Nekromanti Ska jag eller ska jag inte "köna" mina klasser? Blir det exkluderande?

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Tjena allihopa. För skojs skull håller jag på att knåpa lite på ett system/spelvärld som jag tänkte mina spelare skulle få leka med en vacker dag. Som vanligt skriver jag allting på Engelska. Spelet har en modern fantasy vibe och har något som typ är som klasser/arketyper, mycket baserat på våra gamla fabler/sagor (tänk Changeling + Fables + Once upon a time).

Så jag har tryckt ihop ett gäng arketyper/klasser som spelarna kan välja från när de gör sina karaktärer, och när jag namnger dem landar jag i princip i två olika val när det gäller namn på dem.

1) Välj ett neutralt (läs neutral/maskulin) titel på klassen, eller
2) Kör femenin, lite här och där det känns bäst.

Vissa funkar hur bra som helst för där är namnet neutralt, och inte kodat manligt per definition, som tex. Trickster eller Monarch.
Men i andra fall är den neutrala titeln egentligen den maskulina, till exempel: Huntsman/Huntress, Sorcerer/Sorceress eller Hero/Heroine.

Här är listan på alla klasser jag ska ha med just nu
The Beast (neutral), The Fairest (neutral), The Faithful (neutral), The Fey (neutral), The Monster (neutral), The Monarch (neutral), The Revenant (neutral), The Trickster (neutral), The Villain (neutral).
The Heroine (femenin), The Temptress (femenin),
The Huntsman (maskulin), The Sorcerer (maskulin),

Jag fattar att det här kan verka som ett icke-problem iochmed att jag inte har någon större önskan av att dela med mig av systemet överhuvudtaget, men det var en tanke som slog mig och jag funderade på hur man gör det bäst, helt enkelt. Min instinktiva tanke var att köra alla maskulina/neutrala, men jag insåg när jag var bara några rader genom listan att maskulint är ju bara neutralt för mig.

Sen blev det så knäppt för när jag kallade klassen för Temptress ville jag göra en slags fotnot undertill om att man kunde spela snubbe och vara en Temptress utan problem. Men den tanken hade aldrig slagit mig när jag döpte en klass till Sorcerer, tex.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En tanke jag hade var att koda alla som går att koda till femenina, och resten får vara neutrala/maskulina, och därmed basta typ. Men jag hör gärna era tankar om mina random ramblings.
 

luddwig

Lawful evil
Joined
30 Jan 2013
Messages
5,514
Jag skulle köra på neutrala för alla klasser så behöver ingen läsare känna sig trampad på tårna.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Några enkla neutrala varianter.

Huntsman -> Hunter eller Ranger

Sorcerer -> Mage eller Magus

Hero/ine -> Paragon

Temptress -> ok, den här var svår... kanske Charmer eller Charismatic
 

erikt

Hero
Joined
21 Feb 2014
Messages
1,177
Problemet är att på både Engelska och Svenska så är den "neutrala" versionen den maskulina i 99 fall av 100. Det kan man ju tycka är problematiskt, men sådana är språken för närvarande.

Så om du inte verkligen vill vara lätt kontroversiell, och försöka omdana språket, och oundvikligen förvirra ett antal läsare, så håll dig till de neutrala/maskulina formerna.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Bolongo;n331718 said:
Några enkla neutrala varianter.

Huntsman -> Hunter eller Ranger

Sorcerer -> Mage eller Magus

Hero/ine -> Paragon

Temptress -> ok, den här var svår... kanske Charmer eller Charismatic
Jo, jag har tänkt att man kan köra Ranger istället, tex. Eller Paragon, och så vidare. Men jag gillar mina titlar bättre, de känns mer som om de är tagna ur sagorna. "The Huntsman stopped the wicked wolf" "The hero slew the dragon", och så vidare, låter bättre än tex. ranger eller paragon.
 

Bolongo

Herr Doktor
Joined
6 Apr 2013
Messages
4,070
Location
Göteborg
Mundo;n331721 said:
Jo, jag har tänkt att man kan köra Ranger istället, tex. Eller Paragon, och så vidare. Men jag gillar mina titlar bättre, de känns mer som om de är tagna ur sagorna. "The Huntsman stopped the wicked wolf" "The hero slew the dragon", och så vidare, låter bättre än tex. ranger eller paragon.
Om du vill associera till klassiska sagor måste du tyvärr göra som erikt säger och använda klassiska genus.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,387
Jag hade kört på namnet som är mest arketypsikt och könat vilt. The Fairy Good Mother funkar liksom inte med ett maskulint namn. Eller The Evil Queen. Eller The Charming Prince. Eller The Witch. Fuck, jag hade inte låtit dig spela vissa av klasserna med fel kön ens.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
God45;n331725 said:
Fuck, jag hade inte låtit dig spela vissa av klasserna med fel kön ens.
Det var faktiskt en tanke som redan slagit mig också. Fördelen är att det gör vissa saker mer unika, nackdelen är att det ger spelarna rent praktiskt sätt mindre valmöjligheter.
Å andra sidan skulle det kunna bli rätt roligt att beskriva det som manligt/feminint kodade snarare än att hårddra linjen vid biologiskt kön.
Självklart kan du spela en manlig sorceress, men han kommer förmodligen inte dra runt i helskägg och tugga tuggtobak, typ.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Bolongo;n331722 said:
Om du vill associera till klassiska sagor måste du tyvärr göra som erikt säger och använda klassiska genus.
Måste och måste.... ;)
 

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,177
Location
Borås, Sverige
Mundo;n331729 said:
Det var faktiskt en tanke som redan slagit mig också. Fördelen är att det gör vissa saker mer unika, nackdelen är att det ger spelarna rent praktiskt sätt mindre valmöjligheter.
Å andra sidan skulle det kunna bli rätt roligt att beskriva det som manligt/feminint kodade snarare än att hårddra linjen vid biologiskt kön.
Självklart kan du spela en manlig sorceress, men han kommer förmodligen inte dra runt i helskägg och tugga tuggtobak, typ.
Har för mig att Oden betraktades som konstig för att han kunde använda sejd för att se in i framtiden. Något som annars var en kvinnlig syssla. Å andra sidan är han ju mäktig nog för att ingen gör en stor sak av det.. ;)

/Ulfgeir
 

Nico

Veteran
Joined
2 Aug 2015
Messages
9
Fortsätta tema fr Fairest/Faithful? Exempelvis kan Heroine bli nåt i stil med Bravest el Heroic.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,562
Jag ser inget problem i att ha vissa klasser låsta till ett kön. Liksom, en manlig amazon, bara för att ta ett exempel.

Om något, så att bygga en spelvärld handlar inte om att bygga utopia. Det behövs konflikt, orättvisor och sånt för att skapa handling.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Är det ett samhälle där alla klasser/yrken är öppna för alla kön och klasstillhörigheter ?

Kan kvinnor tex bli riddare ,kan en man bli barnmorska eller är det låst till kön/könsidentitet och vilken status du har i samhället? .

Vissa klasser skulle jag se som konstiga om dom bröt könssterotypa barriärer ,jag skulle tycka det var väldigt underligt med en manlig femme fatale eller amazonkrigare samma som jag skulle tycka det var konstigt med en kvinnlig eunuck.
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Varför måste en arketyp heta Hero eller Heroine?
Varför kan arketypen inte heta Hero/Heroine?
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
Dr_Dängrot;n331740 said:
Är det ett samhälle där alla klasser/yrken är öppna för alla kön och klasstillhörigheter ?
Karaktärerna är produkter av människors sagor och historier som de berättar för varandra, som sedan lyckats manifestera sig till att bli personer. Det betyder att om det någonsin funnits en saga om en kvinnlig riddare, så finns det kvinnliga riddare.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,665
Location
Eslöv
anth;n331741 said:
Varför måste en arketyp heta Hero eller Heroine?
Varför kan arketypen inte heta Hero/Heroine?
Det där var ju en rätt snygg lösning faktiskt. Frågan är om det blir lika snyggt rent layout-mässigt att vissa av yrkena har ett namn med ett snesträck i sig, men på rak arm är det här ju den lättaste och snyggaste lösningen faktiskt.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,395
Både på svenska och engelska skulle nog mitt råd vara att i de flesta fall använda den neutrala/maskulina varianten. Feminina yrkesnamn är ofta belastade med att historiska ha betytt "XXs fru" (Överstinna etc), och även om det inte är en perfekt lösning så är det den lösning som är etablerad i svenskan. Med vissa undantag som också de är etablerade - t.ex. kan ju en Drottning definitivt vara en regerande drottning.

På franska är det betydligt mer komplicerat, men de har ju också genus i språket på ett helt annat sätt.
 

illuzive

Veteran
Joined
8 Aug 2018
Messages
155
Jag skulle skilja på klass och titel; där klass är en neutral beskrivning och titeln är könad efter karaktären i den mån det går. Ibland blir det svårt, och ibland väldigt konstigt (om t.ex. den onda drottningen skall spelas av en man).
Men jag skulle ändå sträva efter att ha klassen "Royal family" (uselt namn, men det funkar i ett exempel) - som beskriver vad en sådan person har för egenskaper, sen om du vill spela kung, drottning, prins eller prinsessa - det är upp till dig. Titeln blir olika för olika roller, men det bör ändå gå ganska lätt att härleda en titel till en klass.
 
Top