Poppe said:
Åh jag tvivlar inte det minsta på att dina spelare och du diggar det ni gör, inte alls, er kampanj med Reign låter makalöst superskoj! Verkligen!
Men en konkret fråga, ta den kampanjen som ett exempel. Vilka punkter där "lät" du spelarna nå sina mål? Vad gjorde du som spelledare för att möjliggöra det? Innebär det fudgade tärningsslag eller bara att du drog ner på motståndet? Eller innebar det att du gjorde val med SLP:s som minskade konflikterna i fiktionen?
Antagligen är jag bara dum som behöver fråga. Men är sjukt nyfiken hur det exakt ser ut.
En bra fråga, och jag började faktiskt klura på det redan efter mitt förra svar igårkväll. Jag "lät" spelarna nå sina mål på ganska många punkter. En spelare hittade den skatt han misstänkte att hans farfar piraten hade gömt undan någonstans... sen var skatten inte det han trott (farfarn hade hittat hemliga ritualer för att frammana någon slags Cthulhuid varelse.. DET var den skatt han hade pratat om så mycket). En annan av spelarna fick till slut döda kungen av ett intil-liggande rike och gifte sig med drottningen (de hade haft en relation i hemlighet sedan länge). Det skedde på en duell ute på öppet hav under en piskande storm. Grejen är bara.. man hittade aldrig kungens kropp. Den tredje spelaren blev till slut prins över staden (vilket jag tror till och med var MER än vad han hade väntat sig). Genom smart "schackspelande" och att välja rätt adelsfamiljer att alliera sig med... och genom att besegra den nuvarande prinsen i en duell.
Nu till den svåra frågan... om jag lät dem lyckas med detta, och i så fall hur?
Det enkla svaret är: Jag vet inte

Jag hade redan från början av kampanjen bestämt mig för (och sagt till spelarna) att jag ville prova principen att inget initiativ kommer att passera obelönat, men inte heller utan ett pris, och ibland blir slutresultatet inte som de tänkte sig. Det intressanta blev nånstans inte om de lyckades, utan hur de tog sig dit. Det blev vägen som blev det viktiga.
En rätt skön scen var när det gick upp för dem framemot slutet på kampanjen att de nu hade blivit det som de stod upp mot i början av kampanjen. De började som ett litet gäng frihets-kämpar som stod upp mot en korrupt stad och en prins som styrde med järnhand och med hemliga elit-vaktstyrkor som höll staden i ett järngrepp. Framemot slutet av kampanjen så hade de lyckats få kontrollen över dessa elit-vaktstyrkor, en av spelarna använde occult magi för att få fördelar och de slöt hemliga pakter med de andra familjerna för att få mer kontroll över situationen.
Det blev en rätt .. intressant... stämning i rummet när nån plötsligt utbrast... "Vänta.. vi har blivit det vi slogs emot...".
Som du kanske märker så har mina egna tankegångar lite grand tagit form samtidigt som jag skrivit här (vilket väl är kännetecknet på en bra och intressant diskussion

), men ska jag försöka sammanfatta nu, så tror jag att det handlar mer om vägen än om målet. OM jag lyckas är inte ens intressant, däremot HUR man lyckas.. det är intressant.
och ja, jag vet, jag har lämnat min ursprungs-tes ganska markant... ska jag försöka lägga ihop den med det senaste så tror jag att prövningen är nödvändig, den måste gås igenom, men spänningen ligger inte i OM jag går genom prövningen, utan HUR. Vem är jag när jag kommit ut på andra sidan.
... och ändå, ibland vill jag bara slå en tuff volt och genomborra skurken med mitt svärd... det går också bra ;-)
/McWolfe