Nekromanti Skådespelare och hjälte vs. skurk roller

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Nicolas Cage är väl en person som man kan säga har en liten B-status hos mig. Visst, han får göra väldigt stora roller ibland (National Treasure 1 & 2 är inga lågbudget filmer) men han har ju ett förflutet i actionfyllda roller där han ska spela Mr. Good Guy, rätt person på fel ställe och så vidare (för ett väldigt bra exempel så kan väl Con Air nämnas), vilket är väl anledningen till att han har en sån status hos mig. Men jag har inget emot honom för det.

Och anledningen till det är när han spelar dom roller som han hör hemma i: Skurkrollen!
Ja, alla vill ju spela denna roll, vilket är lite småroligt. Flera gånger så blir det ju världens ramaskri i Hollywood när någon kändis gör något som är fel enligt lagen, vilket kanske är anledningen till att dom vill spela såna roller, för att spela ut sina innersta känslor.. Eller så är det bara coolt.

Anywho, Nicolas Cage är som sagt grym i sina skurkroller, och det är synd att han inte får göra det mer. Men det finns väl fler exempel? Den enda jag kan komma på rak, böjd arm John Travolta. Dom flesta vet väl att dom har varit i en film där dom båda fick spela goda och onda (för er icke vetare så kan jag nämna att Face/Off är en riktig bra film, regisserad av John Woo. Om ni inte har en aning om vem John Woo är så är det synd om er), och båda skådespelarna gör fantastiskt ifrån sig när dom ska spela skurk, men det är bara John Travolta som jag kan gilla som god person, åtminstone i den filmen.

Okej, nu har jag kanske kommit ifrån det som jag vile diskutera, så nu ska jag försöka komma tillbaka: Har du någon egen bra skurk, dålig hjälte- exempel, eller kanske vice versa? Vad tycker du om det jag har skrivit om, finns det något vettigt i allt detta meningslösa dravel?


//Paxen funderar mer än att egentligen påstå
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Jag tyckte Nicholas Cage var överlägsen både som Troy och Archer.

Traditionellt är skurkrollen friare. Hollywoodhjälten har vit t-shirt och blå jeans. Skurken kan se ut, och bete sig, hursomhelst. Så det handlar inte bara om att vara ond utan mer om att tillåtas vara annorlunda.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
rjonas said:
Så det handlar inte bara om att vara ond utan mer om att tillåtas vara annorlunda.
Det här har du ju helt rätt till.. Skurkarna i Die Hard filmerna ser inte ut, eller beter sig inte likadant som den innan. Och James Bond-skurkarna brukar vara helt annorlunda än den innan.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
nästan alla skådisar blir bättre i en skurkroll... det är därför man ofta ser rätt stora skådisar som skurkar, det är helt enkelt roller man får glänsa i.

..MEN, Nicolas Cage har B-status? Hurdå? han har ju haft stora roller i kända filmer, av kända regissörer, sedan tidigt 80 tal. Några exempel:

Rumble Fish, Birdy, Peggy Sue Got Married, Raising Arizona, Mångalen, Wild at Heart, Leaving Las Vegas, och en massa mer. Han hade alltså en lång historia som karaktärsskådis innan han slog igenom som actionskådis med The Rock 1996. Bara att kolla på IMDB.

Han har vunnit en Oscar och en Golden Globe, och varit nominerad ytterligare en Oscar och 3 Golden Globe, och har ytterligare vunnit ett gäng andra filmpriser.
 

Simon

Swashbuckler
Joined
10 Oct 2000
Messages
2,602
Location
Malmö/Stockholm
Denzel Washington tycker jag är ett exempel på samma sak: han var ju astråkigt tills han fick rocka loss som badguy i Training Day, något han gör med bravur.

Som sagt så torde det hänga ihop med att hjälterollerna, särskilt i Hollywoodsammanhang, måste vara så tillrättalagda medan skurkarna kan göras mycket mer färgstarka.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,599
Location
Helsingborg
...men han har ju ett förflutet i actionfyllda roller...
Jag vet inte, men jag tycker hans förflutna är i bisarra och annorlunda roller som Raising Arizona (1988), Vampire's kiss (1988), Bringing out the dead (1999) och den underbara romantiska filmen City of Angels (1998). Ok, de två senare var i Con air/The rock-svepen men Vampire's kiss handlar om en kille som blir biten av en vampyr och tror sig blivit vampyr. Helskum och helskön. :gremsmile: Han har säkert gjort fler skumma roller.

Har du någon egen bra skurk, dålig hjälte- exempel, eller kanske vice versa?
Annars tycker jag om Liam Neeson som skurk. Han klarar av att ge ett någorlunda djup i rollen i exempelvis Batman begins och är både hjälte och skurk i Taken. Han har ju ändå varit lejonet Aslan, en jedi och en skotsk frihetskämpe.

/Han är som Mel Gibson, fast bättre
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
Klassikern är ju annars Ahnold Schwårztavad. Än till denna dag står hans roll som skurkmaskin i första Terminator oöverträffad - ingen annan av hans roller, som ju alltid har varit hjälteroller, står sig i jämförelse.

Myten säger ju att Michael Biehn egentligen var castad för rollen, för han var mer alldaglig och därför mer realistisk som infiltrationsmaskin, men Ahnold tyckte den var roligare och lade rabarber på den, och därmed skapade han en ikon.
 

rjonas

Hero
Joined
5 Apr 2002
Messages
1,352
Arnold övertygade knappast som Mr Freeze.

Skulle inte OJ Simpson spela Terminator?
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
..MEN, Nicolas Cage har B-status? Hurdå? han har ju haft stora roller i kända filmer, av kända regissörer, sedan tidigt 80 tal.
Hans stora talang nuförtiden är att ta rennomérade kvalitetsfilmer av kompetenta regissörer och bajsa på dem. Utöver detta har han också en sällsynt talang för att vara med i andra filmer som i sig är ren avföring.

och det sorgliga med allt det här är att han inte alls är en dålig skådis, egentligen :gremfrown:

Så det beror väl liksom på vad man lägger i ordet 'B'; dåligt; sure, lågbudget; gud nej.

- Ymir, seeeg
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Ymir said:
Hans stora talang nuförtiden är att ta rennomérade kvalitetsfilmer av kompetenta regissörer och bajsa på dem. Utöver detta har han också en sällsynt talang för att vara med i andra filmer som i sig är ren avföring.
Det senare kan jag ju hålla med om, han har hanat i bajs-action-facket efter Con Air (med rullar som Ghost Rider och National Treasure), men vilka kvalitetsfilmer har han personligen bajsat på? :gremgrin: Bangkok Dangerous?

Fast han kanske tycker det är rätt skönt att göra action, bra pengar, och kräver inte så mycket skådismässigt. Vad vet jag.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Arfert said:
..MEN, Nicolas Cage har B-status? Hurdå? han har ju haft stora roller i kända filmer, av kända regissörer, sedan tidigt 80 tal.
Jag har sett flera av dom filmer som du nämner, men dom som jag kommer ihåg är just dom som han spelar en typisk MR. Good Guy.. Jag tycker om honom, finns massor av filmer som jag tycker han är underbar i, men jag känner det fortfarande som att han är lite av en B-skådis, inte nödvändigtvis dålig.
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Simon said:
Denzel Washington tycker jag är ett exempel på samma sak: han var ju astråkigt tills han fick rocka loss som badguy i Training Day, något han gör med bravur.
Vet inte om han var astråkig, men han var ju skitbra i Training Day.. Det roliga var ju det att jag inte visste ett dugg om filmen när jag såg den, vilket gjorde filmen hur bra som helst.. Synd bara att det är så svårt att komma undan spoilers idag..
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Han said:
Paxen said:
...men han har ju ett förflutet i actionfyllda roller...
Jag vet inte, men jag tycker hans förflutna är i bisarra och annorlunda roller som Raising Arizona (1988), Vampire's kiss (1988), Bringing out the dead (1999) och den underbara romantiska filmen City of Angels (1998). Ok, de två senare var i Con air/The rock-svepen men Vampire's kiss handlar om en kille som blir biten av en vampyr och tror sig blivit vampyr. Helskum och helskön. :gremsmile: Han har säkert gjort fler skumma roller.
Sant, han har gjort flera bra roller, men jag tycker inte B-skådis betyder dålig, samma sak som jag inte tycker att en B-film behöver vara så dålig heller.

Det här att jag tycker att han är en B-skådis betyder bara att jag tycker att han känns lite som det. Har inte någon egentlig vettig anledning för det ena eller det andra.

Han said:
Paxen said:
Har du någon egen bra skurk, dålig hjälte- exempel, eller kanske vice versa?
Annars tycker jag om Liam Neeson som skurk. Han klarar av att ge ett någorlunda djup i rollen i exempelvis Batman begins och är både hjälte och skurk i Taken. Han har ju ändå varit lejonet Aslan, en jedi och en skotsk frihetskämpe.
Jag tycker nog bättre om Neeson i good guy roller själv. Han är ju inte lika grym i Batman Begins som han är i Taken (jag påstår att han inte spelar en skurk i Taken, dock en antihjälte)..
 

!Paxen

Swashbuckler
Joined
2 Sep 2008
Messages
2,627
Location
Peking
Krille said:
Klassikern är ju annars Ahnold Schwårztavad. Än till denna dag står hans roll som skurkmaskin i första Terminator oöverträffad - ingen annan av hans roller, som ju alltid har varit hjälteroller, står sig i jämförelse.
Vill säga emot där. I ettan så är han helt grym som skurk, men tvåan är han inte så dålig heller. Han känns kanske mer som en maskin i ettan, men i tvån så känns det som att han verkligen kan agera. Dock så är det väl den enda av hans filmer som jag känner det så (Conan är ju nästan som Terminator).
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,945
Jag blandar in Hitler i diskussionen.

Så jag förlorar automatiskt.

Men alltså, I Der Untergang gör Bruno Ganz en helt fantastisk tolkning av den gamle diktatorn, och lyckas med något som ingen Hitlergestaltning (som jag sett) lyckats med innan, nämligen att visa varför folk blev så förtrollade av hans karisma.


Ganz får en ibland att reflektera över vilken mysig gammal man han (Hitler) verkar vara, och precis när man inser absurditeten i det hela blixtrar han till och blir sådär otäck som bara en fullblodspsykopat kan vara.

Så, han gör typ den grymmaste skurktolkningen någonsin, samtidigt som han delvis gör den så sympatisk att man kommer på sig själv att gilla den fan.

Jag kan inte komma på något bättre exempel på någon som spelar både grym skurk och hjälte.

Och när jag skrivit så här långt kom jag på att man skulle ta någon som var dålig på att spela hjälte. Så jag får ytterligare 50 DKP minus och förlorar tråden helt.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Jag blandar in Hitler i diskussionen.

bra exempel, Ganz är fantastisk som Hitler, av de anledningar du säger.

I andra filmer är han ju mest en skrikande och dreglande galning... vem skulle tycka att det var en bra idé att följa en sådan in i undergången...
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,541
Location
En mälarö
Re: Jag blandar in Hitler i diskussionen.

Om vi är överens om att Brunos Hitlertolkning faller in i skurkfacket så är det dags att påpeka att han med framgång spelat minst en hjälteroll i alla fall, då han var Jonathan Harker i Werner Herzogs 70-talsremake av Nosferatu.

Så lugn grabben, du har inte förlorat än. :gremwink:

/Anders
 
Top