kontra politik och maktutövande är riktigt, riktigt vettiga. George Dubya Bush och hans anhang borde ha läst lite mer Clausewitz. Typ allt.

Boadicea: För den sorts jävlar-anamma som hon hade, i och med att hon vågade utmana den romerska staten genom att skövla Colchester. Åkej, det snöt sig i längden, men jävlar-anamma är bra! Det jag ställer mig tveksam till är att hon möjligen uppfattas som kvottjej. Så därför avrundar vi med en tjej till:

Jeanne d'Arc: Utöver att hon verkade vara mer kompetent än många av sina manliga kollegor (tydligen så förstod hon att använda artilleriet bättre än männen), så är gudomlig välsignelse bra att ha. Jag undrar om hon inte är den enda personen i den här tråden som har blivit helgonförklarad, och bara det rockar skiten ur alla andra! Hennes enda last är väl att hon räddade Frankrike. Jag menar, Frankrike av alla ställen!!?
 

Hobert

Warrior
Joined
22 May 2000
Messages
280
Hmm, de flesta stora grabbarna är redan uppräknade,

men en bra blandning skulle vara:
<ul type="square">
Timur Lenk,
Alexander Den Store,
The (Lord) Humongous (elakingen från Mad Max 2 är ett självklart val),
Gustav II Adolf
och Jeanne d'Arc får väl bistå med ett ägg.
[/list]
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Port Kad, The Rim
Yitzhak Rabin: En av hjärnorna bakom sexdagarskriget 1967, när den israeliska krigsmakten på sex timmar krossade två stora flygvapen och på 48 timmar slog sönder två fientliga arméer. Speed and surprise -- two old winners.

Douglas MacArthur: Efter ha åkt på storstryk på Filippinerna 1942 begav han sig till Australien där han ledde ett synnerligen framgångsrikt återerövringsfälttåg. Mycket bra strateg. Blev senare Trumans prokurator i det ockuperade Japan och genomdrev skickliga förändringar av landets uppbyggnad. Slutade tyvärr som storhetsvansinnig.

Napoleon Bonaparte: Mannen som egenhändigt omskapade Europa med bajonettens hjälp. Outstanding, men kunde inte delegera och litade alltför på medelmåttiga underhuggare. Blev tyvärr också storhetsvansinnig.

Marskalk Joffre: Mannen som vände nederlag till seger hösten 1914 vid Marne. Han fick den retirerande och besgrade franska armén att vända om och knäcka den preussiska frammarschen genom briljant militärt ledarskap.

Jeanne d'Arc: En kvinna som visste vad hon gjorde. Sveks av sin kung.
 

Olle Linge

Snigel
Joined
23 Oct 2003
Messages
2,882
Location
北極東邊
Douglas MacArthur: Efter ha åkt på storstryk på Filippinerna 1942 begav han sig till Australien där han ledde ett synnerligen framgångsrikt återerövringsfälttåg. Mycket bra strateg. Blev senare Trumans prokurator i det ockuperade Japan och genomdrev skickliga förändringar av landets uppbyggnad. Slutade tyvärr som storhetsvansinnig.
Ehem.. jag har bestämt för mig att han fvingades avgå när han ville använda kärnvapen under koreakriget. Jag minns inte var jag fått det i från, men vi blir väl alla lite underliga när vi blir äldre :gremlaugh:
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"Ehem.. jag har bestämt för mig att han fvingades avgå när han ville använda kärnvapen under koreakriget."

Stämmer rätt bra - det var där han blev storhetsvansinnig.
 

Wictor

Warrior
Joined
9 Feb 2004
Messages
325
Location
Stockholm
Det var inte bara det att han ville använda kärnvapen, han ville använda dem mot större städer i Nordkorea, Kina samt Sovjet. Kanske inte helt politiskt korrekt... :gremcrazy:
 

Lambi

Swordsman
Joined
5 May 2001
Messages
597
Location
Stockholm
Skapar den ultimata krigsherren för billig penning

...35 miljarder dollar till mitt Schweiziska bankkonto närmare bestämt. Som bioteknologisk Mad Scientist av tredje cirkeln kan jag lätt stå till tjänst.

Skicka ett mail med de fem namnen och procent-andelen ni vill ha av varje, och vänta 30 år, så har vi kanske något.

Jag lägger alltid till 30% Arnold i varje mix. Detta för att han var, är och alltid kommer att vara bäst. Jag menar, han bryter på tyska och spelade in Hercules i New York (under namnet Arnold Strong).

Skynda på, jag håller på med en Etik-kurs för tillfället och det vore olyckligt om jag någonsin går klart den... för er skull alltså.

Väl mött i framtiden, mina konspiratoriska vänner.
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,207
Location
Stockholm
Hm, skojig uppgift...

Min lista får nog bli:

Napoleon, en förstklassig befälhavare och god administratör (stora delar av europas rättsystem är baserade på nappe)
Mkt möjligt världshistoriens bäste härförare (men det är en annan diskussion...).

William Slim: En liten outsider, befälhavare över de brittiska styrkorna i Burma under vk2, bl.a en av hjärnorna bakom chindits.

Dwight David Eisenhower: Överbefälhavare allierade styrkorna ETO, skicklig diplomat med stor förmåga att svetsa samman en multinationell styrka till en enhet, men även en mkt duglig politiker och strateg.

Gaiseric: Kung av vandalerna 428-477.
Han byggde upp en stat av egentligen ingenting, besgrade alla som stod emot honom och plundrade bl.a Rom 455.

Och slutligen skulle jag nog vilja ha en admiral (eller sjökrigherre), och det får nog bli:
Antingen Nimitz, C-in-C stillahavfottan, en av skaparna av det moderna sjökriget.
Eller Nelson, sjökrigets främsta ikon.


Sen kan man tillägga att romel antagligen är vk2;s mest övervärderade general, han brist på förståelse för logistik gjorde att hans framgångar bara blev skrift i vatten.
 

magoo

Hero
Joined
19 Oct 2002
Messages
1,117
Location
Umeå
Är lite eljest

Jag är djupt imponerad över allas kunskap i militärstrateger från fordom, själv tvingas jag pga okunskap i ämnet plocka genmaterialet från andra typer:

1. Ghandi - från honom plockar jag hans fantastiska envishet och tålamod som tog knäcken på britterna, med tanke på hur han svalt sig och genomförde långmarscher så är hans fysik inte heller att leka med.

2. Jesus - bra på att samla folkmassor och hålla brandtal, kan han dessutom föda hela armén med bara några brödbitar och gå på vattnet är det stora plus.

3. Karelin - en äkta warlord måste ju kunna slåss också och ha en vinnarskalle. Karelin får bidra med styrka från den ryska tundran.

4. Alfred Nobel - lite tekniska innovationer och försprång kan ju aldrig vara fel, speciellt inte om de smäller och dundrar.

5. Katarina II av Ryssland. Naturligtvis ska en mäktig krigsherre vara en kvinna, dessutom skulle hon ha halva armén som älskare.
 
Top