Nekromanti Självmordsbenägna Schamaner?

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Härom veckan när vi spelade rollspel (eon uppenbarligen eftersom ja postar frågan här) så skulle jag för en gångs skull spela nånting som inte bara använde den motorsika delen av hjärnan. Ja hade gjort en schaman som skulle göra saker som schamaner gör, vilket enligt mej å alla regelböcker jag någonsin läst innebär att typ ta över folks kroppar genom att "putta" bort deras själar. Egentligen så innebär det vill inte exakt det, men det är iaf en bieffekt.

Sagt å gjort så använde jag min förmåga till att sprida lycka (få som ja ville), å hjälpa de som behövde (mej själv vill säga). Men nu kommer vi till den egentliga frågan.

Jag tar alltså över en lämplig besjälad varelse, t.ex en Tirak, å använder den till mina egna syften. Sen när jag inte vill vara kvar i Tirakens kropp så skär jag halsen av mej själv, dels på grund av tidsbrist.

Enligt dom regler som jag hittat så innebär inte det här något hinder för mej, om jag e schaman, för även om jag inte skulle skära halsen av kroppen jag kontrollerar så skulle jag utan tvekan döda den indirekt.

Så jag bryter inte mot några tabun.
Och jag kan inte heller hitta nåt som gör handlingen direkt negativ för mej...

Går det här att göra? E de ok att göra så här? Ska det vara så här? och Om inte, var nånstans står det?
 

Jambu

Swordsman
Joined
17 Feb 2005
Messages
433
Location
Rättvik
Jag vill också veta...

...eftersom jag var en tämneligen förvirrad spelledare vid det omnämnda mötet. Jag tillägger frågan: om man nu kan göra så här, varför sätta sin värdkropp i trans för att återgå till andeplanet, när man istället bara kan skära halsen av sig (förutsatt att man inte har någon anledning att vilja att kroppen ska leva). (Eller kan man lämna en övertagen kropp på något annat sätt än trans?)

Kan även tillägga att Whizzman säkerligen menade motoriska och inte motorsika.
 

marsa_87

Veteran
Joined
20 Jun 2005
Messages
45
Location
Stockholm
Enligt tabun så är det förbjudet att döda eller gå in i/putta bort folks själar så det bryter mot hyggligt många tabun ja.
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Det finns två tabun nedskrivna i regelboken (#2) och magiboken.

1.De döda: Innebär att man som schaman inte ska hämta tillbaks döda själar, att man inte har rätt att leka gud.

2.Leva vidare: Betyder att man då man, på grund utav skador lr ålder, ska dö så får man inte leva vidare i en annas kropp.

Eftersom jag inte va död så kommer jag inte att bryta mot några av dessa.
 

Vicotnik

Den onde
Staff member
Joined
28 Mar 2004
Messages
4,312
Om jag inte minns fel så förlorar du qadosh varje gång "din" kropp dör. I början är inte lite minus i qadosh ett problem men sen när du börjar närma dig -20 sträcket så börjar det bli riktigtt kritiskt då du kan sluta existera helt. Det vill säga din kropp och din själ försvinner och lämnar inget efter sig som bevis på att du har existerat.

Om mundana har farliga varelser så har nog andeplanet ännu väre varelser och invånare. Dessa invånare kan ju eventuelt vara intresserade av att en viss ordning råder på andeplanet, så om du far runt och dödar folk utan större anledningar så kanske någon mäktig varelse eller schaman ger sig på dig och sliter din själ i stycken så som du har gjort med så många andra.

Eventuellt kan ju din spelledare låta mörkret träda in på andeplanet (Drabbade mig i våran kamanj) vilket i början tog sig i uttryck att spårning av personer blev ett rent helvete, att vandra runt på andeplanet blev en kamp mot "andeplanets" krafter, ungefär som du går mot orkanvindar. I slutet så var det knappt möjligt att gå upp på andeplanet.

Till sist ska jag bara notera att jag inte har tillgång till någon bok och kan mycket väl ha fel i det jag skriver.
 

Chakka Khan

Veteran
Joined
13 Dec 2004
Messages
50
Anmärkning kring tiraker.

Jag har för mig att tiraker inte kan bli övertagna, besatta eller liknande. Deras gudinna som är antidemon välsingnade dem...................................... Tror jag :gremtongue:
 

Reax

Veteran
Joined
6 Feb 2003
Messages
27
Location
Lilla Tjärby, Halland, Sverige..
whizzman said:
Jag tar alltså över en lämplig besjälad varelse, t.ex en Tirak, å använder den till mina egna syften. Sen när jag inte vill vara kvar i Tirakens kropp så skär jag halsen av mej själv, dels på grund av tidsbrist.

Enligt dom regler som jag hittat så innebär inte det här något hinder för mej, om jag e schaman, för även om jag inte skulle skära halsen av kroppen jag kontrollerar så skulle jag utan tvekan döda den indirekt.


Så jag bryter inte mot några tabun.
Och jag kan inte heller hitta nåt som gör handlingen direkt negativ för mej...

Går det här att göra? E de ok att göra så här? Ska det vara så här? och Om inte, var nånstans står det?
Så vitt jag kan se så bryter du mot det andra tabut du listar, då du ju överlever kroppen dom dör till följd av skador. Visserligen så är skadan orsakad av dig själv, men jag det borde väl inte ha någon större betydelse i sammanhanget.

Ska väl tillägas att jag inte är inläst på det shaman relaterade, och inte känner till ev. ytterligare tabun. Men att det du beskriver tämligen kratig bryter mot MIN syn på schamanerna. Vilket jag varken kan eller försöker backa upp på något ytterliggare sätt.
 

Kanturi

Swordsman
Joined
11 Apr 2005
Messages
533
Location
Mölndal
Re: Anmärkning kring tiraker.

Vad jag kommer ihåg så är det "bara" ob2t6 svårare för den som försöker ta över deras kroppar... eller så är ob2t6 lättare för tiraken att bli "oövertagen"...

//Kanturi......
 

Syeth-hd

Warrior
Joined
13 Mar 2004
Messages
310
här följer en komplett och korrekt lista på vilka konsekvenser det har.
1. tabun. kan ju variera mellan olika områden men dessa 3 finns i stort sett överallt.
a. du ska inte leva vidare om du dör av ålder eller skador. MEN! om någon mördar dig, så har du full tillåtelse att ta över MÖRDARENS kropp. (sen är det upp till dig att hämnas på dom andra inblandade då tabun inte bryr sig om vad du gör med kroppen.)
b. om du bryter mot tabun för ofta så kan du KANSKE (alltså inte 100% marginal som många vill för att sinka shamaner.) reta up totemandarna. detta kan resultera att dom gör något åt dej. (kan vara att låsa in dig i ett magiskt fängelse eller liknande, det står inte i reglerna. kan även utföras av en magiker*)

2. du får qadoshförlust. detta innebär att du bara kan ägna dig åt detta några gånger innan du tynar bort.
3. du förlorar många av dina färdigheter. (vapenfärdigheter akrobatik., alla färdigheter med grundfärdighet sänks till grundchansen för den nya kroppen utom matlagning och värdera osv.
komplett lista finns i shamankapitlet i grundboken.

* = det står bara att dom blir uppretade. och detta var bara ett förslag. jag tycker inte att dom kan "döda" själen då det inte står i reglerna att något sånt kan förekomma. men en borttyning kan nog förekomma i fall man belastar shamanen med en massa filament. det mest troliga enligt mig är att låsa in shamanen då det absolut är enklast. annars kan dom sckicka en vakt som förhindrar besättande om dessa bryter mot tabun.

det var allt. och komihåg. hitta inte på elände åt shamanar för att dom lever vidare. det är tillräckligt med nackdelar ändå. :gremwink:
 

Carnin

Veteran
Joined
12 Feb 2005
Messages
84
Location
Stockholm
Shamaner-kroppsövertagande krigare?

Ja hade gjort en schaman som skulle göra saker som schamaner gör, vilket enligt mej å alla regelböcker jag någonsin läst innebär att typ ta över folks kroppar genom att "putta" bort deras själar. Egentligen så innebär det vill inte exakt det, men det är iaf en bieffekt.

Sagt å gjort så använde jag min förmåga till att sprida lycka (få som ja ville), å hjälpa de som behövde (mej själv vill säga). Men nu kommer vi till den egentliga frågan.

Jag tror att du helt har missupfattat hur man egentligen skall rollspela en shaman. En shaman är som ett slags präst inom primitiva stammar där man dyrkar andar (både förfadersandar och totemiska andar). De är inte menade att vara en slags enormt mäktig krigare/kroppsövertagare. Att sprida lycka och hjälpa folk innebär t.e.x att hjälpa till att bota sjuka, låta folk tala med sina döda släktingar samt dyrka andarna i allmänhet.

Jag skulle rekomendera att du istället spelar en nekromantiker med schamanistiska färdigheter om du vill spela på det sättet.


/Carnin - har sett liknande problem tidigare
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Re: Anmärkning kring tiraker.

Ni förväxlar det med att tiraker inte kan bli lamior pga Mahktahs välsignelse, lamior kan inte heller tillgodogöra sig blodpoäng från tirakblod.

Däremot kan schamaner fördriva tirakers själar med samma svårighet som för andra.

/Jaggernaut - räknar sina tiraksjälar.
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Re: Shamaner-kroppsövertagande krigare?

du har missuppfattad min fråga, det är tydligen inte bara ja som missuppfattar....

allvarligt talat så vet jag hur det "är tänkt" att man ska rollspela en schaman. Och jag anser att nån gång ska man kunna använda sina krafter till att göra det som jag skrev, om det handlar om nåt viktigt för en själv lr familjen...

Frågan var om man kan göra det...

Sluta klaga...
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Tack för det mycket trevliga och korrekta svaret.

Ja har nu faktiskt hittat det stycke som behandlar Qadosh förlust om en kropp man besitter dör efter det att man lämnat den å jag la märke till nåt ytterst udda...

Enligt den regeln skulle jag kunna, rent hypotetiskt, ta över en snubbe å sen ersätta hans kropp med vilken själ som helst.
Eftersom jag bara får Qadoshförlusten om kroppen jag lämnat dör så kan jag i all hast leta reda på en drivande ande på andeplanet å sen använda den som ersättare...

Detta vore kanske inte helt korrekt gentemot hur schamaner är, men du förstår kanske vad jag menar...
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Re: Anmärkning kring tiraker.

Jag har ingen Tirak-bok och har således inte läst nåt sånt...

Men det var inte tiraken som var det störande elementet iaf...
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Det är inte bara så att jag förlorar Qadosh om "min" kropp dör, utan snarare så att jag förlorar det om en "kropp" jag lämnar dör...

Har hittat paragrafen som säger att det är så men tack ändå...
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Nej det bryter egentligen inte mot det andra tabut... jag har trots allt inte listat det i sin fullständiga extent...

Det innebär egenligen att man bara bryter mot tabut om ens egen kropp dör av skador lr ålder, men ändå...

Fast jag förstår vad du menar om att det bryter mot synen på schamnerna, men frågan var lite hypotesiskt menad...
 

Jaggernaut

Hero
Joined
6 Aug 2003
Messages
941
Fördiva själ

Enligt den regeln skulle jag kunna, rent hypotetiskt, ta över en snubbe å sen ersätta hans kropp med vilken själ som helst.
Eftersom jag bara får Qadoshförlusten om kroppen jag lämnat dör så kan jag i all hast leta reda på en drivande ande på andeplanet å sen använda den som ersättare...


Det har varit diskussioner om att schamaner helt enkelt bara kan fördriva själen (genom andestrid på sedvanligt vis) utan att behöva ta över kroppen. På så sätt kan schamanen bara driva runt på t.ex. ett slagfält och fördriva själarna från kropparna utan att drabbas av några Qadoshförluster.

/Jaggernaut - driver med själar.
 

Reax

Veteran
Joined
6 Feb 2003
Messages
27
Location
Lilla Tjärby, Halland, Sverige..
Nja.. efter en snabb koll i spelledarens guide där de använder orden "sin gammla kropp" och senare bara "gammla kropp" och så vitt jag kan förstå så används det i betydlsen: 'den kropp som just dog' , sen att det inte är den kropp schamanen föddes i tycks inte ha någon större betydelse.

Och att sen det enda listade undantaget är att "om schamanen själv blir mördad - då är mördarens kropp lovligt byte" ställer enligt min mening till det ytterligare då du just genom självmord förbrukat den enda kropp som anses vara "lovligt byte"

Allt är hämtat från s.164 och stycket "Att leva vidare", i spelledarens guide.
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Re: Fördiva själ

Också en bra fråga, men eftersom det nte tår nåt alls om det så antar jag att vi får fråga nåt geni gällande schamaner...

Eftersom "Schamanism", "Andeförnimmelse" och "Övertala" inte är nån slags speciella färdigheter utan enkelt kan användas av vem som helst och läras in från början av vilken sorts yrke som helst, t,ex en soldat, så kan man mycket väl göra en sorts "Schamankrigare"...

Lr?
 

Whizzman

Warrior
Joined
4 Jan 2005
Messages
211
Location
Uppsala
Jo, och eftersom man inte kan leva hur länge som helst på andeplanet utan till slut tynar bort (minns inte var jag läst det), så borde man till slut bli så desperat att man tar över vems kropp som helst för att slippa tyna bort totalt...

Schamanregelrna är något som är ytterst oklart i grundböckerna, även de nya, å vi skulle nog behöva ännu ett tillägg till Eon...

Och det skulle då utan tvekan heta: "Schamaner och dylikt" :gremtongue:
 
Top