Skadesystem - var gör det mest ont?

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Big model i all ära, men få saker är så feta som att öppna ett rollspel, läsa stridsreglerna, skaderegler och låta ögonen långsamt svepa över vapentabellerna. Det tror jag alla måste hålla med om oavsett kreativ agenda. :)

Nu söker jag något rätt specifikt känslomässigt. Ett skadesystem där det ska känns som att det gör ont. Det ska kunna innehålla saker som benbrott, blödning, osv. Det får ha tabeller men det är en bonus om där inte har det. Det behöver absolut inte vara realistiskt men det får gärna ha en dragning åt det. Det får inte vara modern osr på två meningar och en överhård demon på resten av sidan men det ska inte heller vara så att en kula i axeln innebär en anställning som revisor och kräver officepaketet. Någonstans mitt emellan. Så ge mig tips på rollspel med de djävligste skadesystemen!
 
Last edited:

Christoffer

It's all pig.
Joined
18 Mar 2008
Messages
3,980
Location
Umeå
Riddle of Steel eller Classic Traveller är som till så många andra frågor en kan ha rätt svar. Det vet jag ju redan. Men tänkte jag ska försöka framstå som lite mer öppensinnad.
 
Last edited:

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,739
Location
Stockholm
Inte riktigt vad du bad om, men jag blir sugen på att ta fram kortlekar med sådana magvändar-äckel bilder på skador, en lek per kroppsdelstyp. Blir du skadad, dra ett kort! (Optional rule: du måste titta på kortet medans du beskriver din egen skada
 

TobiasEkwall

Swordsman
Joined
26 Aug 2007
Messages
516
Gamla goda viking, där en otursförföljd bärsärk kan halshugga sig själv med sin yxa!

Generellt är väl mycket neogames/helmgast grejer av modellen "smärta gör ont" men hyfsat tungdodda och väldigt detaljerade
 

.Per.

Rollspelsverket
Joined
3 Feb 2018
Messages
411
Om inte annat är HYPERTELLURIANS bra att titta på för inspiration. Har skada i två nivåer: PHYSICAL TRAUMA eller MENTALTRAUMA och när någon av dessa passerats: CRITICAL TRAUMA. Goa tabeller att spana på.
 

entomophobiac

Low Prep High Play
Joined
6 Sep 2000
Messages
8,612
Location
Uppsala
Gillar många av effekterna som skapas av Unisystem, även om jag inte är lika kompis med det idag som förr. Brukar ändå använda det när jag behöver ett lite halvsimulerande system som jag kan bra.

Du slår dina skadetärningar, typ D8x4 för en .45:a, och resultatet är mängden grund-ajaj som målet tar. Om du blir träffad i huvudet kan det tredubblas. Om träffen är särskilt bra kan det tredubblas. Etc. Massor med aj. All den här mängden ajaj reduceras dock av ett rustningsslag, som kan inkludera skydd av olika slag. Typ om det är en bildörr eller en betongvägg mellan dig och den som slungar projektilen.

Efter rustningen dragits av dubblas den kvarvande skadan om det är ett skjutvapen. Sjunker du ned under noll Life Points kan du stryka med på en gång om du misslyckas med ett Survival-slag. Klarar du det behöver du ändå akutvård. Du slår ett slag till för om du tappar medvetandet eller ej, vilket brukar göra rätt stor skillnad.

Resultatet av all den här vämjeliga matematiken är att du gärna har saker mellan dig och den som är mordisk. Det framtvingar ett tänkande som är lite annorlunda, där omgivningen är din bästa rustning och du ständigt påminns om att du bara är en köttpåse. Det gör också att eldstrid är skitläskigt på alla sätt och vis, särskilt som du måste slå Willpower-slag för att överhuvudtaget göra det du hade tänkt göra om någon börjar blamma på dig.

Vet inte om det alls närmar sig vad du vill ha svar på. Men i alla fall: Unisystem. :D
 

Svarte Faraonen

Oenofil oikofob
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,675
Location
Värnhem, Malmö
Något jag tänker hade varit trevligt med ett skadesystem som ska få det att kännas som att man har ont är om det inte fokuserade på att minska chansen att lyckas (mestadels frustrerande) utan snarare lade till extra komplikationer direkt när man slår. På det viset undviker man sådana designproblem som dödsspiraler och "whiff factor", men får istället följden att konflikter där någon är skadad blir köttigare automatiskt.
 

lupmet

Swordsman
Joined
19 Feb 2014
Messages
592
Location
Göborg
Den absoluta klassikern är såklart Rolemaster, slår du tillräckligt hög skada (vapenberoende) utdelar du dessutom en allvarlig skada (typ och klass beror på vapen, motståndarens rustning och hur bra du slår). Många är "+10 sp" eller "-10 på allt du gör", men kommer du upp i klass (A-E, där E är värst) kan det bli riktigt jobbigt. Var alltid ett nöje att sitta och läsa de tabellerna. Elektrisk allvarlig skada typ E, resultat 100 (ojmr): "offrets nervsystem elektrifieras och denne dör i en spektakulär ljusshow". Med tanke på hur systemet fungerar är det jobbigt/smärtsamt att få ett par skador som ger minus på allt en gör. De allvarliga skadorna och minusen gjorde att vi drog oss för att ge oss in i strider, vilket kanske kan ses som en aspekt av ditt önskemål om "känslan av att det gör ont".

Jag minns inte detaljerna längre men Blue Planet beskrivs som ett system där strider var så dödliga att ett helt scenario kunde kretsa kring att inte ge sig in strid.
 

bortom12e

Swordsman
Joined
20 Jun 2018
Messages
483
Jag tycker att svärdets sång har rätt bra tabeller för detta. De gör ibland rätt ont att läsa
 

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Eon in general and Eon 3 in particular, where a dagger thrust to the heart leaves you spewing blood and dying without your friends being able to help you, because a bit of first aid can't staunch that amount of blood loss.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Wfrp var ju vad jag vill minnas extremt dödligt med tabeller för ett antal olika kritiska skador.
 

U-Men

Veteran
Joined
1 Jun 2021
Messages
6
Kommer ihåg att klassikerna Wastelands och Khelataar hade ett skadesystem som var riktigt "bestraffande"
Det kunde gå riktigt snabbt från fullt frisk till en hög jämrande köttstycke...
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag tycker att svärdets sång har rätt bra tabeller för detta. De gör ibland rätt ont att läsa
Medhåll om detta, År 0/Svärdets sång tycker jag har det system som enklast och grisigast förmedlar känslan av smärta och skada. De använder iofs tabeller för att uppnå det, men de är ganska enkla att läsa av. Men typ alla utfall låter värre än vilken matematisk formel som helst: allt från genomborrad hand till krossad skalle. Eller vad sägs om perforerad tarm, mosat öga, uppskuren mun, sargat skrev eller punkterad lunga. Allt snyggt uppställt i tabeller för om vapnet ger hugg-, kross- eller stickskador.
 

Skarpskytten

D&D-smurf
Joined
18 May 2007
Messages
5,992
Location
Ett häxkräl
Western (II-III talar jag om här) har ett system med träffområden, skadenivåer, chock, inaktivitet (stunn, typ), blödning, benbrott och risk för att en kula stannar i kroppen. Hela systemet består av tre tabeller, en för att bestämma skadenivå (man korsrefererar vapnets skadenivå med 1t20-slag), en för effekten av varje skadenivå (inget slag) och en för ett chockslag.
 

Theo

Hero
Joined
20 Nov 2017
Messages
963
Josef Thams alternativa tabeller för critical hits till Warhammer FRP 2E är detaljerade, kladdigt realistiska och otrevliga. Jag filar långsamt på ett sätt att inkorporera dem i mitt hemmabygge men har f n ett betydligt enklare och abstraktare system för allvarliga skador.

 
Top