Sköldar, rusningar och annan utrustning

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
Ja och sen kommer nån jäkel o slänger kedje-magnet-blixt-besvärjelser och så är man jäääävligt nöjd över att vara en av de som inte har rustning av metall.. och folk dissar nitläder tills de blir svalda av en jättegroda. Sen är de så lagom nöjda med sitt släta lättsvalda läder. Om de överlever, alltså.
Fördelen med nitläder är ju att det gör det mycket enklare att komma åt svärdet man bär på ryggen.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
6,187
Nja, översätts inte tyskans Langes Schwert och engelskans Longsword snarare med Slagsvärd på svenska?
I det stora hela samma sak, vilket gör det extra underhållande när spel har Longsword och Bastard Sword eller Långsvärd och Slagsvärd som separata vapen.
 

nano

Diehard, death or glory Toad
Joined
25 Apr 2019
Messages
512
1) Låt rustning var överlägsen i strid, men skit i belastning och annat trams (i praktiken vanligt, tror jag)
2) Låt rollpersonerna skaffa tjänstefolk, packåsnor och annat, och ha alternativ utrustning för olika situationer, så att de tunga rustningarna och skölden kommer fram på slagfältet, bara.
3) Kör mångfaldslinjen: vi diskriminerar varken fullplåtsanhängare med besvärliga belastningsregler, eller barbarer i höftskynk utan mega-pansar. Stort vapen, två små vapen, klubbor, hjälmar, fjällpansar? Det är mest en "gimmick" eller ett "skin" som kan ha någon lite effekt/twist, men det som egentligen räknas är rollpersonens skicklighet, inte hennes gear. På samma sätt diskriminerar vi inte kvinnor eller halvlängdsmän för att de är nättare (för det är inte roligt, och det är inte så vi vill föreställa oss vårt spel),

Jag röstar (3). Sådana spel tycker jag är bra spel för att spela en rolig berättelse och bejaka spelarnas idéer.
4) Designa berättelsen så att:
4a) Alla har rustning och de inte betyder så mycket.
4b) Ingen har rustning och de kvittar.
4c) Berättelsen handlar om skillnaden mellan folk utan rustning och folk med rustning och deras överlägsenhet blir en del av konflikten.
 

Leon

Leo carcion
Joined
8 Mar 2004
Messages
6,464
I det stora hela samma sak, vilket gör det extra underhållande när spel har Longsword och Bastard Sword eller Långsvärd och Slagsvärd som separata vapen.
Vad jag menar är att jag inte tror att Långsvärd är ett etablerat ord på svenska.
 

zo0ok

Rollspelsamatör
Joined
13 Sep 2020
Messages
2,613
4) Designa berättelsen så att:
4a) Alla har rustning och de inte betyder så mycket.
4b) Ingen har rustning och de kvittar.
4c) Berättelsen handlar om skillnaden mellan folk utan rustning och folk med rustning och deras överlägsenhet blir en del av konflikten.
Absolut möjligheter!

4a) Det är ju vad som brukar hända i DoD.
4b) Det kan man ju ha vissa äventyr. Med vad är meningen med att alls spela ett spel med stridsregler och rustningar då. Känns som man spelar fel spel för fel kampanj.
4c) Rollpersonerna kommer nog göra vad de kan för att vara folk med rustning (se 4a), och då har vi inte så stor variation på rollpersoner i praktiken som regelboken föreslår.
 
Top