Nekromanti Ska man satsa på 4th ed, Essentials el Pathfinder?

Joined
14 Sep 2011
Messages
113
Location
Uppsala
I min grupp (som spelat D&D 4E i typ tre år nu, nivå 1 till 11) gör spelarna lite olika. Tre använder character buildern, en använder ett egenhackat excelark, en skriver i Open Office Word-variant.

Själv använde jag textversionen tillsammans med en A4-stor magnetisk whiteboard där jag kunde använda magnetpluppar för att hålla reda på powers, hp, healing surges osv, men det funkar bra att bara pricka av på rollformuläret vilka förmågor man använt. På lägre nivåer har man inte så fasligt mycket att hålla reda på heller, även om det kan kännas så alldeles i början.

Monster Vault är för övrigt en lysande monsterbok. Vill du så småningom skaffa fler monster finns det två till som är bra: Monster Vault - Threats to the Nentir Vale (eller något liknande) och Monster Manual 3. Om ni inte hoppar upp till Epic (lvl 21+) är den förstnämnda klart bättre. Monster Manual 1 och 2 gjordes innan de fått riktig fason på hur de skulle göra monstren bra så de är inte lika hotta; där behöver man rodda en del för att det ska bli bra. Men bara Monster Vault räcker ett bra tag.

Som påpekats längre upp är det annars egentligen ingen skillnad mellan "vanliga" 4E och Essentials. Skillnaderna har blåsts upp rätt mycket, till viss del av sådana som vill framställa Essentials som en version 4.5 vilket det inte är. Essentials är fullt kompatibelt med standard-4E, men de har gått ifrån den ganska rigida designfilosofin de hade för klasserna i början av 4E. (Själv gillade jag den, men rätt många var sura för att "fighters är precis som magiker".)

I alla fall. Om gruppen vill ha mer att välja på efter Essentials-böckerna är det bara att köpa på sig de vanliga Players Handbook eller använda Character Buildern; jag tror den funkar rätt bra även om man inte har böckerna. Själv är jag bokmänniska och vill bläddra och skriva kladdpapper och långa listor på saker jag vill ha som jag vartefter skalar ner till det jag faktiskt kan ha, men vill man ha tillgång till precis allt är CB:n rätt bra eftersom materialet numera är rätt svåröverskådligt.

Till de äldre böckerna finns också en hel del errata, så om man avskyr att behöva kolla upp om det som står i böckerna verkligen stämmer är CB:n säkert också bra.
 
Top