Skadesystem - var gör det mest ont?

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,968
Location
Umeå
Lite bokföring är fine, tänker mer så som jag ibland sett Phoenix command-strider beskrivas där vinkeln kulan träffar kroppen ska nyttjas för att... så är det några steg ner från det jag är ok med. Men att spåra blödning osv är helt lugnt. :)
 

dancodan

Swordsman
Joined
14 Aug 2017
Messages
574
Måste säga att Eon och Neotech ligger i framkant. Där spelar skador roll samt är väldigt illustrativt beskrivna.

Eon4 kräver ju inte mycket office-paket eller revisorskills.
Slå vapenfärdighet. Om rollpersonen slår högre än motståndaren så lägger man till eventuella övertag (ett taktiskt och kul moment).
Sen slår man skada, läser av tabellen, antecknar sår, smärta eller blodförlust.
Tar ca 30-40 sekunder när man har uppslagen liggande framför sig och gjort det några gånger.

Tycker dom strömlinjeformat systemet för att göra det detaljerat men samtidigt snabbspelat.
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,654
Location
Värnhem, Malmö
Eon och Western upplever jag ligger på ungefär samma komplexitetsgrad, men jag upplever det som att det tas upp avsevärt mindre med Western. Och ingen av dem kommer ju i närheten av Phoenix Command eller liknande.
 

Minimoni

Homelander
Joined
6 Mar 2003
Messages
3,315
Location
Karlstad Sverige/Hiroshima Japan
Eon 3 har det bästa skadesystemet när det kommer till att skador faktiskt påverkar. Systemet är farligt och dödligt för rp och flera av de mest hjältelika och legendariska rp som existerar i de kampanjer jag varit SL i har slutat upp död för att någon slog en träpåk i bakhuvudet på dem eller liknande.

Detta i kampanjer där alla spelare på förhand valt och velat ha dödliga kampanjer där varje beslut i en strid eller kanske helst försöka att vinna utan att strida varit viktiga.

Efter en lång kampanj där en RP lyckades störta det Sabriska kungahuset och själv ta makten slutade i en just sådan dråplig situation. Den relativt nya konungen som ännu inte avlat några arvingar, valde att inkognito ge sig ut och se vad folk faktiskt tyckte om honom. Så tillsamman med sina vänner(andra rp) så begav de sig ut bland bönder och andra tillhörande de fattigare klasserna. Även om rp var inkognito så var de rustade som riddare och bara det injagade självklart respekt bland de ofrälse, men rp skulle i nästan Game Of Thrones sätt utnyttja böndernas ofrivilliga gästfrihet och det slutade med att den unge konungen dog med en högaffel genom halsen blödandes på ett lortigt jordgolv.
 
Last edited:
Top