Nekromanti [Burning Wheel] Eld under staden

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Vi har tidigare spelat en kampanj som tyvärr gick ner på sparlåga och nu, i vart fall i mitt huvud, är halvt dödförklarad, i en fiktiv version av Amsterdam som vi döpt om till Amersfoort. Staden ligger i ett fiktivt Europa där magi, mirakel och monstruösa ting inte hör till vardagen, men ändå figurerar om än allt som oftast i folks vidskepelse.

Jag och Hans brukar ofta samtala om att vi borde hitta på något nytt i staden, kanske bygga vidare på något som redan etablerats eller kanske undersöka något om Hans karaktärs barndom. Men senaste började vi bolla om att något saknades i Amersfoort, det behövdes in något för att få till en tydligare fantastisk ton. Jag är grymt förtjust i Burning Wheels Roden, ett råttfolk som färdats till människornas värld från väster (i vårt fall från öster) för att söka efter de gyllene fälten, deras förlovade land. Då dessa var bebodda av människor så har det uppstått splittringar och vissa roden lever bland människorna, lite utstötta och inte riktigt accepterade, andra har gått under jord och gömmer sig under människornas städer och lever på allehanda skumma verksamheter medan andra ser det hela som en utmaning, ett test på om deras tro på de gyllene fälten är tillräckligt stark, och aktivt arbetar för att förgöra och driva bort människorna från landet genom lönnmord, hot och terrordåd.

Så vi skapade helt enkelt Alatti, en stad under staden. Det är väl en lögn och förbannad lögn att någon skall kunna skapa en stad under Amsterdam, vattnet borde skölja in och svepa bort vartenda försök, men det struntar vi i. Det är ballt och alltså är det en stad under staden. Alatti består av en grupp roden som aktivt tagit avstånd från att delta i Amersfoorts stadsliv, det som livnär sig ovan jord är dagligen utsatta för trakasserier och svårigheter och ofta håller de samman i egna kvarter där det nästan uteslutande bor roden. Vissa undantag finns så klart alltid. Som Hans karaktärs hatade kusin.

Så, Hans spelar Janos, en ung roden som ser ut som följer:
Lifepaths - City Born, The Gauntlet, Sneak-Thief (den som är observant ser att vi hackat första lifepathen för att fungera med Hans vision av råttan som född i staden istället för Below. I princip är det Born Below men bara döpt till City Born)
Belief 1: I väntan på de gyllene fälten så håller sig en äkta Roden under jord, här är Alatti vår beskyddare och måste hållas hemlig och försvaras till varje pris..
Belief 2: Lassa är min stora kärlek men hon har vänt Alatti ryggen. Jag måste få henne att förstå att det är orätt, men till dess så ska jag se till att Alattis hämnare inte rör henne..
Belief 3: Meszaros beslut är alltid för Alattis bästa, fast ibland kan det vara svårt att se det. Men att tveka på hans beslut är att tveka på Alatti och versionen om de gyllene fälten.
Instinct 1: Håller alltid sig i skuggorna på ytan.
Instinct 2: Lita aldrig på en ytling.
Instinct 3: Ett låst lås döljer nått, undersök.
Relationer:
Jakab Farkas Rival till Lassa (Minor, kusin, hateful/rival)
Lassa Balázs (Minor, förbjuden, älskad)
Ambrus Balázs Lassas far och Janos beskyddare (Minor)

Vi inledde spelet lite trevande. Hans ville ha kastknivar. Så vi spelade ut en kort sekvens av slag där hans försökte få tag pengar. Om jag minns det rätt var det ett linked test, Amersfoort-wise som hjälptes av Windows-wise och Roof-wise för att hitta de rätt vägarna och hjälp för att ta sig in. Detta gav en bonustärning till stealthy som i sig resulterade i en lyckad stöld av smycken och pengar från ett äldre sovande par.

Vi klippte och snabbt tillbaka nere i Alatti. Janos försöker köpa kastknivar, försöker lära sig att pruta (en färdighet han inte har) och misslyckas totalt och priset går istället upp till Ob3. Han ger helt upp.

Vi klipper till morgonen efter, Janos blir kallad till Meszaros och blir beordrad att oskadliggöra en stadsvakt som förirrat sig ner i gångarna. Janos beger sig raskt iväg för att leta rätt på stadsvakten som tydligen är farligt nära att upptäcka Alatti. Hans slår stealthy med hjälp av Alatti-wise mot stadsvaktens perception med intentionen att hitta honom utan att han ser Janos, det blir lika och bägge ser varandra samtidigt. Snabbt eskalerar allt till en Fight! och vi spelar ut den. Några rundor senare står stadsvakten på knä, med fackla och vapen släppta på marken framför och ber om nåd. Janos skär halsen av honom. Snor hans nu nedblodade läderrustning, lite torkat kött och svärd för att sen sparkar ner honom i vattnet som flyter bredvid.

Janos märker då när allt tystnat att något rör sig i mörkret. En ung kvinna med en säck på ryggen smyger sig bort, antagligen anledningen till att stadsvakten irrat sig ner hit. Janos förföljer kvinnan och ser till att hon inte tar sig nära Alatti med ett lyckat Stealthy vs Perception slag.

Undertiden Janos förföljer kvinnan kommer han över en dörr, han befinner sig nu i ett område av underjorden han tidigare inte varit i. Kvinnan försvinner bort, mot områden Janos inte bryr sig om, och hans fokus är istället helt på dörren. Den dyrkas raskt upp och där inne finner han en man, naken och kedjad i klippväggen, ögonen sönderbrända och med ärr och brännskador över hela kroppen. För att göra en lång historia kort visade det sig vara Hans gamla karaktär Heindrich som när vi lämnade honom sist försökte rädda sin familj från demons klor, vår historia utspelar sig 20-30 år efter den och den här mannen är märkt av den kampen. Han hålls fången här och övervakas av smådemoner och Janos lägger märke till, blir livrädd för, men som verkar helt obrydda om honom. Han ger mannen sin mat, lovar att komma tillbaka med mer. Han lämnar honom, låser och går. (detta sker självklart med ett ok från Hans att jag tar över hans gamla karaktär och gör vad jag vill med honom)

Efter att han begett sig upp för att skaffa mat, och där lyckats höja sina resources från B0 till B1, så återvänder han ner i underjorden för att sova. Då exploderar en bomb ovan jord. Hela Alatti skakas och Janos struntar blankt i sina order han fått från Meszaros, att leta rätt på och oskadliggöra kvinnan som han sett, utan beger sig genast upp. Han märker tydligt att ljuden kommer från den delen av staden som Lassa (hon ligger i konflikt med Meszaros och Alatti och bor därmed ovan jord) bor i. Precis när han ger sig av så träder en svart roden fram och deklarerar att nu inleds kampen mot människorna, nu är det ingen tid för att gömma sig under jord. Alatti som tidigare varit styrt med järnhand av Meszaros har nu blivit utmanat av en mer fanatisk gruppering av roden.

Mycket riktigt, en bomb har sprängt ett helt hus där stadsvakten hållit till och i samma kvarter där Lassa bor. Janos möter Lassa ute på gatan utanför hennes hus, hon är oskadd men hon vet vilka det var som är ansvariga och är påväg att ange det för stadsvakterna. Janos försöker hålla henne tillbaka då hans kusin och rival Farkas stiger fram till Lassas försvar. Ett snabbt power mot power får bort Farkas och Janos springer ifatt Lassa för att stoppa henne. Vi inleder en Dual of Wits, Lassa vill avslöja allt för stadsvakten, Janos vill att hon väntar och tänker på Alatti. Lassa vinner utan att förlora en poäng från sin Body of Argument och tvingar Janos (som en kompromiss) att följa med och stå bredvid henne när hon avslöjar allt.

Lassas angiveri hörs dock, och när de skyldiga roden blir bortsläpade av stadsvakten blir hon hotad till livet. Janos försöker förtvivlat få henne att glömma sitt groll med Mezsaros och följa med och gömma sig i Alatti, men Farkas kliver in och övertalar honom om att Lassa skyddas bäst ovan jord, i de finare kvarteren där han bor och driver sitt urmakeri.

Och där slutade vi. Det var ett riktigt intressant spelmöte. Min planering tog två minuter och var ungefär: stadsvakt under jorden - henidrich fastspärrad och fängslad under jord, hållen fången och vaktas av ett antal smådemoner - en bomb går av, lassa vet allt och vill rapportera till stadsvakten.

Tror det slutade med 5 fate, 2 persona som arthabelöning.

På det hela ett grymt spelmöte. Vi tog det lugnt, lät alla händelser spela ut sig i lugn och ro och blandade mycket sammanfattande beskrivningar med in-character-rollspel och mycket meta-snack. Scenen är satt för en rafflande fortsättning och jag är redan klar med all min planering. Tack vare de twister och komplikationer som redan skapats utav tärningsslagen så tog det max 30 sekunder den här gången.

Något jag missat Hans?
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Poppe said:
Något jag missat Hans?
Nopp kan jag väl inte säga, men riktigt koolt var det.
Vi spelade väl 2 timmar och hann med en hel del tuffa grejer, det får vi vara nöjd med.

/Hans ser fram emot mer bw spel
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Lite grymma stunder:

Fight! - Striden var precis så brutal som Burning Wheels strider skall vara. Det avgörande slaget blev en B5 skada i ansiktet på vakten, han misslyckades med sitt steeltest och bad om nåd som resultat. Be Hans om nåd är bara att tigga om att få halsen avskuren. Eller. Janos. Menar jag. :gremsmile:

Duel of Witsen - Grymt avslut! Janos försöker i volley 2 undvika ämnet och talar om sin kärlek till Lassa. Lassa bryter brutalt ner Janos Body of Argument med en Rebuttal i Volley 3 och säger resolut "om du älskar mig vet du vad som är rätt."
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Hur är det att spela med en spelare? Det låter grymt i övrigt, men rent praktiskt, hur funkar det?
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Som spelare måste jag säga att det funkar tipp topp, man behöver inte kompromissa med andra spelare, utan allt handlar om mig mig mig!
:gremsmile:
Men det är säkert fruktansvärt för poppe :gremsmile:
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Över förväntan tycker jag. Jag och Hans har solospelat endel innan, testat The Pool och lite Sorcerer & Sword. Det är en annan grej, men jag gillar det skarpt. Det blir en rätt speciell dynamik, det finns inga andra att luta sig tillbaka på som kan driva spelet, så man får vara lite beredd på dödpunkterna, klippa dem direkt utan pardon när de kommer och slänga fram en ny bomb om det behövs.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,009
Location
Ereb Altor
Poppe said:
Över förväntan tycker jag. Jag och Hans har solospelat endel innan, testat The Pool och lite Sorcerer & Sword. Det är en annan grej, men jag gillar det skarpt. Det blir en rätt speciell dynamik, det finns inga andra att luta sig tillbaka på som kan driva spelet, så man får vara lite beredd på dödpunkterna, klippa dem direkt utan pardon när de kommer och slänga fram en ny bomb om det behövs.
Kräver mer av SL gissar jag? Jag brukar själv glida ganska mycket på spelarna men det kan man ju inte göra i lika stor utsträckning här.

Intressant iaf. Jag vill prova.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,412
Location
Umeå
Måns said:
Kräver mer av SL gissar jag?
Nu är ju jag inte sl och kanske undervärderar poppes insats :gremsmile: men jag tror inte att det direkt kräver så mycket mer, vi tar det väldigt lugt, tittar upp ur spelet ganska ofta och funderar på vart vi vill ta vägen.
Jag kan till och med ibland få känslan av att det till och med kan vara mindre jobb för poppe, det är färre spelares gubbar att ta hänsyn till, färre bollar i luften.
När vi spelade bw tidigare i samma stad så var vi ca: 4 spelare och vi var väl i princip aldrig tillsammans så då var det nog mycket mer jobb att hålla rätt på oss alla :gremsmile:

Men som sagt jag har ju faktiskt ingen aning :gremsmile:

/Hans som kanske kommer att få pisk av poppe på grund utav detta inlägg
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Hans har rätt i att det just nu var mindre jobb än annars. Men det var tidigare många bollar i luften, samtidigt som alla försökte lära sig systemet, väldigt oregelbundna spelträffar osv.

Men, en bidragande faktor är också att jag vet vad Hans gillar. Vi har snackar mycket litteratur, jag vet vilka grejer han går igång på, vad han gillar för böcker och vad han gillar med dem. Samtidigt gjorde Hans en stor del av jobbet själv. Han gav mig i princip tre av fyra bomber rakt av när han köpte sina relationer. Burning Wheel är helt fantastiskt där. Det kostar för mycket att köpa inflytelserika och vänligt inställda relationer, så man tvingas, speciellt i Janos fall som byggdes med endast tre lifepaths, köpa komplicerade relationer som bara är guld för spelledaren.

Men, ja man behöver vara lite mer på hugget, eller bara beredd på att det blir en annorlunda grej. Immersionen kanske blir lidande endel, men det är ändå sådant jag släppt för länge sen och är inte ett fokus när jag spelleder, speciellt inte som vi spelar med min son trummandes på pepparkakslock och kastruller som stämningsskapande musik. Så det är inget problem. Men med lagom portioner av snabba beskrivningar av stora skeenden, endel inzoomningar på detaljer, endel dialoger, och mycket metasnack, precis vad jag anser att Burning Wheel uppmanar till, så fungerar det alldeles strålande.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Utöver att spelmötet verkade riktigt soft så måste jag säga att jag får väldigt bra vibbar av Amersfoort inklusive hela upplägget med en stad under staden. Får man nyfiket fråga vad det är för stuk på stan/världen i övrigt, nån koppling till nån särskilt historisk period eller så?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
DeBracy said:
Utöver att spelmötet verkade riktigt soft så måste jag säga att jag får väldigt bra vibbar av Amersfoort inklusive hela upplägget med en stad under staden. Får man nyfiket fråga vad det är för stuk på stan/världen i övrigt, nån koppling till nån särskilt historisk period eller så?
Hmm, världen har vi inte sagt så mkt om. Mest Europa. Pesten härjar. Kyrkan i Rom är hård och arg. Kyrkan i Amersfoort är än hårdare och försöker hålla Akademien (utövare av magi och vetenskapsmän som slutit sig samman) i ett järngrepp, Akademien själva försöker rensa ur sina egna led genom att ha upprättat en gruppering häxjägare som brutalt jagar ner de som sysslar med att frambesvärja demoner och vansinnesväsen. Heindrich, Hans gamla karaktär som hittades sönderbränd och fastkedjad under jord, var en av dessa häxjägare som gled ner på dekis rätt snabbt. Vi har corruption påslaget från Magic Burnern, vilket gör att alla som sysslar med magi i princip blir vanställda monster eller i vart fall galningar förr eller senare. Hans är en sådan spelare som jublar när han får ett check för Corruption, så det var inget han försökte undvika. Tvärtom. :gremsmile:

Men tja, 1300 eller 1400-tal utgår jag i tanken från. Svag krona, starkt lokalt styre. osv. Lankhmar har varit en stor förebild.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,719
Dude... awesometastic! Jag vill boka en biljett direkt.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Bara för att jag är sugen har jag tänkt förtydliga lite kring det här med beliefs. Hur Janos beliefs är tänkta och vad de får för effekt i spel.

Belief 1: I väntan på de gyllene fälten så håller sig en äkta Roden under jord, här är Alatti vår beskyddare och måste hållas hemlig och försvaras till varje pris..
Det första beliefet är vad jag tänker på som en fate-fälla. Fate är den minsta artha-sorten och man får den relativt lätt. Det räcker med att övertygelsen kommer med i spel, färgar ett beslut eller skapar en konflikt, så kommer den triggas för att ge fate. Den kan omöjligtvis ge Persona då det inte finns ett klart mål kring den, men det kan alltid revideras i spel om det skulle behövas. Men det kan ofta vara bra att ha en sk. fatefälla, de är enkla att sätta upp, de kan skapas som relativt öppna värderingar eller åsikter som man styr sin karaktär utefter.

Belief 2: Lassa är min stora kärlek men hon har vänt Alatti ryggen. Jag måste få henne att förstå att det är orätt, men till dess så ska jag se till att Alattis hämnare inte rör henne..
Att ha relationer utan att ha en övertygelse kring dem är komplett meningslöst. Så, det här är klockrent. Det finns också ett tydligt mål, något att sträva efter. Lyckas Janos övertyga Lassa? Det får vi se i spel men så fort han försöker övertyga henne eller beskydda henne kommer fatepoäng som belöning, men när vi når till en slutpunkt och hon blivit övertygad om sin orätt, så kommer den generera persona. Om målet står kvar. Det här är det fina med övertygelserna, precis som spelare reagerar på bomber som kastas fram, bör man som spelare vara beredd att reagera genom sina beliefs. Kanske är det Janos som ändrar ståndpunkt och anser att Lassa inte begått något fel? Då måste hela målet ändras och kanske handlar det istället om att Meszaros skall förlåta Lassa och välkomna henne tillbaka till Alatti.

Det här är alltså den övertygelsen som tydligast handlar om Hans egna mål, vad han vill driva spelet mot och vilka handlingar han själv vill utföra utan att jag som SL skall pusha honom.

Belief 3: Meszaros beslut är alltid för Alattis bästa, fast ibland kan det vara svårt att se det. Men att tveka på hans beslut är att tveka på Alatti och versionen om de gyllene fälten.
Den sista kan låta lite underlig, den känns som en fatefälla men den fungerar mer som en språngbräda mot mål som sätts upp i spel. Vi glömde själva uppdatera den när vi spelade men tanken är att den reagerar mot de order Janos tar av Meszaros och andra som styr Alatti. Så det blir övertygelse följt av mål. I vårat korta spelmötes fall handlade det om att oskadliggöra vakten. Det lyckades Janos med och alltså belönas han med persona. Men det finns inget som hindrar Hans från att reagera på annat sätt. Övertygelsen skulle lika gärna kunnat se ut såhär:

Meszaros beslut är alltid för Alattis bästa, men nu har han gått för långt. Att döda en stadsvakt riskerar bara att dra övrigas intresse mot kloakerna och i längen Alatti, jag skall därför locka stadsvakten ut genom gångarna och bort från Alatti.
Sådana här beliefs sätts oftast upp innan spelet drar igång ordentligt. En enkel fråga som "ok, vad ser ni er göra det här spelmötet" och spelaren/spelarna svarar varav den självklara följdfrågan är "Ok, har ni något belief kring det här? inte, men se till att skriv ner den då!"

Genom att se till att det alltid finnas konkreta saker som beliefsen är kopplade till så blir de mer än bara åsikter. Så ett "Guds vilja skall ske!" är ett rätt mjäkigt belief, släng på något som kommit upp i spel och som du anser kan vara ett resultat av att Guds vilja skall ske, och jobba aktivt för det. "Guds vilja skall ske! Kungen blod skall blandas i havet och hans kroppsdelar skall skickas ut till rikets alla hörn. Den enda kungen är gud." har lite mer Ompf i sig. Nu finns det också något att aktivt jobba för. Men fortfarande inget konkret, den är lite för stor. Det är ramar snarare in en hel kampanj. Så: "Guds vilja skall ske! Kungen blod skall blandas i havet och hans kroppsdelar skall skickas ut till rikets alla hörn. Den enda kungen är gud. Jag skall samla ihop en här och rida mot Paris." Nu, något konkret. samla ihop en här. Gör det, bli belönad. Rid mot paris. Bli belönad. Osv. Beliefs skall alltid ses som övertygelse -> handling -> delmål. Då har man något som kan skapa eld vid spelbordet. Och, självklart, guds vilja, kungen och allt, det är alltid något som vi skapar när vi bränner vår kampanj. Eller som en reaktion på något under en pågående kampanj.

Jag skall snart ta upp hur vi skapade ramarna för Alatti genom kampanjbränning.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Fy fan vad bra läsning det här är!!!

Vi håller precis på att börja spela BW och är mycket tacksamma!

:gremsmile:
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Grymt att det kan hjälpa till! Egentligen kanske du ska tacka Hans, det är han som tjatat att jag borde skriva mer om Burning Wheel på wrnu, så det är nog hans förtjänst att jag fått ändan ur vagnen. :gremsmile:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Poppe said:
Efter att han begett sig upp för att skaffa mat, och där lyckats höja sina resources från B0 till B1,
Hur kan man höja om man inte har några tärningar att slå? La han fate-points för att få tärningar? För visst får man bara höja resources med lyckade slag?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
NilsH said:
Poppe said:
Efter att han begett sig upp för att skaffa mat, och där lyckats höja sina resources från B0 till B1,
Hur kan man höja om man inte har några tärningar att slå? La han fate-points för att få tärningar? För visst får man bara höja resources med lyckade slag?
Vi använde ett linked test för att ge resurstestet en bonustärning har jag för mig. Så först Amersfoort-wise för att leta rätt på en lämplig affär för att inhandla alla förnödenheter på, vilket lyckades och gav en bonustärning till resurstestet som han klarade. B0 resurser höjs med ett enda lyckat slag.

Men, det skulle kunna skett med en personapoäng också.
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Jag skall snart ta upp hur vi skapade ramarna för Alatti genom kampanjbränning.
Hur länge ska man tvingas hålla andan? (Väntar spänt och förväntansfullt) :gremsmile:

Hur funkar kampanjbränning?
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
NilsH said:
Jag skall snart ta upp hur vi skapade ramarna för Alatti genom kampanjbränning.
Hur länge ska man tvingas hålla andan? (Väntar spänt och förväntansfullt) :gremsmile:
Det kommer! Glömt bort det hela i intervjutranskriberingsinfernot! Återkommer så snart jag kan! :gremsmile:
 
Top