Nekromanti Shahens svenska gendarmeri: Ett kampanjuppslag

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,542
Location
En mälarö
Jag läste för en tid sedan ”Svenskar i krig” av Lennart Westberg och Lars Gyllenhaal. Den handlar om de svenskar som frivilligt deltog i väpnade konflikter under första halvan av 1900-talet. Ett kapitel, kallat ”I persisk tjänst 1911-1916: Shahens svenska gendarmer”, i synnerhet fångade mitt intresse. Jag hade tidigare löst hört talas om att svenskar skulle ha gått i persisk tjänst åren före första världskriget men det här var första gången jag fick höra hela historien mer i detalj. Det var så fascinerande att jag var tvungen att kolla upp vad mer som fanns att läsa i ämnet på annat håll. Efter att ha läst så mycket jag kom över kan jag bara säga att det i sanning är en fantastisk historia! Det är händelser som till stor del nästan är helt okända bland folk i allmänhet, även bland sådana som annars är insatta i svensk historia. Det som framförallt slog mig när jag satt där och förundrades var: ”Fasen vad det här skulle passa bra att basera en rollspelskampanj på!”. Bakgrunden till det hela var som följer:

Tsarryssland har ända sedan Peter den stores dagar drömt om att ha en hamn i Indiska oceanen. Historiskt sätt så har Rysslands enda väg ut på världshaven varit via norra ishavet och Östersjön, och under långa perioder inte ens det, och det har alltid varit ett stort problem för dem. (Som exempel kan nämnas det krig de utkämpade mot Japan 1905. När de skulle skicka en flotteskader mot de japanska öarna blev de tvungna att låta den utgå från Östersjön, passera genom engelska kanalen, svänga söderöver, passera Iberiska halvön, runda Afrikas sydspets, korsa Indiska oceanen, passera hela sydostasien för att till slut nå Japan. Denna jorden runt-seglats hade kunnat skäras ner till en bråkdel om flottan istället kunnat gå ut från en rysk-kontrollerad hamn och direkt ut i Indiska oceanen.) Av denna anledning kastade Ryssland giriga blickar mot det persiska riket, nuvarande Iran, där det låg inklämt mellan dem och havet. Detta var dock något som inte sågs med blida ögon av en annan supermakt, Storbritannien. Britterna hade, genom sina kolonier i bl.a. Indien, i nästan hundra år ensamma kontrollerat det stora havet och byggt upp en ansenlig del av sitt imperium på de handelsfördelar de fått av detta faktum, och man tänkte inte stillatigande se på när konkurrenter armbågade sig in på, vad de ansåg vara, deras bakgård. (T.ex. så hade Krim-kriget femtio år tidigare utkämpats dem emellan av liknande anledningar, men då i första hand om Rysslands tillgång till Medelhavet via det Osmanskt kontrollerade sundet till Svarta havet.)

Mitt emellan dessa imperier låg som sagt Persien. Persien vid början av 1900-talet var ett fattigt och bakåtsträvande land med inte mycket mer än en stolt historia. Landet styrdes av en svag och korrumperad regim, som hade fullt sjå att hindra de inre stridigheter som ständigt blossade upp att utvecklas till fullskaliga uppror eller t.o.m. regelrätt inbördeskrig. Detta hade gjort att man, för att kunna bibehålla sin självständighet och inte införlivats i någon av stormakterna, varit tvungen att acceptera främmande trupper i sitt land och en ansenlig inblandning i sin inrikespolitik. Persien var grovt räknat indelat i tre delar: en nordlig under rysk kontroll, en sydlig (den delen som vetter mot havet) under brittisk kontroll, samt en central mittzon som kontrollerades av perserna själva. Ryssarna intrigerade ständigt för att få kontroll över resten av landet, medan britterna, lika aktivt, motintrigerade för att se till att det inte skulle ske.

Som nämnt var Persien ett oroligt land. Administrationerna, oavsätt om det var den persiska eller någon av de främmande staternas, kontrollerade endast sina områden på papperet, och deras egentliga makt sträckte sig endast så långt som en patrull kunde nå. De större städerna hade man koll på men ute i landet härskade lokala krigsherrar och banditgäng. Detta beslöt sig britterna för att utnyttja. Man lät perserna veta att om de inte kunde bringa ordning i sin centralzon och kunde garantera säkerheten för resande osv. så skulle man besätta den med egen trupp. Att man då skulle kontrollera två tredjedelar av landet istället för som nu, endast en tredjedel, var endast en slump. (Känns denna retorik igen, eller?) Som alla sådana kontakter nationer emellan så sköttes det praktiska kring överlämnandet av detta ultimatum av diplomater. Allt inom diplomatin var, då som nu, fyllt med standardformuleringar, tomma utfästelser och artighetsfraser. En av dessa var att innan britterna traskade in och tog över så skulle naturligtvis perserna få en chans att reda upp det innan, och detta genom att be någon annan nation ställa upp med ett gendarmeri. Att detta bara var en formalitet var självklart, då alla europas nationer var diskvalificerade genom att på något vis vara allierade med antingen Ryssland eller Storbritannien och således inte kunde betraktas som opartiska. Fast stämde verkligen det? Jag kan nästan se framför mig hur högre persiska ämbetsmän desperat stirrar på en karta och försöker hitta något land som kan rädda dem undan att helt ställas under främmande makt, då något slutligen säger: ”Vad är det där som ligger däruppe i norra Europa? Sverige? Har de ihop det med ryssarna eller britterna? Inte? Tja, vi har ju inget att förlora på att skicka över en förfrågan till deras närmaste konsulat.”.

Denna begäran togs våren 1911 emot av svenskarna med viss förvåning men efter ett kort övervägande beslöt man sig för att acceptera. En kontingent till största delen besående av officerare och underofficerare, men även civilister såsom poliskonstaplar och tulltjänstemän(!), skeppas ner till Persien. Man installerar sig i både den ryskkontrollerade zonen och den persiska centralzonen och ett gendarmeri bestående av både inhemsk och svensk personal upprättas. Allt detta till både britters och ryssars förvåning och, till viss del, förfäran.

Så, hur ska då detta omvandlas till en rollspelskampanj? Vad ”gör” man? Som jag ser det finns det grovt räknat tre grejor man kan ”göra”:

Gendarmeri-action. Anledningen till att man är där är ju att man ska upprätta ordning på vägarna. Detta sker genom beridna patruller som med mausergevär och kavallerisabel jagar banditer i bergsbyar, stenöknar och i bergspass. Man eskorterar viktiga transporter och persiska tjänstemän i deras tjänsteutövning. Man agerar även mobil domstol med ståndsrätt. Faktum är att inte mindre än fyra gånger delades utmärkelsen ”För tapperhet i fält” ut under gendarmeriets tjänsteutövning (faktiskt senaste gångerna detta skett). Ett flertal svenskar stupar även under vad som inte kan kallas för annat än regelrätta strider.

Agentraffel. I Persien fanns vid denna tid ett flertal maktfaktorer som alla intrigerade mot och med varandra. Förutom svenskarna så finns som sagt även ryssarna och britterna som båda hade mycket aktiva underrättelsetjänster. Efter 1914 var även tyskarna närvarande. Även persernas hemliga polis var med i leken, likväl som flera andra persiska fraktioner, allt från moderater som ville införa en mer västorienterat regim, till konservativa med en återgång till ett mäktigt storpersien i sikte.

Socialt interagerande. Detta kombineras med fördel med agentrafflet ovan. Även om alla motarbetade varandra så förekom väldigt mycket social kontakt mellan grupperna. Framförallt ryssarna älskade storslagna baler och svenska officerare med eventuella fruar var mer än välkomna. Ambassadsmiddagar och audienser vid hovet var vanligt förekommande och viktiga möten hölls i rökrum till tonerna av wienervals från rummen bredvid.

Så, är detta något som någon skulle kunna tänka sig spela? Vilket spelsystem tror ni då skulle funka bäst? BRP? D20 Modern? Personligen så lutar jag mest åt en moddad BRP eller möjligtvis Parallell Worlds.

/Anders
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
7,954
Location
Nordnordost
Wohaaa... Historien är verkligen en guldgruva! Klart spännande spelvärld. GIvet alternativen så faller min röst på BRP.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Tsarryssland har ända sedan Peter den stores dagar drömt om att ha en hamn i Indiska oceanen."

I huvud taget var rysk utrikespolitik ett bra tag inriktad på att få en hamn som inte frös till is halva året. Detta förklarar i sin tur deras involvering på balkan under sent 1800-tal och bla bla bla ottomanerna som satt vid Bosporen bla bla bla Habsburgarnas försök att göra balkan till sin bakgård bla bla bla Verdun. Så nu vet ni det.

"Som exempel kan nämnas det krig de utkämpade mot Japan 1905. När de skulle skicka en flotteskader mot de japanska öarna blev de tvungna att låta den utgå från Östersjön, passera genom engelska kanalen, svänga söderöver, passera Iberiska halvön, runda Afrikas sydspets, korsa Indiska oceanen, passera hela sydostasien för att till slut nå Japan."

Doggers Bank-episoden sker under denna resa. Herr Nils är en mästare på att berätta den ryska Östersjöflottans öden under denna resa.

"Så, är detta något som någon skulle kunna tänka sig spela?"

Ja för bövelen! Det låter ju klockrent. :gremsmile:

"Vilket spelsystem tror ni då skulle funka bäst? BRP? D20 Modern? Personligen så lutar jag mest åt en moddad BRP eller möjligtvis Parallell Worlds."

Jag skulle säga BRP, men det är för att jag är så insnöad på Call of Cthulhu 1920ies att jag svårligen kan tänka mig något annat regelverk under den perioden.


Storuggla, Habsburg!
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,923
Location
Port Kad, The Rim
Det här var ju en helt underbar idé för en Space 1889-kampanj. Jag skulle använda BRP eller System D6.

:kaffe: :kaffe: :kaffe: :kaffe: :kaffe:
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,688
Location
Rissne
Men... Det här låter ju helt fantastiskt!

//Krank, som dessutom noterar det hela i sin lilla svarta bok av roliga saker att berätta för framtida elever...
 

PAX

Jordisk Äventyrare
Joined
16 May 2000
Messages
3,118
Location
Tindalos
Vad mer kunde man läsa i boken du hade? Var har vi svenskar krigat som vi inte vet om?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,542
Location
En mälarö
Shahens svenska gendarmeri: Ett kampanjuppslag(ot)

Var har vi svenskar krigat som vi inte vet om?
Det är lättare att räkna upp de krig det INTE varit svenskar i. De flesta känner till de finlandsfrivilliga, spanienkämparna, samt de som slogs i Waffen SS men inte mer än så. (De sistnämnda är förövrigt intressanta på så vis att de ofta används som argument för Sveriges tyskvänlighet under andra världskriget. Vad de som säger så uppenbarligen inte känner till är att fler än två tusen (alltså tio gånger fler än SS-svenskarna) slogs på de allierades sida. De allra flesta inom de amerikanska och brittiska flottorna men de förekom i alla nationers arméer, i alla vapenslag och på alla fronter. Nämnas kan t.ex. de ca. 200 svenskar som deltog i invasionen av Normandie 1944, de allra flesta som sagt inom flottan, men man vet att i alla fall fyra stycken vadade iland på diverse stränder som infanterister.)

Svenskar var även väldigt aktiva i de många krig som utspelades i Baltikum efter ryska revolutionen. I det finska frihetskriget så deltog så många som 750 svenska frivilliga och tvärs över finska viken, i Estland, sattes det t.o.m. upp något kallat Rootsi korpus Eestimaal, Svenska frivilligkåren för Estland, som innehöll ett trehundratal svenskar och finnar.

En annan personlig favorit, tillsammans med de persiska gendarmerna, är annars de "militära rådgivare"som på 30-talet slogs mot italienarna i Etiopien.

Ett annat mindre känt, och även mindre stolt, ögonblick i svensk historia är annars det faktum att det även slogs ett fåtal svenskar på fascisternas sida i spanska inbördeskriget.

Den som är det minsta intresserade av ämnet rekomenderas varmt att skaffa boken. Jag köpte mitt ex för en spottstyver på senaste bokrean.

/Anders
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
7,923
Location
Port Kad, The Rim
Svenska Ålandsexpeditionen

Svenskar var även väldigt aktiva i de många krig som utspelades i Baltikum efter ryska revolutionen.
När ryska revolutionen ledde till kaos i Finland vintern 1917-18 ockuperade en svensk expeditionskår Åland under en kort tid för att säkra lag & ordning. Ålands styresmän hade skickat en officiell begäran om hjälp till Stockholm. (Min mormors första make deltog som flottofficer, så det var från henne jag fick höra detta.)

Läs mer hos svenska Wikipedia >>>

<font size="1">Edit: Nu med wikipedialänk.</font size>
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
I huvud taget var rysk utrikespolitik ett bra tag inriktad på att få en hamn som inte frös till is halva året.
Hmm...de har iaf haft en sedan 1916, iaf. Murmansk är isfri året runt pga nordatlantiska driften. Tro't eller ej.

Så det hade ju kanske varit smart av dem att grunda Murmansk lite tidigare...

- Ymir, droppar fakta
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,226
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Rysk-japanska kriget [OT]

Historiskt sätt så har Rysslands enda väg ut på världshaven varit via norra ishavet och Östersjön, och under långa perioder inte ens det, och det har alltid varit ett stort problem för dem. (Som exempel kan nämnas det krig de utkämpade mot Japan 1905. När de skulle skicka en flotteskader mot de japanska öarna blev de tvungna att låta den utgå från Östersjön, passera genom engelska kanalen, svänga söderöver, passera Iberiska halvön, runda Afrikas sydspets, korsa Indiska oceanen, passera hela sydostasien för att till slut nå Japan. Denna jorden runt-seglats hade kunnat skäras ner till en bråkdel om flottan istället kunnat gå ut från en rysk-kontrollerad hamn och direkt ut i Indiska oceanen.)
Fast det där är inte riktigt sant. Ryssland hade under tidigt 1900-tal en ansenlig Stillahavsflotta i Port Arthur (nuv. Dalian) som de arrenderade av Qingimperiet; och Vladivostok har varit något av en flottbas sedan 1859.

Vad som hände i rysk-japanska kriget var att Japan, true to form, gjorde en Pearl Harbor med Port Arthur. De lyckades inte sänka några skepp, men vann en taktisk seger, och efterhand lyckades de nöta ned hela den ryska flottan i Fjärran östern.

I det här läget uppstod för Ryssland den problematiska nödvändigheten av att flytta sin baltiska flotta till Stilla havet. Det hela inleddes lysande med att befälhavarna, nojjiga över rykten om japanska torpedbåtar i Nordsjön (man what?), lät ge fyr mot brittiska fiskebåtar. Ett par personer dog, och en diplomatisk konflikt blossade upp med Brittiska imperiet. Denna konflikt gjorde att ryssarna inte kunde använda Suezkanalen, så de tvingas åka runt hela jävla Afrika.

När de omsider kom fram hade japanerna redan tagit Port Arthur, så den ryska flottan tvingades segla mot Vladivostok. De valde rutten över Tsushima-sundet, med uttröttat manskap och dålig moral efter sin jorden-runt-seglats, och resten är historia.

Således; problemet hade inte tvunget förhindrats av att Ryssland haft en hamn i Indiska Oceanen, för grejen var, dess Stillahavsflotta fick spö. Även om de haft hamnar i två oceaner, ett ishav och två-tre medelhav, hade de fortfarande behövt hålla sig med olika flottor i dessa hav. Visst, en flotta i Indiska oceanen hade fortare kommit fram och kanske kunnat rädda dagen, men Japan hade fortfarande haft en mycket större förmåga att koncentera sina flottstyrkor på en plats än Ryssland någonsin kunnat uppbringa. .

Btw, intressanta idéer helt klart. Jag gillar öht "The Great Game", dvs den utdragna brittisk-ryska konflikten om herraväldet över Centralasien.

- Ymir, värdelöst vetande 4 the win
 

Arfert

Facit
Joined
9 Sep 2004
Messages
15,729
Location
Stockholm
Re: Rysk-japanska kriget [OT]

...du får gärna berätta mer om "The Great Game", låter som en intressant grej som inspiration för vårt steam-spion-spel
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,608
Re: Shahens svenska gendarmeri: Ett kampanjuppslag(ot)

Några krig till som svenskar deltagit i:

von Rosen's Biafra Babies i Biafra/Nigeria-konflikten.
Svenska Tunnan-piloter i Kongo.
Vietnam (på båda sidorna).
Korea.
Jugoslavienkonflikten.
Cypern.
Palestina/israel-konflikten.
Andra Gulf-kriget.
 

walium

Ganska töntig, faktiskt
Joined
8 Apr 2001
Messages
8,460
Location
Linköping
Detta ska du göra:

Nu vill jag att du antecknar noga.

Någon gång strax efter att jag har återvänt till Linköping (och åkt i triumfvagn genom staden med en lagerkrans på min kala hjässa) så kommer jag att starta en tråd om Projekt Lulu (som ni alla naturligtvis fortfarande minns och hyllar) där jag frågar efter deltagare och medarbetare. Du kommer skall då raskt skriva ett svarsinlägg där du, förutom att hylla min vishet och stora fantasirikedom, skriver att du ämnar delta med ett eget alster baserat på de goda ideér som du just raddat upp i ditt inlägg. Klappat och klart, efter en kort tids slit så kan du sedan titulera dig som "publicerad rollspelsförfattare" och kvinnorna kommer att falla över dig i stora klasar. Jag lovar.
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Re: Rysk-japanska kriget [OT]

"Denna konflikt gjorde att ryssarna inte kunde använda Suezkanalen, så de tvingas åka runt hela jävla Afrika."

Nja, det är lite mer än så dessutom: Inte nog med att de inte fick använda Suezkanalen, de fick inte bunkra eller lägga till i imperiets hamnar heller. Därav har den ryska östersjöflottan världsrekord i längsta sträckan ett ångfartyg rest utan att bunkra, från Madagaskar till Franska Indokina. Inte undra på att de blev demoraliserade...

"Vad som hände i rysk-japanska kriget var att Japan, true to form, gjorde en Pearl Harbor med Port Arthur."

Tekniskt sett blir det väl en Port Arthur på Pearl Harbor? :gremwink:
Intressant fotnot: Storbritanniens regering beskrev Port Arthur-anfallet som ett lysande snilledrag, och talade lyriskt om hur smarta och ädla japanerna var som såg en svaghet och uttnyttjade den. De var allierade då. Jämför med reaktionerna de hade till Pearl Harbor. Dubbelmoral?


Storuggla, pälsmössa till sjöss
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"Hmm...de har iaf haft en sedan 1916, iaf."

Det var säkert en klen tröst för dem under 1700 och 1800talet, som jag menade.


Storuggla, rosa ninjor
 
Top