Sinkadus

Om det är en gammal nedlagd publikation så vore det ju vackert om man gjorde som med hederliga gamla Datormsgazin (Amiga/C64 och INGET Atari) scannade in allt och lade upp det på nätet (https://dmzarkivet.se/) som Spelpappan gjorde (med välsignelse från utgivarna har jag för mig).

Archive.org finns inte för inte om inte annat.
Ja hade jag haft alla nummer, en bra scanner och pdf program och välsignelsen hade jag nog tagit mig tid att göra det :)
Tack för länken till DMZ, va roligt att blicka tillbaka till den tidningen. Första nummret jag klickar på utan att tänk var precis en av dem jag köpte och minns. Med Lundgren som he-man :ROFLMAO:

Synkødûs
Sinkan goes Black metal :)

För egen del minns jag ungefär detta från Sinkadus (när det begav sig).

Mitt första nummer var 8:an och prenumererade därefter fram till sista riktiga tidningen.

Egna höjdpunkter från läsningen av Sinkadus (bortsett att det generellt var spännande att läsa om produktnyheter):
"Cyborg"-artikeln för att skapa Cyborgs i Mutant (#8)
Magiskolorna "Spiritism" och "Röstmagi" samt lite allmäna besvärjelser till DoD och ett index över alla dåvarande besvärjelser (#10)
Första titten på Euro... jag menar Ereb Altor (#10)
Utökade stridsregler, grundegenskaper och karaktärsdrag till EDD (#11)
Porträttgalleriet : Sebastian Marol (#10)
Högteknologiska fynd (speciellt Uzi III, Down the Bunker och Hotlight 372). (#12)
Regler för att spela Skurk (#13)
Erebs Äldre Historia och den omarbetade kartan över Ereb Altor (#14)
Loberga Herrgård (#14)
Häxkonster (#17)
Den lilla metafysikern (#17)
Mutant 2 äventyret Arvet (#19 och #20)
EDD äventyret Dåligt vatten (#20)
Nekromati (#21)
Ereb-kampanjen "Formtidens härskare" (#23)
Porträttgalleriet : Arn Dunkelbrink (#23)
Nohstril (#25)
Rop ur det förgångna (#32)
Skuggor över Nohstril (#37)

Porträttgalleriet : Sebastian Marol (#10)
En höjdare. Kul grej var att när vi frågade Blixt om det så hade han ingen aning om vad vi pratade om. Förstår att han spottade ut sig grejer men just denna var för mig så ikoniska att den följt med in i nya Ereb Altor. Men eftersom vi är hopplöst woke är Sebastian numera kvinna och heter Bastiana.

(Röda Ugglans kompani dyker också upp i EA)

En lyxig samlingsvolym med alla nummer (eller en antologi med flera) hade jag gärna lagt pengar på 😊 Antar dock att det hade varit svårt att styra upp, med tanke på mängden författare och illustratörer som medverkade.
1-3 finns ju som nytryckt volym. Eller fanns iaf. Så helt omöjligt lär det inte vara.

Sinkadus var jättebra. Och den byggde på en affärsmässig rationalitet, där det gällde för Target att hålla kundkretsens intresse vid liv. Men det gör de första ~100 numren av White Dwarf desto märkligare. För den gavs ut av en firma som både producerade egna spel och sålde andras i en butikskedja. Så Games Workshop var länge motiverade att hålla folks entusiasm uppe även för spel som konkurrerade med deras egen utgivning. De första tio åren av WD är därför otroligt varierade i sitt innehåll. Men till sist blev det ju marinkårssoldater av plast i rymden av alltihop, än till denna dag faktiskt. Tror det var längesen de hade stats till Tunnels & Trolls.

Men kan inte 1-3 vara mest inhouse-material? Att jaga rätt på alla skribenter/illustratörer till senare nummer kanske är en större utmaning?
Jo, så var det kanske. Det blir ju något av ett Fandrake eller Astrolab-projekt och min erfarenhet är att alla tycker det är kul. Framsidorna känns som största problemet.

Asså vilken tidning det var. Snubbla förbi alexandria.dk och snurra runt i DB med allehanda grejer om och kring rpg. Minns när en bekant bror hade skaffat #2 och 3, han var inte så intresserad av rollspel, vilket i sig blev lite roligt. Köpte min egna när nummer 4 kom och tror nog att det är den som jag gillar mest till omslag. Nu efter att tittat igenom omslagen och haft en liten nostalgiresa både genom alexandria och piruett.se sinkadus måndag.

Landar jag nog i att #4 fortfarande ligger på toppen av de utkomna sinkadus när det kommer till omslag. 1-3 nja, men jag gillar formatet på dem. Iof gillar jag formatet som sinkadus fick från #4 och behöll fram till när det blev slags konstig origami, poster format. Formatet som #4 och framåt hade kändes mer tidning än de tre första som kändes som fanzin, vilket har sin charm. Det fanns ju en del fanzin omlopp där jag bodde så det blev nog extra roligt att sinkadus hade ett större format och kändes mer som en tidning bland alla andra som The Face, Okej, KP m.fl.

En liten tankfantasi guppade förbi sådär under morgonstunden. Tänk om Sinkadus skulle väckas upp igen. Vilket format och design skulle de ha nu?
Kanske vore ett format lite större än sinkadus 1-3 men i samma stil som nummer 4 och framåt. Utkomma som månadstidning, kanske är lite för tätt. Kanske varannan eller kvartalsvis skulle funka bättre. Prenumerations möjligheter eller enbart genom prenumeration.

Vad minns ni av sinkadus? Var den viktig, rolig, vilket format gillar ni? Var ngt nummer bättre än andra? Skulle ni vilja att sinkadus vakna igen eller räcker Fenix?
minns mest de tidigare numren samt den enorma frustrationen över att jag har ALLA nummer utom 1... (ett nummer som jag inte minns, har jag nr 1). Sjukt frustrerande.

Back