Nekromanti Ska man satsa på 4th ed, Essentials el Pathfinder?

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Jag har ingen som helst erfarenhet av Dungeons and Dragons öht. Men jag har tänkt att köra igång med något speligt där man kan skära ner lite på storyn och köra mer taktiska strider, fokus på att bygga sin rollperson och sånt.

Är D&D rätt spel för det?

Den egentliga frågan som jag har brottats med är dock om man ska köra 4th edition (vanliga), Essentials eller Pathfinder? Jag har försökt klicka runt lite bland trådarna här men inte fått någon klar uppfattning om vad som skiljer dem åt spelmässigt. Pathfinder är baserat på 3.5 men vad innebär det för mig som inte har någon historia med tidigare versioner? Essentials verkar vara en förenkling (är det rätt?) av 4th edition, har de tagit bort sådant som inte behövs (som en direkt förbättring) eller är det mer att de har gjort en separat version för de som inte ville ha med lika mycket?

Jag är lite förvirrad, och lär nog inhandla någon bok imorgon när jag far förbi Umeå. Frågan är vilken...
 

Max Raven

T12-kultist
Joined
20 Oct 2009
Messages
4,333
Location
Malmö
Hm, lite osäker på exakt hur det ser ut, men Essentials verkar vara lite av en återgång till 3.5s system såtillvida att vissa klasser förenklats. Å andra sidan undrar jag lite över hur det blir med spelbalansen.

Själv skulle jag säga att du egentligen kanske bör välja mellan 4E eller Pathfinder (eller Fantasycraft? :gremwink: ). 4E har ju mer eller mindre balanseringsgrejen fixad, vilket inte för den delen betyder att det inte finns bättre eller sämre builds, bara att klasserna överlag är lika kraftfulla och kompletterar varandra utefter roller. Det är mer "speligt", egentligen, antar jag.

Vi har folk som har bättre koll på spelvarianterna än jag dock, så du får nog snart hjälp. :gremsmile:
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
D&D är rätt spel för det. Storyelementen förutsätts inte i reglerna i någon av versionerna (i likhet med t.ex. BRP-system) samtidigt som systemen är underhållande nog att stå för sig själva (till skillnad från, säg, BRP-system).

Essentials och 4E är samma sak, men Essentialsböckerna har lite annorlunda klasser och är mer pedagogiskt upplagda. Det är definitivt Essentials du skall titta på om du vill spela 4E.

Då återstår egentligen frågan om Pathfinder vs 4E, och det är inte ett lätt val eller ett lätt råd att ge. Jag är definitivt ett större fan av 4E än av 3.5 men har haft otroligt roligt med 3.5 och anser det vara mitt favoritspel näst 4E.

Både Pathfinder och det i stort sett helt kompatibla 3.5-materialet (särskilt äventyr) skulle jag säga är bättre än det som finns till 4E, vilket talar för 3.5.

Den främsta poängen med 4E är att systemet är väldigt taktiskt och fokuserat, samtidigt som det har mycket mer djup än 3.5.

Många anser att 4E har ett så speligt system att rollspelandet kommer för långt bak, jag håller inte med dem, men det verkar vara en vanlig uppfattning.

På det hela taget är Essentials och Pathfinder utmärkta spel och du kommer nog att få vad du är ute efter oavsett vilket av dem du väljer.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Om du är nybörjare och står och väljer mellan 4E och Essentials ska du välja Essentials.
Essentials 4E som är lite förenklad, d.v.s. anpassad för nybörjare. Som nybörjare kanske du t.o.m. ska satsa på den röda boxen Dungeonas&Dragons Starter Set

Vad som är bäst av Essentials och Pathfinder är en ren smaksak - de två spelen är så olika att de knappt kan jämföras med varandra.
Essentials är enklare och Pathfinder mer komplext. Essentials är mer fokuserat på strid och måste spelas med miniatyrer på en battle map.
Pathfinder är inte lika fokuserat på strid, miniatyrer och battle map är inte nödvändigt även om många tycker att spelet blir bättre med sånt.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Hans E Magnusson said:
Du kan ju alltid testa Oldtimers gratis 4e version Dunder och Drakar
drakar.nu
Oldtimer har svenska gratisversioner för både 3,5 och 4,0.
Dock ska man ha klart för sig att han ändrat en hel del regler när han översatte.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
anth said:
Hans E Magnusson said:
Du kan ju alltid testa Oldtimers gratis 4e version Dunder och Drakar
drakar.nu
Oldtimer har svenska gratisversioner för både 3,5 och 4,0.
Dock ska man ha klart för sig att han ändrat en hel del regler när han översatte.
Inte av 3.5 (även om det aldrig blev riktigt klart). Där följde jag den så kallade SRD:n så nära det gick.

Med 4E finns det ju dock ingen SRD att jobba ifrån, så där har jag tagit ut svängarna ordentligt. Jag väntar ju fortfarande på fler kommentarer om min nybörjarversion i tråden jag skapade om den här... :gremwink:
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Ok, tack för all information. Det lutar nog mest åt Essentials ifall de inte snackar omkull mig på Collector's. Hur kompatibla med varandra är böckerna i 4E och Essentials?

Jag antar att jag startar med Dungeon Master's Kit och Heroes of the Fallen Lands/Heroes of the Forgotten Kingdoms och ser vad gruppen gillar att köra "speligare". Räcker de böckerna, eller måste man mer eller mindre ha Monsters Vault också? Starter Set verkar inte finnas inne, men annars verkar ju den vara något att fundera på.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
Zire said:
Hur kompatibla med varandra är böckerna i 4E och Essentials?
Hyfsat. 4E genomgick rätt mycket konstant ombalansering, så de senare monster- och spelarböckerna är närmare Essentials än de tidigare. Det går t.ex. att skapa rollpersoner i WotCs webbverktyg med allt från både 4E och Essentials. Men det är inte riktigt nödvändigt.

Zire said:
Jag antar att jag startar med Dungeon Master's Kit och Heroes of the Fallen Lands/Heroes of the Forgotten Kingdoms och ser vad gruppen gillar att köra "speligare". Räcker de böckerna, eller måste man mer eller mindre ha Monsters Vault också?
Rules Compendium är viktigast. Där finns alla regler.

Du behöver inte båda Heros of-böckerna, det går att göra fullt kompetenta rollpersoner till ett party med bara en av dem. Har du båda får du helt enkelt lite fler val.

Någon annan får fylla ut om DM's Kit och Monster Vault.

Zire said:
Starter Set verkar inte finnas inne, men annars verkar ju den vara något att fundera på.
Starter Set har endel problem, men det är fortfarande en schysst introduktion till D&D-tänket. Vill du bara testa är det helt klart värt 2 hundralappar.
 

Oldtimer

Slava Ukraini!
Joined
5 Feb 2002
Messages
4,297
Location
Göteborg, Lindome
Zire said:
Starter Set verkar inte finnas inne, men annars verkar ju den vara något att fundera på.
Starter Set är, i min mening, helt bortkastade pengar om du har koll på vad rollspel är och ändå tänker köpa Heroes of the X X och Dungeon Master's Kit. Däremot behöver du Rules Compendium och Monster Vault också. De två är egentligen viktigare än Dungeon Master's Kit i mitt tycke.

Så om du köper:
Heroes of the Fallen Lands
Rules Compendium
Monster Vault

Så kan ni spela Fighter, Cleric, Rogue och Wizard. Samt Dwarf, Elf, Eladrin, Halfling och Human. Och har en massa otäcka monster att kämpa mot.

Dungeon Master's Kit överlappar tyvärr en hel del (cirka en tredjedel är sådant du hittar i Rules Compendium), men där finns också mycket matnyttigt om hur man bygger utmaningar av olika sorter (både strider och annat).
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag är inte säker på hur WotC planerat att folk ska göra, men det verkar som att det här är vägen de förberett för:

1. Starter Set
Spela äventyren i den.

2. Heroes of the Fallen Lands + Dungeons Master's Kit
Gör om rollpersonerna från Starter Set och spela äventyren i Dungeon Master's Kit.

3. Heroes of the Forgotten Kingdoms + Monster Vault
Spela äventyret i Monster Vault och få fler valmöjligheter för både spelare och spelledare.

4. Rules Compendium
Nu kan du hela spelet, så nu är det mest skönt att ha en smidig referensbok tillgänglig.

Detta är antagligen det mest pedagogiska sättet att ta sig an spelet, men det är inte det billigaste (även om kostnaden vid varje steg inte är skyhög).

Det billigaste är nog att göra som Oldtimer föreslog: Monster Vault, Rules Compendium och Heroes of the Forgotten Lands innehåller allt som krävs för att spela i flera år utan att tröttna.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Jag skulle rekommendera att du köpte en av Heroes of X-böckerna först. Och inget annat. Sen läser du den och ser om du gillar upplägget. Essentials (och 4E) är en stark smak, och som alla starka smaker så klickar det inte för alla.
Om du sedan tycker att du gillar stilen och de reglerna som finns i Heroesböckerna så köper du på dig ett rules compendium och en monsterlåda. DM-lådan är det sista man behöver, egentligen. Såvida man inte är helt ny till hobbyn då, men det är du ju inte.

Oavsett om du till slut väljer Essentials eller Pathfinder så får du ett jävligt bra spel.


Storuggla, häll bara på hp-sås
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Tack så mycket för alla råd!

Jag är nu stolt ägare av Heroes of the Fallen Lands, Rules compendium och Monster Vault. Jag tänkte först bara köpa Heroes of the Fallen Lands, men när jag väl var i butiken så insåg jag att jag knappast kommer att avfärda spelet innan jag har testat det ändå.
Dessutom var böckerna snygga (tycker nästan att de var snyggare än delux varianterna på 4E core böckerna).
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Grattis! Du har precis skaffat världens bästa rollspel :gremlaugh:

Har du frågor och funderingar så ställ dem här på forumet, det finns gott om kunniga och hjälpsamma forumiter.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Har du frågor och funderingar så ställ dem här på forumet, det finns gott om kunniga och hjälpsamma forumiter."

Och dessutom en massa folk som bara tycker! :gremsmile:


Storuggla, gadaffis bord
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Ok, det var lite mer regler att sätta sig in i än något annat spel jag har kört tror jag. :gremsmile:

Men nu har jag åtminstone kommit så långt att jag har testat att göra rollpersoner. Jag skrev ut Essentials formulären, men tyckte att det var lite knöligt att använda dem. Nu när jag gluttade på D&D4 versionen så verkade det upplägget mycket bättre (med separerade utrymmen för de olika typerna av värden och bättre uppspaltning av Powers etc).

Hur gör ni som kör Essentials, vilken variant av formulär använder ni? Är Essentials formuläret sämre eller har jag missat något i min väldigt snabba jämförelse?

Förresten, hur ska man göra för att hålla reda på alla Powers? Jag insåg ganska fort varför det inte finns utrymme för att skriva upp så att man klarar sig utan att slå i boken. Men lär man sig dem när man börjar köra, eller hur gör ni? Jag antar att spelarna får ha ganska mycket eget ansvar för att hålla reda på "sina" Powers och feats. För effekter, ska man satsa på någon ansvarsdelning där spelarna håller reda på sina bonusar men SL håller reda på deras penalties och vice versa för deras fienden?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Zire said:
Hur gör ni som kör Essentials, vilken variant av formulär använder ni? Är Essentials formuläret sämre eller har jag missat något i min väldigt snabba jämförelse?
Vi skapar rollpersoner i Character Buildern som man får tillgång till när man prenumererar på D&D Insider. Sen skriver vi ut med vanliga 4e-rollformulär.

Powers håller vi reda på genom att programmet även skriver ut "power cards", dvs typ spelkort där varje kraft står beskriven. Så klipper vi isär korten och använder dem rakt av.
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,005
Location
Umeå
Det där lät helt fantastiskt bra. Vad kostar D&D Insider? Är det bättre för spelarna att satsa på det än spelarböcker (om de är intresserade av att göra en egen investering)?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,559
Location
Rissne
Zire said:
Det där lät helt fantastiskt bra. Vad kostar D&D Insider? Är det bättre för spelarna att satsa på det än spelarböcker (om de är intresserade av att göra en egen investering)?
Jag tycker att det räcker med en prenumeration för hela gruppen. Det funkar så länge man inte sitter exakt samtidigt.

Jag vet inte riktigt vad jag tycker att spelarnas första investering bör vara. Spelarböckerna, tror jag, för de ger bra info och steg-för-steginstruktioner, överblickar, tips etc. D&D Character Builder är mer en klassisk rollpersonsgenerator. Inte alls samma... "djup" i informationen.


Så jag rekommenderar nog att man skaffar en gemensam prenumeration. Testar nån månad, kanske. Kostar typ 75 spänn i månaden eller nåt i den stilen.
 
Top