Nekromanti Ska jag eller ska jag inte "köna" mina klasser? Blir det exkluderande?

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
illuzive;n331752 said:
Men jag skulle ändå sträva efter att ha klassen "Royal family" (uselt namn, men det funkar i ett exempel) - som beskriver vad en sådan person har för egenskaper, sen om du vill spela kung, drottning, prins eller prinsessa - det är upp till dig. Titeln blir olika för olika roller, men det bör ändå gå ganska lätt att härleda en titel till en klass.
För tillfället kallas den klassen helt enkelt for Monarch, vilket täcker ju allting mellan himmel och jord liksom.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Leon;n331751 said:
Både på svenska och engelska skulle nog mitt råd vara att i de flesta fall använda den neutrala/maskulina varianten. Feminina yrkesnamn är ofta belastade med att historiska ha betytt "XXs fru" (Överstinna etc), och även om det inte är en perfekt lösning så är det den lösning som är etablerad i svenskan.
Jag har medvetet undivikit de fallen i den mån det är möjligt. Huntress, Heroine, Sorceress och Temptress betyder ju inte i något fallen "Frugan till en xxx".
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Mannen i skogen;n331753 said:
Kan klassens namn vara ett adjektiv? Som ”royal” eller ”heroic”?
De kan vara, men än så länge gillar jag lösningen med "Hero/Heroine" bättre. Detta eftersom jag döpt alla klasserna till The xxx. The Heroic låter som om jag saknar ett ord där, typ The Heroic Paragon tex.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Jag gillar att använda de "maskulina men neutrala" orden, men sedan se till att applicera dem i många fall. Dvs jag skulle använda hunter istället för huntsman, men jag skulle kalla alla för hjältar oavsett kön.

Jag skulle gladeligen kalla en kvinna för scorceror, jag har till och med övervägt om jag skulle börja använda "maskulina" adelstitlar som greve och baron oavsett kön.

En av de huvudsakliga anledningarna till att jag vill gå åt det här hållet är för att de "feminina" versionerna ganska ofta inte betyder samma sak som de maskulina.

En doktorinna är, som jag förstått det, inte en kvinlig doktor, utan en kvinna som är gift med en doktor. Även vissa adelstitlar (men inte alla) verkar funka så. Minns en på bonde söker fru som blev rätt irriterad när hon blev kallad bondmora.

Nånstans tröttnade jag bara på att behöva särskilja på kvinnliga "nånting" och manliga "nånting" när jag skrev (och allt bök om jag vill ändra kön i efterhand). Och var hamnar vi då med de som varken är män eller kvinnor?

Så jag försöker göra saker inkluderande genom att skriva saker som "she is a powerfull sorcerer" eller "she was a true hero" (och släng in några "they" också).

Det kanske låter lite konstigt ibland just nu, men kör hårt så kommer det att ha normaliserats inom bara några år.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Mundo;n331760 said:
Jag har medvetet undivikit de fallen i den mån det är möjligt. Huntress, Heroine, Sorceress och Temptress betyder ju inte i något fallen "Frugan till en xxx".
Nej, defintivt, det ser jag. Av de exemplen du nämner tycker jag:
- Huntress - inga problem att ändra till Hunter. Känns mer neutralt än maskulint för mig.
- Heroine - även om skillnaden Hero/Heroine är etablerad skulle jag nog köra på Hero här (som många föreslagit ovan).
- Sorcerer - också ett gränsfall. Sorceress är ju väletablerat, men tycker att även Sorcerer funkar. Hmmm, hur gör man med Häxmästare på svenska förresten....
- Temptress - hade jag undvikit, negativ kvinnlig stereotyp. Kör på Tempter istället, även om det låter lite konstigt. Eller Seducer.

Det är en bra frågeställning - mycket fingertoppskänsla (och personlig smak!) i detta!
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
Angående adelstitlar:
- Traditionellt på svenska (och engelska) så är ju en Grevinna en greves hustru, etc. Detta är även den enda (SE) eller dominerande (EN) ordboksdefinitionen.
- Dock känns det inte som att språkbruket reflekterar detta, och det känns inte helt fel att kalla en kvinnlig Greve i egen rätt för Grevinna i fantasyfiktion.
- På engelska är det ännu mer så, eftersom de har ett levande Honours-system och House of Lords. Det är alltså (relativt) gott om Baronesses och Countesses (dock ej Duchesses, antagligen eftersom sådana inte skapas, utan ärvs i den manliga linjen. Spekulerar) i egen rätt.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
Leon;n331769 said:
Hmmm, hur gör man med Häxmästare på svenska förresten....
Mmm... det är en av de jag kämpat med ett tag också. Jag börjar luta åt att helt enkelt köra "mästare" som neutral benämning också, oavsett kön.

Jag menar, skulle en kvinlig smed inte ha avlagt ett mästarprov, eller ha ett mästarbrev? Skulle de verkligen ha ett mästarinnebrev?

Skulle "mästersmeden i Aversheim" inte kunna vara kvinna?
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Rymdhamster;n331773 said:
Mmm... det är en av de jag kämpat med ett tag också. Jag börjar luta åt att helt enkelt köra "mästare" som neutral benämning också, oavsett kön.

Jag menar, skulle en kvinlig smed inte ha avlagt ett mästarprov, eller ha ett mästarbrev? Skulle de verkligen ha ett mästarinnebrev?

Skulle "mästersmeden i Aversheim" inte kunna vara kvinna?
Är inte en kvinnlig häxmästare en häxa?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,674
Location
Eslöv
Leon;n331769 said:
- Temptress - hade jag undvikit, negativ kvinnlig stereotyp. Kör på Tempter istället, även om det låter lite konstigt. Eller Seducer.!
Jag förstår hur du tänker, och den tanken har slagit mig också. Men å andra sidan är klasserna tänkta att reflekterna klassiska sagor, som ofta var fyllda med just stereotyper. En stor del av rollgestalandet handlar om huruvida man lyckas frigöra sig från de roller som människors sagoberättande har tillskrivit dig.

Såhär ser tex. beskrivningen ut för The Hero/The Heroine/The Heroic/The Paragon/etc.


“I was kind of a big deal once, you know. I saved whole kingdoms. Have you ever slain a dragon? I bet you haven’t. Now pour me another drink, damnit...”


Few in Arkadia could ever claim to have been braver than the Heroine. They were the proverbial knight in shining armour, dashing valiantly into battle to save those less fortunate than themselves. Gifted warriors and more often than not charismatic and handsome, the Hero was a living legend in Arkadia, and tended to wind up sharing their happy endings with a Fairest, after the Villain in their tale had been soundly defeated. What is a Hero really, though? Once you strip them of their deeds and their fame, you are left with something quite hollow indeed. Although some of the Heroes of New Arkadia remain the valiant and optimistic souls that they once were, many have become washed up reflections of their past selves. There are no cheering crowds anymore, and the dragons that they’d once have slain are now their best drinking partners down at the bar. There’s still a heroic heart inside each and every one, but it’s often clouded by self-doubt and anxiety. The Hero could be anything from a horse-riding knight with a lance to a wild west gunslinger with a catchy name and twin revolvers.

För tillfället kör jag texten rullande. Jag bytar mellan Hero och Heroine lite när jag än känner för det, typ. Men ja, tanken är att i någon mån "omfanmna" stereotyperna och sedan låta spelarna utmanas av dem. Såhär ser några av nackdelarna ut tex. (som spelarna kan välja fritt från).

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

? Judgemental: To you, there is no such thing as a moral middle ground, there's only right and wrong. In any situation where you try and engage in a Social Conflict with a Trickster, Temptress, Villain or Monster, your judgemental nature betrays you, and you suffer a -1 penalty to your rolls.

? Big Damn Hero: You’ve got a serious problem ignoring people who need help. If someone in genuine need of help approaches you, and their request for aid is good natured, you suffer a -3 penalty in a Social Conflict if you try to refuse.

? Unreformed: No matter what you might claim, you’re a Monster at heart. You can’t always forget about your true nature. Whenever an opportunity for villainy presents itself (e.g Taking advantage of someone, hurting someone weaker than you, stealing, telling a malicious lie) and you deny yourself, the mental turmoil causes you to suffer one point of Confusion.

----------------------------------------------------------------------------------
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
För att få ett neutralt klingande namn så använd tex magic user ist för sorcerer/sorceress.

??????

Tempter/seducer ist för temptress/seductress som nån föreslagit tycker jag har en manlig klang
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
God45;n331774 said:
Är inte en kvinnlig häxmästare en häxa?
En häxmästare är ju mäktigare än en häxa - hörs ju på namnet ;)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Leon;n331777 said:
En häxmästare är ju mäktigare än en häxa - hörs ju på namnet ;)
Nej, det är bullshit. En häxa är mäktigare än en häxmästare och lika mäktig (men annorlunda) än en trollkarl. Både trollkarlar och häxor är svagare än svartkonstnärer.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,920
Location
Ludvika
God45;n331778 said:
Nej, det är bullshit. En häxa är mäktigare än en häxmästare och lika mäktig (men annorlunda) än en trollkarl. Både trollkarlar och häxor är svagare än svartkonstnärer.
För mig är en häxa nån som bor i en stuga i skogen och pysslar med örter och förbannelser och spådommar och sånt. Traditionellt kvinnlig, men jag är benägen att applicera det neutralt.

En häxmästare (För mig) är en häxa som tagit sig politisk makt, och styr över ett område med undersåtar.

Båda kan vara svartkonstnärer, vilket mer är hur omgivningen ser på deras magi. Även om jag personligen också kopplar en mer akademisk aspekt till termen.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,439
OK, det finns bara ett sätt att lösa detta. Någon får statta Baba Yaga och Angmar, och se vem som vinner!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Rymdhamster;n331780 said:
För mig är en häxa nån som bor i en stuga i skogen och pysslar med örter och förbannelser och spådommar och sånt. Traditionellt kvinnlig, men jag är benägen att applicera det neutralt.

En häxmästare (För mig) är en häxa som tagit sig politisk makt, och styr över ett område med undersåtar.

Båda kan vara svartkonstnärer, vilket mer är hur omgivningen ser på deras magi. Även om jag personligen också kopplar en mer akademisk aspekt till termen.
Jag tänker mig alltid att en häxmästare bara är en manlig häxa. En häxa med politisk makt är en Häxkung eller Häxdrottning.

Svartkonstnärer är någon som håller på med den riktigt dåliga skiten. Inte nödvändigtvis för att de är onda. Men det är de som smörjer demoner.

Häxan som användandes typisk feminin magi håller jag med om. Och trollkarlar som typiskt manliga.

Häxor är också gröna och trollkarlar blå. Tänk på det!
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,490
Leon;n331781 said:
OK, det finns bara ett sätt att lösa detta. Någon får statta Baba Yaga och Angmar, och se vem som vinner!
Det är ju fusk eftersom Angmars speciella skydd inte funkar mot Baba. De bör slåss mot en neutral tredje part och så bedömer man vem som är effektivast.

Stugan med kyckling ben spöar dock en Fell beast alla dagar i veckan.
 

Lemur

Chatbot som låtsas vara en lemur
Joined
7 Sep 2015
Messages
2,317
Personligen tycker jag klasser ska vara så breda som möjligt. Om man låser in för mycket i klasserna så kan man i princip lika gärna dela ut färdiga rollpersoner istället.
Kön, folkslag, hårfärg, favoritmat osv ska vara upp till spelaren att hitta på själv tycker jag.
 
Top