Nekromanti [Burning Wheel] Eld under staden

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,990
Location
Umeå
NilsH said:
Hur funkar kampanjbränning?
Sådär. Kampanjbränning är helt enkelt bara ett sätt att skapa ett ramverk för vad som kommer spelas. Man skapar situationen eller vad vi nu vill kalla den.

http://www.burningwheel.org/forum/showthread.php?t=4298

Länken ovan innehåller de vanliga frågorna som brukar fungera som en guide för att skapa ett utgångsläge för en kampanj. Men de kan också vara betydligt mer styrda, i Blossoms are Falling har vi kampanjbränning i form av en Clan Burner där utgångsläget är vad vi vill ha för historia, vill vi har religiösa konflikter? Konflikter och konspirationer inom hovet? Eller vill vi att vi skall vara simpla äventyrare som skall ut och hugga ner monster?

http://www.burningwheel.org/forum/showthread.php?t=7284&highlight=dungeon+burner

Där finns ett exempel på en betydligt mer fokuserad kampanjbrännare. Den tar Perilous Adventure brännaren i Blossoms are Falling som ett utgångsläge för att skapa frågor som i slutändan skapar ett klassiskt litet d&d äventyr.

Jag vet inte om det ger något, men några ursaxade exempel på hur det såg ut för oss:
What's the Big Picture? What's going on in this setting that makes it ripe for adventure. What's changing, evolving, declining?
Alatti är en stad under staden. Ljusskygga Roden gömmer sig här och har slutit sig samman och skapat ett samhälle, de har döpt det efter sitt eget tungomåls ord för underjord, Alatti. Staden styrs av Meszaros och dennes rådgivare den vite mystikern Fehér, de två ledande figurerna i en maffialiknande rörelse som både fungerar som Alattis försvarare och självutnämnda regering.

Den största fågan i Alatti rör stadens vara. Det finns de som förespråkar att Alatti skall mobiliseras för att ta sig upp ur underjorden och med våld och styrka bli en del av Amersfoort och få ta del i rådet på lika villkår som övriga. De finns de som förespråkar att Alatti skall finnas kvar men att dess existens måste röjas för att möjliggöra för Alatti att växa, man förespråkar att handelslinjer skulle kunna upprättas mellan Amersfoort och Alatti, men denna fraktion är liten och svag. En starkare gren är den som förespråkar status que. Alatti är starkt som det är, det finns en maktstruktur som är etablerad och allianser som är skapade. Om Alatti skulle försöka bli en del av Amersfoort, eller bara bli känt och accepterat av Amersfoort skulle denna maktbalans rubbas. Något som inte är allt för populärt.

What's the conflict in which the characters are involved? What are the sides? What's wrong?
Karaktärerna, eller karaktären, är inblandad i konflikten om Alattis fortsatta existens samt den konflikt som kommer utan den, är allt verkligen värt att offra för Alattis fortsatta existens? Men det är på ett större plan, på det mer nära och det frekventa handlar det om att utföra de order som Meszaros ger, skydda Alatti mot inkräktare, se till att de som försöker fly och förråda stammen andas så få andetag som är möjligt i den fria luften i Amersfoort.

What physical place does this conflict take place in? What ecology, environment, place?
Alatti är en underjordisk stad, utgrävd för oerhört längre sedan som skydd för anfallande härar från länderna i öst. De är sendan länge bortglömda av Amersfoorts befolkning, det ryktas om någon existens av en underjordisk plats där råttor bor, men det är bara rykten.
Underjorden är både uthuggen berggrund, jordhålor, kloaker och naturliga grottor.

Över jord utgör Amersfoort inramningen för vart allt utspelar sig.

What's the name of the most important place in this setting? Not the capital or any dumb shit like that, but THE PLACE where all the action goes down?
Amersfoort och Alatti.

What's the name of a faraway place that folks talk about, dream about or mutter under their breath about?
De gyllene fälten (eller vad heter de?) talas det självklart om i Alatti, det ses dock nästan som föräderi att längta dit öppet och med hela hjärtat.

I Amersfoort talas det oftast om Paris, den stora staden i söder i Frankrike. Den talas oftast som ett civiliserat ställe, fritt från våld och konspirationer. Detta är självfallet helt fel, men det är inget som gör att det inte dröms om Paris. Tvärtom.

Kyrkans män talar ofta om Rom, de har kontakt med påven i Rom via postryttare, men påven i sig har inget direkt inflytande på kyrkans verksamhet. Man talar även om Spanien, Madrid och med en drömsk ton om inkvisitionen som där sett till att kättare inte sprider sina läror längre. Man har dock inte det inflytandet i Amersfoort.

Akademien talar ibland om St. Petersburg, Storryska riket och Moskva, där skall mysticism få praktiseras utan hinder, utan inskränkningar och vetenskapen är det enda som styr dess praktik. Inte heller detta är helt korrekt. Tsaren styr Storryska riket med järnhand och mysticism brukas allt som oftast utav Tsaren utsedde mystiker vid hovet, andra jagas ner och avrättas.

What type of magic exists in this world?
Corruption, Summoning, Blood Magic, Sorcery, Faith.

osv.
Det här är lite saxade svar på de frågor vi gick igenom när vi skapade staden. Fokuset ligger på saker som är ovanför huvudet på Hans karaktär, men det tillsammans med alla de relationer och övertygelser Hans köpt åt sin roden skapar en stabil grund att stå på. Jag vet inte om det är så mycket att säga egentligen. Egentligen är det nog vad man gör i de flesta kampanjer, men formulerat till ett antal frågor.

Vi är på gång att starta igång en ny kampanj nu med en herrans massa spelare, sex stycken, Burning THAC0 som utgångspunkt och det verkar bli en otroligt traditionell och trevlig fantasygrej med en mörk härskare, ett torn och en grupp hjältar som måste axla ett stort ansvar och rädda världen. Jag gissar att den kampanjen kommer få företräde framför Alatti ett tag framöver. Till den använde vi oss av en variant av Perilous Adventures som jag skrev om till att först handla om hemresan från det förlorade slaget med den mörke härskaren, men alla tyckte, såklart, att det vore med awesome att man inte reste hem utan försökte mobilisera och göra annat, så det blev snarare en kampanjbränning med fokus på ett gäng hjältar bakom fiendens linje, de kvarvarande spillrorna från en krossad armé.

När jag är klar och gått igenom och skrivit rent den kan jag posta den här om det finns intresse, finns det intresse för eventuella spelrapporter så kommer sådant också. Den är mer tydlig och betydligt mer styrd i sitt upplägg, här finns tydliga frågor att svara på som "Vem är ondingen på andra sidan? Varför försöker han stoppa äventyrarna? Någon av karaktärerna tar en komplicerad eller förbjuden relation med någon på fiendens sida." eller "Gudarna är upprörda, vad har stört dem? Vad kan göras för att blidka den? Alla präster tar ett belief kopplat till detta." osv.

Min främsta anledning till att använda en sådan fokuserad kampanjbränning var egentligen uteslutande för att få något att hända. Jag ville ha tydliga ramar och se till att alla personer som skapade karaktärer blev knutna till situationen på ett eller annat sätt. Nu tror jag egentligen den kanske mer lämpade sig för fyra eller fem karaktärer, och jag borde utvecklat den lite mer för att knyta alla sex karaktärerna till situationen, men jag tror det löser sig. Man kan lätt skapa kedjor genom att länka karaktärerna till varandra. Men jag tror det blev ballt, det känns väldigt oldschoolfint.

Men som sagt, finns ett intresse så kommer det skrivas mer om det här.
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Poppe said:
Men som sagt, finns ett intresse så kommer det skrivas mer om det här.
Ha ha kanske inte räknas men jag skulle tycka det hade varit roligt att läsa om våra äventyr :gremsmile:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Skrivet av: Poppe
Men som sagt, finns ett intresse så kommer det skrivas mer om det här.
Ha ha kanske inte räknas men jag skulle tycka det hade varit roligt att läsa om våra äventyr
Räknas jag då? Jag är intresserad!! :gremsmile:
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,990
Location
Umeå
Re: [Burning Wheel] Eld i staden

För några timmar sen avslutade jag och Hans spelmöte två av våran one-on-one minikampanj med Burning Wheel. Det blev ett rafflande äventyr som grundade sig helt i ett belief.

Jag hade tidigt bestämt mig för att gå in i spelmötet helt utan förberedelser. Jag skulle bara reagera, inte driva, inte agera. Det enda jag hade med mig in var förra spelmötet och vad vi redan etablerat om vår stad, Amersfoort och staden under staden, Alatti.

Spelmötet började med att vi samtalade lite löst om vad vi egentligen såg skulle ske under kvällen. Hans var väldigt sugen på att göra något med sin gamla karaktär Heindrich och efter lite bollande kom vi fram till att vi strök övertygelsen om Lassa för det här spelmötet, och lät istället ett belief i stil med "Den blinde mannen är en viktig person och kan komma att vara avgörande för Alatti, jag skall frita honom och rädda honom från de små demonerna." hamna i dess plats.

Vi inledde lite trevande, Hans ville att Janos skulle ta sig obemärkt till Heindrich för att rådgöra med honom, med sig tar han Lassas far, en gammal och vis roden. Säkerheten runt Alatti var sedan familjens ankomst hög, både Mezsaros egna män men också familjens fanns överallt och Hans var inte speciellt sugen på att låta Janos leda dem till där Heindrich hölls fången. Ett enkelt versus test, stealthy vs perception, och Janos är framme vid Heindrich fängelse. Eftersom dörren redan dyrkades upp under förra spelmötet gäller Let it Ride och inget test behövs för att öppna upp, och Janos tar sig lätt in.

Lassas för intygar för Janos att detta är mycket riktigt Heindrich, den omtalade häxjägaren. Nu steg över i ett metaprat. Vad ville Hans egentligen skulle ske här? Vilka lösningar fanns egentligen? Vi bollade lite och kom till slut fram till att det enklaste och bästa lösningen egentligen var om Hans lät Janos försöka öppna upp Circination, färdigheten för att rita skyddscirklar och liknande. Heindrich kunde ge några kloka råd om vad som skulle kunna behövas, och sagt och gjort, Janos beger sig av.

Den mest självklara platsen för att hitta något liknande var Fehérs bohåla, Fehér är Mezsaros rådgivare och är en fruktad Roden. Han är skolad i trolldom så som de flesta av de vita roden och är en lömsk motståndare. Hans lät snabbt Janos smyga sig in (stealthy vs perception) och snabbt rota igenom Fehérs rum. Han hittar snabbt en påse innehållande färgat pulver, små flaskor med svart och brun vätska, samt ett antal kluttrigt handskrivna ark som hänvisar till ett större verk (som nu i efterhand är döpt till Księga Demony). Janos tar med allt detta till Heindrich som efter vad Janos beskriver förstår att detta inte räcker till, de behöver mer för att Janos faktiskt skall kunna utföra testet. Księga Demony finns dock i Akademiens arkiv, och Janos måste hämta det.


Hans låter Janos lägga sig i bakhåll och använder Amersfoort-wise för att skriva in i världen att vissa Roden tillåts tillträde till Akademien, och han spanar och övervakar dessa. Hans kusin och ärkefiende Farkas är en av dem, men muttrande struntar Hans i Farkas och låter istället Janos rikta in sig på en mindre känd roden, en arkivarieassistent. Hans har en plan för vad Janos skall göra, han vill söva arkivarieassistenten och, då alla människor tycker att alla roden ser likadana ut, ta dennes plats. Så tillbaka ner i Alatti slår Hans Circles för att låta Janos hitta drogförsäljaren och av denne få sömnmedel, slaget var två tärningar mot Ob3 eller Ob4, Hans var med andra ord säker på att misslyckas, och jag använde enmity clause direkt. Det visar sig att drogförsäljaren är mördad, i hans plats finns nu en bister roden från familjen. Han fnyser åt Janos försök att få tag i de droger Janos är ute efter och vill istället pröva hans lojalitet, förgifta Mezsaros närmaste man och alla droger du önskar dig är dina. Janos är dock Mezsaros trogen och så fort drogförsäljaren yttrat dessa ord och vänt bort blicken låter Hans Janos dra kniv och hugga ihjäl honom. Striden avgör vi som en enkel strid, Hans intention är att Janos skall döda drogförsäljaren, drogförsäljaren vill ta sig bort och fly längs tunnlarna. Det blir lika. Ingen har en sexa att öppna upp, ingen har ett Call on att ropa efter. Vi väljer istället att eskalera in i Fight!, det handlar inte längre om intentioner utan om ond bråd död. Vilket också sker kort därefter, Janos får in ett par ordentliga knivhugg, drogförsäljaren försöker fly, blir bryskt nedtacklad av Janos som tar ett hårt grepp om honom och skär halsen av honom. Han greppar drogförsäljarens ryggsäck och smyger sig genom Alatti upp på ett tag i Amersfoort.

För att välja ut rätt gift så försöker Hans låta Janos öppna drug-wise. Det misslyckas och jag har ännu inte meddelat vad resultatet är utan håller på det ett tag. Men Janos tar sig snabbt in hos arkivarieassistenten, levererar giftet i dennes krus med morgonvatten, och försvinner raskt från platsen efter att ha stulit dennes kläder och passerpapper.

Att ta sig in på akademien visar sig inte vara några problem, ett enkelt Falsehood mot vakternas Will, med bonustärningar från kläderna och passerkortet, gör att Janos snabbt är inne. Nere i akrivet blir det dock värre, Hans vill att Janos skall hitta till rätt plats och försöker slå perception, egentligen borde vi kanske försökt öppnat upp archive-wise eller librarianship eller någon annan färdighet, men tanken slog mig inte då. Misslyckandet innebär att Janos irrar bort sig, han hittar inte rätt plats utan återvänder efter ett långt sökande till sin utgångspunkt för att åter igen börja om, och där möter han arkivarieassistenten. Uppenbarligen har inte hans gift haft någon effekt och arkivarieassistenten känner igen sina kläder, blir chockad och försöker fly från platsen, men sänks av en kastkniv (speed vs throwing). Arkivarieassistenten bar med sig en stor hög med pappersrullar, det visar sig vara kartor. Uppenbarligen försöker Amersfoort, Akademien och De trettons råd, som styr staden, kartlägga kloaksystemen under Amersfoort. Kartorna har Amersfoorts och De trettons råds stämplar och flera skrivelser följer med som tydligt visar på detta. Det är ännu inget hot mot Alatti, men förr eller senare kommer de nå fram. Hans låter Janos packa på sig alla kartor och beger sig djupare in i arkiven.

Janos hittar nu snabbt till platsen, en arkivarie uppehåller sig dock på platsen och Janos kan inte arbeta ostört. Hans tycker att det vore en bra idé om Janos tände en liten eld, kanske i avdelningen där kartorna skall vara, vi kunde enkelt ha låtit det ske, men jag hade ett misslyckande i åtanke och ville därför ha ett test, av Firebuilding. En mycket hånad färdighet som nu visade sig kunna ha potential att bli viktig. Slaget var ett Ob1, dubblat till Ob2 då det var beginners luck. Hans misslyckades. Elden tar fart, de torra kartorna fattar snabbt eld och på sekunder är hela rummet övertänt. Ett speed vs Ob4 för att ta sig ut utan skador misslyckas, så Janos kommer springande ut, pälsen i lågor och med kartorna i famnen lite skadade.

Snabbt släcker han sin päls och springer genom arkivet skrikandes "det brinner det brinner!!!" och hinner snabbt in, greppa Księga Demony och ta sig ut.

Vi klipper till ner till Heindrich igen. De går tillsammans igenom riterna i lugn och ro, demonerna håller sig på avstånd. Vi väljer efter lite snack att lösa det som ett linked test, först circination för att försvåra för demonerna, sen locksmith för att frita Heindrich och sist speed för att ta sig ut. Circination misslyckas fatalt, fyra tärningar mot Ob8, cirkeln ritas ut, ord uttalas, men cirkeln är svag, knappt synlig, locksmith misslyckas även den, snabbt får Janos upp ett av låsen men när han tar det andra, och står med ryggen mot demonerna så glömmer han helt bort cirkeln på marken, hans fot bryter den och demonerna är lösa och över dem. Sista speed testet misslyckas även det. Demonerna är över dem och vi började planera för en Fight!. Men när vi var mitt uppe i den och skulle avslöja första Volleyn så stannade vi upp, vad var egentligen grejen? Janos ville ut, Demonerna ville hålla kvar Heindrich, det här var inte Fight! som skulle användas. Av någon anledning hade vi förutsatt att det var Fight! bara för att det var slutpunkten och kvällens slutstrid, men vad det egentligen handlade om var ett Bloody Versus.

Demonerna slog sex tärningar, fyra i attack och två i försvar. Deras intention att hålla kvar Heinrich och mota ut den äckliga roden som inkräktade. Hans intention var att få ut både Janos och Heindrich. Hans slog åtta tärningar (dubblade fyra för knife med en deedspoäng). Själv fick jag inte en framgång på mina sex tärningar. Inte en enda. Hans skrockade och rullade sina åtta tärningar för en framgång. Det var på håret, men ut kom de. Dörren gick igen och Janos hinner snabbt strö ut lite av det färgade pulvret utanför och hastigt springer Janos och Heindrich ned för gången.

Och där avslutade vi. Jag tror Janos avancerade tre färdigheter och Speed under spelmötet, arthan flödade som ett rinnande vatten och det var allmänt grymt. Speciellt utifrån att min planering var noll. Awesome!!! Totalt belönades tre fatepoäng och två persona. Fate 1 för att han försvarat Alatti samt tagit med kartorna som visar att Alatti är i fara att upptäckas, Fate 2 för att hela spelmötet handlat om att frita Heindrich, ett självklart poäng, Fate 3 för att Janos stog upp mot droghandlaren och familjen och försvarade Mezsaros. En persona för mvp/workhorse (distinktionen blir meningslös när det kommer till solospel, så den genererar i princip alltid en poäng), och en persona för att målet nåddes, Heindrich fritogs.

Hans, något jag missat?


Bra saker:
Sjukt bra driv! Jag älskade hur bra historien flöt på utan att den behövde promptas fram.
Jag slutade fega så mycket, en vanlig grej är att jag känner att jag måste hålla tillbaka. Inte idag. Dock borde kanske demonerna varit lite hårdare grabbar.
Burning Wheel spelar sig självt. Det är så väldigt skönt att bara luta sig tillbaka och låta tester, lyckade och misslyckade om vartannat, driva hjulet och se hur arthan sprutar ut.

Dåliga saker:
Eftersom vi använder väldigt mycket metasnack när vi spelar, så kan ibland gränsen mellan metasnack och in character rollspel bli otydlig, ibland kan jag känna att man borde strukturera allt tydligare, att man snackar meta, bestämmer saker, går ic och rollspelar, sen metasnack, osv. Men jag tror att en sådan struktur skulle bli alldeles för stelbent och inte alls kännas bekväm i spel.
Även om spelet flöt på kunde ett par bomber som tydligt riktades mot något som betydde något behövts för att höja insatsen än mer. Jag hade ett par på lur som jag utvecklade under spelmötet, men jag håller på dem till nästa gång. Hela spelmötet tog ungefär två och en halv timme och skulle blivit betydligt längre om jag använt mig av dem. Plus att de skulle tagit bort fokus från vad som var intressant just nu. Jag ville helt enkelt inte förta drivet som fanns.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,990
Location
Umeå
Re: [Burning Wheel] Eld i staden

Hans. said:
Nopp, och jag måste tacka för ett superduperspelmöte, riktigt skoj.
Hell yeah! Riktigt roligt! Känns verkligen som att det rullat på, mycket har hänt, och än mer kommer hända! Tackar själv!
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,990
Location
Umeå
Re: [Burning Wheel] Död under staden

Tredje spelmötet för Janos avgjorde Alattis öde, det blev kort, intressant och som tur var lät vi tärningarna styra berättelsen även om vi var inne och tassade på annat elände. Spontan reaktion såhär dagen efter är jävlar vad bra, det här hade aldrig skett om vi inte spelat öppet, om vi inte låtit reglerna styra vart berättelsen var på väg och det hela flöt på väldigt organiskt.

Vi började med att snacka igenom kort vart vi lämnade Janos sist, han hade precis fritagit Heindrich från de två smådemonerna och springande lämnade de platsen. Varken jag eller Hans hade något som var akut, som behövde avgöras direkt i den stunden och vi beslöt att vi möter Janos igen, efter ett år. Inledningsvis skrev vi några nya beliefs och instinkter, för det första vill Hans att Janos skall reagera mot familjen och skriver därför ett belief riktat mot deras metoder, jag har för mig det löd något i stil med "Det är bara en tidsfråga innan Alatti kommer att upptäckas, vi måste välja den fredliga vägen och hitta ett sätt att leva tillsammans med ytlingarna, jag måste få Meszaros att förstå detta", utöver detta skrev en instinkt om, istället för undersöker alltid låsta dörrar, som nu känns gjord, det har skett en gång, att göra det fler gånger skulle kännas tråkigt, så ersätter Hans den med "Ljuger aldrig för Meszaros." Ett tredje belief lämnades tomt, vilket passade upplägget relativt bra.

Heindrich är nu undangömd under jord, bara han och Lassas far, Ambrus Balázs, känner till detta. Men året som gått är inte förgäves, vi slänger ett öga på träningsreglerna och utifrån dem plockar vi fram tre fyra tester mot olika färdigheter (allt från Persuasion till Alatti-wise och Amersfoort-wise om jag minns rätt). Dessutom har vi satt Lifestyle Maintainance-testet till kvartalsvis, detta innebär att varje kvartal måste alla karaktärer testa sina Resources mot en specifik Ob för att se om de har råd med allmänt uppehälle, betala mat, omkostnader, boende, etc. Janos lever inte i någon lyx, absolut inte, men han har ett rum han bor i, dessutom skall han se till att Heindrich hålls vid liv och förse honom med förnödenheter, så vi sätter det hela till Ob2, samma som för en fattig bonde eller liknande, men som ändock har ett litet skjul att bo i, en familj att försörja, osv. Janos har bara Resources B1, det vill säga en tärning, vilket gör det hela problematiskt. Hans väljer därför att låta Janos besöka sin kusin, den rike Jakab Farkas och även den roden som nu inhyser Lassa, Janos stora kärlek, för att ta ett lån. Lånet är stort, tre tärningar, men måste betalas tillbaka. De två efterföljande testerna är inget problem, och sista testet väljer Hans att låta Janos betala tillbaka en utav de lånade resurstärningarna, vilket höjer svårigheten men ger även Janos det test han behöver för att gå från Resources B1 till B2 om han lyckas, vilket han gör.

När vi åter får se Janos är han på väg ner till Heindrich, han smyger i mörkret långt ner i grottorna under både Amersfoort och Alatti, där nästan ingen rör sig längre. Det är då han känner en närvaro, någon studerar honom, förföljer honom och han kastar sig in i en sidogång och trycker sig mot väggen. Ett framgångsrikt Stealthy mot förföljarens Observation gör att Janos håller sig gömd och kan se den gigantiska spindeln som smyger efter honom i grottgångens tak, den stannar några meter från honom och tuggar ljudligt med sina käkar. Dessa spindlar finns endast i myter och är inget som någon ser till vardags, vilket tvingar fram ett Steel-slag mot Ob7, något som misslyckas och Hans väljer att låta Janos reagera med Stand and Drool, dvs han står fortfarande still, upptryckt mot grottväggen men paralyserad av skräck. När han lyckas återhämta sig väljer Hans att försöka ta sig därifrån, eftersom vi redan har slagit Stealthy mot Observation är Let it Ride igång, skall fler tärningar slås måste situationen förändras radikalt eller intentionen vara markant annorlunda, något jag bedömer att den inte är och Janos försvinner i mörkret och lämnar spindeln efter sig.

Ett besök hos Heindrich där denne berättar vad han vet om dessa spindlar, vilket inte var mycket. De figurerar i legender där de talas om att de både är hänsynslösa jägare med också visa och har ögon och öron överallt, men de sägs vara utdöda sedan länge. Men vem vet vad som döljer sig i dessa grottgångar, ingen människa eller roden har byggt dem och de sägs funnits här när staden ovanför, Amersfoort, byggdes. Man upptäckte dem av en slump när man konstruerade stadens kloaksystem men nu vågar ingen längre ta sig ner hit.

Hans låter Janos lämna Heinrich. Åter igen stöter Janos samman med spindeln. Jag bedömer än en gång att Let it Ride är igång och kräver inget slag för Stealthy mot Observation och när Janos springer upp mot Alatti längs gångarna och närmar sig bebyggda områden så ser han både spindeln och en kvinna som han tidigare själv jagat nere i gångarna, åter igen, ett år efter han såg henne sist, har hon återvänt hit ner. Spindeln lurpassar på henne, gör sig beredd att anfalla och Hans deklarerar Janos intention, Hans vill låta Janos kasta sig över spindeln med dragen kniv men först efter att den har anfallit kvinnan och då är upptagen med henne (Task) för att överrumpla den och ta den tillfånga (Intention). Jag väljer att låta spindelns intention vara densamma, att övermanna Janos. Vi löser det med ett snabbt Bloody Versus, ett slag som spindeln vinner till sin fördel. Janos kastar sig över den med den är kvick, studsar upp på väggen och ner över Janos som blir överraskad av dess kvickhet, snart ligger han på marken, inspunnen i ett nät bredvid den anfallne kvinnan som nu blöder kraftigt från ett sår i halsen. De bägge släpas längs gångarna av spindeln som tisslar och tasslar på ett oförstående språk. Janos tog en B3 skada av spindeln under den korta striden, spindeln klarade sig dock oskadd.

Till slut kommer de fram till spindelns håla, den är upplyst av någon slags självlysande mossa, tillräckligt för att en roden skall se bra i mörkret. Janos ligger mot en av hålans väggar medans spindeln som har ryggen mot honom har börjat äta på kvinnans ena underben som den försöker slita loss. Fortfarande har Janos sin dolk i handen, här skulle vi kanske egentligen ha låtit en tärning avgöra om så faktiskt var fallet, men jag sa bara ja, i praktiken spelade det ingen roll. Janos försöker ta sig loss utan att spindeln skall lägga märke till honom, åter igen Stealthy mot Observation, spindeln vinner och snor runt och kastar sig över Janos, sittande på hans bröstkorg väser den "Sluuuta!!!" Vi inleder en dialog, spindeln försöker förhandla med Janos, den har sett honom, bärandes mat till den utmärglade gamlingen nere i grottorna. Maten är knapp och att röra sig nära ytan är alldeles för farligt, men den har information, i utbyte mot att Janos även levererar mat till spindeln, inget märkvärdigt, bröd, något djur ibland, överblivet kött, osv, kan den låta Janos gå, och för att öka sina chanser att detta faktiskt kommer bibehållas berättas spindeln även vad den snappat upp. Under en av sina jakter nära ytan sprang den nästan rakt på en grupp roden som samtalade, den hörde hela konversationen. Spindeln kunde identifiera ledaren Marek Jaroslav (Hans, jag bytte ut hans namn, det skar sig med resten för att vi hade glömt bort vilken nationalitet vi plockade rodennamn från, men nu är det ordnat), deras samtal kretsade kring fältens dag, den dag då de gyllene fälten och drömmen om detta mål firas av alla roden, och ett attentat mot Mezsaros som de planerade.

Efter detta startar vi en scen där Janos besöker Meszaros, denne sitter ner och dricker vin med Marek, de två är egentligen fiender men Alatti och familjen har under det gångna året samexisterat relativt fredligt, men relationen är spänd, och alla vet att när som helst kommer den braka. Meszaros håller dock Marek nära, något som jag till och med har skrivit in som ett av dennes beliefs. Janos kommer med andan i halsen, han vill få samtala med Meszaros i ensamhet, något som han först nekas men snart reser sig Marek och lämnar dem. Janos berättar vad han fått reda på, men säger inget om vem som sagt det. Jag väljer att spela på Janos instinkt, att aldrig ljuga för Meszaros och låter denne fråga "Vem? Vem har gett dig dessa uppgifter?", detta gör jag mot bakgrund av att spindlarnas existens inte ens är känd. Väljer Hans att berätta, spela sin instinkt, kommer Meszaros inte tro på honom utan skrattande avfärda honom och säga åt honom att ta sig en rejäl natts sömn. Men Hans spelar instinkten, om än inte direkt. Janos vill inte säga, inte här, men han kan visa. Om Meszaros tar med sig en livvakt, i natt, så skall Janos visa vart. Vi klipper tills när de är framme vid spindelns håla, det är tomt. Hans låter Janos försöka sig på tracking för att hitta den, en färdighet han inte har, att spåra på hård mark är Ob3 vilket dubblas till Ob6 för beginners luck, Janos har inte färdigheten i fråga, vid ett misslyckande kommer spindeln inte hittas, och Meszaros kommer förargad anse att Janos slösat bort hans tid och raskt lämna platsen. Slaget misslyckas.

Vi samtalar lite kort om nästa steg, vad kan egentligen Janos göra? En Duel of Wits för att övertala Meszaros att hans liv är i fara och att Marek ligger bakom skulle vara lämpligt, men Hans vill inte låta Janos löpa in i en sådan konversation utan att ha något bevis med sig, Janos är inte bra på sociala färdigheter och skulle lätt krossas av Meszaros. Lösningen är med andra ord att hitta bevis. Två tydliga lösningar finns, den första är att bryta sig in hos Marek och se vad som kan finnas hos honom, den andra är att använda circles för att hitta någon som är villig att tala. Hans väljer att bryta sig in, det passar Janos stil, Stealthy är nu uppe i B5 och tre tester från att gå upp till B6.

Vi klipper till natten mot söndagen, fältens dag. Janos tar bakvägar runt, utmanövrerar enkelt de båda vakterna som vaktar Mareks hem (Stealthy mot deras Observation). Han tar sig in i en grotta som verkar vara Mareks kontor, det är helt tomt i resten av rummen, Marek verkar vara borta. Hans vill låta Janos söka genom stället efter ledtrådar, jag har inga ledtrådar utplacerade men jag vet vad Marek döljer och vad han planerar, det finns i hans beliefs och i min prepp. Det hela handlar bara om det är lämpligt att Marek har detta undangömt hemma hos sig? Något som det så klart är. Jag sätter testet till ett Ob3 Observation, en färdighet Hans inte har vilket gör att den dubblas till Ob6. Vi löser det hela med ett Linked test, Hans inleder med Locksmith för att lyckas ta sig in i låsta skåp, lådor och skrin, detta slag lyckas och han tar med sig en bonustärning till Observationslaget (vi beskriver lite hur han vrider och vänder, öppnar och dyrkar upp kistor), Hans har nu fem tärningar mot Ob6, han väljer att låta Janos jobba noggrant, ta tid på sig och får därför ytterligare en tärning, sex tärningar mot Ob6, fortfarande dåliga odds. På grund av att Janos tar tid på sig eskalerar jag även konsekvenserna, innan hade ett misslyckat slag lett till att Janos skulle hitta bevisen men precis i den stunden skulle Marek komma hem, nu eskaleras de till att Marek träder in i rummet och får syn på Janos. Tärningarna rullar, förrädarna är överallt, jag tror att det var en framgång totalt på sex tärningar. Janos hittar bevisen, han kan urskilja i dokumenten han hittat att Marek planerar något, de är skrivna i kod men det är lätt för Janos att se att det inte enbart är ett attentat på Meszaros, omfattande ritningar på stadshuset i Amersfoort samt kloakgångarna under tyder på något betydligt större. Precis då träder Marek in i rummet, "Vakter! Fånga honom! Fånga förrädaren!"

Vi inleder nu Range and Cover, första positioneringen vinner de bägge vakterna som kommer springande in när Marek ropar efter dem. De är beväpnade med lätta armborst. Vi scriptar. Första volleyn, jag har scriptat Speed Maintain, Hans Speed Close. Janos vinner, två framgångar. Janos har kastat sig ut och springer från platsen, men väntar in de båda vakterna och när de visar sig siktar Janos med den första framgången och kastar iväg en av sina kastknivar med den andra, en miss. Kastkniven dunkar i taket och är nu borta. Nästa Volley, jag har åter igen scriptat Speed Maintain, Hans Speed Withdraw (har jag för mig). Vakterna vinner med en framgång. De rusar efter Janos, runt kröken och där lägger de an och skjuter en pil på måfå utan att sikta (att skjuta kostar en framgång, att sikta en). Att träffa är Ob3 då vi bedömt att det i grottgångarna i vart fall bör räknas som halvt skyddat, det är inte öppen terräng direkt. Vakterna är simpla B4-i-allt-SLP och jag slår. Träffar. Sen, Die of Fate för att se skadan, en sexa. Janos tar en B11 dödlig skada i bröstkorgen, rustningen står inte emot, och Janos faller.

Vi stannade upp nu, det blev lite av ett antiklimax. Vad skedde egentligen? Skulle han bara falla platt? Dö här och nu? Vi började spekulera lite i persona för komplikation? Vad skulle vara lämpligt? Men vi kom inte på något riktigt bra. Istället bestämde vi att köra på. Vi använder inte bokens regler för Mortal Wounds utan de alternativa regler som finns på Burning Wheels forum, det innebär helt enkelt att en persona alltid räddar ditt liv (enligt boken möjliggör det att man slår ett test för hälsa för att se OM du ens kan bli räddad). Ett misslyckat slag för Health innebär att läkningstiden tar full tid, två år. Utöver detta får Janos ett trait som begränsar en stat till 5 som högsta, eftersom han träffades i bröstet tar han traitet "Förstörd lunga" och Forte får max nå 5. Men det är inte nog, dessutom skall Janos ha ytterligare ett trait, vi spekulerade länge kring vad, inget verkade vara riktigt lämpligt. Traitet är tänkt att symbolisera något kring en förändring i och med skadan, något grundläggande som skett med karaktären. Hur reagerar han på att han faktiskt har legat för döden? Vi beslutar oss för ett trait, ännu inte uppbränt men det kommer inom kort, i stil med "Nervös/vaksam". Planen är att det skall innebära att innan Janos försöker sig på något som har med att smyga och röra sig i lönndom, måste han klara av ett steelslag för att hålla sina nerver under kontroll, lyckas det, ger det bonusar på Stealthy, misslyckas det blir det istället +Ob för samma.

Händelsen innebar också en katalysator, Janos sköts på en relativt öppen plats, där roden från både familjen och Alatti rörde sig, det blev droppen som fick bägaren att rinna över och konflikten blev i full gång. När Janos två år senare återhämtat sig, vårdad av Ambros och Heindrich, är Alatti förstört. Konflikterna har slitit staden sönder och samman, familjens attentat mot rådhuset var bara till hälften lyckat, men tillräckligt för att påkalla Amersfoorts uppmärksamhet på vad som faktiskt fanns under dem. Alatti är nu helt öde, kloakerna patrulleras av stadsvakter regelbundet för att hålla dem fria från individer som i framtiden skall kunna orsaka än mer oreda. Flera grottgångar har murats igen helt. Roden ovan jord är hårt kontrollerade, endast vissa utvalda och särskiljt tillmötesgående roden kan röra sig fritt, Latta och Farkas är två av dessa, övriga hålls tillfälligt i gettoliknande kvarter där de får sköta sig själva. Familjen är efter konflikten kraftigt försvagad, men de utsätter fortfarande Amersfoort för attentat, om än är de mer liknande pojksträck i jämförelse med bombdådet mot rådhuset. Meszaros lever i exil, gömd någonstans i eller utanför Amersfoort, ingen vet vart. Familjen har ett högt pris utlovat för den som kan leverera hans huvud, likaså de som tillåts röra sig fritt i staden även om priset för dessa inte är lika högt satt som det på Meszaros huvud. Till detta, efter två år under jord, och till nyheterna om att Lassa och Farkas ämnar gifta sig, vaknar Janos upp.

Sist delade vi ut lite artha, ett par fate och en persona om jag minns rätt. Det hela gick snabbt, kändes fel i den stund när vi satt där, men nu, när jag ser tillbaka på det känns det helt rätt och berättelsen tog en vändning som den absolut inte skulle ha gjort annars. Det är precis det jag gillar och så jag vill ha mina rollspel. Jag vill ständigt bli överraskad över berättelsen som vi har framför oss, jag vill att tärningarna och reglerna skall putta historien framåt i riktningar där man kanske inte alltid är bekväm att gå, som man annars kanske skulle ha undvikit att ta, men det handlar inte om att slå på en slumptabell och sammanfoga skeenden, utan det är ständigt en berättelse som utgår från en karaktär, dennes motivationer och mål, dennes val, framgångar och misslyckanden.

Vi får se när fjärde spelmötet kommer, vi har snackat om att ta en paus och spela något annat under våra one-on-one-sessioner ett tag, men återkommer är jag säker på att vi gör. Janos är ute efter hämnd, Alatti är förstört, kanske måste det återuppbyggas för att han skall kunna befria sitt folk från de getton de nu lever i? Är Lassa den förrädare som familjen hävdar, och kommer Janos försöka stoppa bröllopet mellan henne och kusinen Farkas? Massa frågor som måste besvaras, men för stunden räcker det med några korta sekvenser, som de i stycket ovanför, och en berättarröst som säger "Två år senare..."
 

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Joined
18 Jun 2008
Messages
2,413
Location
Umeå
Re: [Burning Wheel] Död under staden

Tänkte kommentera lite det som hände där i slutet när Janos fick fetskadan.

En bra grej (av många) när vi spelar one on one är att vi kan styra väldigt mycket vad vi vill få med i spel och just den här gången hade vi snackat en del om range and cover, att det borde vi testa lite mer och här dök det upp ett lämpligt tillfälle.
Allt frid och fröjd med det men det jag gjorde då var att fippla bort att vi faktiskt spelade en spännande historia med Janos som jag är väldigt engagerad i och såg det mer som ett test av range and cover vilket gjorde att jag scriptade på ett sätt som jag defenitivt inte skulle gjort i spel utan nu scriptade jag mer för att få testa en mer offensiv taktik (vilket bara var helvrickat ute från rollspelandet).
Och då det blev så drastiska följder så känndes det väldigt konstigt.
Gått hela dagen och stört mig på det, men jag kommer nog att förlika mig med det snart då det skapade riktigt koola händelser av det. Hade jag inte gjort så så hade Amersfoort sett ungefär lika dant ut som tidigar så det ska bli spännade och se vart tärningarna för oss vid nästa tillfälle.

Tack för ett rafflande spelmöte.
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,990
Location
Umeå
Re: [Burning Wheel] Död under staden

Förstår helt. Det var lite, abrupt. Och snopet. En säkrare taktik hade kanske varit att spendera framgångarna på att ta skydd istället för att gå på offensiven. Samtidigt, det kändes väldigt mycket så som Janos har handlat förut, instinktivt och i direkt i nuet. Så det kändes inte helt fel, i från mitt perspektiv då.

Och tack själv! Väldigt intensivt, roligt och eftersom vi bägge gått och tänkt på det hela idag, visar det ju på en historia vi bägge är rätt engagerade i, att Janos har vuxit från lite siffror på papperet och blivit en karaktär som man bryr sig om. Vilket och koolt. Och hans historia är ju inte slut än. :gremsmile:
 

Nässe

Myrmidon
Joined
3 Jan 2006
Messages
3,607
Location
Malmö
Re: [Burning Wheel] Död under staden

Självfallet läser man gärna vidare om era äventyr- och även, om ni pallar, hur det går i Burning Thaco-kampanjen- grymt inspirerande läsning allt det här! :gremsmile:
 

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,990
Location
Umeå
Re: [Burning Wheel] Död under staden

Tack! Skoj att det är underhållande för någon. :gremsmile: Framförallt tvingar spelrapporterna en att tänka genom vad som egentligen skedde, något som jag tycker har varit väldigt hjälpsamt.

Burnin Thac0-kampanjen är igång, två spelmöten in, dock stannade vi upp senaste spelmötet och spelade Lady Blackbird istället. Men på ett par tre veckor skall nästa spelmöte gå av stapeln och vi får se vad som sker när Nyx och Den svarta örnens trupper förföljer våra hjältar genom morgondiset i Karameikos...

Om allt går som planerat kommer vi bryta av med Solar System för vårt solospelande, planen är något i gränslandet mellan Lovecraft och Twin Peaks. Försöker sätta mig in i systemet nu och fundera över vad för crunch som behövs...
 
Top