Nekromanti Skärmköpardags! (DVI, är det l33t eller?)

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Re: Elräkning på det? [NT]

23-26 öre i timmen för hela huset, uppemot 50 öre i timmen om jag kör diksmaskin, tvättmanskin och torktumlare. Överkomligt, med andra ord.

Spelar inte så jättestor roll i vilket fall, jag överväger att bli självförsörjande på el via ett dieselaggregat eftersom jag inte gillar Borlänge Energis sopsorteringspåbud och därför funderar på att dumpa dem.
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Min starka rekomendation är att kolla på en Samsung SyncMaster.
själv sitter jag för tillfället med en 22" 226BW men Samsung är bra kvalitet, snygg design och har bra(grym) support.
Kolla in prisjakt.se, pricerunner.se.

För bra och erfaren information om allt som rör datorer kan jag tipsa om nordichardware.se. Där finns även massor med information om bildskärmar, vad man skall kolla efter, vad man skall undvika och vad olika tecken, siffror och förkortingar har för betydelse.
denna guide kan vara intressant i sammanhanget.
FAQ Plattskärmar

Kolla på dessa:

BenQ - Inte så stora i Sverige, men en av världens ledande tillverkare.
Eizo - Har blivit utsedd till bäsa TFT-bildskärmstillverkare fem år i rad. Rekommenderas varmt.
LG - Bra relativt priset. LG och Philips har delat upp marknade så att LG tar den billigare delen och Philips den dyrare
Philips - Inte så vanliga i Sverige och framförallt dyra. Kommer från samma fabrik som LGs skärmar, men är lite mer highend.
Samsung - Få missnöjda kunder. Har dessutom en ganska generös pixelgaranti.
Sony - Dyra, men också ofta lite mer professionellt inriktade. Kanske inte alltid lever upp till det högre priset då det finns gott om alternativ, men i regel väldigt bra skärmar.
Viewsonic - Brukar nischa sig lite mot att deras skärmar ska ha bra färgåtergivning, men om de nu är så mycket vassare än dom andra är väl en annan sak. Skärmarna håller bra klass dock.
 

Magnum_UBBT

Warrior
Joined
21 Dec 2000
Messages
258
Location
Norrköping (Jämte i hjärtat)
Min fråga är alltså: Är det värt att lägga ut femhundra kronor extra för att få DVI utgång från skärmen? Hur stor skillnad i kvalitet kan det bli när signalen förblir digitalt hela vägen?
Och är det något annat jag missat som är viktigt att tänka på?
Varje gång som du konverterar signalen så tappar man effekt och kvalitet. Håll dig till analogt eller digitalt och undvik att konvertera.
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Syncmastern är helt OK, och fått beröm i många tester... mina vänner på tidningen PC Gamer gillar den mycket till exempel.
 
G

Guest

Guest
Det är OK, ni får lov att tillbe mig...
De skärmarna jag kännde igen var väl inte direkt något jag skulle tillbe till skillnad från min 21" ViewSonic P815 (den klarar dessutom mycket mer än specsen med den enda nackdelen att man måste gå ner i 72Hz), kameran dock kan jag nog tillbe, eller nog och nog, jag tillber den punkt slut, varför behåller du danmark förresten (eller med tanke på att du är du, varför e du ens USA)?

/Zorbeltuss
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
De skärmarna jag kännde igen var väl inte direkt något jag skulle tillbe till skillnad från min 21" ViewSonic P815
Visst, men försök hitta den idag. Det här var de enda CRT-skärmar jag kunde hitta.

kameran dock kan jag nog tillbe, eller nog och nog, jag tillber den punkt slut
Det är en vanlig Canon EOS 350D på stativ, bilden är hopsatt av flera bilder med AutoPano Pro (i särklass bästa programmet för panoramas, imho).

varför behåller du danmark förresten (eller med tanke på att du är du, varför e du ens USA)?
Det är första gången jag spelade hela kampanjen, från 36. Jag ville ha ett land som var lite lugnare att spele och lite mer misstagsförlåtande. Anledningen till att jag behöll Danmark var att jag kunde. Jag är dock lite besviken att jag inte fick behålla Holland och Belgien.

Förresten, vad krävs egentligen för att annektera ett land? Jag håller nu hela Italien, det enda de har kvar är två områden i Albanien, och jag kan inte annektera. Hade varit skönt att slippa ta de områdena, de har hela återstoden av sin armé där och jag har ingen landväg in.
 
G

Guest

Guest
Visst, men försök hitta den idag. Det här var de enda CRT-skärmar jag kunde hitta.
Jag köpte min för ett halvår sen, fast ioförsig jag har kontakter på Chalmers också.

Det är en vanlig Canon EOS 350D på stativ, bilden är hopsatt av flera bilder med AutoPano Pro (i särklass bästa programmet för panoramas, imho).
Ah trodde det var något med fisheye, men fortfarande, den enda kameran jag äger är från början av 70:talet (dock är det ett riktigt bra märke enligt kamerakännare men det är deras absoluta budgetmodell så den är värd typ 60-70$).

Förresten, vad krävs egentligen för att annektera ett land? Jag håller nu hela Italien, det enda de har kvar är två områden i Albanien, och jag kan inte annektera. Hade varit skönt att slippa ta de områdena, de har hela återstoden av sin armé där och jag har ingen landväg in.
Att alla victorypoints och huvudstaden är okuperade (ej nödvändigtvis av dig), om jag inte mins fel så har albanien en victorypoint tyvärr, men du behöver iallafall inte ta båda provinserna.

/Zorbeltuss
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,591
Ah trodde det var något med fisheye
Nej, jag har funderat på en fisheye-lins, men de är så förbenat dyra för något med så begränsad användning. Dessutom ger de sämre panoramas än vad man får genom att köra flera bilder som sätts ihop i AutoPano. Kanske någon gång när jag har pengar över...

Jag har bara fyra linser till den kameran:

* Sigma 18-200 mm. Bra allroundlins. Finns numera med skakdämpning, men det har inte min.
* Sigma 28-300 mm. Bra utomhuslins. Mekaniskt känns den lite sämre än ovanstående, framför allt är zoomen lite trög vid lång zoom. Av någon anledning har de bytt plats på autofucus-knappen och zoom lock-knappen jämfört med ovanstående. Vid full zoom måste man nästan ha stöd, eftersom skakdämpning saknas.
* Canon 50 mm. Väldigt ljusstarkt objektiv utan zoom. Känns plastigt, men optiken är kanon. Perfekt för inomhusfoto, eftersom man ofta kan klara sig utan blixt.
* Egentillverkat pin-hole-objektiv. Jag köpte ett extra kamerahuslock (40 spänn), satte upp det i svarven och borrade ett 3 mm hål i mitten. Sedan tejpade jag en bit aluminiumfolie över hålet och stack försiktigt hål på den med en koppartrådsfiber från en hörlurssladd, vilket var den tunnaste metalltråden jag kunde hitta, storleksordning 0.1 mm. Billigaste objektivet man lär komma över (det är OK att bevisa att jag har fel genom att skänka mig objektiv), och det funkar riktigt bra och ger den där gammaldags känslan. Behöver dock mycket ljus och lång exponering, och räkna inte med att kamerans automatik är till någon hjälp. Dessutom är det kul att ha byggt ett eget objektiv.

Skulle jag köpa en lins till så skulle det antagligen bli en makrolins, troligen Tamron.

Att alla victorypoints och huvudstaden är okuperade (ej nödvändigtvis av dig), om jag inte mins fel så har albanien en victorypoint tyvärr, men du behöver iallafall inte ta båda provinserna.
Nåja, jag har kapacitet att landsätta cirka 20-25 divisioner, uppbackat av cirka 50 divisioner bombflyg. Det borde kunna göra dem lite möra, fast de är rejält befästa. Hade varit skönt att vara av med Italien innan jag går på Sovjet.
 
Top