Nekromanti Shadowrun

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Shadowrun fråga? Tack för svaret!

En synaptic accelerator funkade också bra, med tanke på att man kan ju köpa sig en power focus.
Själv måste jag säga att jag föredrar mana baserade spells, för sammies man möter (orks & trolls) brukar ha taskigt med willpower men ohyggligt mycket body.
Tyckte dock att magikern hela tiden var tvungen att offra Karma till allt medan en sammie klarade sig med pengar (för tyngre och tyngre och tyngre vapen). Så jag gjorde om magisystemet till spelet. Vilket gjorde magikern lite skojigare att spela, och inte så dyr karma-mässigt. Grunden var att man köpte spells för sina force points (priset var baserat på drain level), sedan kastade man alla spells med sin skill: sorcery(spellcasting), force ratingen var baserad på nivån i magic. Detta gjorde att magikern behövde karma för att höja skills, initiative samt att köpa spells (inte någon nivå i spells, utan en spell som helhet).

"When the DM laughs it is already to late"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: böckerna billiga ??? [OT]

En hel del av dem finns som begangnade till en spottstyvel! T.ex. så har jag en hel drös som ligger och skräpar hemma.

"When the DM laughs it is already to late"
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Shadowrun fråga? Tack för svaret!

Man ska inte förringa att sammies är tvungna att spendera Essence för att få alla sina fördelar (eller Body Index om det gäller Bioware). Detta kan få en hel del förödande konsekvenser. Bland annat är det mycket svårare att hela dem med magi, och en sammie kommer att bli skadad ...
En sammie bör också vara väldigt rädd för vampyrer, och andra monster, som ju suger i sig Essence.

Själv tycker jag inte att magiker behöver mycket hjälp i SR, min erfarenhet har alltid varit den att de är mäktiga nog ändå, och det har även mina spelare snabbt insett. Att det sedan kostar en del karma att göra magiska föremål eller bli invigd i grupper och liknande, det har de inte tyckt gör så mycket. De är i alla fall mäktiga, och de har sin livkraft (essence) intakt, vilket betyder en hel del.
Möter de motståndare som har magiker med sig satsar de allt de har på att först slå ut magikerna. Magikerna kan vara så mycket mer än en sammie. En sammie kan i princip bara skjuta och slåss, medan en magiker kan ha vilka kort som helst i rockärmen, och det är läskigt. Sår vet spelarna hur de ska sköta, men en förstenad ...

Men ovanstående är ju bara mina erfarenheter ...

/ Daniel
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: Shadowrun fråga? Tack för svaret!

Jag instämmer till stor del. Problemet var väl egentligen i början av en kampanj. Sammien hade stora fördelar i alla fall om han satsade sina kort rätt, så att han fick råd att köpa mycket cyber och bio prylar. Men ju längre in i kampanjen man kom, desto mer gick vikten över på magikern som blev mäktigare och mäktigare. Medan sammien fick mer och mer kulhål i sig, och fick laga sin cyber hos en halv skicklig street doc.

MVH/König

"When the DM laughs it is already to late"
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: böckerna billiga ??? [OT]

senaste upplagan ?

/Dr_Morbid

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
har du någon lista på hur mycket de kostar ?

jag skulle vara väldigt intresserad av att få veta hur det där fungerade exakt...

tack på förhand

/Dr_Morbis

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: böckerna billiga ??? [OT]

Tyvärr inte, hade slutat köpa Shadowrun materiel då den kom ut. Men då 2ed kom, så köpte min förening alla supplement som kom under ca 1.5 år. Det blev dyrt! Men en hyllmeter shadowrun prylar hemma ser ganska bra ut.

"When the DM laughs it is already to late"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: har du någon lista på hur mycket de kostar ?

Here goes:
Systemet bygger först på det som beskrivs i Players Companion, där man köper ihop sin karaktär med bakgrundspoäng. De som väljer att spela shaman eller magiker offrar poäng för detta och får X antar force points att köpa spells för.
Spells har en kostnad baserad på drain level, även om vissa som Heal har ett fast pris. Man pyntar sedan ut force points för att köpa sina spells. Man får ungefär lika många som i vanliga fall, men man har inget force värde i dem.
Den magiska kraften bygger inte på hur mycket force man har i en spell, utan på hur mycket magic man har.
Detta står som en måttstock för hur mycket force man har i varje spell, så en karaktär med 6 i magic, har således potentiellt 6 i alla sina spells.
Då man kastar sina spells använder man sig av sorcery/spellcasting, den motsvarar kontrollen man har över sina spells och är de antal tärningar som man skall slå.
Detta medför att en magiker inte behöver satsa karma för att höja sina spells var för sig, utan han kan satsa på initiate levels, eller på att höja sin sorcery.
För att lära sig nya spells behöver man dock karma, kostnaden baseras ånyo på drain level, samt så måste man pynta ut lite nuyen för materialet.

"When the DM laughs it is already to late"
 

König

Hero
Joined
28 May 2001
Messages
910
Location
Stockholm
Re: har du någon lista på hur mycket de kostar ?

Om du inte orkar läsa mitt inlägg, så har jag en word fil på hela rasket hemma på någon dator!

"When the DM laughs it is already to late"
 

Dr_Morbid

Swordsman
Joined
20 May 2001
Messages
520
Location
Alingsås
Re: har du någon lista på hur mycket de kostar ?

men det är ju ingen större skillnad mot hur vi kör förutom att man har essence i forcen... blir det verkligen bättre ifall man kör så.. ?

errare humanum est - det är mänskligt att fela
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Re: Shadowrun fråga? Tack för svaret!

Ähh det räcker med ett par pistoler bara man kan hanter dem... oftast!
Dessutom blir jobben mer kliniska.
och JA magikler är helt j-la livsfarliga.
Jag tycker att det känns som alla karaktärer har en egen bok eller två och om striderna skall flyta bra bör spelaren kunna dem rätt bra.

Ex nihilo nihil fit
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Shadowrun fråga? Tack för svaret!

Visst, men brister det i kunskapen om hur man hanterar sina vapen kan man alltid försöka dölja det genom att ha många, stora och skräckinjagande vapen som låter mycket. Det funkar i filmer, det funkar i rollspel, men jag håller med om att det varken är kliniskt eller professionellt (vilket kan vara viktigt i många SR-äventyr, dock inte i QE).

När det gäller extra-böcker kan man som SL läsa dem, och sedan lugnt strunta i alla extraregler som endast tillför krångel i olika situationer där man inte vill ha krångel och tidskrävande bök. Ofta handlar det om tämligen speciella situationer, eller speciell utrustning, och kan man grunden i reglerna kan man ofta köra sådana situationer, i den mån de uppstår, på känsla. (Däremot i version 1, där fanns inte den konsekvens och stringens i reglerna som faktiskt finns nu, där kunde man sällan köra något på känsla och hoppas på att inte hamna allt för långt ifrån de officiella reglerna.)

/Daniel
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Re: Shadowrun fråga? Tack för svaret!

Vi hade iofs ett troll med en Panther Assaultcannon en gång.
Det är ju upp till spelledaren hur han vill köra men i den grupp jag kör så tycker jag att det känns bättre om man har lite koll på reglerna själv. Detta på grund av att jag har den uppfattningen att det råder liute regelhysteri kring spelet vilket gör det ganska tungspelat om man inte kan reglerna själv - i synnerhet om spelledaren kör mycket efter reglerna, då är det nästan ett måste att kunna reglerna för att klara många situationer. Det är lite synd men världen uppväger detta många gånger om.

Ex nihilo nihil fit
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: Shadowrun fråga? Tack för svaret!

Vi hade ett troll med en Panther Assault Cannon, en IWS Multilauncher, en AK98 och en Ares någonting (granatkastaren) en gång. Det var inget roligt.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Re: Shadowrun fråga? Tack för svaret!

Jag har haft en klen liten människa med Intelligence 8 och Pistols 13. Han skulle nog ha ihjäl ditt troll utan problem med ett enda skott. :)

(Pistols var hans enda stridsfärdighet utöver Unarmed Combat 4, all karma gick åt Pistols och sociala färdigheter.)

"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."
 

Tokugawa Ieyasu

Swordsman
Joined
11 Jan 2001
Messages
645
Re: Shadowrun fråga? Tack för svaret!

Knappast. Det finns inte en enda pistol som klarar av att döda ett troll med Body 15. Han fick fanimej en raket i plytet och kom undan med en Moderate wound. Han hade en väldigt fet armor också, en heavy security armor tror jag.

In Nomini Patri, Et Filii, Et Spiritus Sancti.
 

EchoFive

Veteran
Joined
19 May 2000
Messages
153
Location
Stockholm
Re: Shadowrun fråga? Tack för svaret!

Heh. Misstänkte att det skulle bli ett "Nej!" - "Jo!" - "Nej!"-svar. :)

Min poäng är att det finns alltid någon som är vassare.

Springer ditt troll runt med milspec armor och en Vindicator när han ska ner till Stuffer Shack och köpa en varmkorv? I så fall blir han nermejad av ett halvdussin Lone Star-drones med prickskyttegevär som svävar 100 meter ovanför honom, innan Lone Star sätter in ett HRT-team för att skrapa upp resterna.

Om han INTE springer runt med rustningen när han är ute och köper toalettpapper, så gör en genomsnittlig tung pistol 9M i skada. Med Called Shot är vi uppe i 9D, med 13 tärningar och nära avstånd (TN 4), så kan en pistolexpert lätt dra upp det till 12D - utan att använda combat pool. Det blir rejält svårt att dra ner även med 15 i Body.

Om du däremot har pansarkalsongerna på dig när vi möts så skulle du utan tvivel förvandla min kille till en fin, röd dimma.

"The more stupid people think you are, the more surprised they'll be when you kill them."
 

Daniel Andersson

Swordsman
Joined
27 Jul 2000
Messages
416
Location
Järna, Södertälje
Re: Shadowrun fråga? Tack för svaret!

"Never relax. Your run might be over, but someone, somewhere, is just starting his, and the target could be you."
- Kirk Hoff, street mage

och det spelar ingen roll hur mycket Body ett troll har för ...
"All your weapons and cyberjunk don't mean drek when you hear the barghest HOWL!"
- Ad copy for the simsense thriller Howl.

/ Daniel
 

Helgonet

Veteran
Joined
25 Dec 2000
Messages
175
Location
Uppsala
Re: Shadowrun fråga? Tack för svaret!

Overspecialize and we breed in weakness.

Ex nihilo nihil fit
 
Top