Självmordsattack med magi

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
9,868
Location
The Culture
I de flesta versioner av Drakar och Demoner finns det en regel under rubriken "Självmordsattack med magi", som låter en magiker kasta en sista mäktig besvärjelse för att rädda sina vänner, trots att det kommer innebära döden. Det låter ju ballt; typ som Gandalf gjorde mot Balrogen.

Men är det någon som använt den regeln, någonsin?

Jag spelade massor av DoD under tio år, utan att någon ens övervägde att göra det.

Hur var det för er andra?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Vi gjorde det friskt som barn. Tror att alla oss i barndomsgänget som spelade magiker gjorde det nån gång. Jag själv som stavmagiker la av nån slags enorm jordbävning och sänkte den där ön som man är på i slutet av Handelsfursten. MEN vi gjorde det ofta i samband med en TPK, snarare än för att rädda våra vänner.
 

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Joined
13 Mar 2000
Messages
5,226
Location
Örebro
Det var en dröm att få göra det och vara en hjälte för de flesta av de som spelade magiker - men ingen vågade göra det, utan fegade alltid ut. Jag tror eventuellt det kan ha skett en gång, men minnet är lite för osäkert så jag fäller hellre än friar. :gremgrin:
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
En gång bara, en desperat strid på gränsen till TPK som räddades av en "självmordsattack med Magi" på typ Explosion eller något liknande. Solunska ödet, kan det ha varit en fight med någon jättespindel månntro?
 

Jocke

Bäst i rollspel
Joined
19 May 2000
Messages
4,008
Location
Sthlm
Vi gjorde det friskt som barn. Tror att alla oss i barndomsgänget som spelade magiker gjorde det nån gång. Jag själv som stavmagiker la av nån slags enorm jordbävning och sänkte den där ön som man är på i slutet av Handelsfursten. MEN vi gjorde det ofta i samband med en TPK, snarare än för att rädda våra vänner.
Franco, som på den tiden inte kallades Franco ännu - för inte viste vi barn att han delade efternamn med Franco och vad det hade för arv - var bra på matte och var nog den som gjorde det här mest. Han fick till någon slags näst intill evigt växande buske som även om den faktiskt inte räckte för evigt nog skulle täcka hela Ereb innan någon kunde få stopp på den, kom jag också på nu.
 

zonk

muterad
Joined
10 Jan 2016
Messages
3,096
Nej, aldrig. Tror knappt ens vi funderade på det. Det var friskt med fudge'ing och döda RP var liksom inget som SL vågade sig på.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,868
Location
Ludvika
Vill minnas att en av magikerna när vi spelade femte konfluxen funderade på det vid ett par tillfällen. Men vi lyckades alltid klara oss ur situationerna på något annat sätt.

Tyckte alltid att det var supercoolt att det fanns som alternativ.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Har för mig att det hände en gång.

Death Curse i Dresden Files är mycket mer intressant och väldesignad.
 

Dr_Dängrot

Myrmidon
Joined
1 Mar 2017
Messages
4,326
Det skedde men av en helt annan anledning . När jag var trött på karaktären jag spelade eller inte gillade äventyret/kampanjen så gjorde min magiker ett magiskt självmord och räddade alla och på så sätt fick jag en snygg exit eller möjligheten att skapa en ny karaktär samtidigt som jag framstod som hjältemodig och icke spelförstörande .
 

Ram

Skev
Joined
11 May 2004
Messages
5,534
Location
Slätta
Jag har använt det en gång i slutstriden i en stor hemmaskriven kampanj. En nekromantiker fullbordade en ritual där en nekropol väcktes till liv och det kom en kvadriljard skelett svärmande mot oss och jag lade en gigantisk Explosion. Det slutade ändå med ett TPK, men var ett hyfsat maffigt moment dör de andra gömde sig i öppna gravar för att undkomma infernot.
 

Dilandau

Myrmidon
Joined
27 Sep 2000
Messages
4,401
Location
Stockholm
Death Curse i Dresden Files är mycket mer intressant och väldesignad.
Jag diggar även Final Strike i Lackeys ”Valdemar”-böcker. Kanske inte så speciellt som koncept, men används alltid på extremt dramatiska sätt.
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Jag känner inte till Dresden Files. Berätta gärna mer.
Urban Fantasy som numera har kommit ut i massor med böcker, och ett utmärkt rollspel under FATE. En av sakerna som gör det dåligt att döda en magiker är att denna kan avfyra all sin kvarvarande magi i form av en väldigt kraftfull Death Curse, som är svår att göra mycket åt. Huvudpersonen Harry Dresden råkar vid ett tillfälle ut för det när han måste ta ut en svartkonstnär, som som sina sista ord lyckas få ur sig "Die alone!" Rollspelet lyckas också hantera det hela regeltekniskt elegant.

Flaggning för att de första kanske tre böckerna är en bit svagare medan världen etableras - man kan antingen vara medveten om det, eller börja senare. Bonus för at ljudböckernaär suveränt inlästa av James Marsters (Spike i Buffy).

Rollspelet gör det där som FATE är bra på, att man faktiskt kan blanda magiker, varulvar och vanliga människor utan att det blir konstigt eller (särskilt) obalanserat, eftersom den som inte spenderat på särskilda krafter får mycket mer meta-narrativt kapital.

 

EvilSpook

Tämligen dålig överlag.
Joined
15 Oct 2008
Messages
1,804
Location
Off grid
Problemet med DoD och i ännu högre grad Expert var att magi var så dåligt. Visst gjorde man nån gammal Nekromantiker som satte allt på en enda kraftfull besvärjelse (terror) men de var fortfarande usla jämfört med vanliga krigare. Och hade man eskorterats av övriga för till slut komma till bossen så gjorde man glatt sin attack. Den visade sig då vara helt värdelös jämfört med de bästa krigarna som varje rond både kunde slå med sina magiska svärd och parera med skölden, och aldrig få en KP i skada.

Att man då dessutom skulle försöka en göra självmordsattack med begränsat värde skulle vara ett hån mot medspelarna som curlat hela vägen för att man skulle få vara med.

Istället mumlade man nåt hotfullt och obegripligt och förberedde nästa besvärjelse (men inte så kraftfull den andra gången) innan resten av gänget mördade bossen.

Därefter spelade man bara riddare, krigare och stråtrövare.

//EvilSpook
 

RasmusL

Champion
Joined
15 Jan 2012
Messages
9,588
Location
Stockholm
Problemet med DoD och i ännu högre grad Expert var att magi var så dåligt. Visst gjorde man nån gammal Nekromantiker som satte allt på en enda kraftfull besvärjelse (terror) men de var fortfarande usla jämfört med vanliga krigare. Och hade man eskorterats av övriga för till slut komma till bossen så gjorde man glatt sin attack. Den visade sig då vara helt värdelös jämfört med de bästa krigarna som varje rond både kunde slå med sina magiska svärd och parera med skölden, och aldrig få en KP i skada.

Att man då dessutom skulle försöka en göra självmordsattack med begränsat värde skulle vara ett hån mot medspelarna som curlat hela vägen för att man skulle få vara med.

Istället mumlade man nåt hotfullt och obegripligt och förberedde nästa besvärjelse (men inte så kraftfull den andra gången) innan resten av gänget mördade bossen.

Därefter spelade man bara riddare, krigare och stråtrövare.

//EvilSpook
Go 91:an! Tankestöt!
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Därefter spelade man bara riddare, krigare och stråtrövare.
Vi försökte alltid övertyga någon annan om att bli helande animist. Var man litet äldre och plöjde absolut allt man hade i den dåliga Hela kunde man göra det och inget annat, men det gjorde att de andr kunde hålla igång trots skador i strid som tar en himla tid att läka på egen hand.

Jägare var rätt poppis hos oss.
 

Conan

Swashbuckler
Joined
15 Aug 2000
Messages
2,057
Är väl sånt man har SLPs till i äventyrargruppen?
 

JohanL

Myrmidon
Joined
23 Jan 2021
Messages
5,930
Hon var snyggast, men jägare och stråtrövare var begränsade till lätta vapen.
Man kommer rätt långt med en sammansatt båge som jägare.

Vi var också av någon anledning noga med att hålla ordning på maten, vilket innebar både att jägaren gjorde en massa nytta där, OCH fick galet mycket pinnar erfarenhet när Jaga användes så ofta. Jaga 21 var ofta de första hjältepoäng någon i gruppen fick.
 
Top