Nekromanti Skärmköpardags! (DVI, är det l33t eller?)

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Nu är det dags att skaffa en ny skärm!
Med andra ord är det dags för lite irriterande n00b frågor!!

Jag kommer till största del att använda mitt inköp till att redigera audio och video, och så förstås att se på film.

Jag har bestämt mig för att det är en 22 tums skärm jag vill ha, samt att hög kontrast verkar som en väldigt bra idé, men sen känner jag mig lite förtappad på andra specifikationer.

Den första skärmen som föll mig i ögonen var en LG L225WS som kostar 2300 kr och har en kontrast på 3000:1, som verkar vara bra för den pris klassen. Denna skärm har "VGA (Analog 15-pin mini d-sub)".

När jag kollar runt lite till hittar jag denna Acer P223W som kostar 2800 kr , har 2500:1 i kontrast och har "D-Sub & DVI-D".

Den extremt-inte-platta-skärmen jag har nu är inkopplad med VGA sladd till min dator via en adapter till datorns ena DVI utgång.


Min fråga är alltså: Är det värt att lägga ut femhundra kronor extra för att få DVI utgång från skärmen? Hur stor skillnad i kvalitet kan det bli när signalen förblir digitalt hela vägen?
Och är det något annat jag missat som är viktigt att tänka på?
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Ja, lägg ut extra för DVI. VGA fasas ut och flera nya bärbara har inte vga-utgång utan adapter. Kvaliteten blir bättre, men jag tror inte det är stor skillnad.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Jag skulle inte köpa en skärm med TN-panel om jag skulle hålla på med videoredigering. De klarar inte av 24-bits färg på ett korrekt sätt och har därför inte helt korrekt färgåtergivning samt att det kan förekomma flimmer när man tittar på film. Det beror ju dock på hur kräsen man är såklart.

Jag rekommenderar definitivt att skaffa DVI dock. På alla bra skärmar ger det bättre bild.
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,788
Ännu en röst på att *inte* köpa en TN-skärm. Dåliga betraktningsvinklar, dåliga färger och inte speciellt lämpade för film...

Tyvärr är nästan alla (om inte alla) 22 tums-skärmar just sådana.
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Just det, jag glömde nämna betraktningsvinkeln. Som du säger hittar man i princip bara TN-skärmar när man tittar på 22 tum och när skärmen blir så stor kommer också betraktningsvinkeln in i bilden väldigt snabbt. Detta då man såklart ser kanterna på en stor skärm i snävare vinkel än på en mindre. Jag nämner detta då folk ibland tänker att vinkeln inte spelar så stor roll då de inte tänker sitta snett mot skärmen.
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Så...

Så om jag inte har så stor frihet att röra mig uppåt i prisklass och ändå vill ha en rätt bra skärm, vad ska jag då leta efter?
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Attans! [ot]

Jag förbannar min estetiskt lagda (i.e. fattiga) släkt och letar vidare! :gremmad:
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Varför bara en skärm? Varför inte göra som jag?

Datorer (cirka 2 MB bild)

Det är OK, ni får lov att tillbe mig...
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Ja, lägg ut extra för DVI. VGA fasas ut och flera nya bärbara har inte vga-utgång utan adapter. Kvaliteten blir bättre, men jag tror inte det är stor skillnad.
Ja och nej. DVI är skarpare, men färgåtergivningen är usel. De har för dålig dynamik (förhållandet mellan ljusaste och mörkaste färgen), vilket gör att mörka nyanser blir dåliga. De har dessutom lite onaturliga färger, vilket gör att de är bra för skarpa färger som i diagram och text, men sämre för bilder.
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Hm... Så VGA ger bättre färg?

Skönt att höra något sånt.
Lutar åt att jag köper den billigaste av de två jag presenterade i starten då den allmänna responsen verkar vara att jag borde köpa dyrare med DVI, men att det kommer suga ändå av diverse anledningar.
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,927
Location
Nordnordost
Haha! Förmodar att du inte har några uppvärmningsproblem i bostaden. Körde själv 7-8 burkar samtidigt när jag bodde i studentrummet, det var varmt och skönt.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Re: ehrm...

En lägenhet fylld av en massa fula små tjockskärmar är väl knappast något att tillbe?
Jag bryr mig mer om bildkvalitet och upplösning än skärmens utseende. Dessutom är de inte små, de är 21" eller 19" allihop, och de svarta går i 1920x1440, de vita i 1600x1200.

Sedan är det en fråga om pengar. Det kostar 4-5 gånger så mycket med platta skärmar som klarar 1200 eller mer på höjden, vilket krävs för att se en A4 på höjden med läslig text i små storlekar.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Haha! Förmodar att du inte har några uppvärmningsproblem i bostaden.
Inte så farligt nu längre. Jag har borrat upp ett hål i väggen in till serverrummet, så de tre datorer jag har i datorrummet står egentligen i serverrummet, tillsammans med nästan alla andra maskiner jag har. Serverrummet kan däremot gå uppemot 50 grader på sommaren, och har därför en AC installerad.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,596
Hm... Så VGA ger bättre färg?
Nja, bildrör ger bättre färg än platta skärmar. Det finns dock hopp, det är någon platt teknik på gång som innebär att man i princip har ett pyttelitet bildrör per pixel, vilket ska ge bildrörens överlägnsa färger i en platt skärm.
 
Top