Nekromanti [Simulationism]Problemet med erfarenhetspoäng

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,061
Location
Ereb Altor
Premiss för tråden:
Simulationism defineras här som att i spel sträva efter realism och kausalitet i spelvärlden.
-------------------------------
Jag har problem med erfarenhetspoäng i simulationistiska spel. Mitt problem är att jag inte upplever att de återskapar en inlärningskurva på ett vettigt sätt, utan känns mer som en meta-belöning.

Finns det något spel som löser det här på ett tillfredställande sätt?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Att höja färdigheter i den takt det känns realitsik och lämpligt.

(Alltså, det är ett väldigt kort svar men ibland är det uppenbara ett val man borde överväga)
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,061
Location
Ereb Altor
w176 said:
Att höja färdigheter i den takt det känns realitsik och lämpligt.

(Alltså, det är ett väldigt kort svar men ibland är det uppenbara ett val man borde överväga)
Kort och uppenbar förljfråga: :gremwink:
Hur vet man när det är realistiskt och lämpligt? Jag känner inte själv när jag lär mig något (förutom aha-upplevelser) så jag vet ärligt inte hur det här ska simuleras.
 

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Joined
11 Oct 2009
Messages
11,945
Location
Ludvika
Det är som att någon som sitter inlåst i ett bibliotek lär sig teoretiska kunskaper mycket långsammare än någon som är ute och slår ihjäl troll i skogen. Om det ens går att lära sig teoretiska färdigheter i ett bibliotek.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Måns said:
w176 said:
Att höja färdigheter i den takt det känns realitsik och lämpligt.

(Alltså, det är ett väldigt kort svar men ibland är det uppenbara ett val man borde överväga)
Kort och uppenbar förljfråga: :gremwink:
Hur vet man när det är realistiskt och lämpligt? Jag känner inte själv när jag lär mig något (förutom aha-upplevelser) så jag vet ärligt inte hur det här ska simuleras.
Man kan alltid diskutera det gemensamt i gruppen.

"Alltså, jag har skapat en karaktär med värdet ett i att slåss, enlight textem motsvarar det att man typ bråkade med sina syskon någon gång. Nu har vi slagit mot troll mer än en gång. Tror ni att det skulle vara lämligt att höja till 2 eller tre nu? Känns det troligt?"
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,061
Location
Ereb Altor
w176 said:
Man kan alltid diskutera det gemensamt i gruppen.

"Alltså, jag har skapat en karaktär med värdet ett i att slåss, enlight textem motsvarar det att man typ bråkade med sina syskon någon gång. Nu har vi slagit mot troll mer än en gång. Tror ni att det skulle vara lämligt att höja till 2 eller tre nu? Känns det troligt?"
Mjo, men det är inte riktigt det jag är ute efter här. Tack ändå.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,605
Location
Rissne
Jag tror att varje försök att mekanisera inlärning i rollspelssammanhang kommer att innebära stora avsteg från "realistiskt" lärande. Lärande är nämligen förbaskat komplext; dessutom är de flesta färdigheter och liknande definitivt inte baserade på några objektiva mått. Det går alltså inte att riktigt kolla på t.ex. didaktisk forskning eller liknande.

Några saker:
- Man lär sig både av misslyckanden och av lyckanden, alltså är alla system där man bara får erf av lyckade tärningsslag crap.
- Jag tycker det är trist om man ska behöva slå för ALLT man gör, så hela grejen med att basera erf på tärningsslag är crap.
- Erf för "gott rollspelande" är uppenbart crap, det är en ren metabelöning och dessutom av något man skulle hoppas vore belöning i sig. Det blir värsta sortens pudelutställning; man rollspelar på det sätt SL föredrar för att få förbättra sin RP.

Rent generellt gillar jag följande:
- Man får erf sällan; oftast under lång downtime då man har tid att plugga eller reflektera över saker man upplevt. Ibland om det är något nytt man stött på.
- Man får spendera sina erf fritt, men SL har visst veto och kan avkräva motivationer från spelare som försöker spendera erf konstigt.

Det här ger en ganska lång kurva för förbättring, och hela grejen med att behöva motivera sitt spenderande gör dels att spelarna tvingas komma ihåg vad som hänt och dels att poängen spenderas på områden där man faktiskt lärt sig något.


Jag tror att den här sortens resonerande, intuitiva modeller är betydligt mer realistiska än något man kan hitta på i mekanikväg.
 

God45

#PrayersForBahakan
Joined
23 Oct 2012
Messages
17,541
Scarred lands kampanj settingen till D&D har faktiskt en vettig lösning när det kommer till det här. Alla inteligenta varelser har ett thaumatergiskt fält runt sig som växer när de blir mäktigare. Fältet är var magiker lagrar sina magier och varifrån klasser som fighters, rouges och monks får sina magiska förmågor. När karaktärer gör någonting som kostar XP blöder de helt enkelt av en del av energin i fältet.

Fältet förklarar också varför magiker inte kan ha på sig metall rustningar. Det genererar värme när man kastar magier från det och det skulle koka en magiker levande om han var innesluten i metall. Men det är ett sidospår.

Så här förklarar man XP genom att det är en sak i världen och att makt ökningarna beror på magi. Så kör man fantasy är det här en bra aproach.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Ett annat sätt att angripa detta är att fundera på vad färdighetsvärldetna repsentera.

Representerar de kunskapsnivåer, eller repesentera det hur framgångsrikt man kan använda kunskapen?
 

Sodivra

Champion
Joined
15 Sep 2000
Messages
12,406
Location
Göteborg
Att bara tillåta förändring av färdigheter när tid passerar känns som ett nödvändigt första steg i ett erfarenhetssystem.

Här är några omständigheter som levlat mina skills:
Att gå i kurs i något nytt 2-4 heldagar.
Att läsa ett år teori.
Att läsa två år teori till.
Att läsa två år teori med praktiska moment.
Att jobba ett år i yrkeslivet med handledning.
(Att ha jobbat 5 år)
(Att ha jobbat 10 år)
(Att ha jobbat 20 år)
(Att börja jobba med något helt nytt)

Jag tycker inte att man behöver väja för att det tar flera år att lära sig saker. Vill man spela simulationistiskt och lära sig saker kanske kampanjen behöver vara flera år lång.

Men det verkar som jag inte svarade på din fråga, för nu snackar vi ju varken erfarenhetspoäng eller existerande spel längre, eller hur? :gremsmile:
 

Jarl

Hero
Joined
17 Sep 2003
Messages
1,784
Måns said:
Finns det något spel som löser det här på ett tillfredställande sätt?
Burning Wheel. Det känns realistiskt samtidigt som det genererar intressanta handlingar eftersom systemet beaktar stagnation.
 

Mundo

Myrmidon
Joined
7 Jan 2010
Messages
3,678
Location
Eslöv
Western har ju systemet med att du måste pröjsa en viss mängd erfarenhetspoäng för att behålla dina färdigheter och sen en till mängd för att öka dem.

På de sättet var din karaktär tvungen att "stay fresh" och hade inte alltid råd att rusa i samma kurva rakt uppåt som man brukar göra i andra rollspel med erfarenhetspoäng.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,061
Location
Ereb Altor
krank said:
Rent generellt gillar jag följande:
- Man får erf sällan; oftast under lång downtime då man har tid att plugga eller reflektera över saker man upplevt. Ibland om det är något nytt man stött på.
- Man får spendera sina erf fritt, men SL har visst veto och kan avkräva motivationer från spelare som försöker spendera erf konstigt.
Ja, det där är bra grejer, men det löser inte problemet. Problemet som jag ser det är att erfarenhet är en inbyggd bugg som visserligen kan kläs i fräna belönings-kläder o.dyl, men förr eller senare kommer det ändå att sabba systemet.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,061
Location
Ereb Altor
Mundo said:
Western har ju systemet med att du måste pröjsa en viss mängd erfarenhetspoäng för att behålla dina färdigheter och sen en till mängd för att öka dem.

På de sättet var din karaktär tvungen att "stay fresh" och hade inte alltid råd att rusa i samma kurva rakt uppåt som man brukar göra i andra rollspel med erfarenhetspoäng.
Hmmm...Ja. Erfarenhet som nollsummespel skulle onekligen lösa problemet. Lite för mycket bokföring i Westerns variant dock. Men helt ok idé.
 

Mogger

Hipsteranka
Joined
12 Nov 2001
Messages
17,061
Location
Ereb Altor
w176 said:
Ett annat sätt att angripa detta är att fundera på vad färdighetsvärldetna repsentera.

Representerar de kunskapsnivåer, eller repesentera det hur framgångsrikt man kan använda kunskapen?
I simulationistiskt spel representerar de traditionellt någon form av kunskapsnivå.
 
Top