Nekromanti ShreckNET - Malkavian.nu i ny slängkappa

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Jag har fått äran att meddela att Malkavian.nu, resurs- och inspirationssajten till White Wolfs Vampire-spel, är återfödd efter en kortare tids frånvaro och en längre tids uppdateringsmässig stiltje. Kristoffer 'Exterus' Jonasson har övertagit ansvaret för sidan efter Pontus Löf, som fått för mycket annat att göra, och i samband med den nya regin har sidan också bytt namn till ShreckNET och flyttat till rollspel.nus server. Mycket nytt material har än så länge inte lagts upp, men länksidan är under uppbyggnad och forumsystemet är numera detsamma som det här på www.rollspel.nu.

Hjärtligt välkommna till ShreckNET!

http://vampire.rollspel.nu/

- Ymir, sugen på Vampirediskussion
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jag har inget att diskutera vad det gäller Vampire, men tänkte påstå två saker;

1. ShreckNET får mig att tänka på en fansite om filmen Shreck.

2. Sidan var snygg.
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

1. ShreckNET får mig att tänka på en fansite om filmen Shreck.

<hr></blockquote>



Den där animerade filmen om det där trollet eller var det var heter "Shrek" och inte "Shreck", om man ska vara petig. Vilket man ska.

ShreckNET kommer från rollspelet vampire, där det är klan Nosferatus subnät till internet, där de utbyter information och dylikt.
I grunden så baserar sig namnet ShreckNET nog med största säkerhet på skådespelaren Max Shreck, "huvudrollsinnehavaren" i filmen 'Nosferatu, eine Symphonie des Grauens' från 1922, det ryktades att Max var en riktig vampyr. Troligen är det därför klan Nosferatu fann det passande (och roande) att använda det namnet.

Sådär. En liten omotiverad predikning.
 

kazon

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
35
Snygg sida..
Vampire är enligt mej det grymmaste lajv-spelet...
Passar alla stilar, själv kör jag en malkav. Får hoppa runt och spela sinnessjuk.

kazon@softhome.net
 

kazon

Veteran
Joined
6 Mar 2002
Messages
35
Såg att du saknade länkar till vampire lajv...

sbn.sverok.se

Ett intranät med flera av sveriges vampire lajv (ca 30 st om jag minns rätt)

kazon@softhome.net
 

Eksem

Champion
Joined
19 Feb 2001
Messages
7,615
Location
Stockholm
Jo, jag är ju inte Vampire-spelare, så de kopplingar jag gör som utomstående spelar nog ingen större roll. Jag antog f.ö att namnet var välvalt och motiverat. Jag skrev mest vad som poppade upp i huvvet.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Varför eget forum?

Jag tycker det är synd att Vampirediskussionerna ”isoleras” genom att de befinner sig på ett eget forum på en annan sida. Eftersom aktiviteten på Skräckrollspelsforumet är måttlig och aktiviteten på malkavian.nu varit låg borde det ur utrymmessynvinkel inte vara något problem att bedriva vampirediskussioner parallellt med diskussioner om andra skräckspel och skräck i allmänhet. En sida som malkavian.nu som endast behandlar ett spel (eller en spelvärld ska man väl kanske snarast säga) blir lätt en sida som endast besöks av ett fåtal personer som alla är riktigt inbitna spelare. De som inte spelar Vampire så ofta och/eller inte kan så mycket om spelet sätter sig knappast och letar efter en sida om Vampire. Dessutom gör det faktum att de få personer som deltagit i malkavian.nu-diskussionerna är så insatta i spelet att jag och andra som inte har samma koll känner att man inte riktigt hör hemma på malkavian.nu.
Den här uppdelningen tycker jag av flera skäl borde brytas. Många gånger är det de som inte är så insatta i eller har så mycket erfarenhet av ett spel som startar trådarna där det dyker upp riktigt intressanta inlägg (kolla t ex Eksems inlägg nedan där han frågar om Kultkampanjer och Rising skriver två fete-svar som direkt gör att Kultinspirationen dyker upp). Det som skrivs om Vampire kan vara av intresse även för de som inte spelar just Vampire, och vice versa. Fler forumdeltagare ger mer respons och vinklar vilket är bra för diskussionerna. Framförallt gäller det inlägg som anknyter till Vampire men inte är helt spelspecifika (som när jag startade en liten tråd om Vampyrer och kärlek). De som spelar andra skräckspel eller bara kollar runt på rollspel.nu-forumet upptäcker lättare Vampire och kan skapa sig en bild av det om det diskuteras här på forumet.

Det enda jag kan komma på som skulle kunna vara nackdel med att ha Vampire på skräckrollspelsforumet är att det tyvärr finns folk som verkar ha som hobby att ogilla att andra spelar ett visst spel och därför försöker sabotera diskussionerna. T ex så minns jag den första tråd jag skrev ett inlägg i på rollspel.nu; det var någon som ville diskutera vilka som var folks favoritdiscipliner och direkt blev påhoppad för att vara powergamer... Men med tanke på att du, Ymir, numera är moderator så borde väl du ha vissa möjligheter att hålla efter eventuella såna tendenser.

Mitt förslag är alltså att malkavian.nu/shrecknet inte har något Vampireforum utan istället har en tydlig hänvisning till Skräckrollspelsforumet och kanske också kan ha länkar till de diskussioner som är av särskilt intresse för Vampire (ett litet länk-bibliotek med 20-30 länkar till ”the best of”-vampirediskussioner tycker jag skulle vara riktigt trevligt). Ska det nu ändå vara ett forum på Shrecknet så tycker jag det vore bra om det fanns en tydlig länk till detta på skräckrollspelsforumet och likaså en tydlig länk till skräckrollspelsforumet på Shrecknet (eller skulle det kanske kunna få vara med på rollspel.nu:s startsida och huvudsida ihop med de andra forumen trots att det ligger på en annan sida. Fast det är säkert knepigare att fixa gissar jag). Om man inte enkelt hittar till Shrecknets forum från rollspel.nu så tror jag att det kommer ha lika få besökare som malkavian.nu hade och det vore ju synd.

Arcana – som gillar lite mer allmänna Vampire/skräck-diskussioner men är helt offside när det diskuteras motsägelsefulla uppgifter från olika klanböcker och dylikt.
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,208
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Varför eget forum?

Du har mycket vettiga synpunkter, Arcana, och också ganska rätt.
Vampire är ett vääääldigt stort spel - inget spel jag kan komma på lär ha en lika välutvecklad och omskriven kampanjvärld, och det finns således enormt mycket att diskutera, och därför är jag för ett specifikt Vampire-forum. Då förslaget flera gånger röstats ned i redaktionen på rollspel.nu får det helt enkelt hållas någon annanstans.

Själv är jag en inbiten Vampire-spelare, och vill gärna kunna diskutera riktiga fikonsaker om WoD med andra som är lika insatta som jag. Det innebär inte att jag inte gärna pratar Vampire med folk som bara är ytligt insatta i spelet ifråga, men jag vill kunna, och föredrar att, föra mer 'ingående' debatter - och mina försök att göra det i detta forum har misslyckats rätt rejält. Följaktligen håller jag inte med dig om att det är de som inte är så insatta som skapar de intressanta trådarna - väldigt sällan iallafall. Generellt är jag väl typen som helst diskuterar specifika spels kampanjvärldar, och sådana diskutioner krävs det ju viss insatthet för att kunna delta i. (Fast jag generaliserar givetvis grovt nu, ditt inlägg om vampyrers sexualitet och kärlekskänslor var ju ett av de intressantaste jag sett på år och dag, tex).
Vidare är jag ingen forummänniska egentligen - jag föredrar diskussioner via IRC - och det gör att jag inte forumar så pass mycket att jag hinner hänga med på merparten av de här forumen. Skräckforumet har väl inte direkt nån monstruös uppdateringstakt, men jag tycker ändå det går väl fort ibland. Inläggen blir för många, för långa och för pretantiösa (känns som en väldigt paradoxal åsikt iofs med tanke på mina egna inlägg...). Likväl, lagom är bäst, och även om jag håller med dig om att diskussioner mår bra av många deltagare så blir det lite väl många inblandade på de här forumen ibland.
En fördel jag direkt ser med ett specifikt Vampire-forum är att folk uppmuntras att starta diskussioner. Det gör de inte av ett generellt Skräckrollspelsforum, och själv är jag ingen bra diskussionsstartare - deltar mycket hellre i andras.
Liksom, jämför antalet diskussioner på Malkavian.nu under dess korta historia jämfört med antalet Vampire-diskussioner här på forumet under dess betydligt längre levnad. Lär bli ungefär samma resultat, vilket i mångt och mycket torde bevisa min tes - ett specifikt forum sporrar till diskussioner, helt enkelt.

Dock var dina synpunkter synnerligen vettiga, och även om jag inte helt håller med så känns det som om jag borde ta dem i beaktning. Jag ska upplysa webbmastern på ShreckNET, Exterus, om det här, så får vi se...
Om inte annat så borde ShreckNET-forumet definitivt länkas till härifrån, ja...om resten av redaktionen går med på det.

Vad tycker ni andra? Fler som håller med om Arcanas synpunkter?

- Ymir, undrandes och funderandes, men alltjämnt elitist :)
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Re: Varför eget forum?

Jag kan kort saga att jag haller med Arcana. Men bara bitvis. Han har en poang vad galler lankningen mellan Rollspel.nu och Shrecknet, men samtidigt uppskattar i alla fall jag satsningen som Schreknet blivit.Ar inte regelfixerad och system-maniker, men jag kan anda njuta av att fora en diskussion med folk som ligger pa samma niva. Darfor uppskattar jag ett forum dar man kan diskutera Vampire i olika former utan att behova se inlagg som "Knaskalar [NT]" som senast skymtades under "Rollspelsskapande," som i mina ogon bara ar trottsamt att ens fokusera pa. Kanske later som en grinig gammal gubbe, men jag vill kunna snacka med folk pa ett forum utan att bli irriterad av att folk som inte har nagot vettigt att saga ironiserar andras seriosa inlagg. For mig ar rollspel en tung upplevelse, precis som nar man ser en tung film eller laser en fet bok. Fjanterier tar bort allt sadant for mig. Men det ar jag.Samtidigt tar Arcana upp en viktig sak; Folk som normalt sett inte skulle kikat pa Vampire far en gratis introduktion genom att bara lasa inlaggen. Det ar nagot som inte far glommas bort.Jag skulle garna ha sett ett forum for Vampire har pa Rollspel.nu, men i och med att inget sadant dykt upp kanner jag en STOR tilltro till killarnas engagemang pa Shreknet. Jobba pa. Det kommer bli bra det har!
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Varför eget forum?

Varför inte ett generellt WoD forum?
Vampire kommer ju att dominera på ett sådant forum, men det skulle också kunna ge utrymme för kampanjvärlden som sådan och även för andra delar av WoD såsom Mage, Werewolf, Changeling, Hunter etc.
 
Joined
27 Sep 2001
Messages
1,154
Location
Uppsala
Knäskålarna

"Darfor uppskattar jag ett forum dar man kan diskutera Vampire i olika former utan att behova se inlagg som "Knaskalar [NT]" som senast skymtades under "Rollspelsskapande," som i mina ogon bara ar trottsamt att ens fokusera pa."

Men hade du fokuserat så hade du kanske fattat poängen. Nämligen att vad som helst kan användas som valuta. Pengar behöver inte vara värdebärare i sig själva. Det finns tydliga exempel på detta på öar i Stilla Havet där stenar används som pengar.
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Re: Varför eget forum?

Som sagt så är inget forum angående Vampire eller WoD aktuellt på www.rollspel.nu.
Men på ShreckNET finns både ett Vampire-forum och ett WoD-forum.
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Re: Varför eget forum?

Det är jag som är webmaster på ShreckNET, som du kanske snappat upp.

Du har kanske rätt, chansen att ShreckNET's forum kommer att få lite besökare är ganska stor.
Så det kanske är rent önsketänkande att vi Vampirespelare ska slippa trängas med andra skräckrollspelare och få ha en helt egen plats att samlas på.
Det är lite konstigt att malkavian.nu hade så få besökare, ändå. För Vampire är ett väldigt stort och välspritt rollspel i Sverige.
Jag tror även att det finns en god chans att få många besökare på ett sådant forum, om ryktet om att det finns når ut till tillräckligt många.
Och jag tänker inte hänvisa hit från ShreckNET. Det känns dumt att hänvisa från en vampiresida till ett forum som inte har något med sidan att göra och där det diskuteras mer Kult och CoC än Vampire. Det är min uppfattning iallafall. Och tyvärr så är det den som räknas mest. /images/icons/laugh.gif

Och eftersom jag, personligen, inte är speciellt förtjust i stämningen och ämnena som kommer upp här på www.rollspel.nu's forum så färgar det naturligtvis hur jag kommer att göra med forumet.
Det var längesen jag ville svara på ett inlägg här.
Och forumen på malkavian-nu var trevliga, tyckte jag. Även om det hade fått vara lite mer aktivitet där (dock inte för mycket mer) så fanns det många fler intressanta diskussioner och ämnen där än vad det (enligt mitt vetande) någonsin funnits här.
Bara för att ett forum inte har så pass sjukligt många besökare som www.rollspel.nu's så innebär inte det att det är dåligt.

Men även om jag låter forumet på ShreckNET vara kvar (vilket jag med största sannolikhet kommer att göra) så kommer det inte ha någon större inverkan på er här, eftersom besökarna kommer vara så få. Malkavian.nu inte hade det, tror jag.
Så ni kan diskutera vampire här med, forumen på ShreckNET är inget som på något sätt borde hindrar er.
/images/icons/smile.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Blodfattigt diskussionsforum

"Vad tycker ni andra? Fler som håller med om Arcanas synpunkter?"

Jag tycker ni båda har rätt. Själv har jag mycket svårt för att diskutera enskilda kampanjvärldar eftersom jag alltid skapar mina egna, så jag deltar bara i rätt generella skräckdiskussioner där jag främst försöker inspirera andra och mig själv. Då är det praktiskt att ha ett "skräckforum" där en massa olika sorters människor kan mötas, både stora och små.

Om jag däremot skulle vilja debattera om en specifik kampanjvärld så skulle jag föredra att få göra det med andra som förstod vad jag pratade om och kunde fokusera på ämnet. Sådana diskussioner har ju mer konkreta syften än att bara inspirera, så "allmänheten" har inte så mycket där att göra iaf.

Så jag förstår att det finns ett behov av ett specifikt vampireforum där likasinnade kan mötas och föra den typen av meningsutbyten. Personligen tycker jag att det är litet trist då det kan resultera i att det förs färre vampyrdiskussioner på det här skräckforumet, men om ni nu ändå ska hålla på så måste ju ni få göra det ordentligt.

Men om det skulle dyka upp något litet allmängiltigt och anspråkslöst inlägg på SchreckNET, kan ni inte (med skribentens tillstånd) posta det här också, och se vad vi tycker?

/Rising
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Re: Blodfattigt diskussionsforum

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Men om det skulle dyka upp något litet allmängiltigt och anspråkslöst inlägg på SchreckNET, kan ni inte (med skribentens tillstånd) posta det här också, och se vad vi tycker?

<hr></blockquote>



Alltså. Du föreslår alltså att vi ska posta ett eventuellt mer "allmänt" inlägg här också?
Hur bökig får man bli, egentligen.

Eventuellt så kan jag tänka mig att be skribenten skriva inlägget här också. Men att administratörern/moderatorerna i ShreckNET's forum ska behöva kopiera poster och posta dom här också är nog relativt out of the question.
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Blodfattigt diskussionsforum

Det var inte tänkt som ett tekniskt krav på ShreckNET's moderatorer, utan mer ett retoriskt önskemål för att visa vilken typ av vampyrdiskussioner jag anser är välkomna här på rollspel.nu och tycker kan postas här även i framtiden, trots ert nya forums uppkomst.

Du behöver således inte ha taggarna utåt, slappna av litet. Om SchreckNET ska bli framgångsrikt behövs det en behaglig stämning från administratörernas sida, så du skall nog sluta se ditt forum som en konkurrent till det här skräckforumet och ta det lite piano.

Nå, jag önskar er lycka till och hoppas ni får många besökare.

/Rising
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Re: Blodfattigt diskussionsforum

Hehe.

Jag har inte taggarna utåt, jag om du läser mitt svar på Aracums inlägg ovan så lär du märka att jag inte ser mitt forum som en konkurrent.
Jag ser det som ett trevligt supplement till det här forumet.
Även fast jag tror att jag (och kanske en del andra) kommer att trivas bättre där än vad jag gör här.

Och jag anser att jag varit väldigt behaglig på ShreckNET's forum. Har du varit där och undersökt? /images/icons/smile.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Blodfattigt diskussionsforum

"Jag har inte taggarna utåt, jag om du läser mitt svar på Aracums inlägg ovan så lär du märka att jag inte ser mitt forum som en konkurrent."

Jag måste nog säga att jag tolkade det helt tvärtom. "Och eftersom jag, personligen, inte är speciellt förtjust i stämningen och ämnena som kommer upp här på www.rollspel.nu's forum så färgar det naturligtvis hur jag kommer att göra med forumet.
Det var längesen jag ville svara på ett inlägg här. [...] Det [fanns] många fler intressanta diskussioner och ämnen där än vad det (enligt mitt vetande) någonsin funnits här."
osv... Anmärkningsvärda åsikter, då Arcana's inlägg inte handlade om kvaliteten på Malkavian-nu överhuvudtaget...

Om du slutar se SchreckNET som ett forum där man kan ha trevligt till skillnad från det här (vilket jag tycker är en rätt rivaliserande hållning) -särskilt eftersom dina egna inlägg på det här forumet kan vara så här otrevliga- och istället slappnar av och ser SchreckNET som en oumbärlig mötesplats för riktigt inbitna WOD-spelare (vilket det tveklöst kommer att bli) -då tror jag det blir skönare stämning på båda forumen.

Nå, det blir nog bra och jag kommer säkert själv ta mig en titt då och då. Särskilt om det kommer lite Changeling-snack bland vampyrtugget.

/Rising
som återigen passar på att önska lycka till, eftersom det är kul att se nya ambitiösa rollspelsforum poppa upp på nätet.
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Re: Blodfattigt diskussionsforum

Jag kan jag citera en annan sak från mitt inlägg till Arcana.

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Men även om jag låter forumet på ShreckNET vara kvar (vilket jag med största sannolikhet kommer att göra) så kommer det inte ha någon större inverkan på er här, eftersom besökarna kommer vara så få. Malkavian.nu inte hade det, tror jag.
Så ni kan diskutera vampire här med, forumen på ShreckNET är inget som på något sätt borde hindrar er. /images/icons/smile.gif


<hr></blockquote>


Där står det ganska tydligt (iallafall för mig) att jag inte anser att dessa två forum kommer att konkurrera.

Och jag ser inte ShreckNET som ett forum där man "kan ha trevligt, till skillnad från här".
Jag sa att JAG inte hade det trevligt här och att jag trodde att det säkert fanns några andra vampirespelare som inte hade det heller.
Jag menade inte att man kan ha trevligt på ShreckNET's forum men inte här. Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig dumt.

Och trots att jag, som sagt, ibland inte varit allt för trevligt här så var det längesen. Och av en hel del anledningar så var jag under den tiden i mitt liv inte alls särskilt trevlig mot någon.
Och då är det naturligtvis rätt idiotiskt att ta ut det över de stackars användarna på ett rollspelsforum, men när man har en sådan period i sitt liv så tänker man inte på sådant.
Så jag ber väl om ursäkt för den biten också då, nu när jag ändå är igång.
Men det där är inte jag längre, även om jag kan vara vresig ibland så låter jag det inte gå ut över folk som inte har något med mitt privatliv att göra.

Men grundpoängen är att jag inte anser att de båda forumen ska konkurrera med varandra. Och kan det verka som att jag är fientlig eller något i den stilen så är det helt omedvetet och menas inte alls så, jag kan ibland ha ett ordval som på ett sätt kan verka lite taggigt, men det är bara så jag oftast uttrycker mig.

Sådär. Hoppas att allt är utrett nu.
 
Top