Jag svarar på allt du lagt ut i ett enda inlägg:
Det största utropstecknet tycker jag var yrkena, och att olika yrken får helt olika yrkesförmågor och -magier. Det tycker jag var ballt, och jag gillar att du haft tillräcklig fantasi för att komma på intressanta grejer åt varje yrke så att de verkligen känns olika. Ur en spelmässig synvinkel så var det ett intressant system, eftersom det är svårt att direkt se vilket yrke som är bäst - och det gillar jag jättemycket.
Jag gillade också att du tydligt beskriver vad förmågorna och magierna gör. Men det är nog bäst om spelarna får skriva ut dessa sidor och ha vid sina rollformulär (=character sheets), eftersom det annars kan vara svårt att komma ihåg vad ens förmågor gör och vad man som händer när man använder dem beroende på hur högt man slår på tärningen.
Du har ännu inte skrivit hur ditt system fungerar i grunden, men utifrån vad du postat så gissar jag att man slår en tolvsidig tärning när man försöker göra något och sedan lägger till eventuell bonus från ens ras. Stämmer det?
Det gör mig också lite fundersam: Yrket Kriminell har exempelvis Smyga och Klättra som yrkesförmågor. Betyder det att det bara är Kriminella som kan smyga och klättra?
En sak jag tycker är lite synd är att de flesta yrkena får förmågor vid levlarna 1, 4, 8 och 10. Det betyder att från första till nästa trappsteg så måste man vänta tre levlar, mellan andra och tredje trappsteget är det hela fyra levlar, men efter det så behöver man bara vänta två levlar.
I regel så tror jag att jag hade föredragit att ens rollperson utvecklades snabbt i början, men att de sedan krävdes mer och mer ansträngningar innan man fick nya förmågor.
1, 3, 6, 10 hade alltså varit bättre, i min mening. Då är det först två levlars väntetid innan man får nya förmågor, sedan tre och därefter fyra. Då ökar väntetiden alltså gradvist. Men du kanske har någon särskild idé med att du gjort som du gjort, som jag inte insett? Berätta gärna det i sådana fall.
En annan fråga: Som det är nu så har du skrivit vilka förmågor det är man kan träna upp, och vad en sådan träning innebär. (Typ, ju mer man tränar man upp sitt knockarslag - destå fler rundor kan man knocka fienden) Går det att öka chansen för att lyckas med ens förmågor också? Om vi tar knockarslaget, till exempel, så ska man slå åtminstone 9 för att lyckas knocka fienden. Kan man ge sig själv en bonus på det här slaget på något vis?
Jag kan förstå om du inte vill det - eftersom det skulle kunna göra vissa förmågor obalanserade om man maximerade dem för hårt. Ändå nyfiken på vad du har att säga om saken.
Plus: En sak jag verkligen gillar med dina förmågor och magier är de som har roliga namn och effekter. "Oj ramla du i din egen fälla" är exempelvis en alldeles underbar yrkesförmåga, och Dödbringarens "N00b"-magi fick mig att skratta. Du har också haft många idéer som jag tycker var orginella och stämningsfulla (såsom att dödbringaren kan öka tyngdkraften för att sänka sina motståndares försvar), tillsammans med många vardagliga förmågor (såsom Kämpens yrkesförmåga att tälja pilar).
En liten sak du kan förbättra är grammatiken. Det är en ganska oviktig sak, men ändå något som du kan finslipa innan du postar den färdiga versionen av ditt spel (dessutom är det ju roligare att lära sig sånt medan man skriver häftiga rollspel än när man sitter med tråkiga uppgifter i skolan). En enkel sak som du kan förbättra är att skilja på "de" och "dem". Man använder "de" när det är de som gör/är något. Så istället för "dem gillar att döda monster", så skall det vara "de gillar att döda monster". Däremot skall det vara "det är bra att vara vän med dem". Du kan nästan automatiskt byta ut alla "dem" mot "de" i texterna du skrivit. Jag tror att jag bara såg tre-fyra ställen där det faktiskt skall vara "dem", och två sådana fall finns i din beskrivning av människorna.
Men, som sagt, det är inte så viktigt. Det viktigaste är själva spelsystemet och hur det fungerar, och där tycker jag att du haft många spännande och egna idéer. Tack för läsningen.