Nekromanti Självrannsakan: Hur elitistiskt är rollspel.nu?

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,892
Location
The Culture
MODERERING!

Den här tråden handlar om eventuell upplevd elitism. Återgå till det och lämna diskussionen om vilka politiska ståndpunkter som särbehandlas!

Tack så mycket!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
Är det fel att låta detta vara en tråd där man kan fråga om man upplevs som elitistisk?

Är jag elitistisk?
 

anth

Vetefan
Joined
24 Feb 2003
Messages
10,271
Location
Fjollträsk
Tsianphiel;n240281 said:
Som en kontrast då... jag har aldrig känt mig särskilt välkommen här, och de flesta gånger jag har postat om rollspelsmakande och bett om feedback och råd har det varit tumbleweed i trådarna.

De enda gånger jag har fått respons är när folk har blivit förbannade på mig (med andra ord när jag har pratat om spelkulturens inneboende sexism) eller när jag har postat gratisgrejer från discordia.

Så. Väldigt elitistiskt. Men det börjar bli bättre, och jag tror att moderatorerna har stor del i det.

Min upplevelse av det här forumet har dock varit på det stora hela negativ (återigen på grund av recensioner eller inlägg där jag pratat om spelkulturens inneboende sexism), så jag är självklart färgad av det.
Den ursprungliga frågeställningen: "är vi elitistiska" är jättesvår att besvara.

Det är ungefär som:
- Är du elitistisk?
- Nej, det är jag inte.

Det behövs tyvärr någon utifrån som säger:
- Jo, ni är elitistiska.

Det finns en berättelse (vet ej om det är en skröna) om en lärare som noterat att pojkarna tog väldigt mycket plats i klassrummet.
Följaktligen bestämde sig läraren för att ge tjejerna ordet exakt 50 % av tiden.
Redan efter ett par dagar kom pojkarna och klagade: "du låter ju bara tjejerna tala".
Så pojkarna upptäckte väldigt snabbt att läraren ändrat status quo och att detta var en försämring för hela gruppen pojkar i klassen.
Att det var en "korrigering" för att skapa mer balans var något som gick pojkarna förbi, de såg bara försämringen.

Sammanfattning:
1. Din åsikt är jätteviktig.
2. Om andra säger att de inte förstår vad du menar eller inte upplever forumet på samma sätt som du är det inte inte ett tecken på att du har fel, utan ett tecken på att du har rätt* och att vi inte är medvetna om våra fel - och att vi måste bli medvetna om våra fel så vi kan förändra oss.

*Det är viktigt att påpeka att alla på forumet som säger att de blir dåligt behandlade inte automatiskt blir det. Det har förekommit internettroll till rättshaverister som inte alls blivit dåligt behandlade, utan tvärt om är de som behandlar andra illa.
Men under alla de år som jag läst dina inlägg har det aldrig funnits några som helst tendenser till internettroll från dig - alltså är din kritik berättigad.

Om nu din kritik är berättigad, men vi inte förstår din kritik, så har vi allvarligt problem.
Det största problemet är att folk generellt är dåliga på att ta emot kritik och vänder alla taggarna utåt:
- Nä, vi tycker inte att vi är elitistiska, om du tycker det så måste det var fel på dig och inte på oss.

Sedan är det jättesvårt när någon säger: "ni är elitistiska".
För "vi" är inte en homogen grupp, utan enskilda individer och alla i gruppen är inte elitistiska, även om kanske många är det - tillräckligt många för att hela gruppen ska uppfattas som elitistisk och de enskilda undantagen inte ska märkas.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Ram;n241083 said:
JDet finns en D&D-falang, en OSR-falang, en Story Now-falang (i brist på bättre beskrivning, jag tror ni förstår), en makarfalang och kanske någon till.
2097-falangen

ARMY OF ME
 

Zire

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
3,001
Location
Umeå
Elitism är i klartext att vi har en liten grupp forumiter som får en upphöjd position eftersom vi på forumet tror på idéen att några utvalda är bättre än andra och mer värda att läsa och svara?

Förutom att vissa skribenter skriver väldigt mycket* och därför får större inflytande på forumet, och andra är lurkers som skriver lite eller ingenting och därför har mindre eller ingen inverkan, så tycker jag inte att vi har en särskilt elitistisk struktur. Det kan vara en viss tröskel om man är helt ny och ska försöka sätta sig in i en detaljdiskussion om en obskyr regel som förs mellan tre personer som spelat DoD91 i tjugo år, men jag tycker mig inte se tendenser till att vi strävar åt att hålla oinvigda utanför. Ibland gör man misstag, ibland tar det brinnande intresset över och ibland är man bara för dålig på att bjuda in, men jag upplever ändå att vi är ganska medvetna om problemen med trösklar och svårigheten att ta sig in i hobbyn och bra på att diskutera det och uppmärksamma det när det tas upp.

Det är väl den här tråden en bra markör för om inte annat?

(* Och det här är bra, för guds skull! Annars skulle vi knappast ha något wrnu!)
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Zire;n241137 said:
Elitism är i klartext att vi har en liten grupp forumiter som får en upphöjd position eftersom vi på forumet tror på idéen att några utvalda är bättre än andra och mer värda att läsa och svara?
Så uppfattar jag nog att det ligger till ja, det var en bra beskrivning av min syn på forumet!

Ram said:
Är jag elitistisk?
Du är helt klart en av de vars poster jag ger extra uppmärksamhet.
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
(( jag tänker såhär att vi kan prata om det potentiella problemet ett par dagar till och sen drar jag igång en "vad kan vi göra åt det här då? Hur ska vi nå ett bättre tillstånd?"-tråd om det ser ut att behövas en efter det! ))
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,893
Location
Nordnordost
RasmusL;n241139 said:
Är jag elitistisk?

Du är helt klart en av de vars poster jag ger extra uppmärksamhet.
Förlåt en fråga från sidlinjen. Är att skriva poster som får extra uppmärksamhet att vara elitistisk? Är det att ge vissa poster extra uppmärksamhet att vara elitistisk?

Jag har lite svårt att riktigt ta på trådens frågeställning, och jag anar att det har att göra med en definition av något koncept någonstans.

Jag tror dock på uppföljningstrådar lägre fram med ett något vidare diskussionsutrymme.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,892
Location
The Culture
Jag är antagligen elitistisk, eftersom jag hellre läser inlägg av vissa forumiter än av andra foumiter. Det betyder däremot inte att jag svarar vissa hellre än andra; en nybörjare kan ställa en nybörjarfråga som är enkel att besvara, medan en etablerad forumit kan hälla ur sig ett spelkoncept som antingen är så komplett att det inte finns mycket att tillföra eller helt enkelt inte intresserar mig. Det här anser inte jag är varken konstigt eller ett problem, så länge man inte aktivt utesluter mindre kända eller etablerade personer ur diskussionen, och det tror jag inte att vi gör. När nybörjare dyker upp brukar de få svar på sina frågor, eller några glada utrop om sina hemmasnickrade spel. Vad mer kan vi göra? Det finns faktiskt bara en sak man kan göra för att få bli med i diskussionerna på forumet: det är att vara med i diskussionerna på forumet.

För övrigt tycker jag att elitism är bra. Jag lyssnar gärna på folk som vet mer än jag. Motsatsen är farlig. I värsta fall skulle den kunna leda till att Donald Trump blir vald till president i USA, och så vill vi väl ändå inte ha det? :)
 

Lupus Maximus

Tekniker
Joined
13 Jan 2012
Messages
2,746
Location
Stockholm
Jag som så många andra spenderar obetald fritid här, vilket gör att jag läser de inlägg jag vill läsa och svarar på de som jag vill svara på. Om någon anser sig vara berättigad till uppmärksamhet så har de i min uppfattning en grov missuppfattning av sina privilegier.

Det finns ett fåtal användare med åsikter om rätt eller fel spelstil, och skall påpeka för andra hur uselt något är (till skillnad mot att nämna sin preferens där det är adekvat). Dessa brukar med rätta få på skallen av moderatörerna. Detta var ett betydligt större problem än tidigare (t.ex. "D&D är brädspel, inte rollspel" diskussioner).

Sedan finns det användare här som jag kan ha lagt ned tid på att skriva ett inlägg, men trots att jag lagt ned extra tid på att fundera på hur jag formulerar mig, väljer att radera inlägget än posta det, för att personen i fråga har en historik av att tolka in angrepp eller på annat sätt har en konfliktsökande eller konfliktskapande attityd i sina inlägg. Om fler känner som jag kan den personen helt klart känna sig ignorerad.

Så nej, från alla definitioner av elitism som jag kan komma på så är forumet allt annat än elitistiskt
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
Gurgeh;n241144 said:
För övrigt tycker jag att elitism är bra. Jag lyssnar gärna på folk som vet mer än jag. Motsatsen är farlig. I värsta fall skulle den kunna leda till att Donald Trump blir vald till president i USA, och så vill vi väl ändå inte ha det? :)
Det går nog att argumentera för att den amerikanska politiken har gott om elitistiska inslag, som gör det möjligt att en sådan Donald Trump blir vald till president :)
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,481
Måns;n241150 said:
Det går nog att argumentera för att den amerikanska politiken har gott om elitistiska inslag, som gör det möjligt att en sådan Donald Trump blir vald till president :)
Nej det är populism, även kallat anti-elitism. Det är helt enkelt inte vad ordet betyder.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,000
Location
Ereb Altor
God45;n241151 said:
Nej det är populism, även kallat anti-elitism. Det är helt enkelt inte vad ordet betyder.
Elitism i det här fallet innebär att det finns en väldigt liten klick människor som har möjlighet att bli vald till president. Denna elits egenskaper är att de är väldigt rika, och ibland att de är släkt med tidigare politiker/företagsledare/etc. Denna klick anses vara bättre lämpad att stryra landet och deras åsikter anses väga tyngre, enbart utifrån det faktum att de tillhör sagda elit.

Att Trumps politik och valkampanj sedan har starka inslag av populism är en annan sak. Jag vet alltså vad ordet betyder, men för ett bättre diskussionsklimat hade du kunnat fråga, "vad menar du?" och inte bara avfärda mitt inlägg som okunskap. Med tanke på vilken tråd vi skriver i och så...
 

Sapient

Swashbuckler
Joined
26 Mar 2011
Messages
2,492
Location
Stockholm
Gurgeh;n241104 said:
MODERERING!

Den här tråden handlar om eventuell upplevd elitism. Återgå till det och lämna diskussionen om vilka politiska ståndpunkter som särbehandlas!

Tack så mycket!
Ooups. Ni vet känslan på gympan i sjunde klass, när en av de stora killarna från parallellklassen ryckte ned ens gympashorts och inga kallingar under? Lite så. Inte bara hade jag tydligen fel, men sättet att meddela det var, ska vi säga, "en smula trubbigt"...

Don't worry about the banning because klaga på moderering. I'll see myself out.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,892
Location
The Culture
FÖRTYDLIGANDE MODERERING!

Min tidigare moderering var inte tänkt att peka ut någon, eller att slå någon på fingrarna -- det var ett försök att styra diskussionen på rätt kurs då den kommit att handla mer om hur moderatorerna behandlar besökare med olika politiska uppfattningar, och det känns inte som syftet med den här tråden. Ingen har blivit varnad eller bannad för det, och ingen specifik person förtjänar att ta åt sig, för det var inte min mening.

Och nu säger jag samma sak om Donald Trump. Det var tänkt som en lättsam avslutning på mitt inlägg, inte ett ämne för en ny diskussion. Återgå till den eventuella elitismen här, och lämna den amerikanska på andra sidan Atlanten!

Tack så mycket!
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,536
Location
Slätta
RasmusL;n241139 said:
Du är helt klart en av de vars poster jag ger extra uppmärksamhet.
Med en mild blandning av förvåning och stolthet så vet jag inte hur jag skall använda det svaret... ;)

Säger det någonting om mig eller om dig? Svarar det på min fråga (som iofs borde varit "beter jag mig elitistiskt?") ?
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,738
Location
Stockholm
Ram;n241213 said:
Med en mild blandning av förvåning och stolthet så vet jag inte hur jag skall använda det svaret... ;)

Säger det någonting om mig eller om dig? Svarar det på min fråga (som iofs borde varit "beter jag mig elitistiskt?") ?
Jag tror inte att det säger så mycket om dig annat än att du ofta skriver bra grejer (...grejer som jag då och då inte håller med om, vilket gör det än mer spännande att läsa) :) . Det är ju en väldigt djup fråga du ställer och jag har lite dåligt med tid så jag hoppas att ni hänger med i kortversionen :) :

- En elitistiskt människa gör inte ett elitistiskt forum. Ett elitistiskt forum får vi först när folk med elitistiskt beteende ansamlar "följare" som sanktionerar detta. Vi kan ju inte ha en upphöjd elit utan något att vara upphöjt över.

- I dagsläget är elitismen jävligt svår att se direkta uttryck av. Varför? Jag tror att det är för att den redan är etablerad och att vi har mycket i form av fysiska bevis på framgång (folks publicerade spel), statusgrejer (vilka som svarar på ens trådar, vilka som säger att en är bra, de här dream-team-spelgrupperna som formas någon gång per konvent i indierummet, osv) och forumtekniska prytlar (inläggsräknaren) som befäster detta på olika sätt. De som har varit här ett tag är medvetna om vilka som är "inne" och vilka som ännu inte riktigt nått dit.

Jag ser i alla fall ett problem i mig och hur jag agerar på forumet och jag minns att det var väldigt jobbigt att komma in som ny här och lyckas nå upp till nivån där det var OK att vara med i de lite klurigare diskussionerna. Jag streckläste Big Model, gamla Forge-trådar, Vincent Bakers texter, försökt elära mig om feminism, läste fyckung Zygmunt Bauman för att förstå det här med sociala konstruktioner, och så vidare. Det kändes som att det behövdes för att nå en godkänd nivå. Kanske överreagerade jag, kanske är jag känslig för sådant. Kunskapskapitalet är dock inte jämlikt fördelat över forumbefolkningen och "de rika" blir vår elit inte för att de med våld tar den positionen utan för att vi frivilligt ger den till dem.
 

2097

deleta mitt konto tack
Joined
20 Sep 2014
Messages
3,643
Jag orkar inte T_T
Kunskap är ju nåt vi delar med varandra så den växer. Delad kunskap dubbel kunskap.
Lösningen kan inte vara nån sorts antiintellektuell självtrepanering så Marshall Berman och Vincent Baker rinner ut ur huvudet och ersätts av BRP och Dragonlance.
Kan vi inte lära oss av varandra istället. Jag läser noggrant alla Väktarens Vrede, Häxhammaren osv –trådar.
 
Top