Nekromanti [Simulationism]Problemet med erfarenhetspoäng

Nero said:
rollpersonens IQ, som ju är konstruerat för att kunna förutsäga akademiska resultat och

Vilket i och för sig är minst sagt omtvistat. IQ-tester mäter förmåga att lösa IQ-tester, det är det enda som är helt säkert.
 
krank said:
Nero said:
rollpersonens IQ, som ju är konstruerat för att kunna förutsäga akademiska resultat och

Vilket i och för sig är minst sagt omtvistat. IQ-tester mäter förmåga att lösa IQ-tester, det är det enda som är helt säkert.

Det skulle med andra ord bli en slask-egenskap hos rollpersonen, med tanke på hur sällan man skulle slå mot den...
 
2097 said:
Då kom jag på det enkla systemet att varje gång man misslyckas med en färdighet, sätt ett kryss. Efter tre misslyckanden så får du öka den. Då blir det diminishing returns.

Lycka till Måns!

Precis så funkar det nu, förutom att det är färdighetsvärde antal misslyckanden som krävs för att höja. Till det adderas en månatlig summa baserat på några egenskaper.

Effekten blir att du får lite poäng att sätta ut som du vill, enligt kranks m.fl model, samtidigt som du får en enkel mekanik som uppmuntrar till djärvt spel.
 
Back
Top