Nekromanti Ska jag köpa Mutant Chronicles eller ska jag lägga mina pengar på knark?

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Som rubriker säger så undrar jag om nya Mutant Chronicles är något att ha?
För mig är MC det mest nostalgiska rollspelet. Det var de vi lirade mest när jag var kiddo och den senaste versionen har gjort mig intresserad men jag är sjukt avtänd de flesta amerikanska regelsystem. Jag gillar BRP om det ska vara trad-lir och klarar inte av levels och sånt. Så, hur står sig spelet gentemot de gamla liren vad gäller fluff(för jag kommer ärligt talat inte ihåg så mycket och det mesta är nog sjukt förvrängt av min förvirrade tonårshjärna) och hur bra/dåliga är de nya reglerna?

Ifall ni inte tycker jag ska lägga pengar på det så får ni gärna tipsa om de rusmedlet ni tycker mest förtjänar en investering.
 

Robert

Warrior
Joined
22 Feb 2014
Messages
246
Det här skrev jag om spelet när det kom:


#3
06 September 2015, 21.20
Systemet är plottrigt men här kommer iaf några nyheter.

Man slår två T20 mot ett värde och kommer man under lyckas man. Tillverkaren har försökt att göra det smidigt. T.ex. så räknas ammunitionen i reloads och en sån räcker en strid eller att man använder en förmåga som suger i sig hela reloaden. Pengar har bytts ut mot wealth och assets vilket används för avgöra om man har råd med något utan att man sänker sin wealth. Assets kan vara allt från kontakter till artefakter eller guld. So far so good.

Sedan har man fallit offer för sin vilja att göra många coola saker. Man trycker in massor av omständigheter som t.ex att man blir rädd vilket kan leda till att man blir sinnessjuk, olika former av skador och allt omsätts i olika poäng och rutor att kryssa. Sedan går alla rutor i varandra så blir man skadad blir man rädd och sen är kryssandet och modifikationerna igång på allvar. Det är riktigt rörigt.

En annan nyhet är momentum. Eftersom man slår två tärningar kan man lyckas på båda. Genom förmågor och val går det att få fler lyckas än man behöver och det blir momentum. Momentum genererar t.ex. mer skada, att man får gör fler handlingar men kan också sparas till nästa runda. Allt är käckt reglerat och som om det inte skulle räcka finns det gruppmomentum. Man ger momentum till gruppen som alla kan använda.

Karatärsskapandet fungerar ungefär som vanligt. Man väljer olika uppväxtpaket, eller slumpar, vilket ger yrke, korporation, färdighetsvärden, wealth och utrustning.

Nytt är också rymdstrid vilket jag tycker är kräks så det har jag inte läst. Kättare och brödraskapet har spells och det är lika kräks men jag förmodar att det är rätt generiskt. Kättare kan korrumpera platser och föremål vilket är rätt fränt men jag var för trött för sätta mig in i det för det gick löst på några sidor.

Tanken med systemet är god och man vill ha det smidigt och fartigt men sen bromsar man allt med att med plotter, rutor och kräks. Det är dock bättre än det gamla systemet.

Nytt i spelvärlden är främst White Star som är en ny korporation baserad på jorden. Jag var skeptisk som fan men den var faktisk rätt kul. Inspirationen kommer från Sovjet och de kännetecknas av jättekalashnikovs och höga pälsmössor. Luna PD är en kartellstyrd polis på Luna. De arbetar oberoende av korporationerna och hör och häpna, tar in frilansare för att orka med arbetsbördan. Dom gillar jag också.

Illustrationsmässigt har de återanvänt mycket. Bergting har färglagt sina gamla tuschteckningar och det är skitsnyggt. Dessvärre har man använt dig av en 1A concept designer som tecknar digitalt så där lite otydligt men snyggt och intetsägande för det ser ut som allt annat, för en del miljöbilder. Det är dåligt, trist och helt utan känsla fast snyggt då. Bonner är Bonner men inget nytt och det är synd.
 

Cissi

Up to no good.
Joined
29 Jul 2012
Messages
3,111
Location
Ostgothia
Jag var tvungen att läsa rubriken minst fem gånger innan jag fattade att det inte stod "... eller ska jag lägga mina pengar på Krank?"

Jag har aldrig spelat Mutant men chronicles verkar intressant utifrån vad jag har läst. Jag tycker du ska lägga dina pengar på det.
 

.113

Swashbuckler
Joined
8 Feb 2012
Messages
2,660
Location
norrlänning
Jag tycker du ska köpa det, läsa igenom det ordentligt och ge en review Du oxå.

Egentligen blev jag ganska nöjd med Roberts beskrivning men tänker att det skadar inte med en till ;)

Annars är ju Cissis alternativ säkert ok, att lägga pengarna på krank alltså.
 

Vimes

Lenny Kravitz
Joined
15 Jun 2000
Messages
11,378
Knark är dåligt och gör dig dum i huvudet, börja inte med det!!!!
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Cissi;n157036 said:
Jag var tvungen att läsa rubriken minst fem gånger innan jag fattade att det inte stod "... eller ska jag lägga mina pengar på Krank?"
That feel när man går upp till en skum snubbe på hörnet och slänger över en femhundring för att få lite Krank medan man spanar över axlen så att ingen civilare är efter en.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Robert: Det låter ju ändå rätt awesome. Det blir nog ett inhandlande. Behöver man bara en bok eller är de tryckta i massa olika som typ D&D?

Jag hade lätt köpt Krank för en femhunka!
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
Vimes;n157046 said:
Knark är dåligt och gör dig dum i huvudet, börja inte med det!!!!
Jag var tvungen att läsa inlägget minst fem gånger innan...




:rolleyes:
 

Trollkalle

Veteran
Joined
28 Jul 2015
Messages
190
Mundo;n157047 said:
That feel när man går upp till en skum snubbe på hörnet och slänger över en femhundring för att få lite Krank medan man spanar över axlen så att ingen civilare är efter en.
xD
Så får man en nagel eller nåt liknande som är från kranks kropp.
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,343
Location
Helsingborg
Mundo;n157047 said:
That feel när man går upp till en skum snubbe på hörnet och slänger över en femhundring för att få lite Krank medan man spanar över axlen så att ingen civilare är efter en.
"hörru...har du lite....Evolutionens Barn?"
"Nej. Helt slut mannen. Men Jag har något här som kan få dig att känna dig More Than Human... Bara ett par hundralappar. Helt nyskick, inget kuttande alls"
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Cybot;n157069 said:
"hörru...har du lite....Evolutionens Barn?"
"Nej. Helt slut mannen. Men Jag har något här som kan få dig att känna dig More Than Human... Bara ett par hundralappar. Helt nyskick, inget kuttande alls"
Riktiga pundare användare slang.
"Har du lite EB?"
"Nä, men jag kan slänga in lite extra MTH istället."
"Men vafan. Har du lite GoT-recensioner då?"
 

Man Mountainman

Storsvagåret
Joined
17 May 2000
Messages
7,884
Location
Barcelona
Jag tycker du ska investera dem förnuftigt i lågriskfonder så att du har till handpenningen när du ska köpa en bostadsrätt.
 

ChrilleT

Swordsman
Joined
1 Feb 2014
Messages
504
Har läst lite över 400 sidor i regelboken men ej spelat det än men det är mer regler än i gamla MC. Att bygga en karaktär är kanske inte svårare men i spel känns det som det finns mer regler för alla möjliga situationer. Går att betala poäng (som annars kan läggas på att öka grundegenskaper, slå om slag på tabeller, välja en del resultat som annars slumpas med tärning eller slå på "bättre" tabeller) för att få bestämma mer själv men överlag slumpas karaktärens uppväxt, yrken och sånt fram än vad jag minns det i äldre MC.

Tycker de lyckats expandera och skriva en del nytt på ett bra sätt som passar in i spelet. Är rätt mycket mer intressant bakgrundshistoria om brödraskapet, mörka legionen, koloniseringen av planeterna, hur det ser ut i städerna osv än vad jag kom ihåg av gamla MC (jämfört regelbok mot regelbok). Lite som en plusmeny, lite mer av allt utan att förändra på konceptet för mycket. En ny megakorporation är väl enda stora ändringen.

De gamla bilderna är kvar blandade med nya så man känner igen mycket. Har väl kanske lite mer förkärlek till många av de gamla bilderna även om de nya inte är dåliga.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,198
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
LSD är extremt värt att pröva, det är liksom en drog som ger närmast transcendentala upplevelser, snarare än bara ett övergående rus. There's nothing like it. Förslagsvis kan du spela Noumenon samtidigt.
 

Cassius

Hero
Joined
12 Feb 2012
Messages
1,373
Location
Skåne
Älskar fusion-trådar!

Angående MC:
Det blir nog av att köpa. Kanske mest för att äga skiten. Det var inte så ruskigt dyrt och jag kan ju köpa det på min SF-handel så stödjer jag dem också lite.

Angående Knark:
Än så länge låter LSD mest lovande. Jag har redan pengar till en insats i en bostadsrätt. Dessa pengarna kommer tas från Knark-och-mat-kontot.
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,032
Location
Sthlm
Om det bara är nån slags bruksknarkande tycke jag du ska köpa MC. Om det i stället är "en upplevelse" med knarket tycker jag att det är ett bättre val.

Själv vågar jag inte köpa knark, knappt ens när jag bodde i ett annat land där många sorters knark fanns i affären, men jag tänker att du har bättre nerver.
 
Top