Nekromanti Skäms ni inte av att spela DoD?

banan

Veteran
Joined
8 May 2001
Messages
9
Kära rollspelskamrater,
skäms ni inte för att ni håller på med rollspel?
Personligen så vågar jag knappt gå ut på stan ibland. Rädd för att det ska stå "Nördig rollspelare" stämplat i pannan. En gång skrattade några tjejer åt mig när jag var på disco och jag tyckte mig höra "rollspelsnörden" och tog mycket illa vid mig. Det är inte alltid så lätt. Känner ni "nördar" igen er?

Kato
 

MrChina

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
65
Location
Stockholm, Sverige
inte längre (borde kanske stå i ett annat forum)

Jag gjorde nog det en gång i tiden. I något slags mellanstadie av mitt liv... Om du verkligen tycker det är kul att spela skit i vad andra tycker... Det kan vara ganska svårt ibland men man lär sig.

Lycka till

//MrChina

"you are the silly reasons in a goldfish laugh"
 

Lycan

Hero
Joined
17 May 2000
Messages
1,211
Location
Malmö
Herrejävlar NEJ!

Rollspel är en stolt hobby och dessutom en konstform värdig samma respekt som andra seriösa konstformer.
Hade någon sett ner på mig för att jag spelade rollspel hade jag inte tagit illa vid, jag hade bara tyckt synd om de okultiverade sällar, oupplysta själar eller osäkra stackare som ser ner på ett underbart kulturmedium.

MVH - Frans "Lycan" Björkstam
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Nja, isåfall när jag var lite yngre (13-15). Men vi var ändå såpass många som spelade så det kändes egentligen aldrig som något problem. Men ibland kände jag mig lite uttittad. Framförallt när det gällde tjejer (men vem gjorde inte det inför tjejerna i högstadiet?)!

Jag har visserligen nästan slutat spela rollspel, men nu när jag närmr mig 19 så känner jag faktiskt inte alls att det är nördigt. Jag menar, varenda jävel lirar ju typ Final Fantasy och Diablo och sånt nu för tiden så om något så känner jag mig nästan lite cleanare eftersom jag kör det original and the best, liksom.
 

Skelander

Veteran
Joined
17 Dec 2000
Messages
195
Location
Umeå
Nej, inte alls... de som tycker att man är konstig för att man spelar rollspel har oftats aldrig provat själva. Vad är konstigast, att sitta och samtala med kompisar (rollspel) eller att sitta och stirra på en tv och spela nått dumt tv-spel (inget ont om tv-spel :)

Rikard
---
"A real American only need one finger..."
Al Bundy
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>En gång skrattade några tjejer åt mig när jag var på disco och jag tyckte mig höra "rollspelsnörden" och tog mycket illa vid mig.</I>

Om jag skulle komma på mig själv med att vara brydd över vad ett par bimbos på ett disco tycker om mig - skulle jag både skämmas och känna mig rätt nördig...

--
Åke
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Re: Snarare fall av dåligt själförtroende...

...och inte nördskap. :)
Tycker inte att rollspel är något "nördigt", tvärtom så är det en aktivitet som är mera kreativ än vad de flesta ungdomar sysslar med, d.v.s. supa skallen av sig eller springa runt som en vettvilling och jaga en svart-vit rutig boll på en gräsplan, eller någon dylik aktivitet.
Skämt åtsido, om någon kallar dig för en "rollspelsnörd" så är det ett utomordentligt bevis på att personen i fråga inte är vidare mogen av sig, inte att din aktivitet som rollspelare är "nördig".

/Johan - Nyckelmästare vid Rustningskammaren (Http://www.hobbyspel.com/kammaren)
 

Hygglo

Veteran
Joined
27 Nov 2000
Messages
162
Location
Lund, skåne
om jag skulle...

... gå på disco skulle jag skämmas och känna mej nördig, dessutom är bimbos oftast snygga =) Jag spelar rollspel, men är absolut ingen tönt, snarare tvärt om, jag festar precis lika mycket som alla andra, osv, osv...

"förhoppningsvis så finns det nya raser att spela i bestariumet."
/Okänd
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Re: Snarare fall av dåligt själförtroende...

Det är sant, men man ska aldrig underskatta den ångest rädslan över att vara en "loser" i tonåren kan innebära. Detta är dock en känsla jag tror det flesta känner. Om han inte hade spelat rollspel hade han nog hört tjejerna säga något annat.

Jag skulle vilja påstå att det är nog inte ens 60% chans att de faktiskt skrattade åt just honom.

Men det är ju väldigt synd att man inte kan stå för vem man är utan att riskera trakasserier. Men det ordnar sig nog i slutändan.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Re: Snarare fall av dåligt själförtroende...

Tycker inte att rollspel är något "nördigt", tvärtom så är det en aktivitet som är mera kreativ än vad de flesta ungdomar sysslar med, d.v.s. supa skallen av sig eller springa runt som en vettvilling och jaga en svart-vit rutig boll på en gräsplan, eller någon dylik aktivitet.

Jag måste hävda motsatsen. Rollspel är nördigt. Precis som vilken annan hobby som helst, såsom samla bokmärken, bygga lego osv. Faktum är att nästan alla har en hobby i någon form vilket gör nästan alla till nördar. De stackare som inte har en hobby lever mycket tomma liv, det är nästan så att jag tycker synd om dem.

/Azagthoth - en glad nörd
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,864
Location
Stockholm
Medhåll ...

Alla som snöar in på en viss aktivitet är nördar. Det är bara det att idrottsnördar tenderar att se bättre ut än rollspelsnördar.

Säg efter mig allihopa: »I am en nörd and I'm proud of it!»

Jag hör er inte!

Högre!

HÖGRE!

Sådärja.

/Dante
 

Shadar Fal

Veteran
Joined
12 Mar 2001
Messages
184
Location
Bankeryd, Sverige
Sanningen...

... ligger i betrakarens ögon, som set så fint brukar heta. Huvudsaken är ju inte vad betrakaren tycker (även om det kan spela in) utan vad du tycker.

Han såg ljuset i slutet av tunneln, det var en eldkastare.
 

Chrono_UBBT

Veteran
Joined
13 Feb 2001
Messages
114
Location
Mars (tänker flytta till Pluto)
Jag är stolt över att spela DoD och jag har gjort det i några år, människor som skrattar åt dig ska du inte bry
dig om, dom är bara dumma och fattar ingenting.
Du måste lyssna på dig själv och inte på andra, alla människor har rätt till sina åsikter och om du
tycker rollspel är roligt så har du rätt att tycka det och det ska ingen skratta åt.

/den stolte rollspelaren


"My god it´s full of stars"/ 2010
 

Ximnipot69

Swordsman
Joined
18 Dec 2000
Messages
412
Location
Huskvarna, Småland
NEJ!

Varför skall vi skymmas för, bara för att det finns folk som har fått en skev bild av vad vi håller på med. Jag är rollspelare och stolt över det. Dessutom så har en statlig utredning kommit fram till att rollspel är kultur.


Rollspel forever!



Migraineboy - huvudvärken personifierad
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,539
Location
Mölndal, Sverige
"skäms ni inte för att ni håller på med rollspel?"

Varför skulle jag?

"Känner ni "nördar" igen er?"

Jopp, men oroa diig inte. Om tio år så är du en vuxen nörd. Vid det laget har mobbarna insett hur jefla puckade de är och skaffat sig ett jobb (eller bankats ihjäl i något gängbråk), och du själv har skaffat jobb med en massa icke-rollspelande vanliga arbetskamrater. Vid det laget bör det stå fullkomligt klart att nördar som ex-mobbare är totalt vanliga människor, fast med andra preferenser, och ingen skäms längre för vad de gör.

Sån är utopin i alla fall. Poängen är, tag det lugnt. Du växer upp och det gör de också.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 
Joined
26 Apr 2001
Messages
1,512
Location
Stockholm
Re: Snarare fall av dåligt själförtroende...

Precis. Det här med att rollspelare skulle vara allmänt föraktade kan ju inte stämma då de flesta varken vet eller bryr sig om rollspel. Rädslan att vara loser tar då överhanden och personen i fråga börjar då tro att folk ser ner på honom pga av hans rollspelande.

Sagt av hans excellens Ärkemagikern av Felicien.
 

Legioth

Swordsman
Joined
26 Apr 2001
Messages
666
Location
Esbo, Finland
För det första: Ingen tivingar dig att spela DoD, så om du känner dig som en nörd p.g.a. att att du spelar så är det väl bara att sluta spela :) (ta mig inte alltför alvarligt på denhär punkten)

För det andra: Det verkar som om någo inte riktigt stämmer här, jag brukar istället försöka få folk att skämmas för att de inte spelar rollspel...

För det tredje: Rollspelet som hobby vinner inget på att man känner sig nördig för att man spelar. Tvärtom, alla vi som spelar rollspel måste ju våga visa att vi spelar rollspel, och att man inte är nörd för att man spelar.
Klart att folk anser att rollspelare är nördar om de hela tiden sitter med samma grupp människor och aldrig syns på stan.

En utmaning för alla rollspelare här i världen är alltså att göra så att folk börjar förstå att det inte är nörding att spela rollspel. Och de börjar inte förstå det om man själv, som spelare, tror att man är nördig. Då blir de ännu säkrare på att man är nörd.


Buskapet av detta är alltså att vi alla skall bekämpa synen på rollspelare som nördiga istället för att skämmas över det!!!
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Inte alls ! Tvärtom !

Nej, jag skämms inte över att jag spelar rolspel. Inte det minsta ! Snarare tvärtom, jag är stolt över att ha en såpass rolig hobby.

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>
 
Top