Skall jag ha AI-konst i mitt nästa rollspel?

Skall Wilhelm's Games ha AI-konst i nästa spel?

• Total voters
    35

wilper

Fast i vinkelvolten.
JA jag vet att AI av goda skäl är en oerhört infekterad fråga. Det här är inte en inbjudan att diskutera den frågan.

Vi är här för att specifikt diskutera AI-konstens vara eller inte vara i MITT nästa spel. För den här gången är det AI eller ingen konst alls som är alternativen.

(Spelet i fråga är till #Drakar25-utmaningen, men det har tagit en väldigt kontroversiell riktning av andra anledningar, det är knappt så att jag vill associeras själv med det längre men jag tänker att jag kanske vänjer mig vid tanken om den får gro några månader.)

Mina väldigt nyanserade tankar;

Jag ska försöka undvika att "göra ett inlägg i AI-debatten", så försöker därför hålla det så kortfattat som möjligt. Så länge Gen-AI är vilda västern, utan väletablerade regleringar och legal prejudikat att ta ställning till, tycker jag inte Gen-AI har något att göra i en kommersiell produkt.

Så länge WG säljer produkter för pengar, så ser jag alla produkter WG släpper som kommersiella även om just den här skulle råka vara gratis (Vilket jag inte ens vet om det var tanken eller inte).

Jag har knappt ens ett hum om vad det är för slags spel du pratar om och jag har noll koll på vad det är för kontreverser du pratar om heller, men som jag ser det finns det flera sätt att få bilder till ett spel för lite till inga pengar alls (ett av dem har du ju med i pollen, så jag håller tummarna för det) och om inget av dem är värt det är det kanske helt enkelt inte värt att ha bilder i spelet.

Förövrigt; var det avsiktligt att man ska kunna klicka för mer än ett allternativ? Kan ju snedvrida resultaten lite =D

Som ett stort WG-fan så tycker jag att nästan inget av WG-spelen någonsin haft ett större behov av illustrationer, de bärs liksom inte av dem. Kufs avskalade elegans är ett bra exempel, där jag tror bilder t.o.m. hade satt käppar i vägen för åtminstone min fantasi.

Undantagen är kanske Medan Världen Går Under som är såklart fantastisk; och Höstdimma som har väldigt charmiga bilder. Men hade det varit själlösa, vidrigt fula, AI-bilder så hade såklart charmen försvunnit och då hade de varit helt poänglösa ändå.

(Höll på att glömma omslaget till Ökenros! ❤️🌹 som faktiskt är väldigt viktigt för hur spelet uppfattas).

Last edited:
Instämmer i allt Gerkub säger. Sen skulle jag gärna se ett exempel på AI konst som blir bra. Hittills bara sett konstiga oinspirerande bilder. Går det att få till?

Det är lite svårt att delta i diskussionen om man inte får motivera varför man tycker ai är dåligt, men om jag uttrycker mig så här borde jag hålla mig inom gränserna du satt upp:

Om du väljer att använda ai för en av dina produkter, oavsett om den är gratis eller ej, så behöver du vara beredd på att WG av många kommer ses som ett varumärke som använder sig av generativ ai. Vissa kommer se det som negativt, medan andra inte kommer bry sig. I princip ingen kommer se det som något positivt laddat, tror jag.

Back