DoD Ska skriva nytt yrke till nya DoD. Vad ska yrket heta?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Hello!

Jag har fått ett önskemål på Facebook om att skriva ett nytt yrke till nya DoD. Förslaget är en "witcher" eller "bounty hunter" och det passar den typ av rollperson jag spelade som mest när vi spelade AD&D, någon slags häxjägare. Och så med lite magiska förmågor kanske.

Men vad ska yrket heta, tycker ni? Häxjägare är ju "coolt" men lite ... gjort. Witcher kan det ju inte heta.

Häxjägare
Svärdsmagiker
Trollklinga
Prisjägare

Vad tycker just du?
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,890
Location
Nordnordost
De låter som lite olika grejer. Gör tre yrken och släng Trollklinga i papperskorgen för det låter jättekonstigt.

Och prisjägare och häxjägare såg jag inte som magikeryrken alls.
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
De låter som lite olika grejer. Gör tre yrken och släng Trollklinga i papperskorgen för det låter jättekonstigt.
Okej, jag omformulerar mig.

Jag vill skriva ett "witcher"-yrke till nya DoD.

Vad tycker du att det ska heta?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,547
Location
Rissne
Nu är jag ingen DoD-kännare, men jag tänker mig att det spelet tjänar på att vara hyfsat "inoffensive" – Monsterjägare kan ju ingen invända mot, men jag har lite svårt för olika varianter av "häx-". Det kan måhända vara "historiskt korrekt" men jag vet inte om DoD är spelet där man vill tänka sig att rollpersoner åker runt och bränner häxor som en annan spansk inkvisition…

För att citera Xander: "It could be witches, some evil witches… Which is ridiculous 'cause witches they were persecuted. Wicca good and love the earth and women power and I'll be over here…"
 

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Joined
24 Nov 2000
Messages
12,447
Location
Stockholm
Nu är jag ingen DoD-kännare, men jag tänker mig att det spelet tjänar på att vara hyfsat "inoffensive" – Monsterjägare kan ju ingen invända mot, men jag har lite svårt för olika varianter av "häx-". Det kan måhända vara "historiskt korrekt" men jag vet inte om DoD är spelet där man vill tänka sig att rollpersoner åker runt och bränner häxor som en annan spansk inkvisition…
Jag tror att jag sparar yrket "häxjägare" tills jag skriver en kort kampanj som riffar på WFRP-världen, med krutvapen o sånt. :)
 

Sinisa_

Aeronautisk bokbindare
Joined
2 Jul 2022
Messages
740
Jag kan inget om Withcher, men kanske nån variant av magiker+rogue.

Häxrackare
Trollskälm

Var de jag kom på på rak arm. Häxrackare gillar jag personligen.

Annars, om fokus mer är på monsterjakt, kanske

Oknyttare

Möjligen är alla mina förslag lite för bonniga. Men jag tycker, inser jag nu, att fantasy ska låta bonnig om den är på svenska, för det bonniga är sagoaktigt.
 

abe

Veteran
Joined
8 May 2014
Messages
125
Nu är jag ingen DoD-kännare, men jag tänker mig att det spelet tjänar på att vara hyfsat "inoffensive" – Monsterjägare kan ju ingen invända mot, men jag har lite svårt för olika varianter av "häx-". Det kan måhända vara "historiskt korrekt" men jag vet inte om DoD är spelet där man vill tänka sig att rollpersoner åker runt och bränner häxor som en annan spansk inkvisition…

För att citera Xander: "It could be witches, some evil witches… Which is ridiculous 'cause witches they were persecuted. Wicca good and love the earth and women power and I'll be over here…"
Ok. Politisk kommissarie då.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,015
Vänta… jagar du häxor (häxjägare) eller är du som The Witcher en sorts häxa (häxkarl i hans fall) som jagar monster? Det är ju två kategoriskt olika saker! För det senare håller jag med om ”monsterjägare”, medan ”häxjägare” blir helt tokigt.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,022
Location
Sthlm
Om man tänker sig att det ska vara ett jobb med dåligt anseende, typ som bödel eller Häxkarl så tycker jag man kan dra till med vätteslusk. Eller knyttdräpare kanske.
 
Top