Nekromanti ska jag lägga ut lite av mitt rollspel än???

omgitburns

Veteran
Joined
28 Jan 2008
Messages
159
några av er har nog hört om mitt rollspel i min andra tråd. och nu undrar jag om ni tycker att jag ska lägga ut mina raser och yrken än eller vänta tills jag får klart lite annat?
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag tror nog att det vore kul om du visade upp lite. Det gör nästan alla andra här som gör spel, de visar några idéer i taget, så kan man diskutera lite. Då kan man tipsa varandra och göra varandras spel bättre.

Så helt klart, visa upp lite grejjer.
 

Crom

Veteran
Joined
20 Dec 2007
Messages
53
det är alltid intressant att läsa om andras idéer osv så jag tycker att du ska lägga upp det jag :gremsmile:
 

omgitburns

Veteran
Joined
28 Jan 2008
Messages
159
nu har jag lagt ut det på "gratis rollspel" men det måste ses över av en adminstör först. konstigt nog stod det inte att jag kunde lägga in några filer gör man det efter?

och en sak till: kan jag ändra så jag kan lägga in mer filer på samma rollspels artikel senare?
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Lägg inte upp det du har på "gratis rollspel" förrän du har en mer eller mindre färdig, spelbar produkt.

Vad som är bättre är att lägga upp det här i tråden. Du skriver ett nytt inlägg, och så markerar du kryssrutan som säger "Jag vill förhandsgranska mitt inlägg och/eller bifoga en fil". Då får du möjligheten att bifoga filen med ditt rollspel på direkt i ett inlägg.

Det är ett smart sätt att lägga upp filer som folk kan kommentera på.

/Rising
som är nyfiken på att läsa vad du har skrivit.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Jag svarar på allt du lagt ut i ett enda inlägg:

Det största utropstecknet tycker jag var yrkena, och att olika yrken får helt olika yrkesförmågor och -magier. Det tycker jag var ballt, och jag gillar att du haft tillräcklig fantasi för att komma på intressanta grejer åt varje yrke så att de verkligen känns olika. Ur en spelmässig synvinkel så var det ett intressant system, eftersom det är svårt att direkt se vilket yrke som är bäst - och det gillar jag jättemycket.

Jag gillade också att du tydligt beskriver vad förmågorna och magierna gör. Men det är nog bäst om spelarna får skriva ut dessa sidor och ha vid sina rollformulär (=character sheets), eftersom det annars kan vara svårt att komma ihåg vad ens förmågor gör och vad man som händer när man använder dem beroende på hur högt man slår på tärningen.

Du har ännu inte skrivit hur ditt system fungerar i grunden, men utifrån vad du postat så gissar jag att man slår en tolvsidig tärning när man försöker göra något och sedan lägger till eventuell bonus från ens ras. Stämmer det?

Det gör mig också lite fundersam: Yrket Kriminell har exempelvis Smyga och Klättra som yrkesförmågor. Betyder det att det bara är Kriminella som kan smyga och klättra?

En sak jag tycker är lite synd är att de flesta yrkena får förmågor vid levlarna 1, 4, 8 och 10. Det betyder att från första till nästa trappsteg så måste man vänta tre levlar, mellan andra och tredje trappsteget är det hela fyra levlar, men efter det så behöver man bara vänta två levlar.

I regel så tror jag att jag hade föredragit att ens rollperson utvecklades snabbt i början, men att de sedan krävdes mer och mer ansträngningar innan man fick nya förmågor.
1, 3, 6, 10 hade alltså varit bättre, i min mening. Då är det först två levlars väntetid innan man får nya förmågor, sedan tre och därefter fyra. Då ökar väntetiden alltså gradvist. Men du kanske har någon särskild idé med att du gjort som du gjort, som jag inte insett? Berätta gärna det i sådana fall.

En annan fråga: Som det är nu så har du skrivit vilka förmågor det är man kan träna upp, och vad en sådan träning innebär. (Typ, ju mer man tränar man upp sitt knockarslag - destå fler rundor kan man knocka fienden) Går det att öka chansen för att lyckas med ens förmågor också? Om vi tar knockarslaget, till exempel, så ska man slå åtminstone 9 för att lyckas knocka fienden. Kan man ge sig själv en bonus på det här slaget på något vis?

Jag kan förstå om du inte vill det - eftersom det skulle kunna göra vissa förmågor obalanserade om man maximerade dem för hårt. Ändå nyfiken på vad du har att säga om saken.

Plus: En sak jag verkligen gillar med dina förmågor och magier är de som har roliga namn och effekter. "Oj ramla du i din egen fälla" är exempelvis en alldeles underbar yrkesförmåga, och Dödbringarens "N00b"-magi fick mig att skratta. Du har också haft många idéer som jag tycker var orginella och stämningsfulla (såsom att dödbringaren kan öka tyngdkraften för att sänka sina motståndares försvar), tillsammans med många vardagliga förmågor (såsom Kämpens yrkesförmåga att tälja pilar).

En liten sak du kan förbättra är grammatiken. Det är en ganska oviktig sak, men ändå något som du kan finslipa innan du postar den färdiga versionen av ditt spel (dessutom är det ju roligare att lära sig sånt medan man skriver häftiga rollspel än när man sitter med tråkiga uppgifter i skolan). En enkel sak som du kan förbättra är att skilja på "de" och "dem". Man använder "de" när det är de som gör/är något. Så istället för "dem gillar att döda monster", så skall det vara "de gillar att döda monster". Däremot skall det vara "det är bra att vara vän med dem". Du kan nästan automatiskt byta ut alla "dem" mot "de" i texterna du skrivit. Jag tror att jag bara såg tre-fyra ställen där det faktiskt skall vara "dem", och två sådana fall finns i din beskrivning av människorna.

Men, som sagt, det är inte så viktigt. Det viktigaste är själva spelsystemet och hur det fungerar, och där tycker jag att du haft många spännande och egna idéer. Tack för läsningen.
 

omgitburns

Veteran
Joined
28 Jan 2008
Messages
159
tack för all bra och dålig kritik det kommer verkligen hjälpa mig i framtiden.
och ja man kan köra med 1 12 tärning eller 2 6 tärningar.

frågan om kriminellas "smyga" och "klättra" ska jag sedan skriva ner alla förmågor på 1häfte och göra så man exempel att alla förmågor börjar med att man måste slå 10 eller 11 för att klara men att man när man får + i förmågorna är dem lättare. En annan sak som jag ska göra är att i vissa av mina uppdrag ska man kunna få förmågor eller magi attacker som man kan ha föralltid. Men spelet blir nog inte spelbart på några veckor just nu håller jag på att skriva ner städer. Bara huvudstaden på första ön har tagit mig 4-6 sidor :S. Så det kommer ta lite tid specielt som jag satsar på minst 50-100 uppdrag och 3 gigantiska öar samt 1 main quest som man senare kan välja vilken sida man ska vara på. Jag har även planerat att göra en "tips åt rollspelsledaren" och en "regelbok". efter jag är klar med städer ska jag satsa på mina uppdrag och "random encounters". Och jag ska även träna på min gramatik.
 

omgitburns

Veteran
Joined
28 Jan 2008
Messages
159
jippie jag hittade en gramatik program på microsoft word som rättar gramatiken i mina häften :gremlaugh:
 

omgitburns

Veteran
Joined
28 Jan 2008
Messages
159
jag ska nog göra så man bara behöver 5k exp till en level men jag har fortfarande inte bestämt mig.
 
Top