Nekromanti Shahens svenska gendarmeri: Ett kampanjuppslag

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Rysk-japanska kriget [OT]

rätta mig om jag har fel, skillnade var väl att Ryssland och Japan redan befann sig i krig vid Port Arthur? Men inte vid Pearl Harbour (pga dåliga kommunikationer, tydligen).
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Rysk-japanska kriget [OT]

"rätta mig om jag har fel, skillnade var väl att Ryssland och Japan redan befann sig i krig vid Port Arthur? Men inte vid Pearl Harbour (pga dåliga kommunikationer, tydligen)."

Okej - du har fel :gremgrin:

Krigsförklaringen kom två dygn efter att japanerna börjat skjuta på Port Arthur. Detta var planerat.

Pearl Harbor skulle ha föregåtts med en krigsförklaring en halvtimmee innan anfallet började, men det tog för lång tid för ambassaden i Washinton DC att dekryptera och ha sig, så det kom försent.


Storuggla, fun fun
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,904
Location
Port Kad, The Rim
Re: USA-japanska kriget [OT]

Pearl Harbor skulle ha föregåtts med en krigsförklaring en halvtimmee innan anfallet började, men det tog för lång tid för ambassaden i Washinton DC att dekryptera och ha sig, så det kom försent.
Amerikanska signalspaningen jobbade snabbare, så den ansvarige ministern hade redan läst en översättning av Tokyos krigsförklaringsinstruktioner när ambassadören anlände.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: USA-japanska kriget [OT]

"Amerikanska signalspaningen jobbade snabbare, så den ansvarige ministern hade redan läst en översättning av Tokyos krigsförklaringsinstruktioner när ambassadören anlände."

Ja, men i de diplomatiska salongerna gills inte att smyglyssna :gremwink:


Storuggla, bonk
 

Dalauppror

Veteran
Joined
10 Sep 2006
Messages
8
Location
Stockholm
Väldigt bra skriven rollspels idee !!! Tänkte själv i de banorna när jag läste boken, som förövrigt också är väldigt bra. (Svenskar i krig finns som stor pocket på adlibris för 90:- )

Mer att läsa om svenskarna i Persisk tjänst finns i en bok av Sivert Wester: "Martin Ekström - orädd frivillig i fem krig", 1995. Kan dock vara lite svår att få tag på men just nu finns det ett ex på Rönells Antikvariat för 120:- och ett på Ryös Antikvariat för 100:-

Håller nog på Parallell Worlds som regel motor, gillar enkla rollspel, med hela rollpersonen på max 1 luftig A4 sida.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,524
Location
En mälarö
Väldigt bra skriven rollspels idee !!!
Tack för det! Settingen tycker jag är skitspännande! T.o.m. till den milda grad att jag faktiskt funtar så smått på att göra något av den.

Mer att läsa om svenskarna i Persisk tjänst finns i en bok av Sivert Wester: "Martin Ekström - orädd frivillig i fem krig", 1995.
Ojdå! Jag letade efter någon annan bok som beskrev historien men misslyckades, troendes att det inte fanns någon. Tydligen så är din bakgrundsresearch-fu mäktigare än min. :gremgrin: Det enda jag hittade var en bok som, underligt nog I might add, är skriven på tyska(!?!?!?!?) om ämnet. :gremshocked: Jag trodde det var något som mest var av intresse för svenskar. Här finns en recension.

/Anders
 
Top