Nekromanti Skådespelare och hjälte vs. skurk roller

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Ja, jag tänker skriva ett helt inlägg om Jude Law.

Jude Law är rätt jävla kass på att spela skurk (Road to Perdition) men väldigt bra på att spela brat (Alfie, Wilde, Gattaca) och ännu bättre på att spela hora (AI - Artificial Intelligence). Jag menar, kom igen - han steppar!
(sedan har jag hört att han är bra som transa (Rage) och han är helt okej som Generell Good Guy (My Blueberry Nights) men verkligen helt EFTERBLIVEN som äkta hjälte (Sky Captain and the World of Tomorrow, där istället Angelina Jolie är helfestlig) så jag vet inte riktigt. Han är däremot rätt okej i alla de tre roller han spelar i eXistenZ också, varav åtminstone trettio sekunder är som skurk, så den vet jag inte hur den väger in)

... sedan är han väl inte en så bra filmskådis rent generellt, utan snarare en som hör hemma på en teater, men sak samma.

ÅH, och bara för att verka ännu mer som en fangirl, här har ni lite fanart till AI, föreställandes chibi-gigolo joe som ser på när Haley Joel Osment dampar loss och dödar sin robotklon. Slagsmålet är inte inkluderat, det är FETT NSFW I promise.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
John Lithgow hade jag nästan bara sett i den abyssmalt skitdåliga serien "Tredje klotet från solen", ni vet den som är så idiotiskt skitdum att hjärnan blöder ut genom näsan om man ser fler än ett avsnitt. Överlag har karln varit med i, får jag för mig, ganska mycket goodguyroller, även om jag inte sett tillräckligt många av filmerna i hans filmografi för att kunna uttala mig.

Men i TV-serien Dexter är han helt fucking BRILJANT som The Trinity Killer. Totalt psykotisk, med en blick... ja, jag skulle inte ens vilja möta den blicken en solig dag i Miami, och definitivt inte i en mörk gränd. Han är anledningen till att nuvarande säsongen går att titta på, trots att Dex själv blivit familjefar.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Hugh Laurie fungerar förresten knappt som good guy alls, verkar det som, utan bör spela svin. Varken i Friends, i House eller i Blackadder spelar han någonting sympatiskt - men det kan väl bero på att sympati inte är humoristiskt, vad vet jag.

Edit: Wooster är iofs inte osympatisk egentligen, men går väl inte in under 'hjälte' direkt. Så svin eller dum :gremsmile:
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,549
Location
Slätta
Min favorit är Tim Roth som Archibald Cunningham i Rob Roy och där har vi även lite av en favvohjälte också, Liam Neeson som Rob Roy.

En av mina favvorullar allt som allt.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
krank said:
John Lithgow hade jag nästan bara sett i den abyssmalt skitdåliga serien "Tredje klotet från solen", ni vet den som är så idiotiskt skitdum att hjärnan blöder ut genom näsan om man ser fler än ett avsnitt. Överlag har karln varit med i, får jag för mig, ganska mycket goodguyroller, även om jag inte sett tillräckligt många av filmerna i hans filmografi för att kunna uttala mig.

Men i TV-serien Dexter är han helt fucking BRILJANT som The Trinity Killer. Totalt psykotisk, med en blick... ja, jag skulle inte ens vilja möta den blicken en solig dag i Miami, och definitivt inte i en mörk gränd. Han är anledningen till att nuvarande säsongen går att titta på, trots att Dex själv blivit familjefar.
Ja, John Lithgows spelstil är... lite.. speciell. Det är t.o.m. så att Saturday Night Live hade ett skämt om att någon gått på The John Lithgow School of Over Acting . :gremelak: Fast du har helt rätt i att anta att han bäst kommer till sin rätt som psykopat, något han spelat ett par gång. Bl.a. i den lite bortglömda De Palma-rullen Raising Cain.

/Anders
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Någon som jag tycker är fullständigt övertygande som skurk så är det Ralph Fiennes. Han var fullkomligt lysande som Amon Göth i Schindler's List. (Det sägs att när han skulle göra nån promotiontrip till Israel efter det så hade han svårt med att folk han blev presenterad för hade svårt att möta hans blick och bleknade märkbart när de mötte honom.) Han var även ruskigt bra som psykopat i Red Dragon. T.o.m. när han spelar hjälten som räddar dagen så lyckas han få med nåt slags mörker i rollfiguren, som t.ex. den sliskige antihjälten i Strange Days.

Fast han är nog en sådan som kan spela vad 17 som helst, så det är kanske bara ett fall av gott skådespeleri som råkat hamna så skurksidan. Jag menar, han är ju nästan lika bra som ickeskurk.

/Anders
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Jag blandar in Hitler i diskussionen.

Vitulv said:
Så jag förlorar automatiskt.

Men alltså, I Der Untergang gör Bruno Ganz en helt fantastisk tolkning av den gamle diktatorn, och lyckas med något som ingen Hitlergestaltning (som jag sett) lyckats med innan, nämligen att visa varför folk blev så förtrollade av hans karisma.


Ganz får en ibland att reflektera över vilken mysig gammal man han (Hitler) verkar vara, och precis när man inser absurditeten i det hela blixtrar han till och blir sådär otäck som bara en fullblodspsykopat kan vara.

Så, han gör typ den grymmaste skurktolkningen någonsin, samtidigt som han delvis gör den så sympatisk att man kommer på sig själv att gilla den fan.

Jag kan inte komma på något bättre exempel på någon som spelar både grym skurk och hjälte.
Här har vi ett stort problem: Jag har totalt missat den, vilket jag skäms för. Den här filmen har jag tänkt se, sen tänkt köpa när den kommer ut, och sen totalt glömt bort den. Men det låter som en ganska grym rolltolkning, som troligen är bättre än dom astypiska "Satans son", "Galen idiot"- tolkningar som man annars har sett.

Men skådespelarn har jag sett i någon annan film vill jag minnas, iallafall baserat på hur han ser ut.

Vitulv said:
Och när jag skrivit så här långt kom jag på att man skulle ta någon som var dålig på att spela hjälte. Så jag får ytterligare 50 DKP minus och förlorar tråden helt.
Vafan gör det för skillnad? Finns säkert många som tycker att han suger i hjälteroller och tvärtom.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Ja, jag tänker skriva ett helt inlägg om Jude Law.

Xhakhal said:
Hugh Laurie fungerar förresten knappt som good guy alls, verkar det som, utan bör spela svin. Varken i Friends, i House eller i Blackadder spelar han någonting sympatiskt - men det kan väl bero på att sympati inte är humoristiskt, vad vet jag.
Sympati kan väl vara humoristiskt, och jag kan inte påstå att han spelar osympatiskt i Vänner (för det första är Rachel en bitch, och för det andra så är han nog mest trött) men att Hugh Laurie är som bäst när det gäller "skurk-roller" (eller vad man nu ska kalla det) vill jag säga emot. Han är ju bra i Jeeves and Wooster (tror jag att den heter) där han spelar emot Stephen Fry.

Xhakhal said:
Jude Law är rätt jävla kass på att spela skurk (Road to Perdition)
Jag älskade Jude Law i den filmen, men mest för att han knappt hade repliker.

//Paxen är ingen fåordig grabb
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
krank said:
John Lithgow hade jag nästan bara sett i den abyssmalt skitdåliga serien "Tredje klotet från solen", ni vet den som är så idiotiskt skitdum att hjärnan blöder ut genom näsan om man ser fler än ett avsnitt. Överlag har karln varit med i, får jag för mig, ganska mycket goodguyroller, även om jag inte sett tillräckligt många av filmerna i hans filmografi för att kunna uttala mig.

Men i TV-serien Dexter är han helt fucking BRILJANT som The Trinity Killer. Totalt psykotisk, med en blick... ja, jag skulle inte ens vilja möta den blicken en solig dag i Miami, och definitivt inte i en mörk gränd. Han är anledningen till att nuvarande säsongen går att titta på, trots att Dex själv blivit familjefar.
Fan att jag inte har tv6 längre, för då kan jag ju inte se Dexter :gremfrown:
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Organ said:
Fast han är nog en sådan som kan spela vad 17 som helst, så det är kanske bara ett fall av gott skådespeleri som råkat hamna så skurksidan. Jag menar, han är ju nästan lika bra som ickeskurk.
Som sagt, vissa kanske bara råkar hamna i ett fack, fast dom kan spela div. olika sorters människor/maskiner/annat skit hur bra som helst.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,902
Location
Stockholm
krank said:
John Lithgow hade jag nästan bara sett i den abyssmalt skitdåliga serien "Tredje klotet från solen", ni vet den som är så idiotiskt skitdum att hjärnan blöder ut genom näsan om man ser fler än ett avsnitt.
Du har inte mycket till övers för folk med annan smak än du själv märker jag.
 

Xhakhal

Reseledare i Awesomeland
Joined
22 Dec 2003
Messages
903
Location
Exil
Re: Ja, jag tänker skriva ett helt inlägg om Jude

Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag nämner Wooster också. Och jag tycker att även om hans karaktär bara var trött i Friends, och Rachel är en bitch, så var det inte så sympatiska trettio sekunder han fick :gremwink:

Jag tyckte riktigt illa om Jude Law i den filmen, men å andra sidan tyckte jag riktigt illa om hela filmen i övrigt, så jag har inget incitament att gå tillbaka och se efter :gremtongue:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Dante said:
Du har inte mycket till övers för folk med annan smak än du själv märker jag.
Pytt.
Jag tror absolut att man kan tycka att den är kul; att den är "abyssmalt skitdålig" hoppas jag folk tolkar med ett "...tycker jag" efter. Som jag anmärkt tidigare, måste man skriva "...tycker jag" efter allt som är åsikter så blir språket oanvändbart eftersom det plötsligt bara består av "jag tycker".

Att serien ifråga är skitdum tror jag däremot är svårt att argumentera emot; huruvida den är rolig/ej rolig, bra/inte bra kan man diskutera, men någon vidare intelligens tycker jag att det är svårt att se en trovärdig argumentation för.


Sedan nämner jag inte med ett ord de som är av annan åsikt än jag. Jag tycker att det framgår ganska tydligt att jag talar om serien och beskriver min reaktion på den.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Re: Ja, jag tänker skriva ett helt inlägg om Jude

Xhakhal said:
Om du läser mitt inlägg igen ser du att jag nämner Wooster också. Och jag tycker att även om hans karaktär bara var trött i Friends, och Rachel är en bitch, så var det inte så sympatiska trettio sekunder han fick :gremwink:
Och jag som läste om den EDIT: texten bara för att vara säker på att jag inte missade nåt. Epic fail :gremlaugh:

Xhakhal said:
Jag tyckte riktigt illa om Jude Law i den filmen, men å andra sidan tyckte jag riktigt illa om hela filmen i övrigt, så jag har inget incitament att gå tillbaka och se efter :gremtongue:
Näe, det blir ju lite dumt då om man inte är ett dugg intresserad av filmen överhuvudtaget...
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Dante said:
krank said:
John Lithgow hade jag nästan bara sett i den abyssmalt skitdåliga serien "Tredje klotet från solen", ni vet den som är så idiotiskt skitdum att hjärnan blöder ut genom näsan om man ser fler än ett avsnitt.
Du har inte mycket till övers för folk med annan smak än du själv märker jag.
..ja det är våran Krank, det! :gremgrin:

Själv tyckte jag den var bitvis genial.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Tim Curry (Alla hans roller någonsin). Kelsey Grammer (Sideshow Bob och generalen i Pentagon Wars!). Jeremy Irons. Ian MacKellan )skit på dig Gandalf, Iago och Richard III ftw!). Alan Rickman (okej han är perfekt som den plågade överste Brandon men som skurk är han superb). Mel Gibson (aptrist annars, men i Payback är han faktiskt helt okej om inte bra...)
Skurkrollen är mycket roligare att spela, som tidigare nämnts, man får ta ut mer i svängarna.


Storuggla, fan vad paranteser det blev
 

Bunny

Crazy like a fool
Joined
15 Oct 2002
Messages
2,953
Location
Knivsta
krank said:
John Lithgow hade jag nästan bara sett i den abyssmalt skitdåliga serien "Tredje klotet från solen", ni vet den som är så idiotiskt skitdum att hjärnan blöder ut genom näsan om man ser fler än ett avsnitt. Överlag har karln varit med i, får jag för mig, ganska mycket goodguyroller, även om jag inte sett tillräckligt många av filmerna i hans filmografi för att kunna uttala mig.

Men i TV-serien Dexter är han helt fucking BRILJANT som The Trinity Killer. Totalt psykotisk, med en blick... ja, jag skulle inte ens vilja möta den blicken en solig dag i Miami, och definitivt inte i en mörk gränd. Han är anledningen till att nuvarande säsongen går att titta på, trots att Dex själv blivit familjefar.
Lithgow såg jag här om dagen i Ricochet från -91. Där spelar han skurkpsykopat med Denzel Washington som protagonist. Han körde med blick-tricket i den filmen också - så jag fattar precis vad du menar - men var över lag totalt överspelad, precis så krystad som i tredje klotet från solen fast i fel sammanhang.

Denzel var också jättedålig, så filmen sög.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Bearnie said:
Lithgow såg jag här om dagen i Ricochet från -91. Där spelar han skurkpsykopat med Denzel Washington som protagonist. Han körde med blick-tricket i den filmen också - så jag fattar precis vad du menar - men var över lag totalt överspelad, precis så krystad som i tredje klotet från solen fast i fel sammanhang.
Vet inte om jag slagits av något överspeleri i Dexter, faktiskt. När han visat känslor - sorg, mani, depression, avgrunshat - så tycker jag att detta gjorts väl. Och när han bara ska vara en familjefar så känns han inte mer överspelad än en del familjefäder jag känner.

Och när han mitt i familjefaderiet, det trevliga men kanske aningen krystande skrattet plötsligt övergår till psykopaten och bryter sin sons fingrar, så funkar kontrasten alldeles ypperligt.

Har du inte sett på Dexter innan kanske det är lite drygt att kolla in sig enbart för den här karln, men det kan eventuellt vara en tanke att åtminstone kolla in sig på nuvarande säsongen vid tillfälle.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
krank said:
Har du inte sett på Dexter innan kanske det är lite drygt att kolla in sig enbart för den här karln, men det kan eventuellt vara en tanke att åtminstone kolla in sig på nuvarande säsongen vid tillfälle.
Finns många andra anledningar till att se Dexter. Dock så kände jag det lite i början av 3:e säsongen att det började vattnas ur lite (har dock inte sett hela säsongn fullt ut)

//Paxen önskar att det var billigare att ladda ner lagligt.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,687
Location
Rissne
Paxen said:
//Paxen önskar att det var billigare att ladda ner lagligt.
Visste inte ens att det fanns lagliga tjänster i sverige. jag sitter fortfarande och hoppas på att Hulu tar och skärper upp sig och börjar finnas i Sverige också. Eller något liknande.

Liksom, det finns inte att jag börjar komma ihåg när saker går på TV, än mindre inrutar mitt liv efter det. Jag är för van vid att kunna få hem avsnitt dagen efter de gått, plocka in det språk på undertext jag föredrar i ett vettigt textformat (bitmapformat på text suger), och så bara kolla. It Just Works, liksom. Jag skulle definitivt kunna betala 2-300 spänn i månaden för en reklamfri tjänst där jag fick tanka ner tv-serieavsnitt i nåt rimligt format.



Nå; det är säsong 4 som är teh sh1tzorz. Eller ja, de första 5-6 avsnitten även där är ganska mjäk, och dui har helt rätt om tredje säsongen...
 
Top