Nekromanti Självmordsbenägna Schamaner?

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
Re: Fördiva själ

visst kan man hitta en ersättare. men då gäller det att hitta en. det finns dock inga direkta regler om hur det skulle gå till. bara att man ska övertyga anden eller besegra den i andestrid. hur själva placerandet i en kropp och hämtandet går till står det inget om, men jag antar att anden fixar det frivilligt då man övertalat denne. fast vad händer i så fall om anden nyss avlidit och inte kan göra något på andeplanet? förmodligen så guidar shamanen själen.

i min spelgrupp så kan man inte hålla på att fördriva själar. fördriver man en själ så besätter man kroppen. detta talar mot reglerna men då jag anser att denna del i reglerna är en miss så kör jag så här istället.

angående att hitta en ersättare. reglerna säger att det går. sunda förnuftet med balans i tanken säger att det inte går. så då föreslår jag en kompromiss. ska man hitta en ersättare så blir det svårt att hitta en ande som är villig att utsätta sig för qadoshförlust. dessutom så dör ku inte kroppen av denna procces. man måste fortfarande döda den "manuellt" om man inte nöjer sig med att själen drivs bort. som t.ex att en ledare vill starta ett krig och man vill förhindra detta. så kommer alla andra att tro att offret är galen osv, i vilket fall så vill nog inte den nya själen inte starta ett krig.

svårigheten på att hitta en ersättare borde sjusteras så att det blir lika krångligt som att smyga in på natten och skära av halsen på personen.

hoppas detta blir bra. och framförallt att all inbalans fixas i "drömvandrade och shamaner" (dock inte på det sättet att dumma totemandar förstör allt för att lösa alla problem, det är ju tråkigt)
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
det gäller att lära sig andeförnimmelse om man inte vill tyna bort. dessa regler (i grundboken) verkar mer improviserade då det också nämns återfödelse utan minnen.

alltså om man vet hur man beter sig i andeplanet (andeförnimmelse) så råkar man inte ut för något av dessa.
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Re: Fördiva själ

De där med att kroppen inte dör spelar jhu ingen roll, då den nya anden inte har samma personlighet lr egentligen inget annat gemensamt med den anden som ursprungligen satt i kroppen.

Detta innebär jhu att anden "personen" som man ursprungligen drev ut ur kroppen så småningom tonar bort från andeplanet. Dvs dör...
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Men fortfarande borde det innebära vissa svårigheter att "bo" på andeplanet en längre tid, tristessen lär jhu driva en till små vanvettiga bitar... men vad vet ja...
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Tur att man inte är ensam om ansvaret förr eons utveckling... :gremgrin:

Men ja måste säga att mitt namn var mer passande...
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Fördiva själ

hur själva placerandet i en kropp och hämtandet går till står det inget om, men jag antar att anden fixar det frivilligt då man övertalat denne. fast vad händer i så fall om anden nyss avlidit och inte kan göra något på andeplanet? förmodligen så guidar shamanen själen.

Ifall "anden" nyss avlidit och inte klarar sig själv så är det en död själ per definition. Andar är bland annat de själar som lärt sig hur man ska överleva på andeplanet.

Eller så kan schamanen göra som då den besegrar en ande i andestrid (för att få en ersättare till kroppen i detta fall) och tvingar in den döda själen i kroppen.

sunda förnuftet med balans i tanken säger att det inte går.

Mitt sunda förnuft har sprungit bort förklara är du snäll :gremconfused:

ska man hitta en ersättare så blir det svårt att hitta en ande som är villig att utsätta sig för qadoshförlust.

Eeh!??...varför skulle anden få Qafoshförlust för? Ifall kroppen får en ersättande ande dör den ju inte och ingen död kropp ingen Qadoshförlust.

/Jaggernaut - den som rädder för vargen är får ingen glass.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Fördiva själ

Eftersom "Schamanism", "Andeförnimmelse" och "Övertala" inte är nån slags speciella färdigheter utan enkelt kan användas av vem som helst och läras in från början av vilken sorts yrke som helst, t,ex en soldat, så kan man mycket väl göra en sorts "Schamankrigare"...

Jo kanske det men jag brukar köra med att man ska ha speciella anledningar ifall man vill ha "mystiska färdigheter" (vilket Andeförnimmelse och Schamanism är) just för att varenda jeppe inte ska springa runt med magiska (mystiska) färdigheter.

/Jaggernaut - med förhållningsorder.
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Leva på andeplanet

Men fortfarande borde det innebära vissa svårigheter att "bo" på andeplanet en längre tid, tristessen lär jhu driva en till små vanvettiga bitar... men vad vet ja...

Man får ju hänga med de andra förfadersandarna som sägs vaka över stammen/klanen, om nu schamanens folk tror så. Annars borde schamananden kunna låta sig själv tyna bort.

Fast sedan finns det demoner och annat oknytt man måste passa sig för.

/Jaggernaut - med sina andepolare.
 
Top