Självmordsattack med magi

runequester

Swordsman
Joined
29 Apr 2018
Messages
474
Across the 1987, Expert and 91 rules, we never did have it happen.
The "correct" way to use spells always seemed to be to load up on utility type spells and then learn how to use a crossbow.
 

Stormspike

Hästpirat
Joined
9 Mar 2011
Messages
65
Jag joinade en grupp i Expert där ffa tre spelare spelat länge med samma gubbar. Han som spelade magiker hade i äventyret innan räddat de andra med en självmordsboostad Hela.

Det dök alltid upp i OOC-snacket i efterföljande äventyr (Svavelvinter), hur han räddat de andra två.
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,465
Location
Helsingborg
Självmordsattack-regeln känns för mig som en sådan typisk sak som kommer fram i speltest, folk tyckte det var coolt och det blev en generell regel, utan att egentligen fråga sig om det är något som kommer att förekomma ofta.
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,003
I de flesta versioner av Drakar och Demoner finns det en regel under rubriken "Självmordsattack med magi", som låter en magiker kasta en sista mäktig besvärjelse för att rädda sina vänner, trots att det kommer innebära döden. Det låter ju ballt; typ som Gandalf gjorde mot Balrogen.

Men är det någon som använt den regeln, någonsin?

Jag spelade massor av DoD under tio år, utan att någon ens övervägde att göra det.

Hur var det för er andra?
Är inte frågan snarare:

Hur många knäckte staven över knäet och övertalade sedan spelledaren till att låta karaktären överleva ändå?

Jag menar, kan Gandalf komma tillbaka efter tio kapitel, kan väl jag komma tillbaka efter typ en kafferast...?
 
Top