Nekromanti ShreckNET - Malkavian.nu i ny slängkappa

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Blodfattigt diskussionsforum

"Jag ber om ursäkt om jag uttryckte mig dumt"

Äh, jag är bevisligen mycket snarstucken och överreagerar på det mesta. Nu ser jag hur du menar och jag tycker det låter mycket vettigt. Förresten är det nog rätt bra att innerst inne vara lite tävlande och rivaliserande, det sporrar ju dig att med SchreckNET erbjuda ett forum som skiljer sig från det här skräckforumet, och mångfald är alltid bra när det sker helhjärtat.

Så nu gör jag en helomvändning och hoppas du behåller lite av ditt djävlaranamma, för det kommer i vart fall garantera att ditt arbete inte blir slätstruket och tas emot med en axelryckning av forumets besökare.

"Sådär. Hoppas att allt är utrett nu. "

Jäpp, nu skall jag inte störa mer. Sorry att jag fattar lite trögt ibland. =)

/Rising
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Varför eget forum?

”Det är jag som är webmaster på ShreckNET, som du kanske snappat upp.”

Yes boss, det gjorde jag, men eftersom det ar Ymir som skrev om sidan så tyckte jag det verkade vettigt att svara på hans inlägg.

”Jag tror även att det finns en god chans att få många besökare på ett sådant forum, om ryktet om att det finns når ut till tillräckligt många.”

Frågan är då hur ryktet ska nå ut. Som sagt var så tror jag att www.rollspel.nu är en viktig väg för att få folk att komma till ShreckNET. Även om du tycker att de flesta forumdiskussioner och forumanvändare inte är din stil (jag gillar inte heller alla forum, trådar och användare kan väl sägas... /images/icons/smile.gif ) så är det ju ändå troligt att det då och då dyker upp folk här som passar bra in i den stil som du vill ha på ShreckNet. Jag skulle t ex gissa att en betydande del av de som deltog i diskussionerna på malkavian.nu var folk som fått reda på sidans existens via rollspel.nu. Att Ymir meddelar skräckrollsforumet här om att det hänt saker på malkavian.nu och hälsar folk välkomna indikerar ju att ni också tror att rollspel.nu är ett ställe att marknadsföra sidan på. Om det nu ska finnas en tydlig länk härifrån till din sida så tror jag att...

”Och jag tänker inte hänvisa hit från ShreckNET. Det känns dumt att hänvisa från en vampiresida till ett forum som inte har något med sidan att göra och där det diskuteras mer Kult och CoC än Vampire.”

...det inte alls är ”dumt” att på motsvarande sätt ha länk från ShreckNET till det här forumet. Som det är nu finns inte ens www.rollspel.nu med i länklistan på ShreckNET. För att få uppbackning (eller vad man nu ska kalla det) av rollspel.nu tror jag det är vettigt att länka till den här sidan och på så sätt visa uppskattning för det arbete som administratörerna här gör och på så sätt få dem mer positiva till att ”hjälpa fram” ShreckNET. Även om det inte handlar om något försök att ”konkurrera” så tycker jag det är synd om inte rollspel.nu och ShreckNET presenterar varandra på ett positivt sätt för sina respektive besökare. Framförallt allt ShreckNET förlorar på en situation där sidornas besökare inte får reda att den andra sidan finns. Blir det av någon anledning ingen länk från skräckrollspelsforumet till ShreckNET så tror jag det är en god idé att du och andra shrecknetare dyker upp på forumet här ibland och snackar Vampire och passar på att göra lite reklam för sidan. Precis som du säger så är ju Vampire ett populärt spel och det borde finnas en hel del som vill diskutera spelet. Kanske skulle du försöka nå ut till Vampirelajvare i större i utsträckning; jag har fattat det som att det är många som deltar i Vampirelajv och tycker det är det roligaste sättet att spela på.

”Bara för att ett forum inte har så pass sjukligt många besökare som www.rollspel.nu's så innebär inte det att det är dåligt.”

Nej, men däremot mindre. Det vore väl inte fel om ShreckNET/malkavian.nu kunde ha diskussioner med bibehållen ”kvalitet” och med större kvantitet? Mer diskussion för jobbet du lägger ner på sidan helt enkelt! /images/icons/smile.gif

”Så ni kan diskutera vampire här med, forumen på ShreckNET är inget som på något sätt borde hindrar er.”

Givetvis. Jag vill bara att diskussionerna ska bli fler och större, och ur mitt perspektiv intressantare. Men jag inser förstås att uppfattningen om vad som är en intressant vampirediskussion skiljer sig åt mellan olika personer. En sån sak som att du tycker de där kräken nosferatu är intressantast av klanerna, medan jag tycker bäst om ventrue säger ju allt om den avgrundsdjupa skillnaden mellan oss! /images/icons/smile.gif

Arcana
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Re: Varför eget forum?

Som det är nu finns inte ens www.rollspel.nu med i länklistan på ShreckNET.

Jag är i processen att bygga om/modifiera länklistan, så det finns många länkar jag inte lagt in.
Sen så finns det faktist en liten banner längst ner på huvudsidan för www.rollspel.nu.

Men visst kan jag försöka hänvisa hit från forumet på ShreckNET, ge mig bara lite tid att hitta på ett någorlunda snyggt och vettigt sätt att göra det, så det inte verkar helt taget ur det blå.

Blir det av någon anledning ingen länk från skräckrollspelsforumet till ShreckNET så tror jag det är en god idé att du och andra shrecknetare dyker upp på forumet här ibland och snackar Vampire och passar på att göra lite reklam för sidan.

Tja, Ymir är ju administratör i de här forumen, och spenderar en massa tid här. Han är ju min rådgivare och lite av en co-webmaster på ShreckNET.
Så representation finns det alltid. /images/icons/smile.gif

En sån sak som att du tycker de där kräken nosferatu är intressantast av klanerna, medan jag tycker bäst om ventrue säger ju allt om den avgrundsdjupa skillnaden mellan oss!

avgrundsdjup är den inte. Vi har ju trots allt båda en favoritklan till Vampire. /images/icons/wink.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Varför eget forum?

Poängen med ett eget forum för ett spel kan väl just vara att man där kan ha diskussioner som saknar intresse för annat än inbitna fans. Precis som att det nog är enklare för folk att prata om den mest passande feat-kombinationen för en Ranger/Psion i D&D-forumet kan det nog vara enklare för Vampirespelare att prata om den bästa diciplinkombon för en caitif som diableriserat en assamite, om de har ett eget forum.

Valfrihet är bra.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Varför eget forum?

”Valfrihet är bra.”

Som jag ser det är ”valfrihet” i det här fallet att man tvingas välja mellan A och B (och riskerar att inte ens få reda på att ett av alternativen existerar) istället för att det finns ett alternativ som ger både A och B. Men jag förstår att det inte är alla som ser det på det sättet så jag får väl se till att spana på både Skräckrollspelsforumet och ShreckNETs forum. Fast trådar om bästa disciplinkombination för catifer som diablerar assamiter hoppar jag nog över... /images/icons/wink.gif

Arcana – som inte vet vad en catif är men som hoppas och tror att denna okunskap inte gjort Vampirespelandet mindre kul. /images/icons/smile.gif
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Caitiff =

Caitiff = vampyr som av någon anledning (ofta ologisk sådan) inte tillhör någon klan. Väldigt skumma saker som egentligen inte fungerar, typ. Får välja vilka discipliner de vill när de skapas.

- Ymir, känner sig tvingad att upplysa
 

Aurella

Veteran
Joined
24 Jun 2000
Messages
11
Location
Flen
Angående Vampire

Hallå där folket!

Jag har suttit och "tjuvläst" era diskussioner via "dagligt arkiv av Skräckrollspel"-mailet som jag får varje dag och nu tycker jag det är dags att lägga mig i lite *hehehe* Jo... Angående allt det där med att blanda in ett vampireforum i detta forum eller ej så kan jag bara ge MIN personliga åsikt och det är att, som någon annan skrev, Vampire är så väldigt stort...eller ja, WoD är så väldigt stort och Vampire är ju störst där kan man säga. Det skulle nog lätt kunna bli väldigt mycket Vampirediskussioner här...vilket Iintenödvändigtvis är fel... men jag, och det här är bara min egen personliga åsikt, anser att Vampire inte är ett skräckrollspel, utan ett mer politiskt intrigspel om man nu kan kalla något så. Jag tror att fler än jag tycker så. Visst går det att få skräckstämning i Vampire, självklart, men jag tycker, att den mesta skräcken jag har upplevt i det spelet har aldrig berott på vampyrerna i sig eller själva grundhandlingen. Kanske har jag spelat det helt fel i 10 år och är helt korkad nu, men jag ser faktiskt inte Vampire som ett skräckrollspel, även om det kanske är tänkt att vara det. Om man går på det faktum att det är "klassificerat" som ett skräckrollspel så tycker jag definitivt det kunde "integreras" här, men jag menar, det finns väl knappast något förbud mot att diskutera vampire här. Det är väl bara att babbla på om man känner för det, men jag tycker det är bra att de som vill prata mycket Vampire får sitt eget forum, så att de får utrymme där. Fast det är ju lite synd att det forumet inte får vara med här bland de andra forumen, men kul att det i alla fall finns en speciell sida. Gillade Schrecknet förresten.
Jaja, det var väl allt om ni nu får någon ordning i de tankar jag bara hällde ur mig hur som helst.

Aurella - som aldrig redigerar inläggen innan hon publicerar dem /images/icons/wink.gif
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Caitiff =

OK, tack för upplysningen! /images/icons/smile.gif Jag har i så fall mött på två stycken typer som påstått sig vara caitiffer. Den ene visade sig dock ha en hel tortyrverkstad i sin bostad varför man kan misstänka att det nog var snicksnack från hans sida och att hans riktiga klantillhörighet inte skulle uppskattas av stadens invånare... Förresten, hur blir någon klanlös? Är klanlösa en "egen" klan på något sätt? Är det något som går fel när de skapas? Blev bara lite nyfiken.

Arcana - som ska spela CoC nu vid halv tolv och väntar på att de andra ska dyka upp. Halv tolv på en söndagförmiddag med sol och klarblå himmel! Har ju knappt hunnit få i mig frukosten! Sånt här motiverar ju nästan byte av spelgrupp... /images/icons/shocked.gif/images/icons/wink.gif
 

Vindhand

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,253
Location
Stockholm
Re: Varför eget forum?

Som jag ser det är ”valfrihet” i det här fallet att man tvingas välja mellan A och B (och riskerar att inte ens få reda på att ett av alternativen existerar) istället för att det finns ett alternativ som ger både A och B.

Jag är inte riktigt säker på vad A och B är i detta men är det inte litet orimligt att tala om valfrihet om det bara finns ett alternativ (även _om_ det försöker klara allt).

Fast trådar om bästa disciplinkombination för catifer som diablerar assamiter hoppar jag nog över...

Jag med... men jag har en del WoD-fanatiska bekanta som skulle älska sådana ämnen (även om de nog skulle stava Caitiff rätt, till skillnad från mig :gremsmile:
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Caitiff = funkar inte

Ja...problemet ligger just i hur de skapas. Det är mycket inkonsekvent.
Alternativ #1 är att de överges av sina sires, och därmed aldrig fattar vilken klan de tillhör, och lär sig vilka discipliner som helst. Det som motsäger detta är att ens klan brukar vara ganska lät att avgöra pga klan-nackdelen, och att man får ett par prickar klandiscipliner direkt när man skapas. Helt enkelt, det här håller inte det minsta.
Alternativ #2: Caitifferna är en egen linje. Men...har de då en egen antediluvian? Verkar också synnerligen skumt. Och då borde de ju inte vara 'klanlösa', heller.

Helt enkelt, det funkar inte. Jag skulle nog inte tillåta caitiffer om jag spelledde, men å andra sidan finns det t.o.m viktiga personer i WoD som är caitiff - prinsen av Kairo tex. Så, ja...

Nån som har idéer på hur f-n man kan få caitiffer logiska?

- Ymir, borde ta den frågan på ShreckNET med...
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,591
Location
Helsingborg
Oh! En "delurker"

Kul att få se en sådan samt få vara den förste som svarar på ditt inlägg.. /images/icons/smile.gif

Jo, jag håller med dig.. Själv tycker jag inte att Vampire är ett skräckspel.. Att det skulle vara det är något jag inte stött på förrän jag kom hit till rollspel.nu.. Tycker att du har en bra punkt där.. Jag kommer ihåg jättetråden som blev när det skulle diskuteras om Vampire var skräckrollspel eller inte.. Om man har ett forum vid sidan om så slipper man de där diskussionerna..

Det var på tal (skrift?) om att länka från Schreck<SUP>net</SUP> och hit.. Jag har inte läst tråden såå noga (ligger lite utanför mitt intresse) men varför gör man inte tvärtom om det dyker upp rena Vampire- eller WoD-diskussioner här? Det ser jag som självklart..

~Brukar mest skumläsa Vampiretrådarna men något kan alltid dyka upp i dem som [color:448800]Han</font color=448800> intresseras av

Delurker: En som slutar lurka, alltså läsa inlägg utan att göra egna
 

Exterus

Veteran
Joined
18 May 2000
Messages
126
Location
Sundsvall
Re: Caitiff = funkar inte

Jag är inte helt säker på hur det regemässigt sätt fungerar...

...men jag kör iaf så att de som överges av sina sires har sin sires klans discipliner, men att det är svårare att utveckla dom vidare, eftersom man inte har någon form av lärare.
Så när jag gör en Caitiff så bestämmer jag först vilken klan han skulle tillhört om han inte blivit övergiven och kör sen vidare på det.

För mig är "fenomenet" Caitiff egentligen inget direkt kraft/disciplin-relaterat, utan mer socialt relaterat.
Man är lite utstött och tillhör officiellt ingen klan, även om ens blod härstammar från en specifik klan.
Så vilka discipliner man som Caitiff har är nästan lite irrelevant.
Men det kanske bara kvalificerar sig som någon form av house rules, jag vet inte.

Dock så tycker jag det inte är konstigt om en Caitiff utvecklar andra discipliner, oftast då de allmänna (Celerity, Potence och Fortitude) istället för någon av klandiscplinerna eftersom det finns i allas blod.

I klannovell-serien så utvecklar ju faktist Ramona Gangrel-discipliner fast hon övergavs efter sin embrejs. Något som talar för min personliga teori/variant.

Förvirrat, men jag tror att min poäng gick fram.
 

Anders

Hero
Joined
1 Apr 2001
Messages
822
Location
Göteborg
Re: Varför eget forum?

"Jag är inte riktigt säker på vad A och B är i detta men är det inte litet orimligt att tala om valfrihet om det bara finns ett alternativ (även _om_ det försöker klara allt)."

Ja, jag har inte sagt ett ord om att ett gemensamt forum skulle innebära mer "valfrihet" än två separata. Det enda jag säger är att som jag ser det skulle det vara mer givande om ShreckNET-folket och Skräckrollspelsfolket samsas på ett gemensamt forum istället för att dela upp sig på två och att "valfriheten" som två separata forum erbjuder inte uppfattas som positiv av mig, men att jag förstår att inte alla ser det på sättet.

Arcana
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Caitiff = funkar isåfall

Jo, din variant är väl den jag skulle använt, utan tvekan. Blir mest logiskt så.

- Ymir, undrar vilka klaner Ramonas polare tillhörde, egentligen...
 

Svalander

Warrior
Joined
11 Jan 2001
Messages
235
Location
göteborg
Re: Caitiff = funkar inte

Är inne på samma spår. Caitiffer är i min spelvärld socialt utstötta och fruktade (på grund av den frihet/flexibilitet de har i frånvaro av klantillhörighet).

Dessutom brukar jag bygga upp relationsschema över alla de fiender som antingen försökt utnyttja vampyren i fråga samt över andra intressanta relationer där Caitiffen byggt upp vänskap, affärskontakter och annat som kan vara intressant för framtida spel.
 

Stolpmeister

Warrior
Joined
12 Oct 2000
Messages
321
Location
Stockholm, Sverige
Det tredje alternativet

Jag använder också Exterus variant, kombinerat med en tredje "lösning" som är särskilt användbar i Gehenna-kampanjer, nämligen att helt sonika låta bli att få det att gå ihop. Slå ett slag för mystiken och låt Caitiffer springa fram här och där utan rim och reson. Ge exempel både på nyskapade vampyrer som både övergivits och sådana som givits noggranna instruktioner av sina sires som blivit Caitiff, krydda med rykten och visioner om Gehenna samt citat ur Book of Nod så kan man få upp en riktigt bra stämning. Det är just därför Caitiffer är så föraktade, utstötta och fruktade - ingen kan förklara dem.

"Det bara är så" är alltid en lite halvdan lösning, men enligt min erfarenhet funkar den rätt bra här.
 

Kitzune

Swashbuckler
Joined
4 Dec 2000
Messages
1,808
Location
Karlstad.
Lite allmänt

Alternativ #1 är att de överges av sina sires, och därmed
aldrig fattar vilken klan de tillhör, och lär sig vilka discipliner
som helst.


I princip vilka som helst, men långt ifrån alla. Necromancy
till exempel är en sådan disciplin som inte går att studera
utanför "Familjen"*

Det som motsäger detta är att ens klan brukar vara ganska
lät att avgöra pga klan-nackdelen, och att man får ett par
prickar klandiscipliner direkt när man skapas.


Caitiffer har i flest fall så pass tunt med vampyrblod i sina
ådror att klantillhörigheten knappt kan sätta sig i ådrorna
(såsom i Nosferatus eller Gangrels fall mer uppenbara,
fysiska fall).

Alternativ #2: Caitifferna är en egen linje. Men...har de då en
egen antediluvian? Verkar också synnerligen skumt. Och då
borde de ju inte vara 'klanlösa', heller.


Finns ingenting som tyder på att de klanlösa skulle vara en
egen blodslinje. De tvingas dock hålla ihop för att inte stötas
ut helt och bilda en slags maktfaktor, om än en liten sådan.
Däremot har Sabbatversionen av Caitiffer, "Pander", bildat en
egen gruppering och ses som en självständig klan. Det var en
snubbe vid namn Josef Pander som på 1950-talet blev trött på
att han och andra "tunnblodade" manipuleras Lasombra och
Tzimisce stup i ett och bildade där med alliansen med hans
schyssta efternamn.

<small>* Familjen = Giovanni </small>
 

Ghoulz

Swordsman
Joined
27 Jan 2002
Messages
496
Location
Handen
Re: Angående Vampire

"A storytelling game of personal horror" - Vampire
"A game of gothic horror" - Vampire the Dark Ages

Politiskt intrigspel är väl vampire i viss mån, men det är inte det enda sättet att definiera spelet på. Politiskt intrigspel med övernaturliga inslag blir en korrektare benämning. Eftersom det sedan handlar om "vår värld" (WoD iofs) gör att Vampire hamnar i skräckgenren för min del (finns det en "politiska intriger"-genre?). Vampire behöver inte vara ett skräckspel, men det går att spela alldeles utmärkt skräck med det. Jag tror också (med tanke på förlagets krota beskrivningar ovan) att det lite grann var grundtanken. Rätt innovativt att försöka göra skräck ur monstrets perspektiv.
 
Top